Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Ook lading kleinere containerschepen in gevaar bij Wadden tijdens storm

WAGENINGEN

Ook Panamax-containerschepen en feeders kunnen tijdens storm mogelijk hun goed vastgesjorde containers verliezen bij storm in de Waddenzee. Daarom adviseren Marin en Deltares aanvullende onderzoek te doen naar dit soort schepen en types zoals de MSC ZOE.

1 / 1
Dit onderzoek van MARIN is erop gericht dat ook die schepen daar veilig kunnen varen met hun bemanning en lading, zodat er geen containers meer overboord gaan. (Foto Kustwacht)

Dit onderzoek van MARIN is erop gericht dat ook die schepen daar veilig kunnen varen met hun bemanning en lading, zodat er geen containers meer overboord gaan. (Foto Kustwacht)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • R.A. Steenbergen

    Lekker boeiend allemaal zo’n onderzoek, maar alles wat er uit komt kan elke ervaren zeevarende op z’n klompen aanvoelen. Het gevaar van met slecht weer de zeebodem raken is alom bekend, ook bij kleinere schepen in ondiepere wateren (zoals coasters in Het Stortemelk). Dat er dan grote spanningen op het schip komen is ook geen nieuws. En dat grote golven tegen containers (of andere deklading) aan kunnen slaan zal elke zeevarende uit ervaring weten. En dat ook dat weer grote krachten geeft op de sjorringen, tja, wie verwacht dat niet? En dan wil het Marin ook nog andere maten schepen onderzoeken. Kassa!
    Ik ben overigens op de open dag van het Marin geweest, waarbij ik m’n bedenkingen heb. Wel heb ik respect voor het kunnen berekenen van rompsnelheid bij pk’s en dergelijke, maar als je dat bassin ziet met zogenaamd grote schepen, dan liggen die nagemaakte ‘grote’ schepen niet zwaar in het water als in het echt, maar ze liggen te dobberen als een lege colafles in een sloot. Zo kun je toch niets simuleren? Ik denk dat computersimulaties echter kunnen zijn dan dat bassin.

  • L.W. Feenstra

    En misschien ook het levensgevaarlijke systeem van de Gross Tonnage (GT) eens afschaffen. Het levert schepen op met een onnodig laag gangboord met als enigste reden binnen een bepaalde GT meting te blijven en zo min mogelijk havengeld te hoeven betalen.

  • elzinga

    in dezelfde periode van februari dit jaar, verloren andere feeders op heel diep water ook containers. dus moeten we dan terug naar het aloude verwaaid liggen en eens accepteren dat wind en water sterker zijn dan de economie drift van kantoormensen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook