Costa Concordia staat recht overeind

De grootste berging van een cruiseschip ooit bereikte maandagnacht zijn hoogtepunt toen de gekapseisde Costa Concordia weer rechtop stond. Daar was anderhalf jaar aan voorbereidingen en meer dan 12 uur trekken aan vooraf gegaan.

Live beelden berging: Costa Concordia staat rechtop

De bergers, het Amerikaanse Titan Salvage en het Italiaanse Micoperi, doen hun bergingsoperatie bij het eiland Giglio uit de doeken op The Parbuckling Project.

Costa Concordia bergingsschemaHet oprichten van het in 2012 bij het Italiaanse eilandje Giglio vergane zeekasteel zou zo’n 12 uur duren, maar onder meer door het slechte weer duurde het tot dinsdagochtend vroeg. Het schip is met 56 staalkabels overeind getrokken. Elke kabel is 58 meter lang en weegt 26 ton. Doordat de romp onder de waterlijn is opengescheurd, heeft het schip echter geen drijfvermogen. Daarom is onderwater een reusachtig platform gebouwd waarop het schip is neergezet. Met drijvers aan de buitenkant van het schip moet nu worden geprobeerd het drijvend te krijgen en af te voeren voor de sloop.

Italiaanse factor

De spectaculaire berging werd gegund aan een samenwerkingsverband van de Amerikaanse berger Titan Salvage en het Italiaanse Micoperi en werd destijds begroot op 250 tot 300 miljoen euro. Daarmee liep de Nederlandse berger Boskalis/Smit een prestigieuze berging mis. Topman Peter Berdowski legde maandagavond in het televisieprogramma Pauw en Witteman uit dat daarbij ‘de Italiaanse factor’ een rol moet hebben gespeeld. ‘Titan is, anders dan de naam doet vermoeden, een heel klein bergingsclubje uit Florida. Maar daar zat tegenaan het machtige werfconcern Micoperi met enorme politieke invloed in Rome.’

Berdowski wees er fijntjes op dat de kosten bij de concurrentie intussen ernstig uit de hand zijn gelopen. ‘Het zou, net als bij ons, zo’n 250 tot 300 miljoen dollar gaan kosten, maar de teller staat nu al op 830 miljoen dollar.’

En daar blijft het niet bij, want het schip moet nog worden afgevoerd. Berdowski toonde hoe dat zou kunnen met een schip van zijn concern, het grootste zware-ladingschip ter wereld, de Vanguard.

Video’s van NOS Journaal.

Costa Concordia staat recht overeind | Schuttevaer.nl

Costa Concordia staat recht overeind

De grootste berging van een cruiseschip ooit bereikte maandagnacht zijn hoogtepunt toen de gekapseisde Costa Concordia weer rechtop stond. Daar was anderhalf jaar aan voorbereidingen en meer dan 12 uur trekken aan vooraf gegaan.

Live beelden berging: Costa Concordia staat rechtop

De bergers, het Amerikaanse Titan Salvage en het Italiaanse Micoperi, doen hun bergingsoperatie bij het eiland Giglio uit de doeken op The Parbuckling Project.

Costa Concordia bergingsschemaHet oprichten van het in 2012 bij het Italiaanse eilandje Giglio vergane zeekasteel zou zo’n 12 uur duren, maar onder meer door het slechte weer duurde het tot dinsdagochtend vroeg. Het schip is met 56 staalkabels overeind getrokken. Elke kabel is 58 meter lang en weegt 26 ton. Doordat de romp onder de waterlijn is opengescheurd, heeft het schip echter geen drijfvermogen. Daarom is onderwater een reusachtig platform gebouwd waarop het schip is neergezet. Met drijvers aan de buitenkant van het schip moet nu worden geprobeerd het drijvend te krijgen en af te voeren voor de sloop.

Italiaanse factor

De spectaculaire berging werd gegund aan een samenwerkingsverband van de Amerikaanse berger Titan Salvage en het Italiaanse Micoperi en werd destijds begroot op 250 tot 300 miljoen euro. Daarmee liep de Nederlandse berger Boskalis/Smit een prestigieuze berging mis. Topman Peter Berdowski legde maandagavond in het televisieprogramma Pauw en Witteman uit dat daarbij ‘de Italiaanse factor’ een rol moet hebben gespeeld. ‘Titan is, anders dan de naam doet vermoeden, een heel klein bergingsclubje uit Florida. Maar daar zat tegenaan het machtige werfconcern Micoperi met enorme politieke invloed in Rome.’

Berdowski wees er fijntjes op dat de kosten bij de concurrentie intussen ernstig uit de hand zijn gelopen. ‘Het zou, net als bij ons, zo’n 250 tot 300 miljoen dollar gaan kosten, maar de teller staat nu al op 830 miljoen dollar.’

En daar blijft het niet bij, want het schip moet nog worden afgevoerd. Berdowski toonde hoe dat zou kunnen met een schip van zijn concern, het grootste zware-ladingschip ter wereld, de Vanguard.

Video’s van NOS Journaal.