Rapport Grave: Strengere regels nodig voor vervoer gevaarlijke stoffen

Binnenvaartschippers die gevaarlijke stoffen vervoeren moeten bij dichte mist extra veiligheidsmaatregelen treffen. Bijvoorbeeld de vaartijd verkorten of de schipper eerder aflossen. Daarnaast moet Rijkswaterstaat de bevoegdheid krijgen om bij extreme weersomstandigheden het scheepvaartverkeer plaatselijk stil te leggen. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het rapport ‘Stuwaanvaring door benzeentanker bij Grave’ dat zojuist is gepubliceerd.

BOO Maria Valentine

Door Erik van Huizen
Ook dienen de crisisbeheersing en hulpverlening in grensgebieden van verschillende regio’s beter te worden gecoördineerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Nou de onderzoeksraad van veiligheid is tenminste niet oververmoeid omdat dit voorval 16 maanden nodig had om te onderzoeken.
    Gelukkig dat publiek Nederland geloofd in sprookjes en dit rapport tot zich neem als waarheid ,zo kunnen de kosten voor vervoer nog steeds op laag niveau blijven.
    Stel je voor dat de rusttijden werkelijk in acht waren genomen door het personeel ,zou heel GEFO over de kop gaan door het beleid van Den Haag.
    Zo zie je maar weer wie de handen boven het hoofd worden gehouden.

    Geplaatst door: Jim Grooten op
  • Het hele schip had niet eens mogen varen.
    Om 5 uur s’ morgens uit Bratislava en om 13:00 aan boord, dan moet er eerst 8 uur rust gehouden worden! wat doen we? We gaan ondanks 8 uur reizen gelijk om 14:00 varen om vervolgens de hele nacht te laden. Daar is welliswaar de stuurman die niet kan varen en een matroos voor zegt de reder, maar als het schip vol is gaan ze om 6:40 varen terwijl de stuurman en de matroos in de rust uren zitten, dus is de schipper onderbemand gaan varen. Met als gevolg oververmoeidheid en waarschijnlijk is het in slaap sukkelen van de schipper, na 13 intensieve vaaruren de oorzaak. Maar ik hier kan ik niets van terug lezen, dat had de OVV toch ook moeten opvallen en hoe staat het in het vaartijden boek?

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ontdekt dat de verantwoordelijke gemeenten, veiligheidsregio’s en Rijkswaterstaat niet goed coördineren en al helemaal niet bij mist is iets anders als varen in de mist, om in de mist cq. nacht op RADAR te varen moet je een radar patend hebben en bij het hebben daarvan ben je ook deskundig.
    Dat ze 14uur aaneen varen zonder aflossing te veel vinden zeker met gevaarlijke lading lijkt mij duidelijk maar is het ook de oorzaak van het ongeval?
    Wat hier al eerder beschreven is is plaatselijke bekendheid belangrijk maar niet onoverkomelijk, de beste man had in een al veel eerder stadium zich moeten afvragen of hij nog wel goed (verantwoord) bezig was, en eventueel een wachtalarm moeten doen afgaan om zich te laten assisteren, het is jammer dat we daar geen antwoord op krijgen, maar als gevolg hier van de vaart bij mist stil te leggen is de tijd terug draaien, er is wel wat voor te zeggen om onder die omstandigheden niet alleen te varen, daar zou dan de wet op aan gepast moeten worden zodat je dat prijs technisch kan incalculeren.

    Geplaatst door: E.O.P. Lansmeer op
  • Wederom een voorbeeld van gebrek aan kennis en ervaring wat de binnenvaart betreft bij het OVV

    Geplaatst door: H.W. Storm op
  • De overheid laat (liet) meer chloor treinen door de bebouwde kom rijden dan de vergunning toelaat.
    Zie ik hier voor de zoveelste maal de inconsequentie van onze alwetende (incompetente) overheid, en word er openlijk met meerdere maten gemeten????

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • ik begrijp dit niet goed.als een vrachtwagenchauffeur zo roeken loos en mensen levens in gevaar brengt word gelijk zijn rijbewijs in beslag genomen.
    nu in de binnenvaart krijg je alleen maar 1400 eury boeten en hier is ook nog een helle hoop schade gemaakt.
    en waar komen ze mee? dat nu wel vakbekwaam de schippers de dupe gaan worden omdat ze van die idiote oostblokkers toe laten op onze vaar waters.
    en ze worden nog de hand boven het hooft gehouden door onze overheid.
    het gaat echt lekker hier in Nederland

    Geplaatst door: Mark Nordenholt op
  • Uiteraard gaat dit dan ook gelden voor de weg, rail, en zeetransporten. En dan niet gaan mauwen dat die transportgroepen minder last van de mist hebben . Kortom als er ergens mist is gaat gewoon heel vervoerend Nederland stil. Want het gaat het OVV tenslotte om de veiligheid en niet om de binnenvaart het zoveelste idiote regel op te leggen.

    Geplaatst door: D.P. Steenstra op
  • Probeer nog een keer, dan het hele verhaal:
    Ik vind de onderzoek commissie niet deskundig overkomen.
    De Maas vanaf Stein naar Grave een >>ingewikkelde corridorrood wit rood bord

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Ik vind de onderzoek commissie niet deskundig overkomen.
    De Maas vanaf Stein naar Grave een >>ingewikkelde corridorrood wit rood bord

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Niet gehinderd door enige kennis, omlijst het rapport van de com. OVV , bijna nergens buiten het Rijnvaart gebied, kan je meer dan 14u aan één gesloten varen en dan is het zicht of de dikte van de mist bijna nooit het zelfde. Vaak is de druk groot, maar met een radarpatent “Mag” je varen en moet je niets, zeker als er niet veel meer bekendheid is, dan de digitale kaart. Voor stil liggen tijdens slecht zicht, zijn er helemaal niet genoeg afmeer plaatsen.

    Geplaatst door: w van de veen op
  • Bij varen in dichte mist gelden volgens de OVV nauwelijks specifieke regels voor de binnenvaart. Einde citaat… OVV die specifieke regels noemt men reglementair “bepalingen bij slecht zicht” En die zijn in voldoende mate aanwezig.

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Ben het helemaal met Dhr. Hagens eens. En diep en diep triest dat dit na 1,5 jaar de conclusie is….we weten allemaal hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren maar daar hoor je niemand over. Ik vind trouwens dat we over heel dit geval bitter weinig meer vernomen hebben…. Wordt allemaal “onder de pet” gehouden.

    Geplaatst door: William de Wijs op
  • Wat een onzin, er moeten goede afspraken over plaatselijke bekendheid zijn, en je moet zelf je verstand gebruiken, als ik ergens niet bekend ben vaar ik er niet als ik het onverantwoord acht in het donker of de mist.

    Geplaatst door: J.C Hagens op

Reageer

Rapport Grave: Strengere regels nodig voor vervoer gevaarlijke stoffen | Schuttevaer.nl

Rapport Grave: Strengere regels nodig voor vervoer gevaarlijke stoffen

Binnenvaartschippers die gevaarlijke stoffen vervoeren moeten bij dichte mist extra veiligheidsmaatregelen treffen. Bijvoorbeeld de vaartijd verkorten of de schipper eerder aflossen. Daarnaast moet Rijkswaterstaat de bevoegdheid krijgen om bij extreme weersomstandigheden het scheepvaartverkeer plaatselijk stil te leggen. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het rapport ‘Stuwaanvaring door benzeentanker bij Grave’ dat zojuist is gepubliceerd.

BOO Maria Valentine

Door Erik van Huizen
Ook dienen de crisisbeheersing en hulpverlening in grensgebieden van verschillende regio’s beter te worden gecoördineerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Nou de onderzoeksraad van veiligheid is tenminste niet oververmoeid omdat dit voorval 16 maanden nodig had om te onderzoeken.
    Gelukkig dat publiek Nederland geloofd in sprookjes en dit rapport tot zich neem als waarheid ,zo kunnen de kosten voor vervoer nog steeds op laag niveau blijven.
    Stel je voor dat de rusttijden werkelijk in acht waren genomen door het personeel ,zou heel GEFO over de kop gaan door het beleid van Den Haag.
    Zo zie je maar weer wie de handen boven het hoofd worden gehouden.

    Geplaatst door: Jim Grooten op
  • Het hele schip had niet eens mogen varen.
    Om 5 uur s’ morgens uit Bratislava en om 13:00 aan boord, dan moet er eerst 8 uur rust gehouden worden! wat doen we? We gaan ondanks 8 uur reizen gelijk om 14:00 varen om vervolgens de hele nacht te laden. Daar is welliswaar de stuurman die niet kan varen en een matroos voor zegt de reder, maar als het schip vol is gaan ze om 6:40 varen terwijl de stuurman en de matroos in de rust uren zitten, dus is de schipper onderbemand gaan varen. Met als gevolg oververmoeidheid en waarschijnlijk is het in slaap sukkelen van de schipper, na 13 intensieve vaaruren de oorzaak. Maar ik hier kan ik niets van terug lezen, dat had de OVV toch ook moeten opvallen en hoe staat het in het vaartijden boek?

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ontdekt dat de verantwoordelijke gemeenten, veiligheidsregio’s en Rijkswaterstaat niet goed coördineren en al helemaal niet bij mist is iets anders als varen in de mist, om in de mist cq. nacht op RADAR te varen moet je een radar patend hebben en bij het hebben daarvan ben je ook deskundig.
    Dat ze 14uur aaneen varen zonder aflossing te veel vinden zeker met gevaarlijke lading lijkt mij duidelijk maar is het ook de oorzaak van het ongeval?
    Wat hier al eerder beschreven is is plaatselijke bekendheid belangrijk maar niet onoverkomelijk, de beste man had in een al veel eerder stadium zich moeten afvragen of hij nog wel goed (verantwoord) bezig was, en eventueel een wachtalarm moeten doen afgaan om zich te laten assisteren, het is jammer dat we daar geen antwoord op krijgen, maar als gevolg hier van de vaart bij mist stil te leggen is de tijd terug draaien, er is wel wat voor te zeggen om onder die omstandigheden niet alleen te varen, daar zou dan de wet op aan gepast moeten worden zodat je dat prijs technisch kan incalculeren.

    Geplaatst door: E.O.P. Lansmeer op
  • Wederom een voorbeeld van gebrek aan kennis en ervaring wat de binnenvaart betreft bij het OVV

    Geplaatst door: H.W. Storm op
  • De overheid laat (liet) meer chloor treinen door de bebouwde kom rijden dan de vergunning toelaat.
    Zie ik hier voor de zoveelste maal de inconsequentie van onze alwetende (incompetente) overheid, en word er openlijk met meerdere maten gemeten????

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • ik begrijp dit niet goed.als een vrachtwagenchauffeur zo roeken loos en mensen levens in gevaar brengt word gelijk zijn rijbewijs in beslag genomen.
    nu in de binnenvaart krijg je alleen maar 1400 eury boeten en hier is ook nog een helle hoop schade gemaakt.
    en waar komen ze mee? dat nu wel vakbekwaam de schippers de dupe gaan worden omdat ze van die idiote oostblokkers toe laten op onze vaar waters.
    en ze worden nog de hand boven het hooft gehouden door onze overheid.
    het gaat echt lekker hier in Nederland

    Geplaatst door: Mark Nordenholt op
  • Uiteraard gaat dit dan ook gelden voor de weg, rail, en zeetransporten. En dan niet gaan mauwen dat die transportgroepen minder last van de mist hebben . Kortom als er ergens mist is gaat gewoon heel vervoerend Nederland stil. Want het gaat het OVV tenslotte om de veiligheid en niet om de binnenvaart het zoveelste idiote regel op te leggen.

    Geplaatst door: D.P. Steenstra op
  • Probeer nog een keer, dan het hele verhaal:
    Ik vind de onderzoek commissie niet deskundig overkomen.
    De Maas vanaf Stein naar Grave een >>ingewikkelde corridorrood wit rood bord

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Ik vind de onderzoek commissie niet deskundig overkomen.
    De Maas vanaf Stein naar Grave een >>ingewikkelde corridorrood wit rood bord

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Niet gehinderd door enige kennis, omlijst het rapport van de com. OVV , bijna nergens buiten het Rijnvaart gebied, kan je meer dan 14u aan één gesloten varen en dan is het zicht of de dikte van de mist bijna nooit het zelfde. Vaak is de druk groot, maar met een radarpatent “Mag” je varen en moet je niets, zeker als er niet veel meer bekendheid is, dan de digitale kaart. Voor stil liggen tijdens slecht zicht, zijn er helemaal niet genoeg afmeer plaatsen.

    Geplaatst door: w van de veen op
  • Bij varen in dichte mist gelden volgens de OVV nauwelijks specifieke regels voor de binnenvaart. Einde citaat… OVV die specifieke regels noemt men reglementair “bepalingen bij slecht zicht” En die zijn in voldoende mate aanwezig.

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Ben het helemaal met Dhr. Hagens eens. En diep en diep triest dat dit na 1,5 jaar de conclusie is….we weten allemaal hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren maar daar hoor je niemand over. Ik vind trouwens dat we over heel dit geval bitter weinig meer vernomen hebben…. Wordt allemaal “onder de pet” gehouden.

    Geplaatst door: William de Wijs op
  • Wat een onzin, er moeten goede afspraken over plaatselijke bekendheid zijn, en je moet zelf je verstand gebruiken, als ik ergens niet bekend ben vaar ik er niet als ik het onverantwoord acht in het donker of de mist.

    Geplaatst door: J.C Hagens op

Reageer