Veerbaas let niet op: schip vaart tegen kabel

De cementtanker Leliegracht is donderdagochtend 7 juni tegen de benedenkabel van de veerpont bij Lith gevaren. Dat gebeurde door een fout van de pontschipper, zegt John van den Akker van de stichting Maasveren. De medewerker van de pont had niet goed uitgekeken toen hij naar de overkant vertrok.

De schipper van de Leliegracht probeerde nog uit alle macht af te stoppen, maar dat mocht niet meer baten. Het schip voer met enige snelheid tegen de kabel. Daar kwam zoveel kracht op te staan dat een aantal betonblokken die voor de verankering op de kant waren ingegraven uit de grond werden gerukt. Ook raakte de benedenkabel los. Het schip en de pont raakten elkaar niet.
Op de pont stonden vier auto’s en evenzoveel mensen, zegt John van den Akker van de Maasveren. Die hebben volgens hem ongeveer twintig minuten vastgezeten. Daarna was de pont weer aan de kant en konden zij hun auto’s er afrijden. De cementtanker, die in de opvaart was, voer snel na het incident al weer door richting de voorhaven van de Prinses Maximasluizen. ‘Ik vermoed dat zij geen schade aan het voorval hebben ondervonden’, zegt Van den Akker.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Veerbaas let niet op: schip vaart tegen kabel | Schuttevaer.nl

Veerbaas let niet op: schip vaart tegen kabel

De cementtanker Leliegracht is donderdagochtend 7 juni tegen de benedenkabel van de veerpont bij Lith gevaren. Dat gebeurde door een fout van de pontschipper, zegt John van den Akker van de stichting Maasveren. De medewerker van de pont had niet goed uitgekeken toen hij naar de overkant vertrok.

De schipper van de Leliegracht probeerde nog uit alle macht af te stoppen, maar dat mocht niet meer baten. Het schip voer met enige snelheid tegen de kabel. Daar kwam zoveel kracht op te staan dat een aantal betonblokken die voor de verankering op de kant waren ingegraven uit de grond werden gerukt. Ook raakte de benedenkabel los. Het schip en de pont raakten elkaar niet.
Op de pont stonden vier auto’s en evenzoveel mensen, zegt John van den Akker van de Maasveren. Die hebben volgens hem ongeveer twintig minuten vastgezeten. Daarna was de pont weer aan de kant en konden zij hun auto’s er afrijden. De cementtanker, die in de opvaart was, voer snel na het incident al weer door richting de voorhaven van de Prinses Maximasluizen. ‘Ik vermoed dat zij geen schade aan het voorval hebben ondervonden’, zegt Van den Akker.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer