Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Nieuwe techniek brengt elke scheepsmotor naar Stage-V

OSS

ArenaRed uit Oss heeft met Dolderman in Dordrecht een multi-fuel retrofit kit ontwikkeld waarmee de emissies van bestaande binnenvaartmotoren, zonder katalysator of roetfilter, op EU Stage V-niveau komen, terwijl het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk dalen.

1 / 1
Het mts Argonon van Deen Shipping heeft de eerste retrofitkit inmiddels getest. (Archieffoto Schuttevaer)

Het mts Argonon van Deen Shipping heeft de eerste retrofitkit inmiddels getest. (Archieffoto Schuttevaer)

Na de retrofit kunnen dieselmotoren voor 99% op LNG, ethanol, methanol, LPG, biobrandstoffen, benzine, waterstof of een mix van brandstoffen draaien en voor 1% op gasolie. De liefst duurzame hoofdbrandstof stroomt met de inlaatlucht de cilinders in, waarna een pilotinjectie met circa 1% diesel de compressieontsteking verzorgt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Hans Heynen)

Reacties (3)
  • Henri.Derksen

    Werkt deze nieuwe techniek ook met oude mechanisch ingespoten langzaamlopers
    zoals een Industrie 3VD5 van 90 pk bij 360 rpm, of een Stork AR213 van 141 pk bij
    650 rpm?
    Of met de sneller lopende DAF 575 van 105 pk bij 2300 rpm?
    Vermoedelijk is een nieuwe electronisch geregelde inspuiting met nieuw type
    verstuivers nodig.
    Een oude 2 Takt gloeikop dieselmotor zal wel helemaal niet gaan hiermee?,
    en dat terwijl daar de meeste milieuwinst te behalen zou zijn voor de historische bedrijfsvaartuigen, nu pleziervaart met zeer weunig vaaruren die ook aan de NRM Stage V eisen moeten gaan voldoen bij vervanging.
    En kan i.p.v. diesel ook GTL als ontstekingsbrandstof worden toegepast?
    GTL is immers schoner dan diesel, misschien handiger bij LNG lijkt mij, want dat is allebei op methaanbasis.
    Waterstof H2 lijkt me het meest interessant, want dat kun je zelf maken met zonnepanelen en electrolyse van gedestilleerd (zuiver) water.
    Als je de vrijkomende zuurstof ook in een drukvat opslaat, heb je geen
    (vuile) inlaatlucht en luchtfilter meer nodig 😉
    De waterdamp uit de uitlaat zou na afkoeling tot condens ook weer hergebruikt kunnen worden, al is die vermoedelijk te zuur vanwege de verbrandingsresten van de diesel- en/of GTL-component.
    Voor mijn 3 cyl. 4-Takt 1200 cc diesel personenauto VW Lupo 3L uit 1999 met 465000 km op de klok heb ik ook wel interesse, dan mag ik eindelijk de milieuzones weer in na aanpassing administratie RDW van nu Euro 3 naar straks Euro 6.

  • Hans Heynen

    Nee, hij kan wel volledig op diesel draaien wanneer de andere brandstof er om wat voor reden dan ook niet is, maar dan mis je de voordelen.

  • rverhoof

    kan de motor ook op diesel blijven draaien ? en toch deze voordelen pakken ?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook