Superjacht-expert De Keizer Marine Zaandam failliet, Feadship betrokken bij mogelijke doorstart

De Keizer Marine Engineering, het Zaanse bedrijf in elektrotechnische installaties voor superjachten, is vrijdag 16 oktober failliet verklaard. De Keizer Marine, waar circa 450 mensen werken, had op 13 oktober al uitstel van betaling aangevraagd. Aan een doorstart wordt gewerkt, zeggen de curatoren. Werven als Feadship waar superjachten worden gebouwd, zijn betrokken bij dit reddingsplan.

Bij De Keizer Marine werken wereldwijd 450 mensen. (Foto De Keizer)
Bij De Keizer Marine werken wereldwijd 450 mensen. (Foto De Keizer)

Vrijdag is bij de rechtbank in Haarlem het faillissement uitgesproken. R. Mulder (Pot Jonker, Haarlem )en A. Claus (Haut Legal, Heemstede) zijn aangesteld als curatoren. Curator Rocco Mulder is hoopvol over een doorstart. ‘We zijn de hele week al druk bezig met een heel team aan mensen om te kijken of er een doorstart mogelijk is voor dit mooie bedrijf.’

Werven superjachten

In 2018 was De Keizer betrokken bij de afbouw van het superjacht Anna van Feadship. (Foto De Keizer)

Ook de jachtwerven waarmee De Keizer samenwerkt, zijn bij de gesprekken over een doorstart betrokken’, zegt Mulder. Deze werven willen ook geld steken in de redding van De Keizer, schetst Mulder.  Ook is er een interesse van andere partijen om De Keizer over te nemen.

De Keizer werkte nauw samen met jachtenbouwer Feadship. Frank Slangen van Feadship bevestigt dat de werf in gesprek is met de curator over een rol in de doorstart. ‘We onderzoeken de mogelijkheden, dat doen we niet alleen, er zijn ook andere werven betrokken.’ Slangen benadrukt dat het om verkennende gesprekken

Familiebedrijf

Het in 1965 opgerichte familiebedrijf begon aanvankelijk met het aanleggen van de elektrische bedrading op schepen. In de loop der jaren groeide Keizer Marine Engineering uit tot een specialist in het integreren verschillende installaties op luxejachten, zoals de elektra, IT en generatoren.

Ook bij de bouw van superjacht Symphony was De Keizer Marine nauw betrokken. (Foto Feadship)

Als De Keizer omvalt en er geen doorstart is, komt de oplevering van tal van superjachten in gevaar. Daarom hebben de werven er belang bij De Keizer te redden, zo schetst Mulder. In het verleden werkte De Keizer onder meer samen met Feadship en Holland Jachtbouw. Zo is het superjacht Symphony van Louis Vuitton-eigenaar Bernard Arnault in Zaandam onder handen genomen.

Groeikosten

Keizer Marine Engineering groeide de voorbije jaren hard. Sinds 2008 is het aantal werknemers ruim verviervoudigd. Grootse groeiambities doen het techniekbedrijf nu echter ook de das om, zo verklaart de onderneming zelf.

Ook de curator stelt dat ‘hoge groeikosten’ bij Keizer Marine niet meer in de pas liepen met de inkomsten en dat er tegenvallers waren.

Topman Sjoerd de Keizer vindt de surseance een ‘bittere pil’. ‘We hebben alles in het werk gesteld om de vraag van onze klanten bij te benen, maar op een gegeven moment lukte dat niet meer’, zegt hij op de website van De Keizer.

Dit bericht is tot stand gekomen na een tip van een lezer van Schuttevaer. Wilt u de redactie ook tippen? 

06-14051010 of redactie@schuttevaer.nl

Superjacht-expert De Keizer Marine Zaandam failliet, Feadship betrokken bij mogelijke doorstart | Schuttevaer.nl

Superjacht-expert De Keizer Marine Zaandam failliet, Feadship betrokken bij mogelijke doorstart

De Keizer Marine Engineering, het Zaanse bedrijf in elektrotechnische installaties voor superjachten, is vrijdag 16 oktober failliet verklaard. De Keizer Marine, waar circa 450 mensen werken, had op 13 oktober al uitstel van betaling aangevraagd. Aan een doorstart wordt gewerkt, zeggen de curatoren. Werven als Feadship waar superjachten worden gebouwd, zijn betrokken bij dit reddingsplan.

Bij De Keizer Marine werken wereldwijd 450 mensen. (Foto De Keizer)
Bij De Keizer Marine werken wereldwijd 450 mensen. (Foto De Keizer)

Vrijdag is bij de rechtbank in Haarlem het faillissement uitgesproken. R. Mulder (Pot Jonker, Haarlem )en A. Claus (Haut Legal, Heemstede) zijn aangesteld als curatoren. Curator Rocco Mulder is hoopvol over een doorstart. ‘We zijn de hele week al druk bezig met een heel team aan mensen om te kijken of er een doorstart mogelijk is voor dit mooie bedrijf.’

Werven superjachten

In 2018 was De Keizer betrokken bij de afbouw van het superjacht Anna van Feadship. (Foto De Keizer)

Ook de jachtwerven waarmee De Keizer samenwerkt, zijn bij de gesprekken over een doorstart betrokken’, zegt Mulder. Deze werven willen ook geld steken in de redding van De Keizer, schetst Mulder.  Ook is er een interesse van andere partijen om De Keizer over te nemen.

De Keizer werkte nauw samen met jachtenbouwer Feadship. Frank Slangen van Feadship bevestigt dat de werf in gesprek is met de curator over een rol in de doorstart. ‘We onderzoeken de mogelijkheden, dat doen we niet alleen, er zijn ook andere werven betrokken.’ Slangen benadrukt dat het om verkennende gesprekken

Familiebedrijf

Het in 1965 opgerichte familiebedrijf begon aanvankelijk met het aanleggen van de elektrische bedrading op schepen. In de loop der jaren groeide Keizer Marine Engineering uit tot een specialist in het integreren verschillende installaties op luxejachten, zoals de elektra, IT en generatoren.

Ook bij de bouw van superjacht Symphony was De Keizer Marine nauw betrokken. (Foto Feadship)

Als De Keizer omvalt en er geen doorstart is, komt de oplevering van tal van superjachten in gevaar. Daarom hebben de werven er belang bij De Keizer te redden, zo schetst Mulder. In het verleden werkte De Keizer onder meer samen met Feadship en Holland Jachtbouw. Zo is het superjacht Symphony van Louis Vuitton-eigenaar Bernard Arnault in Zaandam onder handen genomen.

Groeikosten

Keizer Marine Engineering groeide de voorbije jaren hard. Sinds 2008 is het aantal werknemers ruim verviervoudigd. Grootse groeiambities doen het techniekbedrijf nu echter ook de das om, zo verklaart de onderneming zelf.

Ook de curator stelt dat ‘hoge groeikosten’ bij Keizer Marine niet meer in de pas liepen met de inkomsten en dat er tegenvallers waren.

Topman Sjoerd de Keizer vindt de surseance een ‘bittere pil’. ‘We hebben alles in het werk gesteld om de vraag van onze klanten bij te benen, maar op een gegeven moment lukte dat niet meer’, zegt hij op de website van De Keizer.

Dit bericht is tot stand gekomen na een tip van een lezer van Schuttevaer. Wilt u de redactie ook tippen? 

06-14051010 of redactie@schuttevaer.nl