Onderzoeksraad hekelt reder gekapseisde Frisia én IVW

De reder van het gekapseisde vissersvaartuig HA38, de schelpenzuiger Frisia, heeft nagelaten op 14 december 2010 voor een zeewaardig schip te zorgen en legde wet- en regelgeving naast zich neer. De schipper van de HA38 heeft dit geaccepteerd en toonde daarmee geen goed zeemanschap.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Inspectie Verkeer en Waterstaat lieten de rederij te veel haar eigen gang gaan. Dit alles blijkt uit het rapport ‘Kapseizen schelpenzuiger Frisia (HA38), ten noorden van Terschelling ‘, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid deze week, heeft vrijgegeven. Bij het ongeval kwamen de drie bemanningsleden om het leven.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat de rederij van de Frisia, visserijbedrijf De Rousant in Warffum, binnen drie maanden moet aantonen dat al haar schepen inclusief de bemanningen aan de wet- en regelgeving voldoen. En tevens dat de minister van I&M via haar inspectie de rederij onder verscherpt toezicht moet stellen. (LR)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Onderzoeksraad hekelt reder gekapseisde Frisia én IVW | Schuttevaer.nl

Onderzoeksraad hekelt reder gekapseisde Frisia én IVW

De reder van het gekapseisde vissersvaartuig HA38, de schelpenzuiger Frisia, heeft nagelaten op 14 december 2010 voor een zeewaardig schip te zorgen en legde wet- en regelgeving naast zich neer. De schipper van de HA38 heeft dit geaccepteerd en toonde daarmee geen goed zeemanschap.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Inspectie Verkeer en Waterstaat lieten de rederij te veel haar eigen gang gaan. Dit alles blijkt uit het rapport ‘Kapseizen schelpenzuiger Frisia (HA38), ten noorden van Terschelling ‘, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid deze week, heeft vrijgegeven. Bij het ongeval kwamen de drie bemanningsleden om het leven.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat de rederij van de Frisia, visserijbedrijf De Rousant in Warffum, binnen drie maanden moet aantonen dat al haar schepen inclusief de bemanningen aan de wet- en regelgeving voldoen. En tevens dat de minister van I&M via haar inspectie de rederij onder verscherpt toezicht moet stellen. (LR)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer