Regelgeving verantwoorde sloop laat op zich wachten

Het duurt nog vele maanden voordat Nederland het internationale verdrag voor het veilig en milieuvriendelijk recyclen van schepen, het zogenoemde Verdrag van Hongkong, gaat ratificeren. Ook duurt het nog tot eind dit jaar voordat het convenant op het gebied van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) wordt afgesloten.

Regelgeving verantwoorde sloop laat op zich wachten

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu en minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking antwoordden dit op vragen van de Tweede Kamerleden Eric Smaling (SP) en Yasemkin Cegerek (PvdA). Zij vroegen de Nederlandse regering de sloop van schepen op onveilige sloopstranden af te keuren. Het kabinet is dat ook wel van plan, maar de ondertekening van het daartoe strekkende Verdrag van Hongkong heeft fikse vertraging opgelopen. Volgens Schultz en Ploumen omdat ‘pas in 2015 alle richtsnoeren van het verdrag definitief zijn vastgesteld’. Ook andere landen hebben volgens hen gewacht, waardoor tot nu toe slechts vijf  landen het verdrag ratificeerden. In Nederland is de voorbereiding intussen vrijwel afgerond en wordt het voorstel de komende maanden ‘in procedure gezet’. Daarna is het wachten op het advies van de Raad van State en goedkeuring door het parlement. Hierna beloven de ministers dat Nederland het verdrag zo snel mogelijk zal ratificeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Regelgeving verantwoorde sloop laat op zich wachten | Schuttevaer.nl

Regelgeving verantwoorde sloop laat op zich wachten

Het duurt nog vele maanden voordat Nederland het internationale verdrag voor het veilig en milieuvriendelijk recyclen van schepen, het zogenoemde Verdrag van Hongkong, gaat ratificeren. Ook duurt het nog tot eind dit jaar voordat het convenant op het gebied van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) wordt afgesloten.

Regelgeving verantwoorde sloop laat op zich wachten

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu en minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking antwoordden dit op vragen van de Tweede Kamerleden Eric Smaling (SP) en Yasemkin Cegerek (PvdA). Zij vroegen de Nederlandse regering de sloop van schepen op onveilige sloopstranden af te keuren. Het kabinet is dat ook wel van plan, maar de ondertekening van het daartoe strekkende Verdrag van Hongkong heeft fikse vertraging opgelopen. Volgens Schultz en Ploumen omdat ‘pas in 2015 alle richtsnoeren van het verdrag definitief zijn vastgesteld’. Ook andere landen hebben volgens hen gewacht, waardoor tot nu toe slechts vijf  landen het verdrag ratificeerden. In Nederland is de voorbereiding intussen vrijwel afgerond en wordt het voorstel de komende maanden ‘in procedure gezet’. Daarna is het wachten op het advies van de Raad van State en goedkeuring door het parlement. Hierna beloven de ministers dat Nederland het verdrag zo snel mogelijk zal ratificeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer