Binnenvaarttanker Greenstream Schip van het Jaar

De binnenvaarttanker Greenstream (110 x 11,40 meter, 2877 ton), gebouwd door Peters Shipyards in Kampen, heeft donderdag 31 oktober op het Maritime Awards Gala in Rijswijk de KNVTS Schip van het Jaar prijs gewonnen. Het is de tweede keer binnen drie jaar dat een binnenvaartschip deze prestigieuze prijs wint. In 2011 ging die naar de binnenvaarttanker Amulet.

Binnenvaarttanker Greenstream Schip van het Jaar
  • Maritime Awards Gala trekt ruim 900 bezoekers
  • KVNR Shipping Award voor constructieschip Aegir
  • VNSI Wim Timmersprijs voor Collaborative Design Tools
  • Kranendonk wint HME Maritime Innovation Award
  • LTZT 3 Jordy van de Mheen wint Koninklijke Marine Van Hengel-Spengler prijs

Door Hans Heynen
Gastvrouw Anita Witzier maakte samen met de juryvoorzitters de winnaars bekend ten overstaan van 900 maritieme professionals, politici en de pers in De Broodfabriek in Rijswijk. De sector houdt in economisch zware tijden de rug recht en de concurrentie buiten de deur door te innoveren en samen te werken. De winnaars zijn inspirerende voorbeelden van die innovatiekracht en tonen de meerwaarde van het Nederlandse maritieme cluster. De vijf maritieme prijzen zijn uitgereikt aan: binnenvaarttanker Greenstream van Peters Shipyards (KNVTS Schip van het Jaar prijs), Heerema Marine Contractors met constructieschip Aegir (KVNR Shipping Award), de Collaborative Design Tools van Jan van der Zee (VNSI Wim Timmersprijs), Kranendonk Production Systems BV met het Edge Preparation System (HME Maritime Innovation Award) en LTZT 3 Jordy van de Mheen (Koninklijke Marine Van Hengel-Spengler prijs).

Vooruit op regelgeving

De Greenstream loopt, net als de Amulet, op milieugebied ver vooruit op de regelgeving. Met deze en andere milieuvriendelijke schepen als de Argonon, toont de binnenvaart aan dat ze, ook zonder dwingende regelgeving, de weg naar vergroening weet te vinden.

De gas-elektrische Greenstream vaart voor 100% op LNG (vloeibaar aardgas). Dat zorgt per kWh, voor een emissiereductie van 20-25% CO2, ruim 80% NOx en nagenoeg in het geheel geen emissies van SO2 en roetdeeltjes. De verblijven voor de bemanning en het stuurhuis staan op het voorschip, ver weg van de machine-installaties. Dat is niet alleen veiliger, maar ook een stuk comfortabeler. De bijzondere vormgeving, met de accommodatie voorop en de groene kleur, zorgen er voor dat de Greenstream niet alleen een innovatief schip is, maar er ook zo uitziet’, aldus de jury. 

Naast de Schip van het Jaar prijs werden op het door 900 maritieme professionals, politici en pers bezochte gala, nog vier maritieme prijzen uitgereikt door gastvrouw Anita Witzier en de juryvoorzitters.

Aegir wint  Shipping Award

Het diepwater constructieschip Aegir (210 x 46,2 meter, 50.000 ton), van Heerema Marine Contractors (HMC) won de KVNR Shipping Award 2013. De Aegir, bij Heerema wel het Zwitsers zakmes genoemd, legt op twee manieren pijpen in ultradiep water en combineert dit met zwaar hijs- en constructiewerk.

Het schip is imposant in omvang en prestaties. Het is uitgerust met een kraan die 4.000 ton kan tillen en lasten tot 3.500 meter onder de waterlijn kan laten zakken. Daarmee steekt de Aegir volgens de jury met kop en schouders boven de andere nominaties uit.

‘Met vijf genomineerden in 2013 laten de Nederlandse reders zien dat ze ook in economisch moeilijke tijden een schone en zuinige scheepvaart willen’, zei Tineke Netelenbos, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en juryvoorzitter KVNR Shipping Award, bij de uitreiking.

‘De Aegir van Heerema zit in de categorie uitzonderlijk innovatief, waarbij de aandacht voor het milieu zeer groot is. Met het hoofdkantoor, gevestigd in Nederland, geeft dit bedrijf ook een grote impuls aan werkgelegenheid en kennis. De officieren op de Heerema-vloot zijn daarbij vooral Nederlands en hoog opgeleid.’

Timmersprijs voor Van der Zee

De winnaar van de VNSI Wim Timmersprijs was Jan van der Zee met zijn ‘Collaborative Design Tools’,  een systeem waarmee ingewikkelde ontwerpprogramma’s al vroeg in het proces met elkaar kunnen ‘praten’.

Van der Zee bracht een koppeling tot stand tussen een scheepsindelingsmodule en een Computer Aided Design-systeem. Deze koppeling verkort de benodigde tijd voor het opzetten en bijhouden van tekeningen in het aanbiedingstraject en maakt het mogelijk kritische analyses, zoals lekstabiliteitsberekeningen, veel eerder in dat traject te kunnen uitvoeren. Door op een slimme manier gebruik te maken van nieuwe softwaremogelijkheden heeft Van der Zee aangetoond dat ontwerpers hun proces aanzienlijk kunnen versnellen en verbeteren.

Kranendonk wint Innovation Award

Kranendonk Production Systems won met het ‘Edge Preparation System’ de HME Maritime Innovation Award.

Het Edge Preparation System zorgt voor een uiterst nauwkeurige afronding van staalplaten. Hiermee levert het bedrijf een oplossing voor scheepswerven om te kunnen voldoen aan de IMO PSPC-regelgeving voor beschermende coatings voor ballasttanks. De ontwikkeling van dit soort pionierende scheepsbouwautomatisering zet Nederland als innovatief scheepsbouwland op de kaart. Daarbij draagt de ontwikkeling van het Edge Preparation System bij aan het concurrentievermogen en de innovatieve uitstraling van de Nederlandse maritieme sector. De toepasbaarheid in de praktijk, financiële potentie en een juiste timing leiden ertoe dat het ‘Edge Preparation System’ vrijwel unaniem werd verkozen tot winnaar van de HME Maritime Innovation Award 2013.

Van Hengel-Spengler prijs

Dit jaar werd voor het eerst de Van Hengel-Spengler prijs uitgereikt. De prijs is naar aanleiding van het 525-jarig bestaan van de marine, ingesteld voor de beste operationele innovatie door jonge studenten.

LTZT 3 Jordy van de Mheen (23 jaar) is de eerste winnaar van de prijs. Van de Mheen heeft de Submarine Power System Design Tool (SPSDT) ontworpen met een unieke Graphical User Interface. De tool kan (dieselelektrische) onderzeebootprestaties vergelijken voor verschillende energie opslag systemen.

Admiraal Matthieu Borsboom, Commandant Zeestrijdkrachten, reikte op het Maritime Awards Gala de prijs uit: ‘Ik ben blij met de hoge kwaliteit van de inzendingen. Het zegt heel veel over waar we als organisatie staan. De Van Hengel-Spengler prijs is een nieuwe prijs die we speciaal hebben opgericht om kwaliteit en innovatie onder jong talent te stimuleren. Deze gedachte past helemaal bij de marine. Daarbij sluit het naadloos aan bij ons jubileum 525 jaar Koninklijke Marine dat het thema innovatie draagt.’

Young Maritime Representative

Arie Kraaijeveld, voorzitter van Nederland Maritiem Land, maakte de eerste twee ‘Young Maritime Representatives’ bekend. Michelle van der Wees en Coen Bouhuys overtuigden zo sterk met hun enthousiasme en passie, dat de jury hen beiden heeft benoemd tot Young Maritime Representative van deze eerste editie. Komend jaar treden zij op als boegbeeld van de maritieme sector om andere jongeren te enthousiasmeren.

Gastvrouw Anita Witzier maakte samen met de juryvoorzitters de winnaars bekend ten overstaan van 900 maritieme professionals, politici en de pers in De Broodfabriek in Rijswijk. De sector houdt in economisch zware tijden de rug recht en de concurrentie buiten de deur door te innoveren en samen te werken. De winnaars zijn inspirerende voorbeelden van die innovatiekracht en tonen de meerwaarde van het Nederlandse maritieme cluster.

Het Maritime Awards Gala wordt georganiseerd door de Stichting Maritieme Prijzen. Hierin zijn Scheepsbouw Nederland (Vereniging Holland Marine Equipment en VNSI), KVNR, KNVTS, NISS en de Koninklijke Marine vertegenwoordigd.  Het Maritime Awards Gala 2014 vindt plaats op donderdag 6 november 2014.

Binnenvaarttanker Greenstream Schip van het Jaar | Schuttevaer.nl

Binnenvaarttanker Greenstream Schip van het Jaar

De binnenvaarttanker Greenstream (110 x 11,40 meter, 2877 ton), gebouwd door Peters Shipyards in Kampen, heeft donderdag 31 oktober op het Maritime Awards Gala in Rijswijk de KNVTS Schip van het Jaar prijs gewonnen. Het is de tweede keer binnen drie jaar dat een binnenvaartschip deze prestigieuze prijs wint. In 2011 ging die naar de binnenvaarttanker Amulet.

Binnenvaarttanker Greenstream Schip van het Jaar
  • Maritime Awards Gala trekt ruim 900 bezoekers
  • KVNR Shipping Award voor constructieschip Aegir
  • VNSI Wim Timmersprijs voor Collaborative Design Tools
  • Kranendonk wint HME Maritime Innovation Award
  • LTZT 3 Jordy van de Mheen wint Koninklijke Marine Van Hengel-Spengler prijs

Door Hans Heynen
Gastvrouw Anita Witzier maakte samen met de juryvoorzitters de winnaars bekend ten overstaan van 900 maritieme professionals, politici en de pers in De Broodfabriek in Rijswijk. De sector houdt in economisch zware tijden de rug recht en de concurrentie buiten de deur door te innoveren en samen te werken. De winnaars zijn inspirerende voorbeelden van die innovatiekracht en tonen de meerwaarde van het Nederlandse maritieme cluster. De vijf maritieme prijzen zijn uitgereikt aan: binnenvaarttanker Greenstream van Peters Shipyards (KNVTS Schip van het Jaar prijs), Heerema Marine Contractors met constructieschip Aegir (KVNR Shipping Award), de Collaborative Design Tools van Jan van der Zee (VNSI Wim Timmersprijs), Kranendonk Production Systems BV met het Edge Preparation System (HME Maritime Innovation Award) en LTZT 3 Jordy van de Mheen (Koninklijke Marine Van Hengel-Spengler prijs).

Vooruit op regelgeving

De Greenstream loopt, net als de Amulet, op milieugebied ver vooruit op de regelgeving. Met deze en andere milieuvriendelijke schepen als de Argonon, toont de binnenvaart aan dat ze, ook zonder dwingende regelgeving, de weg naar vergroening weet te vinden.

De gas-elektrische Greenstream vaart voor 100% op LNG (vloeibaar aardgas). Dat zorgt per kWh, voor een emissiereductie van 20-25% CO2, ruim 80% NOx en nagenoeg in het geheel geen emissies van SO2 en roetdeeltjes. De verblijven voor de bemanning en het stuurhuis staan op het voorschip, ver weg van de machine-installaties. Dat is niet alleen veiliger, maar ook een stuk comfortabeler. De bijzondere vormgeving, met de accommodatie voorop en de groene kleur, zorgen er voor dat de Greenstream niet alleen een innovatief schip is, maar er ook zo uitziet’, aldus de jury. 

Naast de Schip van het Jaar prijs werden op het door 900 maritieme professionals, politici en pers bezochte gala, nog vier maritieme prijzen uitgereikt door gastvrouw Anita Witzier en de juryvoorzitters.

Aegir wint  Shipping Award

Het diepwater constructieschip Aegir (210 x 46,2 meter, 50.000 ton), van Heerema Marine Contractors (HMC) won de KVNR Shipping Award 2013. De Aegir, bij Heerema wel het Zwitsers zakmes genoemd, legt op twee manieren pijpen in ultradiep water en combineert dit met zwaar hijs- en constructiewerk.

Het schip is imposant in omvang en prestaties. Het is uitgerust met een kraan die 4.000 ton kan tillen en lasten tot 3.500 meter onder de waterlijn kan laten zakken. Daarmee steekt de Aegir volgens de jury met kop en schouders boven de andere nominaties uit.

‘Met vijf genomineerden in 2013 laten de Nederlandse reders zien dat ze ook in economisch moeilijke tijden een schone en zuinige scheepvaart willen’, zei Tineke Netelenbos, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en juryvoorzitter KVNR Shipping Award, bij de uitreiking.

‘De Aegir van Heerema zit in de categorie uitzonderlijk innovatief, waarbij de aandacht voor het milieu zeer groot is. Met het hoofdkantoor, gevestigd in Nederland, geeft dit bedrijf ook een grote impuls aan werkgelegenheid en kennis. De officieren op de Heerema-vloot zijn daarbij vooral Nederlands en hoog opgeleid.’

Timmersprijs voor Van der Zee

De winnaar van de VNSI Wim Timmersprijs was Jan van der Zee met zijn ‘Collaborative Design Tools’,  een systeem waarmee ingewikkelde ontwerpprogramma’s al vroeg in het proces met elkaar kunnen ‘praten’.

Van der Zee bracht een koppeling tot stand tussen een scheepsindelingsmodule en een Computer Aided Design-systeem. Deze koppeling verkort de benodigde tijd voor het opzetten en bijhouden van tekeningen in het aanbiedingstraject en maakt het mogelijk kritische analyses, zoals lekstabiliteitsberekeningen, veel eerder in dat traject te kunnen uitvoeren. Door op een slimme manier gebruik te maken van nieuwe softwaremogelijkheden heeft Van der Zee aangetoond dat ontwerpers hun proces aanzienlijk kunnen versnellen en verbeteren.

Kranendonk wint Innovation Award

Kranendonk Production Systems won met het ‘Edge Preparation System’ de HME Maritime Innovation Award.

Het Edge Preparation System zorgt voor een uiterst nauwkeurige afronding van staalplaten. Hiermee levert het bedrijf een oplossing voor scheepswerven om te kunnen voldoen aan de IMO PSPC-regelgeving voor beschermende coatings voor ballasttanks. De ontwikkeling van dit soort pionierende scheepsbouwautomatisering zet Nederland als innovatief scheepsbouwland op de kaart. Daarbij draagt de ontwikkeling van het Edge Preparation System bij aan het concurrentievermogen en de innovatieve uitstraling van de Nederlandse maritieme sector. De toepasbaarheid in de praktijk, financiële potentie en een juiste timing leiden ertoe dat het ‘Edge Preparation System’ vrijwel unaniem werd verkozen tot winnaar van de HME Maritime Innovation Award 2013.

Van Hengel-Spengler prijs

Dit jaar werd voor het eerst de Van Hengel-Spengler prijs uitgereikt. De prijs is naar aanleiding van het 525-jarig bestaan van de marine, ingesteld voor de beste operationele innovatie door jonge studenten.

LTZT 3 Jordy van de Mheen (23 jaar) is de eerste winnaar van de prijs. Van de Mheen heeft de Submarine Power System Design Tool (SPSDT) ontworpen met een unieke Graphical User Interface. De tool kan (dieselelektrische) onderzeebootprestaties vergelijken voor verschillende energie opslag systemen.

Admiraal Matthieu Borsboom, Commandant Zeestrijdkrachten, reikte op het Maritime Awards Gala de prijs uit: ‘Ik ben blij met de hoge kwaliteit van de inzendingen. Het zegt heel veel over waar we als organisatie staan. De Van Hengel-Spengler prijs is een nieuwe prijs die we speciaal hebben opgericht om kwaliteit en innovatie onder jong talent te stimuleren. Deze gedachte past helemaal bij de marine. Daarbij sluit het naadloos aan bij ons jubileum 525 jaar Koninklijke Marine dat het thema innovatie draagt.’

Young Maritime Representative

Arie Kraaijeveld, voorzitter van Nederland Maritiem Land, maakte de eerste twee ‘Young Maritime Representatives’ bekend. Michelle van der Wees en Coen Bouhuys overtuigden zo sterk met hun enthousiasme en passie, dat de jury hen beiden heeft benoemd tot Young Maritime Representative van deze eerste editie. Komend jaar treden zij op als boegbeeld van de maritieme sector om andere jongeren te enthousiasmeren.

Gastvrouw Anita Witzier maakte samen met de juryvoorzitters de winnaars bekend ten overstaan van 900 maritieme professionals, politici en de pers in De Broodfabriek in Rijswijk. De sector houdt in economisch zware tijden de rug recht en de concurrentie buiten de deur door te innoveren en samen te werken. De winnaars zijn inspirerende voorbeelden van die innovatiekracht en tonen de meerwaarde van het Nederlandse maritieme cluster.

Het Maritime Awards Gala wordt georganiseerd door de Stichting Maritieme Prijzen. Hierin zijn Scheepsbouw Nederland (Vereniging Holland Marine Equipment en VNSI), KVNR, KNVTS, NISS en de Koninklijke Marine vertegenwoordigd.  Het Maritime Awards Gala 2014 vindt plaats op donderdag 6 november 2014.