Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Duitse autotolheffing verontrust Nederlandse schippers

DEN HAAG

Autorijdersbond ANWB verzet zich in een petitie tegen de Duitse tolplannen. De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) wil buitenlanders vanaf 2016 laten betalen voor het gebruik van de Autobahn.

1 / 1
Duitse autotolheffing verontrust Nederlandse schippers

Duitse autotolheffing verontrust Nederlandse schippers

Dobrindt maakte zijn plannen voor een ‘PKW-Maut’ maandag 7 juli bekend. In CSU-kringen wordt gesproken over een vignet van 80 euro per jaar, dat jaarlijks meer dan 2 miljard euro in het laadje zou brengen. Verontruste schippers belden meteen met de Schuttevaer-redactie, om met een lezersoproep het verzet van de ANWB te steunen. Schippers zijn ‘kilometervreters’, onder meer door de wekelijkse ritten tussen schip en internaat.
De tol gaat volgens de ANWB gelden voor alle wegen in Duitsland. Buitenlanders gaan meer bijdragen dan de Duitsers zelf. Een onacceptabele inperking van het vrije verkeer in Europa, vindt de ANWB, die voorspelt dat de invoering van vignetten gevolgen zal gaan hebben voor het aantal bezoeken van Nederlanders aan Duitsland.
Inmiddels hebben al meer dan 6000 automobilisten de ANWB-petitie getekend. Die zal worden aangeboden aan een Nederlander in het Europees Parlement, waarvan de ANWB verwacht dat die zich hard gaat maken voor de belangen van autorijdend Nederland. (DvdM)
 

Reacties (3)
  • H.J.M. Arends

    Toen de maut voor vrachtwagens kwam , heb ik geen schipper horen klagen. Waarschijnlijk waren ze wel stiekem blij , dat de concurent extra moest betalen. Nu moeten de personenauto’s er ook aan geloven en komen de klagers. Ik vind het terecht , wanneer er veel gebruik van de wegen door buitenlanders wordt gemaakt, je ook een bijdrage aan hen vraagt. Ze moeten natuur zich wel aan de EU-regels houden en ook aan hun eigen bevolking dat laten betalen , zonder de wegenbelasting te korten. Ik ben ook lid van de ANWB, maar niet met hun eens. Trouwens , andere landen zoals ons Nederland mag het dan ook invoeren. Waarom niet? Maar het beste systeem lijkt mij, dat de EU overal dezelfde accijns op diesel en benzine invoert, dan betaal je tenminste na gebruik enz.. En heb je dat idiote grens verkeer niet meer om ergens goedkoop te tanken. En zo krijg je beetje 1 EU beleid.

  • J.C Hagens

    Het probleem is dat de Duitsers de tol terug krijgen, iedereen mag gratis op onze wegen rijden
    en wij moeten overal betalen, nu is het een laag bedrag, maar dit blijft niet zo.
    Net als die sticker voor bepaalde zones, stoot mijn auto minder uit dank zij deze sticker.

  • J.G.J. van Maren

    het is een vignet van 20 tot 150 euro per jaar, afhankelijk van de uitstoot.
    Wat is het probleem in Oostenrijk. Zwitserland en Tsjechiƫ moet ik ook een vignet kopen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook