Smit benaderd voor berging Indiase onderzeeër

De Nederlandse berger Smit is één van de bedrijven die door India zijn benaderd voor de berging van de woensdag 14 augustus in de haven van Mumbai (India) gezonken Indiase onderzeeër INS Sindhurakshak.

Zes zwaar verminkte slachtoffers zijn gevonden in de onderzeeboot, achttien bemanningsleden zijn waarschijnlijk om het leven gekomen. Direct na de explosie aan boord, gevolgd door brand en het gedeeltelijk zinken van de onderzeeër, werd er al rekening mee gehouden dat niemand het ongeluk heeft overleefd, de kustwacht kon geen enkel contact meer met de bemanning krijgen. De 16 jaar oude INS Sindhurakshak lag afgemeerd op de marinebasis in Mumbai toen de explosie plaatsvond.

De oorzaak van de explosie is onduidelijk, maar het zou gaan om een ongeluk en niet om een terroristische actie. De explosie vond plaats in het voorste deel van de boot, waar de torpedo’s en raketten zijn opgeslagen. De onderzeeër van Russische makelij was net terug van een grote opknapbeurt van 2,5 jaar in Rusland, na een eerdere explosie aan boord. Bij dat ongeluk, in 2010, kwam een opvarende om en raakten twee bemanningsleden gewond.

Bergingsvoorstel

Smit is gevraagd een voorstel te doen en gaat de situatie ter plekke bekijken en meer informatie vragen van de Indiase autoriteiten. Naast Smit zijn onder meer bedrijven uit Noorwegen en Singapore in de race voor de opdracht. De Indiase marine is zelf niet in staat om de boot te bergen.  Aan de hand van de ingediende voorstellen beslissen de Indiase autoriteiten welk bedrijf de onderzeeër gaat bergen.

Smit heeft ervaring met de berging van onderzeeboten. Samen met Mammoet werd in 2000 de Russische kernonderzeeër Koersk boven water gehaald uit de Barentszzee. Deze klus is simpeler want de Indiase onderzeeër is met een lengte van 70 meter 80 meter korter en heeft ook geen kernreactoren aan boord.

Verouderd

De Indiase marinevloot telt 15 onderzeeërs waarvan er 14 verouderd zijn. Tien van de Kiloklasse die tussen 1985 en 2000 op Russische werven werden gebouwd en vier Duitse onderzeeërs van HDW. Eén onderzeeër is onlangs in India gebouwd.

India is druk bezig om een eigen militaire industrie op te bouwen. Het land is tot nu toe wereldwijd de grootste importeur van militaire middelen. Het Indiase leger vierde deze week juist de introductie van een lokaal gebouwd transportvliegtuig en activeerde de reactor op de eerste zelfgebouwde nucleair aangedreven onderzeeër.. Het vliegtuig zal naar verwachting in 2017 operationeel zijn.

India wil de marine versterken om een tegenwicht te kunnen bieden aan China’s groeiende aanwezigheid in de Indische Oceaan. (MdV)


sitestat

Smit benaderd voor berging Indiase onderzeeër | Schuttevaer.nl

Smit benaderd voor berging Indiase onderzeeër

De Nederlandse berger Smit is één van de bedrijven die door India zijn benaderd voor de berging van de woensdag 14 augustus in de haven van Mumbai (India) gezonken Indiase onderzeeër INS Sindhurakshak.

Zes zwaar verminkte slachtoffers zijn gevonden in de onderzeeboot, achttien bemanningsleden zijn waarschijnlijk om het leven gekomen. Direct na de explosie aan boord, gevolgd door brand en het gedeeltelijk zinken van de onderzeeër, werd er al rekening mee gehouden dat niemand het ongeluk heeft overleefd, de kustwacht kon geen enkel contact meer met de bemanning krijgen. De 16 jaar oude INS Sindhurakshak lag afgemeerd op de marinebasis in Mumbai toen de explosie plaatsvond.

De oorzaak van de explosie is onduidelijk, maar het zou gaan om een ongeluk en niet om een terroristische actie. De explosie vond plaats in het voorste deel van de boot, waar de torpedo’s en raketten zijn opgeslagen. De onderzeeër van Russische makelij was net terug van een grote opknapbeurt van 2,5 jaar in Rusland, na een eerdere explosie aan boord. Bij dat ongeluk, in 2010, kwam een opvarende om en raakten twee bemanningsleden gewond.

Bergingsvoorstel

Smit is gevraagd een voorstel te doen en gaat de situatie ter plekke bekijken en meer informatie vragen van de Indiase autoriteiten. Naast Smit zijn onder meer bedrijven uit Noorwegen en Singapore in de race voor de opdracht. De Indiase marine is zelf niet in staat om de boot te bergen.  Aan de hand van de ingediende voorstellen beslissen de Indiase autoriteiten welk bedrijf de onderzeeër gaat bergen.

Smit heeft ervaring met de berging van onderzeeboten. Samen met Mammoet werd in 2000 de Russische kernonderzeeër Koersk boven water gehaald uit de Barentszzee. Deze klus is simpeler want de Indiase onderzeeër is met een lengte van 70 meter 80 meter korter en heeft ook geen kernreactoren aan boord.

Verouderd

De Indiase marinevloot telt 15 onderzeeërs waarvan er 14 verouderd zijn. Tien van de Kiloklasse die tussen 1985 en 2000 op Russische werven werden gebouwd en vier Duitse onderzeeërs van HDW. Eén onderzeeër is onlangs in India gebouwd.

India is druk bezig om een eigen militaire industrie op te bouwen. Het land is tot nu toe wereldwijd de grootste importeur van militaire middelen. Het Indiase leger vierde deze week juist de introductie van een lokaal gebouwd transportvliegtuig en activeerde de reactor op de eerste zelfgebouwde nucleair aangedreven onderzeeër.. Het vliegtuig zal naar verwachting in 2017 operationeel zijn.

India wil de marine versterken om een tegenwicht te kunnen bieden aan China’s groeiende aanwezigheid in de Indische Oceaan. (MdV)


sitestat