Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Ostsee verliest caravans op Noordzee

DEN HELDER

Het onder de vlag van Antigua en Barbuda varende schip Ostsee heeft dinsdagmiddag 28 kilometer ten noordwesten van Texel op de Noordzee, twee caravans verloren.

1 / 4
Kustwacht1

Kustwacht1

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (12)
  • Ed Landsmeer

    Aan de foto’s te zien hebben ze het goed zwaar gehad die mensen ,ik benijd ze niks .
    Het geeft veel stres en gevaar om het behoud van schip en lading .
    Niks om te lachen .

  • richard

    die jutters hebben zo wel de eindejaars bonus gehaald de 1 vind een containerkraan de ander een paar caravans en weer een ander een vracht hout gaat lekker zo op de noordzee

  • Arjan

    Er lig ook al een kraan in zee dus ze kunnen gelijk gaan lossen

  • Ed Landsmeer

    Ook bij het hoge alcohol gebruik van vroeger ?
    Ik ben begonnen in 1964 op de kustvaart later vele jaren bij Smit-Lloyd en vervolgens bij Red-wijs .
    Ik zou echt niet durven zeggen dat officieren vroeger meer verantwoordelijk waren .
    Lees alleen al af en toe zware Kees in dit Blad en ik geef je te raden .

  • georgevan

    Ik weet geen cijfers,of er vroeger meer deklast verloren ging,dan tegenwoordig.
    Maar uit eigen ervaring weet ik wel,dat vroeger de kwaliteit en het verantwoordelijkheidsgevoel van de verantwoordelijke officieren vele malen beter was,dan de laatste jaren het geval is.

  • Ed Landsmeer

    Natuurlijk kwam dat vroeger ook voor .
    hele deklasten hout soms .
    Tot begin zeventiger jaren werd veel hout aandek
    gesjord vaak meer dan er in het ruim ging en om
    dat het toen plank voor plank gestuwd werd was de
    deklast niet altijd even dicht op elkaar gestapeld
    waardoor bij slecht weer er veel water tussen kon lopen wat weer gevaarlijke slagzij veroorzaakte .
    waardoor hout overboord gezet moest worden , soms
    door zwaar slingeren braken er sjorringen .
    Tegenwoordig gaat het in shelterdekkers .
    Ook zijn de sjor middelen veel beter dan vroeger .
    Grote vaart schepen die vroeger op Zuid Amerika voeren wilden aandek gesjorde bussen of ander materiaal bij over komend water nog weleens verliezen .
    Nu gaat vrijwel alles in containers .
    Er word nu veel meer lading vervoert en alles
    staat in het nieuws dat was vroeger niet .

  • jan

    caravan:Scheepsnaam Ostsee.

    Dat andere schip heet Danica Hav(45 pakken hout).

  • R. Haan

    Waarom een halve berichtgeving, wat is de naam van dat vrachtschip dat twee cravans verloor!!!!!!!

  • Martijn

    Kom op Hagens, we proberen allemaal met zoveel mogelijk lading te varen in deze moeilijke tijden. Je kan hooguit opperen of het wel verstandig was om met dit weer de zee op te gaan, maar dit soort dingen gebeuren nu eenmaal. Het percentage dat wel in de volgende haven aankomt is nog altijd aanzienlijk hoger dan wat in de Noordzee terecht komt.
    Wij als zeelui beginnen toch ook niet bij elke aanvaring op de rivier tussen 2 binnenvaartschepen te zeuren dat rijkswaterstaat en de politie moeten langskomen voor een PB? Wordt namelijk ook betaald door de overheid en die dingen komen nog net iets vaker voor dan een verloren deklast.
    Tuurlijk er varen meer binnenvaartschepen rond dan schepen met deklast maar dat mag geen excuus zijn.

  • Tim

    Welke schepen kan zijn?

  • Fred

    ik heb er nog wel 1 te koop

  • Hagens

    De jutters maken nog overuren.
    Vindt dat er wel veel deklast in zee terechtkomt en moet je ook de caravans nog beter vastsjorren.
    Gebeurde dit vroegere tijd ook zo vaak of is het van de laatste tijd, misschien is nadenken of al die deklast wel nodig is, tenslotte kan de overheid (Wij dus) voor de kosten opdraaien.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook