Rijnvaart beperkt door gestrande schepen en explosieven

Het Nederlandse koppelverband Maranta is woensdag 25 juni ’s ochtends vroeg omhoog gevaren op de Rijn bij Keulen (kmr 687), meldt de Wasserschutzpolizei. Nadat de bak was losgekoppeld vielen zowel het schip als de bak dwars op de stroom en liep ook het schip vast. Voor de overige scheepvaart werd een oploopverbod ingesteld.

Nadat een deel van de lading kolen door het kraanschip Kranvogel was gelicht, kon het motorschip aan het begin van de middag van de ondiepe Deutzer Platte beneden de Severinsbrücke worden gesleept. De duwbak zou later in de middag worden gelicht, nadat eerst de in de war geraakte ankerkettingen waren binnengehaald.

De ontkoppelde bak raakte bij het dwarsvallen het aan de Stadtmauer afgemeerd liggende passagiersschip Rivercloud. Het bleef bij lakschade, meldt de Kölner Stadtanzeiger. De krant vernam van een WSA-woordvoerder dat er voor de Deutzer Platte geen melding van Fehltiefen of andere beperkingen gold.

Explosieven

Boven Mannheim (kmr 428,5 tot 442,0) werd de Rijn woensdagochtend gestremd in verband met het opruimen van explosieven opruiming, in de opvaart vanaf 09:30 uur en in de afvaart vanaf 11 uur, beide tot nader bericht. De uitvaart bij Lampertheimer-, Sandhofener Altrhein en Nordhafen BASF werd verboden.

Gestremd

Een dag eerder, dinsdagmorgen 24 juni, liep een koppelverband geladen met soja omhoog op de Rijn bij Hirzenach (bij St Goar, kmr 562). Twee sleepboten trokken de beide duwbakken relatief snel weer vlot, voor de berging van het motorschip Damar werd de Rijn tot de avond gestremd.
Het 85 meter lange Duitse motorvrachtschip Karin, met 560 ton kunstmest onderweg van Amsterdam naar Bulgarije, liep dinsdag wegens laag water op de Donau omhoog bij Deggendorf. Het schip viel dwars en blokkeerde de vaargeul in beide richtingen. Later op de dag kwam het door iets opkomend water op eigen kracht weer vrij.