Op 5 juni sloot de benedensluisdeur niet meer, vrijdag 28 juni omstreeks 21:45 uur werd de deurpost aan de bovenzijde kapot gevaren. Al binnen een dag lagen meer dan 10 schepen vast in de stremming. Opmerkelijk genoeg meldt het Wasserstraßen- und Schifffahrtsamt Donau MDK (WSA) dat de dader van de schadevaring nog niet is achterhaald. Die is doorgevaren, zonder melding te maken van de schade. De Wasserschutzpolizei (WSP) stelt een onderzoek in naar de toedracht. Alle schepen richting Hilpoltstein zijn op lakschade onderzocht, daarbij is een mogelijke dader gevonden. Een nauwkeurige analyse moet uitwijzen of dat schip ook werkelijk de schade heeft veroorzaakt. De omvang van de schade wordt geschat op meer dan een ton.
‘Een aanvaring van een deurpost hadden we tot voor kort nog niet meegemaakt op het Main-Donaukanaal en nu ineens twee keer achter elkaar op dezelfde sluis’, reageert projectleider Kai Bramhoff vol verbazing. De vorige schade was groter, omdat er ook een verwarmingselement tegen het vastvriezen van de sluisdeur moest worden vervangen.
De reparatie van de sluis vergt een week. Eind deze week wordt er weer geschut. De kolk voor recreatievaart is niet gestremd, kleine vaartuigen worden normaal geschut.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?