Elk zeeschip dat de haven bezoekt, betaalt vanaf dan één basisprijs op basis van het brutotonnage van het schip. Dit ‘Basisticket’ geeft schepen en klanten een vlotte en efficiënte toegang tot de haven, voor onder meer het aanmeren en het verblijf in de haven, het gebruik van het haveninformatiesysteem, de nodige diepgang, en toegang tot de sluisplanning in Terneuzen.
Naast het basistarief wordt er ook een tarief voor het totale goederenvolume gehanteerd. Voor de diverse soorten goederen worden verschillende prijzen gebruikt. Hier zijn kortingen mogelijk. Hoe meer goederen havengebruikers naar de haven brengen, hoe meer korting ze krijgen. Schepen die voldoen aan de eisen voor groene schepen van de ‘Environmental Ship Index’ (ESI) worden ook beloond met een korting op het basisticket. Voor 2021 en 2022 wordt er alvast geen inflatiecorrectie toegepast.
Fusie North Sea Port
Met de nieuwe eengemaakte tarieven voor het hele havengebied biedt North Sea Port zich voor schepen en klanten echt als één geheel aan. Bij de fusie op 1 januari 2018 kondigde North Sea Port immers aan in te zetten op één tarifering voor havengelden voor het hele havengebied.
Bovendien zijn er verschillende tariferingen, kortingen en berekeningswijzen voor het Zeeuwse en het Gentse deel van het havengebied. Vanaf 1 januari 2021 maakt het havenbedrijf daar komaf mee.