Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Kraanschip Thialf van Heerema in Rotterdam voor onderhoud

Rotterdam

Het kraanschip Thialf van Heerema Marine Contractors is zondag 6 december in Rotterdam aangekomen. Het halfafzinkbare kraanschip is Nederland voor onderhoud.

1 / 1
Diepwater-constructieschip Thialf arriveert op de Landtong, Noordzeeweg in Rozenburg

Diepwater-constructieschip Thialf arriveert op de Landtong, Noordzeeweg in Rozenburg

De Thialf is afgemeerd naast de Sleipnir, op de Landtong van Rozenburg. Op de Landtong werken Eneco, Heerema en het Havenbedrijf hard aan de installatie van de walstroom voor de Heerema-ligplaatsen. De verwachting is dat in de lente de schepen aan de walstroom kunnen.

Energieleverancier Eneco en Havenbedrijf Rotterdam hebben gezamenlijk Rotterdam Shore Power (80/20) opgericht, dat een ‘e-house’ met een vermogen van twintig megawatt gaat ontwikkelen. Dat is voldoende om de twee hijsgiganten gelijktijdig van stroom te kunnen voorzien. Voor zover bekend zijn de Heerema-schepen tot nu toe de grootste ter wereld die aan de stekker gaan wanneer ze in een haven liggen.

2 miljoen euro

Als de kraanschepen op hun vaste ligplaatsen op walstroom in plaats van dieselgeneratoren gaan draaien, wordt volgens de initiatiefnemers jaarlijks een CO2-uitstoot bespaard die overeenkomt met die van ongeveer vijfduizend dieselauto’s.

Calandkanaal
De twee schepen hebben al decennia vaste ligplaatsen in het Calandkanaal, dat als uitvalsbasis dient voor klussen op de Noordzee. Ze liggen er naar schatting tussen de 10 en 20% van de tijd en worden dan meestal voorbereid voor een volgend project. Rotterdam Shore Power is al met andere geïnteresseerden in gesprek over de levering van walstroom.

Sleipnir

De Sleipnir en de Thialf van Heerema in het Calandkanaal. Foto Ries van Wendel de Joode/HBR

Met Thialf heeft Heerema Marine Contractors voor de oostkust van Nova Scotia een zevental gasproductieplatformen ontmanteld. Opdrachtgever voor het ontmantelingswerk is ExxonMobil Canada. Na een paar maanden gaat de Thialf weer de Noordzee op om boorplatform te ontmantelen.

De Sleipnir is eveneens een schip van Heerema. Lange tijd was de Thialf van Heerema Marine Contractors het grootste halfafzinkbare kraanschip in haar soort. In 1985 liep het vaartuig, met een hefcapaciteit van 14.200 ton, als DB-102 van stapel. Nadat in 1997 het met McDermott International aangegane samenwerkingsverband HeereMac was ontbonden, kwam het schip in handen van Heerema Marine Contractors.

Die herdoopte het in Thialf. Onder de vlag van de nieuwe eigenaar werden wereldwijd hefrecords gevestigd. Zoals in 2000 met de installatie van de 11.883 ton wegende topside van het Shearwater platform in de Noordzee en in 2004 van het grootste SPAR-type platform ter wereld in de Golf van Mexico. Laatstgenoemd platform had bij de installatie een gewicht van 7810 ton.

De Thialf heeft een lengte van 202 meter, een breedte van 88 meter, een waterverplaatsing van bijna 200.000 ton en biedt accommodatie aan 736 personen. Door de komst van de Sleipnir is de Thialf haar koppositie kwijtgeraakt.

Dit zijn de 7 grootste offshore schepen.

Pieter Heerema is mariteme topper in Quote 500 (Rene Quist)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook