Rederij Doeksen neemt LNG-ferry Willem Barentsz in vaart

Het was een reis met horten en stoten, maar begin juli kon Rederij Doeksen eindelijk de LNG-aangedreven veerboot Willem Barentsz in de vaart nemen. Zusterschip Willem de Vlamingh volgt in september. Deze catamaranschepen zijn de eerste single fuel LNG-veerboten in Nederland en de eerste ter wereld waarbij de single fuel motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven.

De Ms Willem Barentsz vanuit de lucht. (Foto Rederij Doeksen/Flying Focus).
De Ms Willem Barentsz vanuit de lucht. (Foto Rederij Doeksen/Flying Focus).

Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen, presenteerde het nieuwe schip op woensdag 1 juli aan de pers en genodigden. ‘Vandaag is het een vreugdevolle dag. De weg naar dit fantastische moment is door allerlei omstandigheden lang en hobbelig geweest, niet in de laatste plaats door de coronacrisis, maar het resultaat van alle inspanningen is indrukwekkend en iets om trots op te zijn. Om het project dat we vandaag presenteren in één zin te beschrijven: een efficiënte, lichtgewicht LNG-catamaran met een lage uitstoot en een interieur met faciliteiten die bijdragen aan de eilandervaring van onze trouwe gasten.’ Vripack, de bekende Friese jachtontwerpstudio uit Sneek, stelde bij het ontwerp van het in- en exterieur van de schepen de gast centraal.

Uitdaging in scheepsdetailontwerp

BMT ontwikkelde de schepen van voorlopig tot gedetailleerd productieontwerp. Sylvain Julien, directeur van Naval Architecture, licht toe: ‘Zoals altijd was het een uitdaging om een volledig aluminium schip te ontwikkelen dat voldoet aan de nationale voorschriften die in het algemeen gebaseerd zijn op staalconstructies. Toch laat het eindresultaat, naast een zorgvuldig geoptimaliseerde rompvorm, de voordelen zien in termen van laag energieverbruik en, specifiek voor de veerbootroutes van Rederij Doeksen, de lage operationele diepgang.

Unieke motoren

‘Rolls-Royce heeft het project vanaf het begin met veel enthousiasme ondersteund”, zegt Knut Müller, Hoofd Naval and Governmental Business bij Rolls-Royce Power Systems. Voor elk van de twee nieuwe veerboten leverde het bedrijf twee pure gasmotoren. De 16-cilinder MTU-serie 4000- motoren hebben een vermogen van 1492 kilowatt en zorgen ervoor dat de veerboten een topsnelheid van 14 knopen bereiken, terwijl hun tijdelijke acceleratiecapaciteiten vergelijkbaar zijn met die van een typische hogesnelheidsdieselmotor. ‘We zijn blij dat het vermogen van onze eerste single-fuel hogesnelheidsgasmotoren om rechtstreeks een vaste schroef te kunnen aandrijven een van de belangrijkste redenen was die Rederij Doeksen overtuigde om voor de samenwerking met ons te kiezen’, aldus Müller.

Warmteterugwinning

Restwarmte verdwijnt gewoonlijk in de lucht of wordt in de zee gedumpt, maar zo niet op de twee nieuwe LNG-catamarans. Om de in de uitlaatgassen van de motor aanwezige warmte te hergebruiken om een elektrische generator aan te drijven, zijn de catamarans elk uitgerust met twee efficiency PACKs van Orcan Energy, die elk een elektrisch nettorendement van maximaal 77 kW netto genereren. Het systeem voor restwarmteterugwinning dekt de volledige energievraag voor deze boegschroef installatie.

Waddenfonds

Het resultaat is dat het gebruik van de twee efficiency PACKs een jaarlijkse CO2-reductie betekent van 318 ton voor elk – een besparing van 260.000 liter brandstof en 462.600 kWh per jaar. De introductie van dit nieuwe LNG-veerbootconcept, gecombineerd met warmteterugwinning, efficiëntere romplijnen, lichtgewicht constructie, zonnepanelen betekent een aanzienlijke vermindering van schadelijke emissies: -10% CO2, -90% stikstofoxiden (NOx), -100% zwaveloxiden (SOx), -95% fijnstof. De Rederij heeft de ambitie om het LNG progressief bij te mengen met bio LNG of LBG, zodra dit in voldoende mate beschikbaar komt.

Het nieuwbouwproject draagt actief bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013. Het Waddenfonds kende Rederij Doeksen voor dit project een subsidie toe van € 1.207.500.

Rederij Doeksen neemt LNG-ferry Willem Barentsz in vaart | Schuttevaer.nl

Rederij Doeksen neemt LNG-ferry Willem Barentsz in vaart

Het was een reis met horten en stoten, maar begin juli kon Rederij Doeksen eindelijk de LNG-aangedreven veerboot Willem Barentsz in de vaart nemen. Zusterschip Willem de Vlamingh volgt in september. Deze catamaranschepen zijn de eerste single fuel LNG-veerboten in Nederland en de eerste ter wereld waarbij de single fuel motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven.

De Ms Willem Barentsz vanuit de lucht. (Foto Rederij Doeksen/Flying Focus).
De Ms Willem Barentsz vanuit de lucht. (Foto Rederij Doeksen/Flying Focus).

Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen, presenteerde het nieuwe schip op woensdag 1 juli aan de pers en genodigden. ‘Vandaag is het een vreugdevolle dag. De weg naar dit fantastische moment is door allerlei omstandigheden lang en hobbelig geweest, niet in de laatste plaats door de coronacrisis, maar het resultaat van alle inspanningen is indrukwekkend en iets om trots op te zijn. Om het project dat we vandaag presenteren in één zin te beschrijven: een efficiënte, lichtgewicht LNG-catamaran met een lage uitstoot en een interieur met faciliteiten die bijdragen aan de eilandervaring van onze trouwe gasten.’ Vripack, de bekende Friese jachtontwerpstudio uit Sneek, stelde bij het ontwerp van het in- en exterieur van de schepen de gast centraal.

Uitdaging in scheepsdetailontwerp

BMT ontwikkelde de schepen van voorlopig tot gedetailleerd productieontwerp. Sylvain Julien, directeur van Naval Architecture, licht toe: ‘Zoals altijd was het een uitdaging om een volledig aluminium schip te ontwikkelen dat voldoet aan de nationale voorschriften die in het algemeen gebaseerd zijn op staalconstructies. Toch laat het eindresultaat, naast een zorgvuldig geoptimaliseerde rompvorm, de voordelen zien in termen van laag energieverbruik en, specifiek voor de veerbootroutes van Rederij Doeksen, de lage operationele diepgang.

Unieke motoren

‘Rolls-Royce heeft het project vanaf het begin met veel enthousiasme ondersteund”, zegt Knut Müller, Hoofd Naval and Governmental Business bij Rolls-Royce Power Systems. Voor elk van de twee nieuwe veerboten leverde het bedrijf twee pure gasmotoren. De 16-cilinder MTU-serie 4000- motoren hebben een vermogen van 1492 kilowatt en zorgen ervoor dat de veerboten een topsnelheid van 14 knopen bereiken, terwijl hun tijdelijke acceleratiecapaciteiten vergelijkbaar zijn met die van een typische hogesnelheidsdieselmotor. ‘We zijn blij dat het vermogen van onze eerste single-fuel hogesnelheidsgasmotoren om rechtstreeks een vaste schroef te kunnen aandrijven een van de belangrijkste redenen was die Rederij Doeksen overtuigde om voor de samenwerking met ons te kiezen’, aldus Müller.

Warmteterugwinning

Restwarmte verdwijnt gewoonlijk in de lucht of wordt in de zee gedumpt, maar zo niet op de twee nieuwe LNG-catamarans. Om de in de uitlaatgassen van de motor aanwezige warmte te hergebruiken om een elektrische generator aan te drijven, zijn de catamarans elk uitgerust met twee efficiency PACKs van Orcan Energy, die elk een elektrisch nettorendement van maximaal 77 kW netto genereren. Het systeem voor restwarmteterugwinning dekt de volledige energievraag voor deze boegschroef installatie.

Waddenfonds

Het resultaat is dat het gebruik van de twee efficiency PACKs een jaarlijkse CO2-reductie betekent van 318 ton voor elk – een besparing van 260.000 liter brandstof en 462.600 kWh per jaar. De introductie van dit nieuwe LNG-veerbootconcept, gecombineerd met warmteterugwinning, efficiëntere romplijnen, lichtgewicht constructie, zonnepanelen betekent een aanzienlijke vermindering van schadelijke emissies: -10% CO2, -90% stikstofoxiden (NOx), -100% zwaveloxiden (SOx), -95% fijnstof. De Rederij heeft de ambitie om het LNG progressief bij te mengen met bio LNG of LBG, zodra dit in voldoende mate beschikbaar komt.

Het nieuwbouwproject draagt actief bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013. Het Waddenfonds kende Rederij Doeksen voor dit project een subsidie toe van € 1.207.500.