Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Snelheid speelde cruciale rol bij kapseizen Fairplay 22

DEN HAAG

Hoge snelheden kunnen een risico vormen voor sleepboten bij het tot stand brengen van sleepverbindingen. Dat blijkt uit het rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft gepubliceerd naar aanleiding van het kapseizen van de sleepboot Fairplay 22 in november 2010.

De Fairplay 22 kwam op de Nieuwe Waterweg in aanvaring met het RoRo-passagiersschip Stena Britannica en kapseisde. Hierbij kwamen twee bemanningsleden om het leven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • richard

    over welke snelheid hebben we het nou eigenlijk en wat was de maximale snelheid van de FP22.
    als ik een zeeboot voor vast moet maken dan hou ik voor mezelf een maximale snelheid (op stil water) van 7 knopen aan, ik weet dat de boot waar ik mee vaar max 10,5 loopt dus dan heb ik te alletijden nog genoeg power over om weg te komen plus op 1 motor volle kracht lopen we bijna 8 knopen dus valt er onverhoopt een motor uit dan kan ik nog steeds weg komen.
    ik ben heel benieuwd hoe dit wordt vervolgd.

  • Ian Ouwendijk

    Zal het ook geen rol hebben gespeeld dat de FP 22 de sleepverbinding over het achterschip nam i.p.v. over het voorschip? Bij een aanvaring op de bulb met het achterschip worden ook de ASD schroeven geraakt waarna de FP 22 hulpeloos is. Wordt de draad over de boeg genomen dan bestaat de enige schade uit een flinke deuk en misschien een dokbeurt. Maar verlies aan mensenlevens is dan niet te betreuren. Het is verbazingwekkend dat niets hiervan in het onderzoeksrapport staat en dat men focust op stabiliteit

  • Hans

    Stevige conclusies, vooral onder die Fairplay slepers. Schepen varen onder klasse maar voldoen dus feitelijk niet.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook