Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Vrachtschip vol met campers komt terug uit Marokko dankzij Broekman Logistics

AMSTERDAM

Het was nogal een klus, om de 84 campers die in Marokko waren gestrand terug te halen naar Nederland. Sinds maart stonden ze op een camping in Marrakesh, nadat de noodtoestand werd uitgeroepen in verband met Covid-19. NKC besloot om in samenwerking met Broekman Logistics de campers terug te gaan halen via vrachtschip. Een bijzonder transport, volgens Rutger Bonsel van Broekman Logistics.

1 / 1
De 84 campers werden in Amsterdam herenigd met hun eigenaren. (Foto NKC)

De 84 campers werden in Amsterdam herenigd met hun eigenaren. (Foto NKC)

Er worden toch wel vaker campers verscheept?

Dit geval was erg ingewikkeld. De campers waren achtergebleven op een camping in Marrakesh. We moesten dus ook het voortraject naar de haven in Casablanca regelen. Verder waren de campers als privé-eigendom via een tijdelijke invoervergunning het land binnengekomen. Maar ze verlieten het land als lading, dus de vergunningen moesten omgezet worden. Daar was veel coördinatie en papierwerk voor nodig met alle 84 eigenaren. Ook het verzamelen van de sleutels en die vervolgens per pakket naar Marokko versturen, was best spannend.

Hoe gingen de campers van de camping naar de haven?

We hadden lokale chauffeurs geregeld die daarvoor zorgden, in vier tochten van twintig campers. De voertuigen hadden negen maanden stilgestaan, veel banden en accu’s waren leeg. Er moest dus eerst nog onderhoud gedaan worden. Er zijn circa twintig accu’s vervangen. We moesten een transportverzekering afsluiten voor de campers. Daardoor hadden we een controle nodig op de camping in Marrakesh op eventuele schade, vervolgens nog een keer in de haven van Casablanca en uiteindelijk ook op de terminal in Amsterdam. Als er schade zou ontstaan, moesten we namelijk voor de verzekering weten wáár in de keten dat was gebeurd.

Voelden al die campereigenaren zich er wel senang bij?

Het gaat voor hen om emotionele waarde. Ze vonden het verschrikkelijk dat een lokale Marokkaan zonder hen in de camper zou gaan rijden. De camper was achtergelaten met het idee dat ze de hem een paar maanden later weer zouden ophalen. Er stonden nog fietsen achterop, er lag nog alcohol in verstopt. Er was veel geregel rond de gasflessen, die mochten niet aan boord. We moesten een certificaat hebben dat ze leeg waren en gereinigd. Maar dat was duurder dan een nieuwe gasfles, dus de gasflessen hebben we achtergelaten. Net als de alcohol.

Is alcohol verboden op een schip?

Onze Marokkaanse agent wist niet wat de mensen in de camper hadden achtergelaten. Er konden drugs of andere verboden middelen in zitten. Dan zou de chauffeur aansprakelijk zijn voor het stuk tussen Marrakesh en Casablanca. Dus we hebben alles eruit gehaald wat van lokale overheden eventueel niet zou mogen. Marokko is immers een islamitisch land.

Die mensen vonden het prima dat hun camper doorzocht werd?

Ja, gelukkig wel. We hebben diverse bijeenkomsten met hen gehouden om ons plan toe te lichten. Zij hadden overigens ook wel zorgen, bijvoorbeeld dat de lokale Marokkanen geen illegale spullen in de camper zouden stoppen. De NKC heeft de complete actie op touw gezet, maar de deelnemers hebben ieder voor zich besloten om wel of niet mee te doen. Ze werden in die zin allen onze ‘opdrachtgever’, waardoor individuele communicatie zeer belangrijk was.

Hoe is de vaart gegaan?

De campers zijn in Casablanca op een ro/ro schip van Grimaldi gereden. Daar werden ze gezekerd en vastgezet, want het kan nogal stormen in de Golf van Biskaje. Iedere campereigenaar had van tevoren via Skype een gesprek met onze lokale partner, waarbij ze konden aangeven wat er allemaal vastgezet moest worden of opgeborgen in een kastje. Gelukkig is er heel weinig kapot gevallen onderweg. We merkten wel dat het heel belangrijk was iedereen continu mee te nemen in de communicatie. Daarom hebben we ze wekelijks op de hoogte gehouden via een vlog. Ook hadden we vaak op korte termijn documenten van hen nodig voor de douane, zoals de kentekenbewijzen en de originele exemplaren van de invoerdocumenten, waar het aanvankelijk om kopieën leek te gaan. En we hadden ze gevraagd om een camperhandleiding in het Frans te maken voor onze lokale partner. Je hebt opeens te maken met consumenten die je gewoon op zaterdagavond bellen met de vraag welke shiptracker ze kunnen gebruiken. Ze verwachten PostNL-service, maar zo zijn we helemaal niet ingericht als B2B-logistieke dienstverlener.

Wat kost dat nou, zo’n transport?

De kosten waren 3150 euro per camper. Dat zat hem onder andere in de extra tussenstop in Casablanca en Amsterdam van het schip, welke we via Grimaldi hebben geregeld, en de douaneformaliteiten en de reis van Marrakesh naar Casablanca. Maar ook in de vele uren gemaakt voor coördinatie en communicatie. De reizigers kunnen ongeveer de helft van de kosten bij hun verzekeraar terugkrijgen. Maar ze besparen ook weer op kosten voor de ferry, tolwegen en brandstof omdat ze niet zelf terug hoeven te rijden. Het is veel geld, maar afgelopen zaterdag hebben we gezien dat het de mensen meer dan waard was. (Bart Pals/NT)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook