Rehoboth valt dwars op Moezel

Het Nederlandse ms Rehoboth is donderdagochtend 14 april dwarsgevallen op de Moezel bij Hatzenport. Het 135-meterschip blokkeerde de rivier.

Rehoboth valt dwars op Moezel

Volgens eigenaar Wim Kleine, die zelf niet aan boord was, kwam het afvarige schip als gevolg van een navigatiefout van de roerganger woensdagavond in het donker buiten de vaargeul terecht en liep omhoog. ‘Nee het schip lag niet te diep en er is ook niemand in slaap gevallen.’

Toen de Rehoboth zelf niet los kwam, werd via verzekeraar EOC een Duitse expert ingeschakeld. Die kwam de volgende ochtend aan boord en nam volgens Kleine meteen de leiding over. De opvarige Impuls van De Jong werd opgeroepen met de vraag een tornpoging te doen. ‘De expert gaf opdracht aan de achter-middenbolder naast de woning vast te maken. Dat was een verkeerd advies. Je moet trekken in de richting waar het schip vandaan komt.’ Nu kwam de kop niet los, terwijl de stroom wel vat kreeg op het achterschip en het met 3000 ton brouwgerst geladen schip dwarsviel. Daarbij kwam de Rehoboth klemvast te zitten over de volle breedte van de rivier en beschadigde bovendien met haar stuurboord uitlaatpijpen de boeiing van de Impuls.

Volgens dochter Janita Kleine – die de manoeuvres aan boord meemaakte en samen met kapitein Jannes van Vulpen de torntros op de hekbolder had willen zetten – had de expert weinig woorden voor zijn misrekening. ‘Hij ging van boord en kwam pas terug toen een sleepboot en een kraanschip waren gearriveerd.’

Toen de Impuls niets meer kon uitrichten, vervolgde ze haar reis. Voor de Rehoboth werd een duiker opgeroepen om de schroef en roeren te inspecteren. Die bleken nog te functioneren, zodat kon worden geprobeerd het schip uit haar benarde positie te bevrijden. Na vier pogingen lukte het donderdagavond rond 22 uur de Rehoboth weer gestrekt in de rivier te krijgen. Janita: ‘Met het kraanschip achterop en de sleepboot voor, lukte het.’

Hoewel de materiële schade beperkt lijkt te zijn gebleven en het schip haar lading veilig kon afleveren in Nederland, heeft het voorval nog een flinke nasleep. ‘We moeten op de helling voor inspectie en dat wordt waarschijnlijk pas volgende week maandag.’

Wim Kleine: ‘Ik dank degenen die voor deze sperring hebben liggen wachten voor hun geduld. Soms is het medicijn (het tornen) erger dan de kwaal (het schip achter de groene ton varen). Ik wens u allen een goede vaart en genoeg water onder de kiel.’ (PN)