P&I Clubs in zwaar weer

De Clubs aangesloten bij de International Group of P&I Clubs maakten in het najaar van 2014 bekend dat er voor het verzekeringsjaar 20 februari 2015-2016 beduidend lagere premies zullen worden gevraagd dan in voorgaande jaren. De gevraagde verhogingen liggen tussen 0% (o.a. Shipowners en Steamship) en 6,5% (UK Club). Dit op basis van het gunstige schadeverloop in 2014. Maar die situatie sloeg afgelopen weken dramatisch om door de rampen met de ferry Norman Atlantic, de carcarrier Hoegh Osaka, die op een zandbank werd gezet, en het kapseizen van de cementtanker Cemfjord en de Bulk Jupiter.

Bij het uitbranden van de Norman Atlantic is of Gard of West of England betrokken, afhankelijk van de schuldvraag. Bij de carcarrier Hoegh Osaka is Gard betrokken voor P&I en ook voor 10% als cascoverzekeraar. De oudere Cemfjord (1984), die met man en muis verging, was verzekerd door Skuld en de Bulk Jupiter, die kapseisde in de Chinese Zee, was verzekerd door Britannia.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer