Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Werkstraffen geëist tegen schippers van sloep en watertaxi

ROTTERDAM

Het Openbaar Ministerie vindt dat beide schippers schuld hebben aan de ernstige aanvaring tussen een houten sloep en een watertaxi op de Nieuwe Maas in 2018. Voor de rechtbank in Rotterdam eiste de officier van justitie donderdag 26 november tegen beide mannen werkstraffen van 100 uur.

1 / 1
De bekende watertaxi’s van Rotterdam scheren op hoge snelheid over de Nieuwe Maas. De vraag is of dan het uitzicht van de schipper nog wel voldoende is. (Foto Watertaxi Rotterdam)

De bekende watertaxi’s van Rotterdam scheren op hoge snelheid over de Nieuwe Maas. De vraag is of dan het uitzicht van de schipper nog wel voldoende is. (Foto Watertaxi Rotterdam)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Bart Oosterveld)

Reacties (4)
  • Henri.Derksen

    Bij meer dan 12 betalende gasten buiten de bemanning ben je passagiersschip, met verplicht een CvO-passagiersschip, en een schipper met een VaarBewijs. Groot of Klein VaarBewijs hangt er van af of hij open/gesloten is voor dagtochten van minder of meer dan 2 uren. Bij een scheepslengte korter dan 20 meter is in dat geval ook een gele ruit verplicht, want juridisch Groot Ship, behalve als het een amfibi voer-/vaartuig is zoals de bus van SplashTours, want die is altijd klein schip en ook VaarBewijs plichtig.

  • Haran

    Vaaregels zijn anders

  • Haran

    Bijbetalenmde passagiers altijd vaarbewijs het is dan een groot schip.

  • ignace

    Een groot vaarbewijs? Voor een sloep heb je dan een groot vaarbewijs nodig? Hoe groot was die sloep dan wel? Of was het een snorder met teveel zogenaamde “vrienden” een rondje aan het varen was?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook