Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Wie heeft antwoord op de crisis?

ROTTERDAM

De stemming is somber in de binnenvaart. Dat blijkt uit een belronde langs schepen met verschillende tonnages en ladingcategorieën. Veel schippers  vrezen overcapaciteit als gevolg van een dalend ladingaanbod. Opmerkelijk is dat niemand antwoord lijkt te hebben op de vraag wat de branche kan doen om het tij te keren.

1 / 1
Binnenvaartondernemers maken zich vooral zorgen over de gevolgen van de klimaat- en stikstofcrisis. (Foto Erik van Huizen)

Binnenvaartondernemers maken zich vooral zorgen over de gevolgen van de klimaat- en stikstofcrisis. (Foto Erik van Huizen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)
  • PeterL

    Met het motto ZE moeten en de gedachte daar kan Ik van ( mee) profiteren geef je de regie uit handen. Is nu , was in 2009 en alle crisissen daarvoor en hierna

  • J.Teunisse

    Goh. Was 2009 ook. Groepjes vormen ??? Publiceer het in de vakmedia en EUBrussels en de Nederlandse Mededinging Autoriteit staan voor de deur, alles wat het transport duurder maakt ( prijsverval tegenhoud) mag niet. Net als onze Agrarische collega’s( MKB genoten, e.v.a.) we vechten met 1 hand op de rug. Lees maar eens het Schuttevaer Archief vanaf 2009 . Het lijkt op een herhaling.

  • leoverburg

    Nieuwbouwstop scheelt ook al …..

  • Hein Danser

    Het makkelijkste om capaciteit terug te dringen is- dagvaart varen- Heb de indruk, dat er al veel minder in de nachturen gevaren wordt.
    Gelijkwaardige schepen, groepjes vormen. Goed elkaar op de hoogte houden, je over- verbied de buurman, die als langste leeg is.
    Je zou als groep, bv 10 schepen ,ook 1 schip betaald tegen de dijk kunnen leggen. Maar ik begrijp de lading aanbieders niet, WAAROM elkaar altijd onderbieden, want meestal is het een verschuiving van het werk/ lading , echt zinloos en ikke gedrag 🙁

  • john

    om de crisis op te vangen, zou je toch weer op een toerbeurt. of bij A1 ipv B vaart uitkomen. en dat gaat niet iedereen doen. dus komt er geen oplossing?

  • Belvona

    Misschien de wet toepassen, werken onder de kostprijs is zeker in Frankrijk en Belgie verboden, ik dacht zelfs dat er ook in de EU een verbod bestaat om met verlies te werken,Zware straffen uitspreken aan verladers, bevrachters en schippers zou kunnen helpen. Bij verdwijnen van de binnenvaart heeft niemand voordeel.

  • daisy

    Het antwoord op de kop boven dit artikel is heeeeeel simpel.
    Ophouden met het VERZINNEN van crisissen.
    Klimaat crisis….. gelul
    Stiksof crisis……. gelul
    Corona crisis……… gelul
    Allemaal man made crisissen.

    G.M . Noldes

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook