Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

België en Nederland willen één walstroomsysteem

ROTTERDAM

Belgische en Nederlandse binnenvaarthavens gaan over op één walstroomsysteem. Dat hebben de havenbedrijven van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen, North Sea Port, de Drechtsteden en de Vlaamse waterweg besloten. Havenbedrijf Rotterdam heeft een Europese aanbesteding gestart om een leverancier voor dit systeem uit te zoeken.

1 / 1
Een schipper sluit aan op de walstroom in de haven van Rotterdam. (Foto Havenbedrijf Rotterdam)

Een schipper sluit aan op de walstroom in de haven van Rotterdam. (Foto Havenbedrijf Rotterdam)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (6)
  • Henri.Derksen

    Van de havenmeester van Wageningen begreep ik dat er een “juridische” reden zou zijn dat de schipper de AardLekSchakelaar niet zelf mag resetten. Die reden zou ik graag vernemen, iemand een idee?
    Een mogelijke oorzaak kan ook slechte isolatie van de electrische installatie zijn, Meggeren dus om dat op te sporen. Berucht zijn koelkasten, vriezers, wasmachines en desktop PC’s welke vaak allen minimale AardLekStroompjes hebben.
    Een alternatieve oplossing is een 1:1 scheidingstrafo in elke fase van 16, 32 of 63 Amperes eventueel samen met een dubbel tegenstrooms diodeblok van 2 x 3 diodes in serie in de Aardleiding om galvanische onderwater put corrosie tegen te gaan en een apart circuit met eigen AardLeks aan boord na de trafo’s te hebben. De AardLek aan wal blijft dan langer ingeschakeld door een veel kleiner cruicuit. De Trafo secondair wel aan het casco aarden en daarachter meerdere AardLekSchakelaars en dubbelpolige zekering automaten plaatsen.
    En/Of alternatief 2: Alleen een of meer AccuLader(s) op de WalStroom en de rest op een of meer omvormer(s), dan bereik je nagenoeg hetzelfde aan scheiding.
    Met lader/omv. combi’s gaat dat niet, want die koppelen rechtstreeks door.
    De scheepsaccu’s dienen dan als buffer opslag, en met voldoende zonnepanelen heb je nauwelijks nog walstroom nodig.
    Scheeps electro vragen zijn welkom. Succes ermee. Nautische groet van Henri.

  • g.vlies

    Het is ook van belang dat er nu eindelijk eens 63 amp aansluitingen komen, en die dan ook 63 amp gezekerd zijn! Verder zou een industriestroom tarief ook wel helpen in het enthousiaster gebruik, 0,27 cent p kwh net als in het huishouden is voor ons niet acceptabel.De zeevaart krijgt straks in Rdam walstroom met grote kortingen, waarom de binnenvaart niet?

  • J.Teunisse

    Schijnt dat gemeente iets in de melk te brokkelen heeft. In Terneuzen is de automaat en aardlek gewoon bij de stopcontact. In Amsterdam mag dat niet van de gemeente. Duus bij een storing kwam bij mij de service monteur van Rotterdam naar Amsterdam om 1 knopje omte zetten. Lang leve de ambtenarij.!!!
    3weken geleden in Dordrecht aardlek er uit. dus 3!!!! aansluitingen onbruikbaar. Technieker vanuit Den Haag om de aardlek weer in te schakelen. Dit land is niet meer te redden.

  • j.hagens

    Waarom niet Duitsland Frankrijk en andere landen een universeel systeem, zowel voor de sportboten als de beroepsvaart.
    In Duitsland kan je een kaart kopen waar een Saldo opstaat, dit is reuze handig, je kan er ook Drinkwater op bunkeren, verkrijgbaar bij diverse WSA en Sluizen.

  • Seuter

    Of gewoon heel de aardlekschakelaar er tussenuit. Een schip is geen huis, maar een combinatie van een huis en een groot bedrijfspand. En je zet aan de wal ook geen huis en groot bedrijfspand samen op 1 aardlekschakelaar. In een huis en in een bedrijf is het normaliter al verdeeld over meerdere aardlekschakelaars. Een combinatie van een paar lekstroompjes en je zit aan de grens van 30 mA.

  • msprincesslive.nl

    De binnenvaart is blij met dit besluit maar hebben één eis en dat is dat de aardlekschakelaar zonder monteur te hoeven bellen gereset kan worden!
    Wanneer de aardlek enkel door een monteur gereset kan worden dan weten we ook op voorhand al dat het een (te) duur systeem gaat worden waarvan de kosten bij de verbruikers gelegd zal gaan worden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook