Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Kruiser overvaren op Volkerak, opvarenden ongedeerd

BRUINISSE [update]

Twee opvarenden van de overvaren motorkruiser Broerling zijn donderdagmiddag 17 mei ongedeerd het water van de vaargeul van de Zuid-Vlije uitgekomen. Hun hond, een Jack Russel terriër, is niet teruggevonden. Het jacht werd een dag later getraceerd en geborgen.

1 / 2
Overvaren jacht geborgen

Overvaren jacht geborgen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (31)
  • martin

    Gelukkig op de hond na dan is het goed afgelopen maar had zomaar anders kunnen zijn.
    Ik weet dat kommentaar geven altijd makkelijk is maar ik wil dit toch even kwijt.
    Ik heb dit ook aan”varen doe je samen gemaild”
    Waarom vaart de beroepsvaart als ze je oplopen of ze op een rails aan de grond vastzitten.
    Ze blijven tot op een paar meter op je kont afsturen en op het laatste moment sturen ze wat bij en passeren ze je op een paar meter..
    terwijl je zelf al helemaal aan de kant zit.
    Dit is toch niet nodig als je op water zit waar ruimte zat is.
    Zelf vaar ik met een sleper maar dan nog is het zeer onprettig en gevaarlijk.
    Geef met oplopen elkaar de ruimte en zeker bij jachtjes die vaak door de stroom weg gezet worden of uit hun roer lopen.

  • geert

    Ik wens de baasjes veel sterkte met het verlies van hun jack russel.
    Vind dat belangrijker dan het commentaar wat hier allemaal staat.
    Heb er zelf nammelijk ook twee,moet er niet aan denken dat er wat mee gebeurd.

  • adriaan

    beroepsvaart om de 3 jaar een examen? wat van de truckers?piloten?,conducteurs… nog meer geld in t potje van de kas om half europa te steunen! Nee, lekker de polen,tsjielietjapper binnen halen. Is goed voor de communicatie. In nederland. praat nederlands of engels.Duitsland?duits of engels.Niet, zeg maar dag met je handje. Men moet gewoon communiceren met wat men gaat doen.Op wat voor manier dan ook. Zelfs thuis weten ze dat te waarderen! ;-p

  • Jan Vallenduuk

    een vaarbewijs zonder praktijk toets houdt niks in.

  • ejkeus

    Onvoldoende zicht vlak voor het schip; niet goed achterom kijken, ga zo maar door. Zelf zou ik het goed vinden, om uit het onderzoeksrapport er wat van te leren.
    Eduard.

  • Johan T.

    @ Jan en de andere mensen die reageerden,

    Daar zag ik hem weer: de discussie over het verplichte vaarbewijs. Een onzinverhaal. Een vaarbewijs bewijst dat je wat leerstof tot je hebt kunnen nemen en dat je van de 50 te behalen punten er 35 hebt kunnen scoren. Meer niet. Kijk eens op de weg, ik schreef het hier al vaker. Iedereen heeft daar een rijbewijs. En dagelijks gebeuren er grote aantallen (bijna-)ongelukken. Oorzaak? Opzij, opzij, opzij, ik heb zo’n ongelofelijke haast! We gunnen elkaar het licht in de ogen niet meer, verketteren elkaar en weten altijd hoe het gekomen is, nog ver voordat iemand ook maar een kans heeft gehad een onderzoek in te stellen naar die oorzaak. En alle mogelijke oorzaken die hier genoemd zijn behoren tot de mogelijkheden, ook van dit ongeval. Feit blijft dat een motorjacht is overvaren en dat het erg gelukkig is dat daarbij geen slachtoffers zijn gevallen. Maar laten we elkaar niet afserveren vanwege het type schip waarop we varen.
    Ik ben een jachtschipper met marifoon en vaarbewijs, heb samen veilig varen hoog in het vaandel en ik probeer altijd rekening te houden met de eigenschappen van grote schepen, maar ook ik maak – net als ieder mens – fouten bij alles wat ik doe. Overigens heb ik tot op heden geen problemen met grote schepen gehad, maar misschien komt dat wel omdat ik er ver van weg probeer te blijven en dat de schippers om mij heen dat ook zien en waarderen.

  • Marc

    Jammer dat de beroepsvaart denkt net onder God te staan. Gelukkig zijn de meeste tollerant, maar er lopen er tussen, tjonge, tjonge.

    Schamen moesten ze zich! De onnozele onder ons zullen zo hun vaarbewijs kwijt spelen en geen boterhammetjes meer kunnen kopen.

    Beroepsvaart moet voor 70% ieder 3 jaar een proef en examen af gaan leggen, dan zijn deze arrogante personen voor goed en altijd genezen, dat zeer ik je, altijd maar afgeven op de pleziervaart!
    Diep schamen moeten ze zich.

  • Peter

    Als kleine vaart schipper moet ik helaas 2 zaken constateren .
    Veel schippers zitten in hun stuurstoel voldoen niet de minimale eis van 250 meter zicht voor de boeg, te hoog geladen stuurkast te laag ingesteld , kleien scheepjes worden door de radar slecht opgemerkt, hiernaast wordt de in beroepsvaart nodeloos veel vermogen gezet, waardoor het zeer moeilijk wordt om de snelheid in te schatten, ook heeft nog veel beroeps en pleziervaart nog geen AIS aan boord, al moet daar bij opgelet worden dat de signalen een vertraging hebben

  • Jan

    Tijd dat kleinevaartuigen een vaarbewijs moeten hebben Dan weten zij ook wat varen in houd zoals veiligheid

  • Kees

    Wat dacht je van tv kijken tegenwoordig op de schepen,wat verboden moest worden.

  • Marcel

    ik vaar regelmatig met mijn zeiljacht over het Noordzeekanaal,je marifoon uitluisteren en bij twijfel vrachtschip oproepen wat hij wil doet wonderen. vaak waderen ze dat ook en voelt ook een stukveiliger voor beide vaarweg gebruikers.
    Marcel.

  • e.hammer

    ben geboren op een binnenvaartschip sleepschip
    vaar nu 52 jaar als schipper door heel europa
    zelstandig ca 30.jaar nu al zo,n tweeen twintig
    jaar als aflosser op aller soort schepen 135.m
    koppelverbanden zelfs tankers en passagierschepen
    ook al twintig jaar pleziervaartscheepje zeiltjalk
    nu motorkruiser dus toch wel van twee kanten gezien nou die camera en fotoaparaat kunnen de jachten schippers klaar houden want als de zogenaamde beroepsvaart je kan zieken zullen ze dat niet laten en over dat oversteken een beetje schipper weet dat als er iemand oversteekt veerpont ander schip zeilschip kruiser wel of niet goed gekeken achter dit schip groot of klein langs vaart goeie vacantie. Ed.

  • thomas

    helaas is het zo dat jachten schippers heel vaak (ik zeg dus niet altijd!!)
    ** niet op of om kijken,
    ** geen idee hebben van de remweg van een schip
    ** geen idee hebben van de manouvreer baarheid van een schip.
    ** geen idee hebben van de lengte van de dode hoek vanuit de stuurhut van een schip

  • Jan-Willem Vissers

    Ja een camera doet wonderen, maar dan wel dat een beroepsschipper in de stuurhut. om de capriolen van mede vaarweg gebruikers vast te leggen. maar ook jongeren te fotograferen die weer eens rotzooi van de bruggen afgooien. Gemiddeld per mlk reis 2x

  • anton

    Als je zo de reacties lees zou je denken dat het op het water oorlog is.
    Het jacht is van achteren overvaren staat in het artikel te lezen.
    Heeft het vrachtschip dat jacht van 10,5 meter niet gezien?
    Is er geen waarschuwings signaal gegeven?
    Ik neem aan als je in de stuurhut zit dat je zo een schip toch ziet?
    Of was het weer, “ik ben groot en jij bent klein?”
    Het gebeurt jammer genoeg zoveel dat de beroepsvaart de pleziervaart gewoon uit de vaargeul probeert te rammen.

    Het voordeel van marifoon is dan dat je gewoon het vrachtschip op roept en waarschuwt dat jij er ook vaart.
    Moet je eens zien, de beroepsvaart geeft je dan ineens wel de ruimte aan de rand van de vaargeul.
    Dit heeft een beroeps schipper mee eens gezegd dat ik dat moest doen en ik doe het tegenwoordig in het kanaal als een schip me uit het water wil rammen.
    Zowel bij tegemoet komen of oplopen.

    En een camera doet ook wonderen hoor, want ze zien je heus wel.
    Het is zo jammer dat je zo het water moet delen.

  • Jean

    Ik zal maar positief denken…..
    300.000 pleziervaartuigen, en iets meer dan 4000 binnenschepen, als je die getallen voor ogen hebt, gaat het gelukkig heel vaak goed….
    fouten maakt iedereen, bewust of onbewust.
    Voor mezelf heb ik altijd wel een paar vragen, vaart een jachtje bewust voor een binnenschip langs?
    Geeft een binnenschip bewust een jachtje weinig ruimte?

    Ik zou zeggen, leven en laten leven, en tel eens wat vaker tot 10.

  • B.de Wit

    Het is “leuk” om te lezen dat bijna iedereen al weet
    wat er fout is gegaan of wiens fout het is. Terwijl het hele ongeluk (en dat is het want niemand doet dit voor de lol)nog onderzocht moet worden!

  • PieterW

    Er zou wat meer aandacht besteed moeten worden aan de vaardigheid (van met name jachtschippers) om een veiligheidszone rond grote schepen te kunnen inschatten. Dit zal afhankelijk zijn van de scheepslengte, de snelheid en het zicht van de stuurman. In zo’n geval kun je een zone projecteren waarbinnen je absoluut niet moet komen. Persoonlijk ga ik er trouwens op mijn “jaggie” vanuit dat ik nooit oogkontakt verlies/kan verliezen met de brug van schepen in mijn direkte omgeving.

  • Maarten

    Spijtig voor deze mensen en gelukkig zijn ze heel aan boord gekomen!

    Geloof dat het punt dat iedereen probeert te maken geheel in 1 lijn ligt: iedereen opletten en iedereen elkaar de ruimte gunnen die je nodig hebt.

    Zelf ben ik met mijn scheepje afgelopen zondag ochtend op de Nieuwe Maas om 7uur ’s ochtends door een collega beroepsschipper practisch over een ton heen gedrukt. De rivier was verder leeg.

    Blijkbaar vond deze heer van 110 meter geweld dat alleen goede wal houden voor mij niet goed genoeg was en ik naar zijn mening niet thuishoor op zijn water maar hoog en droog op de dijk!

    Gelukkig weet ik dat deze mentaliteit niet door iedereen gedeeld wordt en er ook binnen- en jachten schippers zijn die wel ruimte geven.

    Maarten

  • Tankerman

    @aad : Ik ben het grotendeels met je eens, iedereen moet opletten ja.
    Echter komt er ineens een lijstje aan belemmeringen naar voren in je bericht welke meer op een spelletje lijken “welke middelen horen hier niet thuis”
    Je spreekt over : tv telefoon marifoon theepot koffiepot autopilot
    tv, theepot, koffiepot hebben inderdaad weinig met navigatie te maken.
    Zonder telefoon, marifoon en autopilot varen er tegenwoordig nog weinig, deze horen er tegenwoordig nou eenmaal bij, of zijn zelfs verplicht.

    Zelf denk ik dat als een dag als Hemelvaart, waar dit ongeluk gebeurde er nog veel meer ongelukken waren gebeurd als beroepsschippers gewoon koers gehouden hadden.
    Voor mijzelf had de teller zeker op twee aanvaringen gestaan omdat (kleine) zeilschepen vonden dat ze voorrang hadden.

    Zelf zou ik zoveel lef niet hebben als ik in een jacht zou zitten en voor een klomp staal van 110m langs zou willen gaan.

  • aad

    klopt wat je zegt maar de schipper van het binnenschip is en blijft verplicht om in eerste instantie (als hij zijn aandacht erbij heeft)een sein en/of te geven maar wat ik al eerder aangaf de aandacht is vaak bij andere zaken aanboord helaas,en dat komt mede door alle techniek aanboord,en dat leid enorm enorm af.
    vergelijk het met vrachtwagen ongelukken stond pas nog in de krant 80 % van de ongelukken van hen komt voort uit de rommel die ze aan boord hebben en daarmee bedoel ik telefoon navigatie etc.

  • Pjotr

    @Tankerman,
    Zonder je tegen te spreken, maar diegenen die bijv. oversteken zonder uit te kijken, zullen de door jou voorgestelde marifoon-plicht ook niet naleven.
    Je zult het zelf wel kennen: mooi jacht, -tig antennes erop, maar onbereikbaar.

    Groet,

  • aad

    ik vaar al 50 jaar of meer wat binnenschippers vergeten is dat zij bij mogelijk aanvarings gevaar of in de goede term te blijven ramkoers met een varend object maken/verkeren zij verplicht zijn om een signaal te geven bij dag met de scheepshoorn en bij nacht met een zoeklicht,,,maar net als vrachtwagen chauffeurs ik ben groot en sterk en ik doe mijn werk!! dit geldt natuurlijk niet voor iedereen maar dit komt zeer veel voor tegenwoordig kijken op de kaartplotter mooi maar je ziet niks om je heen tv telefoon marifoon theepot koffiepot autopilot opletten moeten die gasten!!!!!!en natuurlijk moet de jachtenschipper ook opletten!!!

  • Tankerman

    @ Johan T. : Goed zeemanschap lijkt mij logisch.
    Echter is er helaas een categorie jachtenschippers welke zonder te kijken over steken.

    In dit soort gevallen is het enigste wat je als schipper van een groot schip kunt doen hard achteruit slaan wat helaas minder effectief is als een ruk aan het roer van een klein bootje.

    Onder ditzelfde goed zeemanschap kan daarom ook aanroepen van een mogelijke veroorzaker kunnen zitten om bovenstaande situaties al voor te zijn.

  • marruk

    Heel die bb tube van dat snelle bergingsvaartuig is naar de barre biesjes (of leeg). Slecht materieel
    BST?!

  • Johan T.

    @ Pjotr,

    Helemaal mee eens, helaas lijken er vaak mensen te zijn die alleen maar reageren om te “zieken”. Dat heeft natuurlijk geen enkele toegevoegde waarde! Dus laat die discussie dan maar liggen.

    @ Tankerman,
    Het valt op dat vaak omgezien wordt naar maatregelen die wellicht een piepkleine bijdrage kunnen leveren aan de veiligheid op het water, maar dat een belangrijk ding wordt vergeten: “goede zeemanschap”. En die eis geldt denk ik voor alle gebruikers van het vaarwater! Ik probeer hier niet iemand (stiekem) een verwijt te maken, want ik weet helemaal niet wat de oorzaak van dit vervelende ongeluk is.

    Overigens zag ik dat mijn naam “Johan” door een naamgenoot is overgenomen, dus heb ik achter de mijne maar een T gezet.

  • Tankerman

    Wat hier gebeurd is is heel erg rot, dat voorop gesteld!

    Maar is het misschien niet eens handig om ook voor jachten een marifoon/uitluisterplicht te gaan instellen op het moment dat ze op dit soort vaarwateren gaan varen?
    Zelf denk ik dat een deel van de aanvaringen, of bijna aanvaringen hiermee voorkomen kan worden.

  • Pjotr

    Deze discussie is onlangs al eens met IKKE gevoerd, toen is hem ook al verteld dat niet in ALLE gevallen GROOT voor KLEIN gaat.
    Er word immer niet over beroeps- en pleziervaart gesproken in t regelement, maar over groot en klein.
    Als hij het nu al weer is vergeten of het regelement niet heeft gelezen is het zinloos met hem verder hierover te spreken.

  • PieterW

    Tja “ikke”, daar komt ie weer: lees het BPR nog maar eens goed door, want het staat er allemaal al in.

  • Johan

    @ikke
    Je doet je naam eer aan, ikke ikke ikke en de rest kan stikken? Niet alles is zo zwart-wit zoals jij het nu voorstelt. Zelf vaar ik met mijn jachtje ook regelmatig op groot water en ik durf van mezelf ook zeggen dat ik dat kan (nooit een aanvaring gehad, nooit een ander (binnenvaart)schip tot last geweest, altijd goed de situatie om me heen in de gaten houden). Dat er binnen de pleziervaart schippers zijn die niet weten hoe te handelen in relatie met de binnenvaart zie ik helaas ook nog wel eens gebeuren, maar dan nog moet je niet iedereen over 1 kan scheren. Als we daaraan beginnen, weet ik er namelijk ook nog wel een paar. Als voorbeeld een binnenvaartschipper dat expres je van de vaart af drukt door op minder dan 5 meter langs je heen te varen op het Noordzeekanaal, terwijl je intussen op nog maar een paar meter van de dijk af zit en daardoor bijna op de dijk geworpen wordt, zijn dan alle binnenvaartschippers asociale amateurs? Nee, natuurlijk niet.

    Het is belangrijk dat zowel schippers in de binnenvaart als in de pleziervaart begrip voor elkaar hebben en weten hoe zich te gedragen tegenover elkaar. Inderdaad, een binnenvaartschip ligt niet zomaar stil en als je de vaart oversteekt, moet je altijd eerst goed beoordelen of dat wel kan. Maar er zijn zat redenen te bedenken waarom dat schip wel op een veilige is gaan oversteken, maar toch is overvaren (motorpech bijvoorbeeld?).

  • chieloss

    tja zal wel weer zo jacht zijn geweest die niet doorheeft dat een schip niet zo maar stil ligt

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook