EBU mist financiële onderbouwing Naiades II

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) is ingenomen met het 10 september door Transportcommissaris Kallas in Straatsburg gepresenteerde Binnenvaartactieprogramma Naiades II, het tweede actieplan voor meer vervoer over de Europese binnenwateren en een vervolg op Naiades I (2006-2013). ‘Het laat een hoog ambitie niveau van de Commissie zien, echter nog zonder duidelijke financiële steun. De EBU rekent erop dat de Commissie voldoende middelen hiervoor beschikbaar stelt.’

Het  programma voorziet in steun van de Commissie en een leidende rol op het gebied van infrastructuur, innovatie, een goed functionerende markt, vergroening van de vloot, gekwalificeerd personeel en integratie in de multimodale logistieke keten. Het schept voor de binnenvaart de nodige randvoorwaarden zodat deze ook in de toekomst haar toonaangevende rol op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie zal behouden

Van de sector worden initiatieven op het gebied van innovatie verwacht. Ondanks de zware economische omstandigheden heeft de sector volgens de EBU reeds veel op dat terrein ondernomen. Recente voorbeelden hiervan zijn schepen die geheel of gedeeltelijk op LNG varen en de initiatieven om LNG als lading te kunnen vervoeren. ‘Ofschoon de EBU twijfelt aan bepaalde aannames in NAIADES ten aanzien van de duurzaamheid van de sector, zoals ten aanzien van de externe kosten, zal zij zich voor een verdere vergroening van de binnenvaart inzetten.’

Bestuur en financiering

Het nieuwe beleid ten aanzien van het bestuurlijke kader onder Naiades II wordt als belangrijke stap beschouwd om de overlappende juridische kaders en verantwoordelijkheden te voorkomen. Deze aanpak wordt gesteund door een administratieve overeenkomst tussen de Europese Commissie en de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) waaronder uniforme standaarden stapsgewijs de thans verschillende standaarden  onder de diverse juridische regimes moeten vervangen.

De EBU roept  Vice-President Kallas op deze keer voldoende financiële steun voor zijn ambitieus actie plan ter beschikking te stellen om de tekortkoming onder het huidige Naiadesprogramma te voorkomen. De voordelen van deze bedrijfstak kunnen immers in grote mate bijdragen tot de realisatie van de ecologische, economische en sociale uitdagingen van het Europese vervoerbeleid van het Witboek.

In de EBU zijn de nationale overkoepelende binnenvaartorganisaties uit negen Europese binnenvaartlanden vertegenwoordigd. De EBU vertegenwoordigt de belangen van de binnenvaartsector op Europees niveau. Zij zet zich met name in voor de verbetering van de concurrentiepositie  van de binnenvaart ten opzichte van de overige modaliteiten, alsmede voor passende sociaal-economische condities en de instandhouding en verbetering van de infrastruktuur. De EBU is de spreekbuis van de binnenvaart bij de Europese en internationale instituties en zet zich in voor de ontwikkeling en instandhouding van een Europees binnenvaartbeleid.

EBU mist financiële onderbouwing Naiades II | Schuttevaer.nl

EBU mist financiële onderbouwing Naiades II

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) is ingenomen met het 10 september door Transportcommissaris Kallas in Straatsburg gepresenteerde Binnenvaartactieprogramma Naiades II, het tweede actieplan voor meer vervoer over de Europese binnenwateren en een vervolg op Naiades I (2006-2013). ‘Het laat een hoog ambitie niveau van de Commissie zien, echter nog zonder duidelijke financiële steun. De EBU rekent erop dat de Commissie voldoende middelen hiervoor beschikbaar stelt.’

Het  programma voorziet in steun van de Commissie en een leidende rol op het gebied van infrastructuur, innovatie, een goed functionerende markt, vergroening van de vloot, gekwalificeerd personeel en integratie in de multimodale logistieke keten. Het schept voor de binnenvaart de nodige randvoorwaarden zodat deze ook in de toekomst haar toonaangevende rol op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie zal behouden

Van de sector worden initiatieven op het gebied van innovatie verwacht. Ondanks de zware economische omstandigheden heeft de sector volgens de EBU reeds veel op dat terrein ondernomen. Recente voorbeelden hiervan zijn schepen die geheel of gedeeltelijk op LNG varen en de initiatieven om LNG als lading te kunnen vervoeren. ‘Ofschoon de EBU twijfelt aan bepaalde aannames in NAIADES ten aanzien van de duurzaamheid van de sector, zoals ten aanzien van de externe kosten, zal zij zich voor een verdere vergroening van de binnenvaart inzetten.’

Bestuur en financiering

Het nieuwe beleid ten aanzien van het bestuurlijke kader onder Naiades II wordt als belangrijke stap beschouwd om de overlappende juridische kaders en verantwoordelijkheden te voorkomen. Deze aanpak wordt gesteund door een administratieve overeenkomst tussen de Europese Commissie en de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) waaronder uniforme standaarden stapsgewijs de thans verschillende standaarden  onder de diverse juridische regimes moeten vervangen.

De EBU roept  Vice-President Kallas op deze keer voldoende financiële steun voor zijn ambitieus actie plan ter beschikking te stellen om de tekortkoming onder het huidige Naiadesprogramma te voorkomen. De voordelen van deze bedrijfstak kunnen immers in grote mate bijdragen tot de realisatie van de ecologische, economische en sociale uitdagingen van het Europese vervoerbeleid van het Witboek.

In de EBU zijn de nationale overkoepelende binnenvaartorganisaties uit negen Europese binnenvaartlanden vertegenwoordigd. De EBU vertegenwoordigt de belangen van de binnenvaartsector op Europees niveau. Zij zet zich met name in voor de verbetering van de concurrentiepositie  van de binnenvaart ten opzichte van de overige modaliteiten, alsmede voor passende sociaal-economische condities en de instandhouding en verbetering van de infrastruktuur. De EBU is de spreekbuis van de binnenvaart bij de Europese en internationale instituties en zet zich in voor de ontwikkeling en instandhouding van een Europees binnenvaartbeleid.