Deventer bevrijdt schepen: eenmalig noodschutregime

De zes schippers die sinds 6 augustus de Deventer haven niet konden verlaten door de lage waterstand in de IJssel, krijgen met een eenmalig noodschutregime donderdagmorgen 6 september de kans op vrijheid. Het eerste schip lag rond 9 uur in de sluis. Tijdens het schutten wordt het overige scheepvaartverkeer op de IJssel tegengehouden. Zuiging voorkomen scheelt volgens de gemeente nog 25 cm.

Deventer bevrijdt schepen met eenmalig noodschutregime
  • Bevrijding mogelijk met creatief rekenen van NAP +147 naar NAP +81

  • BLN-Schuttevaer bedankt ambtenaren voor hun inzet

Door Dirk van der Meulen
De vijf lege vrachtschepen en een varend woonschip lagen sinds 6 augustus opgesloten, nadat het waterschap Drents Overijsselse Delta bij een IJsselstand beneden NAP +147 het schutten door de gemeentelijke Prins Bernhardsluis verbood. peilschaal gaf die dag NAP +93 aan. De sluismeester liet ’s ochtends nog de Infinitum van schipper Lazlo Olislagers door, zonder er iets van te zeggen. ‘De sluisdeuren kraakten niet, de sluismeester zei niets’, reageerde de jonge Belgische schipper in Schuttevaer. Toen hij aan het eind van de middag leeg was bij ForFarmers mocht hij er niet meer uit.

Technisch onderzoek

Uit technisch onderzoek van de sluisconstructie door ingenieursbureau Tauw bleek 14 augustus een stand van NAP +122 ook veilig, volgens een nadere analyse op 31 augustus zou NAP +106 ook mogelijk zijn en met creatief rekenen kwam de gemeente woensdag 5 september tot een ‘noodschutregime’, dat zelfs bij NAP +81 een bevrijding mogelijk maakte. De IJssel stond op ‘bevrijdingsdag’ NAP +92, een centimeter lager dan vier weken geleden. De waterstand tegen de bovendeur was NAP +570.

De schippers – voor zover bereikbaar – werden woensdagavond van de noodschutting op de hoogte gebracht. De Geryvo uit Zwolle schutte donderdagmorgen als eerste, gevolgd door de Infinitum. Naar verluidt was één schipper langdurig op vakantie en was overigens ook op andere schepen niet iedereen aan boord.

Noodschutregime

Dat de schippers bevrijd kunnen worden ondanks de lage waterstand, heeft volgens een woordvoerder van de gemeente te maken met de aangetoonde werkelijke sterkte van de sluisdeuren waarover vorige week al werd bericht. Daardoor kan al worden geschut met een waterstand van NAP +106, 41 centimeter lager dan de NAP +147 die aanvankelijk als veilig werd gezien.

Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een noodschutregime. Daarbij wordt het overige scheepvaartverkeer op de IJssel tegengehouden. Die zorgt namelijk voor een zuigende werking waardoor het waterpeil bij de sluisdeuren met zo’n 25 centimeter naar beneden wordt getrokken. Door de schepen tegen te houden, wordt uitgesloten dat dit gebeurt. Daardoor kan er, volgens de redenering van de gemeente Deventer, dus nóg 25 centimeter onder de gestelde ondergrens geschut worden, op NAP +81.

Om het overige scheepvaartverkeer op de IJssel tegen te houden heeft de gemeente Deventer een speciaal door Rijkswaterstaat bevoegd bedrijf ingeschakeld. Een vaartuig van dit bedrijf is deze nacht van Elburg naar Deventer gevaren.

Het noodschutregime is alleen bedoeld om de schippers die vastzitten uit de haven te krijgen. Geladen schepen kunnen vooralsnog niet naar binnen. De verwachting is dat het schutten een uur per schip kost. Het noodschutregime schrijft volgens de gemeentewoordvoerder verder voor dat schippers rustige bewegingen maken met hun schepen en dat ze een zeer gecontroleerde minimum snelheid aanhouden en het schutten zelf ook langzaam en gecontroleerd plaatsvindt.

Erg blij

Vicevoorzitter Erik Schultz van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer is erg blij voor de binnenvaartondernemers. ‘Het was uitermate vervelend voor de betrokken binnenvaartbedrijven dat zij zo lang zonder inkomen opgesloten lagen in de haven. Wij zijn direct nadat bekend werd dat schutten niet meer mogelijk was onderhandelingen met de gemeente en het waterschap gestart om tot een oplossing te komen. Toen dat op korte termijn niet mogelijk was, hebben we ons best gedaan de situatie voor de getroffen ondernemers te verbeteren, zodat zij in elk geval kostenvrij konden liggen.

‘Nu aan de acute nood voor de ondernemers een einde is gekomen, zullen we ons buigen over de verdere afwikkeling en ons beraden over de maatregelen die nodig zijn om dit in het vervolg te voorkomen.’

De vicevoorzitter heeft de gemeente en ambtenaren bedankt voor hun inzet om na de eerste tegenslagen te blijven zoeken naar oplossingen. Dit heeft er mede toe geleid dat de schepen eerder dan verwacht konden worden bevrijd. 

Deventer bevrijdt schepen: eenmalig noodschutregime | Schuttevaer.nl

Deventer bevrijdt schepen: eenmalig noodschutregime

De zes schippers die sinds 6 augustus de Deventer haven niet konden verlaten door de lage waterstand in de IJssel, krijgen met een eenmalig noodschutregime donderdagmorgen 6 september de kans op vrijheid. Het eerste schip lag rond 9 uur in de sluis. Tijdens het schutten wordt het overige scheepvaartverkeer op de IJssel tegengehouden. Zuiging voorkomen scheelt volgens de gemeente nog 25 cm.

Deventer bevrijdt schepen met eenmalig noodschutregime
  • Bevrijding mogelijk met creatief rekenen van NAP +147 naar NAP +81

  • BLN-Schuttevaer bedankt ambtenaren voor hun inzet

Door Dirk van der Meulen
De vijf lege vrachtschepen en een varend woonschip lagen sinds 6 augustus opgesloten, nadat het waterschap Drents Overijsselse Delta bij een IJsselstand beneden NAP +147 het schutten door de gemeentelijke Prins Bernhardsluis verbood. peilschaal gaf die dag NAP +93 aan. De sluismeester liet ’s ochtends nog de Infinitum van schipper Lazlo Olislagers door, zonder er iets van te zeggen. ‘De sluisdeuren kraakten niet, de sluismeester zei niets’, reageerde de jonge Belgische schipper in Schuttevaer. Toen hij aan het eind van de middag leeg was bij ForFarmers mocht hij er niet meer uit.

Technisch onderzoek

Uit technisch onderzoek van de sluisconstructie door ingenieursbureau Tauw bleek 14 augustus een stand van NAP +122 ook veilig, volgens een nadere analyse op 31 augustus zou NAP +106 ook mogelijk zijn en met creatief rekenen kwam de gemeente woensdag 5 september tot een ‘noodschutregime’, dat zelfs bij NAP +81 een bevrijding mogelijk maakte. De IJssel stond op ‘bevrijdingsdag’ NAP +92, een centimeter lager dan vier weken geleden. De waterstand tegen de bovendeur was NAP +570.

De schippers – voor zover bereikbaar – werden woensdagavond van de noodschutting op de hoogte gebracht. De Geryvo uit Zwolle schutte donderdagmorgen als eerste, gevolgd door de Infinitum. Naar verluidt was één schipper langdurig op vakantie en was overigens ook op andere schepen niet iedereen aan boord.

Noodschutregime

Dat de schippers bevrijd kunnen worden ondanks de lage waterstand, heeft volgens een woordvoerder van de gemeente te maken met de aangetoonde werkelijke sterkte van de sluisdeuren waarover vorige week al werd bericht. Daardoor kan al worden geschut met een waterstand van NAP +106, 41 centimeter lager dan de NAP +147 die aanvankelijk als veilig werd gezien.

Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een noodschutregime. Daarbij wordt het overige scheepvaartverkeer op de IJssel tegengehouden. Die zorgt namelijk voor een zuigende werking waardoor het waterpeil bij de sluisdeuren met zo’n 25 centimeter naar beneden wordt getrokken. Door de schepen tegen te houden, wordt uitgesloten dat dit gebeurt. Daardoor kan er, volgens de redenering van de gemeente Deventer, dus nóg 25 centimeter onder de gestelde ondergrens geschut worden, op NAP +81.

Om het overige scheepvaartverkeer op de IJssel tegen te houden heeft de gemeente Deventer een speciaal door Rijkswaterstaat bevoegd bedrijf ingeschakeld. Een vaartuig van dit bedrijf is deze nacht van Elburg naar Deventer gevaren.

Het noodschutregime is alleen bedoeld om de schippers die vastzitten uit de haven te krijgen. Geladen schepen kunnen vooralsnog niet naar binnen. De verwachting is dat het schutten een uur per schip kost. Het noodschutregime schrijft volgens de gemeentewoordvoerder verder voor dat schippers rustige bewegingen maken met hun schepen en dat ze een zeer gecontroleerde minimum snelheid aanhouden en het schutten zelf ook langzaam en gecontroleerd plaatsvindt.

Erg blij

Vicevoorzitter Erik Schultz van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer is erg blij voor de binnenvaartondernemers. ‘Het was uitermate vervelend voor de betrokken binnenvaartbedrijven dat zij zo lang zonder inkomen opgesloten lagen in de haven. Wij zijn direct nadat bekend werd dat schutten niet meer mogelijk was onderhandelingen met de gemeente en het waterschap gestart om tot een oplossing te komen. Toen dat op korte termijn niet mogelijk was, hebben we ons best gedaan de situatie voor de getroffen ondernemers te verbeteren, zodat zij in elk geval kostenvrij konden liggen.

‘Nu aan de acute nood voor de ondernemers een einde is gekomen, zullen we ons buigen over de verdere afwikkeling en ons beraden over de maatregelen die nodig zijn om dit in het vervolg te voorkomen.’

De vicevoorzitter heeft de gemeente en ambtenaren bedankt voor hun inzet om na de eerste tegenslagen te blijven zoeken naar oplossingen. Dit heeft er mede toe geleid dat de schepen eerder dan verwacht konden worden bevrijd.