Irritatie over stakingen groeit

Er zouden volgens de Duitse vakbond ver.di vanaf vandaag vrijdag 19 juli tot maandag geen stakingen zijn, maar vanochtend werd gestaakt in Trier en Saarbrücken. Schippers weten niet meer waar ze aan toe zijn.

'Duitse kanalen volgende week weer dicht'
  • ‘Voorschutten niet acceptabel’
  • Brief Schuttevaer naar Ramsauer

Op het Main-Donaukanal werden gisteren bij een sluis twee passagiersschepen met voorrang geschut. ‘Onverstandig in deze situatie’, vindt Martin van Dijk van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer. ‘Iedereen wil natuurlijk als eerste worden geschut. Ik ben door een paar leden gebeld die zich ergerden aan deze gang van zaken. Ik heb de Wasser- und Schiffahrtsverwaltung (WSV) gevraagd in deze situatie van voorschutting af te zien om onnodige irritaties te voorkomen.’

Van Dijk heeft 18 juli een brief gestuurd naar Ramsauer waarin hij namens de internationale binnenvaart grote zorgen uitspreekt over de gevolgen van de stakingen en de Duitse minister vraagt alles in het werk te stellen er een eind aan te maken. ‘We proberen zoveel mogelijk druk op te bouwen langs diplomatieke weg. Minister Schultz heeft vorige week op ons verzoek ook gebeld met Ramsauer met het verzoek de stakingen te beëindigen.’ Volgens Van Dijk  is de schade enorm. ‘Schippers verliezen omzet, maar verladers gaan ook voor de weg kiezen omdat ze hun goederen op tijd moeten hebben.’
Ver.di heeft voor volgende week opnieuw stakingen aangekondigd op de Duitse kanalen en de Main. ‘Vanaf 23 juli tot vrijdag 26 juli 6 uur zijn alle kanalen in Nordrhein-Westfalen gestremd’, zegt ver.di-woordvoerster Antje Schumacher-Bergelin. Daarnaast wordt volgende week vanaf 22 of 23 juli de Main voor drie dagen gestremd. Er zijn nu stakingsacties gepland tot eind juli, begin augustus. Om de binnenvaart tegemoet te komen, gaat ver.di een internetsite openen, waarop staat vermeld wanneer en hoe lang er waar wordt gestaakt. Schumacher denkt dat er in de binnenvaart wel begrip is voor de acties. ‘We houden ook rekening met de binnenvaart, we staken geen hele weken. Bij alle acties geldt dat af en toe wel wordt geschut.’

Na de stakingen van vorige week was het maandag even rustig, maar sinds maandagnacht wordt weer gestaakt op de Main, het Main-Donaukanaal en op de Duitse Donau.

Omzetverlies

Ook het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) vraagt de vakbond ver.di en de stakers om de stakingen meteen en voorgoed te beëindigen. ‘Deze staking treft niet de verkeersminister maar de binnenvaart, die nu al kampt met omzetverliezen van miljoenen euro’s’, zegt voorzitter Georg Hötte. ‘De stakingen op de Main-Donauroute geven aan dat het sluispersoneel en ver.di geen rekening houden met de belangen van de binnenvaart. Ze verspelen elke sympathie. De binnenvaart kan geen begrip meer opbrengen voor de staking. Ver.di is te ver gegaan.’

Eenzijdig

BDB snapt het doel van de staking niet meer. Die is gericht tegen een reorganisatie van de WSV, de Duitse Rijkswaterstaat. ‘Uit documenten van begin juni blijkt dat vrijwel al de eisen van het sluispersoneel voor na de reorganisatie zijn ingewilligd door het ministerie van Verkeer. Ook staat zwart op wit dat er geen gedwongen ontslagen of gedwongen verhuizingen gaan plaatsvinden. Dus waarom staken ze?’

Volgens Schumacher hebben de publieke toezeggingen van minister Ramsauer echter weinig zeggingskracht. ‘Zo’n toezegging geldt voor de rechter niet. In de jaren ‘90 moest een ambtenaar gedwongen verhuizen van werkplek, van Saarbrücken naar Koblenz. Er was een schriftelijke toezegging van de werkgever dat hij niet gedwongen hoefde te verhuizen, maar de rechter sprak uit dat een eenzijdige belofte geen rechtsgeldigheid heeft. Pas als werkgevers en weknemers beide een reorganisatieplan ondertekenen, heeft dat rechtsgeldigheid. Zo is de jurisprudentie. Daarom blijven we bij onze eis dat we met de werkgevers om tafel willen.’

Claims

De Binnenvaart Branche Unie (BBU) onderzoekt in hoeverre claims mogelijk zijn maar wijst erop dat het stakingsrecht sterk is verankerd in het Duitse rechtssysteem en verwacht er weinig van. Begin deze week deed een BBU-lid, die in stremming voor een sluis lag, aangifte bij de Wasserschutzpolizei omdat hij zich ernstig benadeeld voelt door de stakingen. BBU gaat contact opnemen met rechtsbijstandsverzekeraars, de EVO en de Duitse zusterorganisaties. (MdV)

 

Irritatie over stakingen groeit | Schuttevaer.nl

Irritatie over stakingen groeit

Er zouden volgens de Duitse vakbond ver.di vanaf vandaag vrijdag 19 juli tot maandag geen stakingen zijn, maar vanochtend werd gestaakt in Trier en Saarbrücken. Schippers weten niet meer waar ze aan toe zijn.

'Duitse kanalen volgende week weer dicht'
  • ‘Voorschutten niet acceptabel’
  • Brief Schuttevaer naar Ramsauer

Op het Main-Donaukanal werden gisteren bij een sluis twee passagiersschepen met voorrang geschut. ‘Onverstandig in deze situatie’, vindt Martin van Dijk van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer. ‘Iedereen wil natuurlijk als eerste worden geschut. Ik ben door een paar leden gebeld die zich ergerden aan deze gang van zaken. Ik heb de Wasser- und Schiffahrtsverwaltung (WSV) gevraagd in deze situatie van voorschutting af te zien om onnodige irritaties te voorkomen.’

Van Dijk heeft 18 juli een brief gestuurd naar Ramsauer waarin hij namens de internationale binnenvaart grote zorgen uitspreekt over de gevolgen van de stakingen en de Duitse minister vraagt alles in het werk te stellen er een eind aan te maken. ‘We proberen zoveel mogelijk druk op te bouwen langs diplomatieke weg. Minister Schultz heeft vorige week op ons verzoek ook gebeld met Ramsauer met het verzoek de stakingen te beëindigen.’ Volgens Van Dijk  is de schade enorm. ‘Schippers verliezen omzet, maar verladers gaan ook voor de weg kiezen omdat ze hun goederen op tijd moeten hebben.’
Ver.di heeft voor volgende week opnieuw stakingen aangekondigd op de Duitse kanalen en de Main. ‘Vanaf 23 juli tot vrijdag 26 juli 6 uur zijn alle kanalen in Nordrhein-Westfalen gestremd’, zegt ver.di-woordvoerster Antje Schumacher-Bergelin. Daarnaast wordt volgende week vanaf 22 of 23 juli de Main voor drie dagen gestremd. Er zijn nu stakingsacties gepland tot eind juli, begin augustus. Om de binnenvaart tegemoet te komen, gaat ver.di een internetsite openen, waarop staat vermeld wanneer en hoe lang er waar wordt gestaakt. Schumacher denkt dat er in de binnenvaart wel begrip is voor de acties. ‘We houden ook rekening met de binnenvaart, we staken geen hele weken. Bij alle acties geldt dat af en toe wel wordt geschut.’

Na de stakingen van vorige week was het maandag even rustig, maar sinds maandagnacht wordt weer gestaakt op de Main, het Main-Donaukanaal en op de Duitse Donau.

Omzetverlies

Ook het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) vraagt de vakbond ver.di en de stakers om de stakingen meteen en voorgoed te beëindigen. ‘Deze staking treft niet de verkeersminister maar de binnenvaart, die nu al kampt met omzetverliezen van miljoenen euro’s’, zegt voorzitter Georg Hötte. ‘De stakingen op de Main-Donauroute geven aan dat het sluispersoneel en ver.di geen rekening houden met de belangen van de binnenvaart. Ze verspelen elke sympathie. De binnenvaart kan geen begrip meer opbrengen voor de staking. Ver.di is te ver gegaan.’

Eenzijdig

BDB snapt het doel van de staking niet meer. Die is gericht tegen een reorganisatie van de WSV, de Duitse Rijkswaterstaat. ‘Uit documenten van begin juni blijkt dat vrijwel al de eisen van het sluispersoneel voor na de reorganisatie zijn ingewilligd door het ministerie van Verkeer. Ook staat zwart op wit dat er geen gedwongen ontslagen of gedwongen verhuizingen gaan plaatsvinden. Dus waarom staken ze?’

Volgens Schumacher hebben de publieke toezeggingen van minister Ramsauer echter weinig zeggingskracht. ‘Zo’n toezegging geldt voor de rechter niet. In de jaren ‘90 moest een ambtenaar gedwongen verhuizen van werkplek, van Saarbrücken naar Koblenz. Er was een schriftelijke toezegging van de werkgever dat hij niet gedwongen hoefde te verhuizen, maar de rechter sprak uit dat een eenzijdige belofte geen rechtsgeldigheid heeft. Pas als werkgevers en weknemers beide een reorganisatieplan ondertekenen, heeft dat rechtsgeldigheid. Zo is de jurisprudentie. Daarom blijven we bij onze eis dat we met de werkgevers om tafel willen.’

Claims

De Binnenvaart Branche Unie (BBU) onderzoekt in hoeverre claims mogelijk zijn maar wijst erop dat het stakingsrecht sterk is verankerd in het Duitse rechtssysteem en verwacht er weinig van. Begin deze week deed een BBU-lid, die in stremming voor een sluis lag, aangifte bij de Wasserschutzpolizei omdat hij zich ernstig benadeeld voelt door de stakingen. BBU gaat contact opnemen met rechtsbijstandsverzekeraars, de EVO en de Duitse zusterorganisaties. (MdV)