Historisch zeilschip zinkt in haven Flensburg

In de haven van Flensburg is woensdagmorgen 9 januari een van de oudste zeilschepen van de Oostzee gezonken. Het gaat om de Oline, een houten tweemaster uit 1878. Alleen de masten steken nog boven water uit.

BOO OLINE

Het schip is een historische Kvaser, een van origine Deens schip dat tot ver in de vorige eeuw werd gebruikt voor de afvoer van verse vis vanaf vissersschepen naar de havens.

De 18 meter lange Oline was sinds 2011 eigendom van Tonco Sander uit het Groningse Farmsum en voer sindsdien onder Nederlandse vlag (thuishaven Delfzijl). Sander liet het schip echter in Flensburg liggen. Vorig jaar september, kort voor de 140ste verjaardag van de Oline, liet hij in een interview met een Deense website zien dat zijn schip de nodige zorg nodig had. Hij schatte toen dat de restauratie misschien wel 400.000 euro zou gaan kosten. Aan de telefoon zegt Sander dat hij de Oline op 17 december heeft verkocht en dus geen verantwoordelijkheid meer draagt voor het schip.

Na het afborrelen is de inventaris gedeeltelijk boven water komen drijven. Op initiatief van de politie zijn zoveel mogelijk spullen geborgen. Een politiewoordvoerder zegt nog niet te weten wat de oorzaak van het zinken is, ook niet of er mogelijk een relatie is met de grote stroomuitval die Flensburg woensdagmorgen trof.

Niet gebreeuwd

Sander zegt aan de telefoon vanuit Enkhuizen te vermoeden dat het zinken inderdaad aan de stroomstoring te wijten is. Het schip was op de werf geweest voor een inspectie. Omdat het niet was gebreeuwd zat er een kunststof zeil om de romp. Met pompen werd het schip drijvend gehouden tot de voorgenomen reparatie. ‘Het was in feite niet de moeite nog te breeuwen, omdat er toch planken uit moesten. Vandaar dat besloten was het schip met het zeil in het water te leggen. Toen de stroom uitviel deden de pompen het niet meer en is er kennelijk snel water ingestroomd.’

Geen ramp

Hoewel hij zijn schip heeft verkocht, aan een man uit Flensburg, zegt Sander dat het zinken hem wel aan het hart gaat, omdat het een bijzonder schip is. Maar hij is ook blij dat de berging zijn verantwoordelijkheid niet meer is.

Opmerkelijk genoeg zou de schade aan het schip nog wel eens kunnen meevallen. Want het schip voer altijd op de zeilen en heeft geen motor. Ook zit er geen elektronica op die door het water kan zijn aangetast. ‘Een beetje oplichten, een

pomp erin en ze ligt zo weer boven water. Volgens mij ligt ze niet eens op de bodem, maar hangt ze nog aan haar landvasten.’ (BO

Historisch zeilschip zinkt in haven Flensburg | Schuttevaer.nl

Historisch zeilschip zinkt in haven Flensburg

In de haven van Flensburg is woensdagmorgen 9 januari een van de oudste zeilschepen van de Oostzee gezonken. Het gaat om de Oline, een houten tweemaster uit 1878. Alleen de masten steken nog boven water uit.

BOO OLINE

Het schip is een historische Kvaser, een van origine Deens schip dat tot ver in de vorige eeuw werd gebruikt voor de afvoer van verse vis vanaf vissersschepen naar de havens.

De 18 meter lange Oline was sinds 2011 eigendom van Tonco Sander uit het Groningse Farmsum en voer sindsdien onder Nederlandse vlag (thuishaven Delfzijl). Sander liet het schip echter in Flensburg liggen. Vorig jaar september, kort voor de 140ste verjaardag van de Oline, liet hij in een interview met een Deense website zien dat zijn schip de nodige zorg nodig had. Hij schatte toen dat de restauratie misschien wel 400.000 euro zou gaan kosten. Aan de telefoon zegt Sander dat hij de Oline op 17 december heeft verkocht en dus geen verantwoordelijkheid meer draagt voor het schip.

Na het afborrelen is de inventaris gedeeltelijk boven water komen drijven. Op initiatief van de politie zijn zoveel mogelijk spullen geborgen. Een politiewoordvoerder zegt nog niet te weten wat de oorzaak van het zinken is, ook niet of er mogelijk een relatie is met de grote stroomuitval die Flensburg woensdagmorgen trof.

Niet gebreeuwd

Sander zegt aan de telefoon vanuit Enkhuizen te vermoeden dat het zinken inderdaad aan de stroomstoring te wijten is. Het schip was op de werf geweest voor een inspectie. Omdat het niet was gebreeuwd zat er een kunststof zeil om de romp. Met pompen werd het schip drijvend gehouden tot de voorgenomen reparatie. ‘Het was in feite niet de moeite nog te breeuwen, omdat er toch planken uit moesten. Vandaar dat besloten was het schip met het zeil in het water te leggen. Toen de stroom uitviel deden de pompen het niet meer en is er kennelijk snel water ingestroomd.’

Geen ramp

Hoewel hij zijn schip heeft verkocht, aan een man uit Flensburg, zegt Sander dat het zinken hem wel aan het hart gaat, omdat het een bijzonder schip is. Maar hij is ook blij dat de berging zijn verantwoordelijkheid niet meer is.

Opmerkelijk genoeg zou de schade aan het schip nog wel eens kunnen meevallen. Want het schip voer altijd op de zeilen en heeft geen motor. Ook zit er geen elektronica op die door het water kan zijn aangetast. ‘Een beetje oplichten, een

pomp erin en ze ligt zo weer boven water. Volgens mij ligt ze niet eens op de bodem, maar hangt ze nog aan haar landvasten.’ (BO