Als het Werkt: Bowden-kabel

Ook aan boord van schepen wordt alles steeds meer ‘fly-by-wire’. Ooit was dat anders. Het kwadrant van het roer werd vroeger met kettingen of assen en tandwielen direct vanuit de stuurstand verzet en de gasklep van de motor werd met een kabel bediend. In die ontwikkeling speelde ook de Bowden-kabel een belangrijke rol, die steeds meer op de achtergrond raakt. Maar op veel schepen zullen nog wel één of meer Bowden-kabels te vinden zijn.

Een voorbeeld van het gebruik van dubbele Bowdenkabels, beide voorzien van stelschroeven. Beide uiteinden hebben het karateristieke kraaltje dat in een uitsparing van de gasklep past. (Beeld Jeroen Bons)
Een voorbeeld van het gebruik van dubbele Bowdenkabels, beide voorzien van stelschroeven. Beide uiteinden hebben het karateristieke kraaltje dat in een uitsparing van de gasklep past. (Beeld Jeroen Bons)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het Werkt: Bowden-kabel | Schuttevaer.nl

Als het Werkt: Bowden-kabel

Ook aan boord van schepen wordt alles steeds meer ‘fly-by-wire’. Ooit was dat anders. Het kwadrant van het roer werd vroeger met kettingen of assen en tandwielen direct vanuit de stuurstand verzet en de gasklep van de motor werd met een kabel bediend. In die ontwikkeling speelde ook de Bowden-kabel een belangrijke rol, die steeds meer op de achtergrond raakt. Maar op veel schepen zullen nog wel één of meer Bowden-kabels te vinden zijn.

Een voorbeeld van het gebruik van dubbele Bowdenkabels, beide voorzien van stelschroeven. Beide uiteinden hebben het karateristieke kraaltje dat in een uitsparing van de gasklep past. (Beeld Jeroen Bons)
Een voorbeeld van het gebruik van dubbele Bowdenkabels, beide voorzien van stelschroeven. Beide uiteinden hebben het karateristieke kraaltje dat in een uitsparing van de gasklep past. (Beeld Jeroen Bons)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer