Dosco werkt 60 jaar achterstallig onderhoud weg in Deventer

‘Je moet de mannen die op die hier werken niet op kantoor zetten. Die willen in de buitenlucht werken en niet binnen zitten’, zegt Remco Roest, hoofduitvoerder van Dosco Baggerwerken uit Oudewater. De mannen van Dosco zijn aan het baggeren in de stadsgracht van Deventer.

bagger

Door Tessa Heerschop
‘We doen kleinschalig binnenstedelijk baggerwerk in Nederland. In dat werk is minder concurrentie dan in de buitengebieden, omdat we gecertificeerd zijn om vervuilde baggerspecie te verwijderen.’
De werknemers van de Dosco hebben geen specifieke vooropleiding. ‘Je moet erin rollen. De één leert het wel, maar de ander nooit. Er zijn er ook bij die het beroep hebben geleerd van vader op zoon. Sommigen hebben een klein vaarbewijs, maar in principe is dat niet nodig op de kleine werkscheepjes’, zegt Roest. ‘Het leuke aan het werk is, dat je op veel plaatsen komt waar je normaal niet zo snel heen zou gaan. In Deventer zijn we al een tijd bezig, wat voor de meeste jongens iets verder van huis is. In principe baggeren we door heel Nederland, maar hierna zit ik waarschijnlijk weer om de hoek. Het is een vrij beroep.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dosco werkt 60 jaar achterstallig onderhoud weg in Deventer | Schuttevaer.nl

Dosco werkt 60 jaar achterstallig onderhoud weg in Deventer

‘Je moet de mannen die op die hier werken niet op kantoor zetten. Die willen in de buitenlucht werken en niet binnen zitten’, zegt Remco Roest, hoofduitvoerder van Dosco Baggerwerken uit Oudewater. De mannen van Dosco zijn aan het baggeren in de stadsgracht van Deventer.

bagger

Door Tessa Heerschop
‘We doen kleinschalig binnenstedelijk baggerwerk in Nederland. In dat werk is minder concurrentie dan in de buitengebieden, omdat we gecertificeerd zijn om vervuilde baggerspecie te verwijderen.’
De werknemers van de Dosco hebben geen specifieke vooropleiding. ‘Je moet erin rollen. De één leert het wel, maar de ander nooit. Er zijn er ook bij die het beroep hebben geleerd van vader op zoon. Sommigen hebben een klein vaarbewijs, maar in principe is dat niet nodig op de kleine werkscheepjes’, zegt Roest. ‘Het leuke aan het werk is, dat je op veel plaatsen komt waar je normaal niet zo snel heen zou gaan. In Deventer zijn we al een tijd bezig, wat voor de meeste jongens iets verder van huis is. In principe baggeren we door heel Nederland, maar hierna zit ik waarschijnlijk weer om de hoek. Het is een vrij beroep.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer