De Rouwe: Wat doet kabinet voor schippers?

Wat doet de regering om Nederlandse schippers te helpen? CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe maakt zich zorgen over de blokkadeacties door Belgische schippers op de vaarwegen in België. In het mondeling vragenuurtje dinsdagmiddag deelde staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) zijn zorg.

Intimidatie, sabotage van sluizen en elkaar het varen
onmogelijk maken. ‘Ontoelaatbaar’, vindt De Rouwe. De Europese
binnenvaartmarkt is zodanig verstoord dat onder de kostprijs wordt
gevaren. De Belgische schippers protesteren tegen de weigering van
overheden om actie te ondernemen. De Rouwe vindt de paniek in de
binnenvaart begrijpelijk. In 2009 heeft Nederland een eerste poging gedaan in Brussel de crisis in de binnenvaart aan te melden. Toen zou er van een crisis geen sprake zijn geweest, maar intussen lijken de kriteria klip en klaar. Tijd dus om de andere EU-lidstaten te overtuigen. De Rouwe’s vraag was daarom: Wat doet het kabinet voor de Nederlandse
schippers?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • Ik had al opgeroepen om niet meer op de onzinnige schrijfsels van hr Kingma te reageren,maar voor deze keer kan ik het ook zelf niet laten.Hij spreekt over een vrije economie,dat is een rare term,er is een zogenoemde vrije markt en er is een economie,niet door elkaar halen dus.
    Ben blij dat ook U inziet dat de EVO de üitwassen”van de verladers verdedigd.
    En wat betreft;de politiek lastigvallen??? je moet het niet gekker maken!die mensen die we volgens U lastigvallen zijn volksvertegenwoordigers,wiens taak het is om voor hun kiezers op te komen,en bovendien worden ze daarvoor van ons belasting geld betaald,dus lijkt het mij logisch dat we daar wat voor terug mogen vragen.
    Mijn organisatie,t.w.de ASV streeft ernaar om via politieke weg een oplossing te vinden voor de problemen die er in de binnenvaart zijn,dat hoort zo in een democratie.
    Als de democratisch gekozen politici ervoor kiezen om hun kop in het zand te steken en domweg(met de nadruk op dom)niets te doen om onze bedrijfstak te geven waar ze recht op heeft,dan ziet ons democratisch bestel er niet best uit.
    En o ja,wat betreft het oprichten van samenwerkingsverbanden,rederijen enz.vezin eens wat origineels of nieuws.
    Of,beter nog doe maar niet.
    grt. ad.

    Geplaatst door: ad kik op
  • Interessante vraag: Wat is tegenwoordig kostprijs?

    Verduidelijking met een voorbeeld van grote schepen: 110 meter kostte in 2008 €4.2 miljoen. Eind 2009 – midden in de crisis – was er nog een impopulaire bankmanager die vond dat er nog wel een paar 110 meter schepen bij konden voor €2.8 miljoen. Dus zeg het maar.

    Omdat er geen eenduidige kostprijs is, vind ik het onzinnig om een dergelijk niet-vrije markt conforme maatregel te introduceren. In een vrije economie moet je dat ook niet willen.

    Ik zou zeggen: Ga samenwerken, vorm nieuwe rederijen, richt coöperaties op met bindende regels voor ieder lid en zorg hiermee dat de binnenvaart een georganiseerde eenheid wordt, die opgewassen is tegen de uitwassen van de verladers, verzameld in de EVO. Als dit lukt, dan wordt de schipper weer ondernemer en gelukkig en komt de bank ook in een betere stemming.

    De politiek lastigvallen zonder tegenprestatie lijkt me evenmin van deze tijd.

    Dat er iets moet gebeuren is iedereen duidelijk, maar dat oplossingen slechts van politieke aard zouden zijn, lijkt me onjuist.

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • Zoals gewoonlijk. Ze lullen een berg maar de,r komt niks uit.En als er wat uit komt is het voor de meeste te laat en ligt de kleine vloot al lang en breed in Haarlem

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • Gisteren is er een petitie uitgereikt over de u welbekende huisvuilproblematiek van de binnenvaart. Vervolgens was er een vragenuurtje over de crisissituatie waar de binnenvaart zich in bevindt

    De heer de Rouwe leek met zijn vragen de binnenvaart te willen ondersteunen maar kijken we naar zijn vraagstelling dan valt dat bitter tegen. Zo vraagt hij niet om afschaffing van de CCR eisen maar om opschorting, een heel verschil en die opschorting kennen we nu wel, zijn we over een paar jaar weer zo ver.
    Indirect zet hij met zijn teksten de actievoerende Belgen nog even in een kwaad daglicht door dat angstgevoel op te roepen (schippers zouden hun kinderen van boord halen uit angst…). Ach, ach. Het is allemaal niet toevallig. Hij weet heel goed wat hij zegt. En dan noemt hij het begrip bodemtarieven terwijl niemand daar meer om vraagt maar om een verbod om onder kostprijs te vervoeren, iets heel anders. Hij weet heel goed dat dat begrip veel gevoeliger ligt dan een verbod om onder kostprijs te vervoeren.

    Als ik dan (wederom) dit antwoord lees op zijn vraag:

    Staatssecretaris Mansveld:
    Zoals ik al zei, er is gevraagd aan de branche om met concrete voorstellen te komen, die aan drie voorwaarden moeten voldoen. Zij moeten op korte termijn effectief zijn, een breed draagvlak hebben, ook bij verladers en financiers, en zij moeten passen binnen de Europese en de nationale mededingingsregels. Er was in het verleden geen steun. Op de vraag of dit het moment is, is mijn antwoord dat ik de branche, als deze constateert dat dit het moment is, nog nadrukkelijker uitnodig om met voorstellen te komen, zodat we dat gesprek kunnen voortzetten.\”

    Dan weet ik dat men nog steeds niets wil.

    Geplaatst door: David twigt op
  • Duwtjes in de rug krijgen we al jaren, van o.a overheid, banken,en vooral EVO en NMA,maar het trieste is dat ze ons alleen maar verder de afgrond in willen duwen,als er niets omdernomen word zijn ze zo klaar met duwen en hebben ze hun zin !

    Geplaatst door: Adri van der List op
  • Ik ben blij dat er een keer iets gebeurd om onze regeringen wakker te schudden.  Er word alleen maar gepraat en nog eens gepraat, jullie zijn al verschillende jaren aan het vegaderen over de binnenvaart.Dat wij zo goed zijn voor het milieu !Waarom duurt het dan zo lang, voor dat jullie ons eens dat kleine duwtje in de rug geven  Ook krijg ik steeds meer het gevoel dat onze regering en banken het prima vinden zo, want zo word er het meeste aan ons verdient. Maar niemand heeft  in de gaten dat de binnenvaart momenteel moedwillig naar de knoppen word geholpen.   En  hoe zit het dan met dat milieu waar jullie mond zo van overloopt. Ik word er moe van om dag en nacht te moeten strijden,voor ons hoofd net boven water te houden. Sorry maar ik ben solidair en gaat deze actie voorlopig steunen.
    Toon willemsen 
          M/s nautilus 

    Geplaatst door: toon willemsen op

Reageer

De Rouwe: Wat doet kabinet voor schippers? | Schuttevaer.nl

De Rouwe: Wat doet kabinet voor schippers?

Wat doet de regering om Nederlandse schippers te helpen? CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe maakt zich zorgen over de blokkadeacties door Belgische schippers op de vaarwegen in België. In het mondeling vragenuurtje dinsdagmiddag deelde staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) zijn zorg.

Intimidatie, sabotage van sluizen en elkaar het varen
onmogelijk maken. ‘Ontoelaatbaar’, vindt De Rouwe. De Europese
binnenvaartmarkt is zodanig verstoord dat onder de kostprijs wordt
gevaren. De Belgische schippers protesteren tegen de weigering van
overheden om actie te ondernemen. De Rouwe vindt de paniek in de
binnenvaart begrijpelijk. In 2009 heeft Nederland een eerste poging gedaan in Brussel de crisis in de binnenvaart aan te melden. Toen zou er van een crisis geen sprake zijn geweest, maar intussen lijken de kriteria klip en klaar. Tijd dus om de andere EU-lidstaten te overtuigen. De Rouwe’s vraag was daarom: Wat doet het kabinet voor de Nederlandse
schippers?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • Ik had al opgeroepen om niet meer op de onzinnige schrijfsels van hr Kingma te reageren,maar voor deze keer kan ik het ook zelf niet laten.Hij spreekt over een vrije economie,dat is een rare term,er is een zogenoemde vrije markt en er is een economie,niet door elkaar halen dus.
    Ben blij dat ook U inziet dat de EVO de üitwassen”van de verladers verdedigd.
    En wat betreft;de politiek lastigvallen??? je moet het niet gekker maken!die mensen die we volgens U lastigvallen zijn volksvertegenwoordigers,wiens taak het is om voor hun kiezers op te komen,en bovendien worden ze daarvoor van ons belasting geld betaald,dus lijkt het mij logisch dat we daar wat voor terug mogen vragen.
    Mijn organisatie,t.w.de ASV streeft ernaar om via politieke weg een oplossing te vinden voor de problemen die er in de binnenvaart zijn,dat hoort zo in een democratie.
    Als de democratisch gekozen politici ervoor kiezen om hun kop in het zand te steken en domweg(met de nadruk op dom)niets te doen om onze bedrijfstak te geven waar ze recht op heeft,dan ziet ons democratisch bestel er niet best uit.
    En o ja,wat betreft het oprichten van samenwerkingsverbanden,rederijen enz.vezin eens wat origineels of nieuws.
    Of,beter nog doe maar niet.
    grt. ad.

    Geplaatst door: ad kik op
  • Interessante vraag: Wat is tegenwoordig kostprijs?

    Verduidelijking met een voorbeeld van grote schepen: 110 meter kostte in 2008 €4.2 miljoen. Eind 2009 – midden in de crisis – was er nog een impopulaire bankmanager die vond dat er nog wel een paar 110 meter schepen bij konden voor €2.8 miljoen. Dus zeg het maar.

    Omdat er geen eenduidige kostprijs is, vind ik het onzinnig om een dergelijk niet-vrije markt conforme maatregel te introduceren. In een vrije economie moet je dat ook niet willen.

    Ik zou zeggen: Ga samenwerken, vorm nieuwe rederijen, richt coöperaties op met bindende regels voor ieder lid en zorg hiermee dat de binnenvaart een georganiseerde eenheid wordt, die opgewassen is tegen de uitwassen van de verladers, verzameld in de EVO. Als dit lukt, dan wordt de schipper weer ondernemer en gelukkig en komt de bank ook in een betere stemming.

    De politiek lastigvallen zonder tegenprestatie lijkt me evenmin van deze tijd.

    Dat er iets moet gebeuren is iedereen duidelijk, maar dat oplossingen slechts van politieke aard zouden zijn, lijkt me onjuist.

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • Zoals gewoonlijk. Ze lullen een berg maar de,r komt niks uit.En als er wat uit komt is het voor de meeste te laat en ligt de kleine vloot al lang en breed in Haarlem

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • Gisteren is er een petitie uitgereikt over de u welbekende huisvuilproblematiek van de binnenvaart. Vervolgens was er een vragenuurtje over de crisissituatie waar de binnenvaart zich in bevindt

    De heer de Rouwe leek met zijn vragen de binnenvaart te willen ondersteunen maar kijken we naar zijn vraagstelling dan valt dat bitter tegen. Zo vraagt hij niet om afschaffing van de CCR eisen maar om opschorting, een heel verschil en die opschorting kennen we nu wel, zijn we over een paar jaar weer zo ver.
    Indirect zet hij met zijn teksten de actievoerende Belgen nog even in een kwaad daglicht door dat angstgevoel op te roepen (schippers zouden hun kinderen van boord halen uit angst…). Ach, ach. Het is allemaal niet toevallig. Hij weet heel goed wat hij zegt. En dan noemt hij het begrip bodemtarieven terwijl niemand daar meer om vraagt maar om een verbod om onder kostprijs te vervoeren, iets heel anders. Hij weet heel goed dat dat begrip veel gevoeliger ligt dan een verbod om onder kostprijs te vervoeren.

    Als ik dan (wederom) dit antwoord lees op zijn vraag:

    Staatssecretaris Mansveld:
    Zoals ik al zei, er is gevraagd aan de branche om met concrete voorstellen te komen, die aan drie voorwaarden moeten voldoen. Zij moeten op korte termijn effectief zijn, een breed draagvlak hebben, ook bij verladers en financiers, en zij moeten passen binnen de Europese en de nationale mededingingsregels. Er was in het verleden geen steun. Op de vraag of dit het moment is, is mijn antwoord dat ik de branche, als deze constateert dat dit het moment is, nog nadrukkelijker uitnodig om met voorstellen te komen, zodat we dat gesprek kunnen voortzetten.\”

    Dan weet ik dat men nog steeds niets wil.

    Geplaatst door: David twigt op
  • Duwtjes in de rug krijgen we al jaren, van o.a overheid, banken,en vooral EVO en NMA,maar het trieste is dat ze ons alleen maar verder de afgrond in willen duwen,als er niets omdernomen word zijn ze zo klaar met duwen en hebben ze hun zin !

    Geplaatst door: Adri van der List op
  • Ik ben blij dat er een keer iets gebeurd om onze regeringen wakker te schudden.  Er word alleen maar gepraat en nog eens gepraat, jullie zijn al verschillende jaren aan het vegaderen over de binnenvaart.Dat wij zo goed zijn voor het milieu !Waarom duurt het dan zo lang, voor dat jullie ons eens dat kleine duwtje in de rug geven  Ook krijg ik steeds meer het gevoel dat onze regering en banken het prima vinden zo, want zo word er het meeste aan ons verdient. Maar niemand heeft  in de gaten dat de binnenvaart momenteel moedwillig naar de knoppen word geholpen.   En  hoe zit het dan met dat milieu waar jullie mond zo van overloopt. Ik word er moe van om dag en nacht te moeten strijden,voor ons hoofd net boven water te houden. Sorry maar ik ben solidair en gaat deze actie voorlopig steunen.
    Toon willemsen 
          M/s nautilus 

    Geplaatst door: toon willemsen op

Reageer