Vrijspraak voor schippers Scorpio

De rechtbank in Middelburg heeft twee schippers van de duwboot Scorpio vrijgesproken van een dodelijk ongeval in de Cittershaven in Vlissingen-Oost. Bij het tragische ongeval op 7 september 2009 kwam de toen 24-jarige stuurman en vriend Joey Heidweiller uit Heerhugowaard om het leven.

De vraag die de rechtbank vorige week donderdag moest beantwoorden was of de oorzaak van het ongeval – het verkeerd ballasten van een ponton met drie buizen (totaal 1268 ton) – volledig te wijten was aan het optreden van de 38-jarige schipper uit Vlissingen en de 28-jarige schipper uit Wormerveer. De rechter motiveerde de vrijspraak aan de hand van het technisch rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Daarin werd gewezen op de onervarenheid van verdachten met het lossen van dergelijke zware stukken (stabiliteit), zodat het aan te bevelen is om dit alleen te laten uitvoeren onder toezicht van mensen die bekend zijn met deze materie. ‘Voor een leek lijkt het vaak wel veilig, maar in de praktijk luistert het vaak heel nauw bij dit soort transporten. Een ongeluk is zo gebeurd’, stond er in het rapport. De conclusie van de rechtbank was, dat de verdachten weliswaar in strijd met het laadplan en de losinstructies onvoorzichtig en verwijtbaar hebben gehandeld, maar dat zij geen deskundigen waren op het gebied van ballasten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrijspraak voor schippers Scorpio | Schuttevaer.nl

Vrijspraak voor schippers Scorpio

De rechtbank in Middelburg heeft twee schippers van de duwboot Scorpio vrijgesproken van een dodelijk ongeval in de Cittershaven in Vlissingen-Oost. Bij het tragische ongeval op 7 september 2009 kwam de toen 24-jarige stuurman en vriend Joey Heidweiller uit Heerhugowaard om het leven.

De vraag die de rechtbank vorige week donderdag moest beantwoorden was of de oorzaak van het ongeval – het verkeerd ballasten van een ponton met drie buizen (totaal 1268 ton) – volledig te wijten was aan het optreden van de 38-jarige schipper uit Vlissingen en de 28-jarige schipper uit Wormerveer. De rechter motiveerde de vrijspraak aan de hand van het technisch rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Daarin werd gewezen op de onervarenheid van verdachten met het lossen van dergelijke zware stukken (stabiliteit), zodat het aan te bevelen is om dit alleen te laten uitvoeren onder toezicht van mensen die bekend zijn met deze materie. ‘Voor een leek lijkt het vaak wel veilig, maar in de praktijk luistert het vaak heel nauw bij dit soort transporten. Een ongeluk is zo gebeurd’, stond er in het rapport. De conclusie van de rechtbank was, dat de verdachten weliswaar in strijd met het laadplan en de losinstructies onvoorzichtig en verwijtbaar hebben gehandeld, maar dat zij geen deskundigen waren op het gebied van ballasten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer