Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Vier doden bij aanvaring met cementtanker Lindengracht

(UPDATE) CUIJK

Vier jonge mannen zijn overleden bij een aanvaring tussen een speedboot en de 70-meter lange cementtanker Lindengracht op de Maas bij Cuijk. Het ongeval gebeurde maandag rond 20.45 uur. Volgens de schipper van de Lindengracht kwam de speedboot met hoge snelheid op zijn schip af.

1 / 3
lindengracht

lindengracht

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (76)
  • Wiel

    Wie was er BOB ?

  • gerrit

    Als op de plaats van het ongeluk de verlichting van het sport compleks aan is word de vaart er zo door verblind dat zonder radar de tegen komende vaart moeilijk is te zien als de lichten van het tegemoet komend vaartuig in de lijn liggen van de lichten van het sport compleks!

  • Jantina

    Beste Allemaal,
    Ik ben van mening , dat er eerst een goed vaarbewijs moet komen ( incl.varen onder alle weersomstandigheden , overdag en in het donker )
    Je mag tenslotte zonder rijbewijs ook niet in een auto rijden en dat heb je ook onder alle omstandigheden geleerd.

    Groet

  • Hans

    Sorry, maar zo makkelijk is het niet.
    Zoveel mensen, zoveel wensen.
    Om aan uw (veiligheids) wensen te voldoen, vind u dat anderen maar moeten blijven liggen.
    Ik vaar voor mijn beroep, maar soms op een mooie zomeravond na 14 uur varen als ik thuis kom ga ik er nog wel eens op uit met mijn kruizertje, en kom dan ergens s’nachts weer thuis: GEWELDIG de ondergaande zon, de rust en lekker kalm zonder haast zonder horloge rond dobberen tot de zin op is, of de slaap komt en dan naar huis.
    Sorry maar dat laat ik mij en velen met mij niet afnemen.
    Ik heb wel een marifoon aan boord, maar als ik gewoon mij aan de regels houd heb ik hem niet daadwerkelijk nodig (luister echt wel uit hoor)
    Boordverlichting is ok en word elke keer gecontroleerd voor vertrek, dus het ligt aan de schipper of varen veilig geschied en niet aan de apperatuur.

    Trouwens even een biertje gaan drinken in Engeland en dan weer terugvaren getuigd ook niet van goed omgaan met de veiligheid.
    Van mij mag de promilage naar 0 (nul).
    Ook voor een boot van 6mtr nogwat en 140 pk.
    Groet

  • Jean-Louis

    Je kunt de wetgeving aanpassen ten behoeve van de veiligheid op de belangrijke doorgaande vaarwegen.

    Ze hebben onlangs op het BPR het promillage teruggebracht van 0,8 promille naar 0,5 promille.

    Waarom dit niet!

    Sterker nog je kunt ook een bord ontwikkelen AIS en marifoon verplicht, dat geld dan voor de beroepsvaart en pleziervaart heb je het niet dan mag je daar niet varen!

    Je kunt deze vaarwegen aantekenen op een kaart in de almanak.

    Wat heeft de beroepsvaart aan AIS als de pleziervaart het niet heeft!

    Wij hebben voor AIS gekozen op onze snelle boot voor als we er les op aan het geven zijn dat jullie ons voor de bocht zien aankomen en wij hopen dat de beroepsvaart er dan ook een heeft.

    Als we een biertje in Engeland gaan drinken en we zouden overvallen door mist of slecht weer dan zijn wij een klein bootje van 6,36 meter en 140 pk

    Wij zijn momenteel bezig een nieuwe boot te maken van 4 meter met 40 pk en daar komt ook een marifoon in en AIS met een plotter van Garmin.

    Heb je geen AIS en geen marifoon dan moet je altijd voor zonsondergang in de haven zijn.

    Geen problemen meer in het donker met vissersbootjes want die zie je en kunt ze dan met naam oproepen door de centrale post Volkerak, u ligt in de vaarweg, meld het dan door aan Rijkswaterstaat, Politie of de Groene brigade die moeten dan maar uit hun bed komen omdat daar de veiligheid bewaken!

    Heb je een Valk of een BM dan mag je niet op de doorgaande vaarwegen zeilen in het donker, vaar je in het donker op een meer dan moet er deugdelijke driekleuren verlichting opzetten in de mast. De tegenwoordige technieken van led verlichting kun je bijna aansteken met een accu van een telefoon.

    Dat deze doelgroep maar met een zaklamp hoeven te schijnen bij gevaar van aanvaring is niet meer van deze tijd!

    Bij donker: Kite surfers, scooters, optimisten en kano’s moeten maar naar bed gaan of op een afgesloten plas blijven.

    Het is allemaal niet zo moeilijk als het maar veilig is!

  • Hans

    @Jean-louis,

    Uw gedachtengang kraak ik zeker niet af, maar hoe dit te implementere op bijv. een valkje, bm-er?
    Die zeilen ook graag sávonds in de zomer nog ff op t meer.
    Kite surfers, scooters, optimisten kano’s noem maar op.
    Die hebben ook t recht (bijna)overal te varen.
    Samen nog ff verder piekeren!

    Vr groet.

  • Jean-Louis

    Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Mart1
    Wij varen dan ook regelmatig met pleziervaarboten in het donker voor ons werk.
    Wij houden dan altijd stuurboord wal aan of we varen van boei naar boei.
    In het donker is het verplicht om in de kuip altijd een reddingsvest aan te hebben.
    We hebben altijd de marifoon op het juiste kanaal aan.
    Minimaal 2 personen die uitkijk houden met een verrekijker.
    En dan is het nog steeds moeilijk om een groot schip in het donker te herkennen omdat het statisch licht is.
    Vaak wordt nog het licht opgeslokt door de wal waar teveel lichten aan staan.
    Het licht komt heel rustig dichterbij en voor je het weet is de boot er.
    De pleziervaart is niet verplicht om op radar te varen en dat doet de beroepsvaart dan wel, die hebben een voordeel.
    Om met radar te kunnen varen is niet eenvoudig want 99% procent van de radar vaarders vinden vogels zeer irritant als ze op je radar verschijnen.
    Ik weet dat er sommige beroepschippers er op tegen zijn om AIS te gebruiken, maar als ook de pleziervaart verplicht gesteld wordt om AIS te gebruiken.
    Onze snelle boot is uitgerust met marifoon, kaartplotter en AIS!
    Mijn voorstel is dan ook dat de pleziervaart verplicht gesteld moet worden van AIS zenden en ontvangen op een kaartplotter. Het gebruik van twee marifoons moet tevens verplicht gesteld worden.
    Dit moet in het vaarbewijs meegenomen worden.
    Nu heb je soms vragen bij het vaarbewijs of marifoon die ook niet meer van deze tijd zijn en dit wel.
    Ik zou wel eens werkgroep willen starten van beroepsvaarder en pleziervaarders om tot het doel te komen om samen veilig te varen!
    Het leven is tekort om elkaar de huid vol te schelden.
    Jean-Louis

  • mart1

    Wat word er toch weer lekker afgegeven op elkaar.

    Ik vaar als beide, zowel beroeps en zomerdag als pleziervaart.
    Ik hoor hier alleen maar wat de tekort komingen van schippers van plezierschepen zijn.
    Maar je wilt niet weten hoe je af en toe behandeld word door de beroepsvaart(collega’s) en overheid, als je op een pleziervaartuig vaar.

    Dat je over het AR kanaal vaart en je voorbij word gelopen door een zogenaamde collega, dat er geen bord meer in de kast staat terwijl er genoeg ruimte is om het op een normale manier voorbij te varen.
    Of dat de zogenaamde collega’s voor sluizen en bruggen denken dat ze ten alle tijden voorrang hebben op pleziervaart en daar ook naar handelen.
    En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Er zitten zowel onder de beroeps als pleziervaart mensen bij niet weten waar ze mee bezich zijn, of zich niet weten te gedragen.

    Volgens mij doe je varen nog altijd samen.
    Als we nu eens wat meer rekenig met mekaar houden, allemaal zo nu en dan eens een regelenement lezen (Niet alleen de pleziervaart)

    En als er pleziervaart voor de sluis ligt laat ze eens in de stuurhut kijken, weten die mensen ook wat de beroeps schippers wel en niet zien.

    En als beroeps schippers huur eens een jachtje, weet je meteen hoe je af en toe behandeld word door je eigen collega.

    Volgens mij word het dan een stuk gezelliger op het water.

  • kris

    Héél erg en sterkte voor de getroffen families en de schiper van de cementtanker die het mee maakte.
    Echter, een beetje meer controle op die speed boten zou niet verkeerd zijn. Halsbrekende toeren kunnen dan misschien de adrenaline bevorderen maar ik zie dikwijls absoluut onverantwoord gedrag op de waterweg door deze mensen.

  • Jaap

    @ Jan

    Wat zielig ben je nu ook slachtoffer?
    Wij varen op een piloot, ook op het ijsselmeer word nog welleens een compaspiloot gebruikt.
    Als jullie nou gewoon eens iedere 5 minuten achterom keken, scheelde dat al 5 op de 10 aanvaringen.
    En zoals jij het beweerd slaat het nergens op, rot dan op met een kamper op vakantie!

    triest wat er is gebeurd, maar oordeel niet eerder,en wacht gewoon af wat de specialisten zegggen.

    Sterkte voor de Schipper van de Lindengracht!

  • Peter

    @Jan,
    Kan zijn dat er pesters zijn onder de schippers, maar over dat plotterverhaal…..
    De meesten hebben die funktie niet op de radar.
    En ik heb op de Maas ook de elektronische kaart er niet bij, dus dat ff wissen is kletskoek.
    Wij zijn geen dure jachten, vol met speelgoed.

  • Arjan

    Tom..helemaal mee eens! Sterkte Gozer!!!! en bedenk dat er ook normale binnenvaartschippers zijn.

  • jan

    regelmatig vaar ik (ook in donker) op het ijsselmeer en regelmatig zijn er binnenvaart schepen die het nodig vinden om kleine bootjes te pesten door continue hun koers op ramkoers te verleggen………. wacht in dit geval dus ook het onderzoek af, de plotterbeelden van de radar geven precies de gevolgde koers aan ( of zijn deze beelden maar even gewist……….)

  • mart

    Mee eens Tom…Sterkte

  • tom

    echt triest om te zien hoe hier door sommige mensen over 4 verongelukte vrienden van mij praten. die een gezin famillie en vrienden achter laten. na het lezen van deze reacties word ik al misselijk als ik het woord binnenvaarschippers hoor, schandalig om zo over onze verongelukte vrienden, vader, familie te praten, respectloze flikkers om het maar netjes te zeggen!! mike,chris,boy,rens R.I.P. matties.

  • Mart

    Ik sluit me volledig aan bij de vorige schrijver. Zoals het vaak gaat bij dit soort dramatische ongelukken staan er weer hele volksstammen klaar met een stellige mening en veroordeling zonder dat men alle feiten kent. Het gaat hier om een zeer noodlottig ongeval waarbij vier jonge mensen zijn overleden die allemaal een gezin en familie nalaten. Een enorm drama voor alle betrokkenen..ook voor de binnenvaarschipper en zijn bemanning. Zoals reeds eerder is opgemerkt is er helemaal niets bekend over drankgebruik van de schipper van de speedboot. Wellicht was dit de BOB en heeft hij geen druppel gedronken. Mensen hou alstublieft op met veroordelen en baseer uw mening niet op veronderstellingen en aannames maar leef mee met de betrokkenen en familie. Ik hoop niet dat het uzelf of uw familie ooit overkomt.

  • jan

    @ Waxwell,
    Wat weet jij het weer, was je er soms bij ??
    Zojuist heeft het KLPD medegedeeld dat het onderzoek nog weken kan duren omdat het zo complex is.
    Als al die dingen waarvan jij de opvarenden van de speedboot beschuldigd waar zouden zijn had de KLPD de conclusie al kunnen trekken.Er zijn bij dit ongeluk 4 mensen overleden dus ik zou maar een beetje inbinden en het niet de hele tijd over “jonge gasten” maar over slachtoffers hebben.Misschien een beetje moeilijk voor sommige binnenschippers omdat ze wat tegen de recreatievaart hebben,maar het vaarwater is toevallig van iedereen en niet alleen van de vrachtvaart..Ik weet ook wel dat er a-soos met speedboten rondvaren,daar moet de waterpolitie ook streng op controleren.

  • Hans

    @Adri,
    Ik spreek je niet tegen, maar:

    Een rubberbootje met 5 a 6 pk loopt al net over de 20 km/uur, dus hoeveel pk op wat voor soort boot? Er zijn al regels m.b.t. de mogelijke maximale vaarsnelheid van een boot, zoals sneller dan 20 km/uur dan verplicht vaarbewijs zwemvest brandblusser etc.

    Hier geld al een snelvaarverbod in het donker.

    Het registratie nummer moet al met een voorgeschreven grootte en donker op lichte ondergrond (of andersom) duidelijk zichtbaar gevoerd worden.

    Met viendelijke groet

  • Jan

    Omroep Brabant neemt de reacties hier serieus: http://www.omroepbrabant.nl/?news/162572862/Bootongeluk+Cuijk+Vaarbewijs+moet+strenger.aspx

  • Adri

    Ik heb geen idee, wat er feitelijk gebeurd is. Een ding weet ik wel…… speedboten die bemand zijn met stoere jonge mannen, met motoren van 100-derden pk’s (in het donker) over relatief kleine waters varen, vragen om ongelukken.

    Advies:

    1. limiteer PK’s aan vaargebieden.
    2. verbied hard varen bij nacht/donker.
    3. neem sneller vaarbewijzen en boten in beslag, bij overtredingen.
    4. Zit de notoire hardvaarders (de waterpolitie kent ze!) meer (preventief)op hun huid.
    5. zorg dat registratie nummers “loeigroot” en duidelijk leesbaar, op snelle motorboten te lezen zijn.

    Adri

  • joop

    Dirk-Jan jij bent echt geweldig..!!! 99% procent van de radar vaarders vinden vogels zeer iritant als ze op je radar verschijnen maar JIJ kunt het zo effe zien. Welk weldenkend mens kan in 4 a 5 seconden effe gauw bepalen dat het een speedboot is die jou niet ziet en gauw een schijnwerper aandoen en eventueel ook nog een bochtje om het bootje maken. Dirk Jan jij bent geweldig.

  • alex

    zie hoofdstuk 8-aanvullende bepalingen.
    deze horen iedere snelleboot eigenaar te weten.

  • Dirk-Jan

    @Tankerman:

    Als jij op je radar niet het verschil kan zien tussen vogels of een speedboot en zeker op de betreffende nacht dan kan je 1. geen radar stellen en 2. ben je niet bekwaam genoeg.
    Heb het zelf deze week twee keer meegemaakt en door de schijnwerper aan te doen in de voormast een frontale botsing weten te voorkomen, dus weet wel degelijk waar ik over praat.

    Waar twee vechten waar twee schuld, hoe erg het ook klinkt in deze situatie waar helaas overledenen zijn te betreuren en een groot drama zich heeft afgespeeld en zich altijd zal blijven afspelen voor de bemanning van het schip.

    Wil er alleen maar mee zeggen dat je meerdere middelen hebt aan boord om zoiets te voorkomen ipv te denken dat je voorrang hebt.

  • SVV

    Het is heel erg wat er is gebeurd. Het zal zowel bij de bemanning van de tanker blijven nazinderen als bij de nabestaande van de overledenen.
    Zelf vind ik dat er meer controle mag zijn op de pleziervaart. Heb onlangs een uitwijkmanouvre moeten maken voor een jachtje dat dacht dat het bruggat voor hem alleen was en net zo’n 200m voor mijn kop naar de midden voerde!! En ik denk dat er zo vele schippers zijn die wel eens op het laatste hebben moeten uitwijken!! De Schippers moeten in de zomer zeker 4 ogen meer hebben voor ze allemaal in het oog te kunnen houden. Wijzelf varen containers en hebben dan ook een grotere dodehoek, maar dat weet geen enkele pleziervaarder. Je zit continu in de spiegels en op de camera’s te kijken waar het vaart en te denken of zij ons wel hebben gezien!! Ik kan zeggen dat het jachtje dat het midden van het bruggat nam, mij niet gezien had, en dit is te wijten aan het feit dat men niet achterom kijkt! Gewoon je kantje houden, maar dat blijkt voor vele hééééél moeilijk te zijn, laat staan om aan hun kant te blijven varen.

  • fred t sas

    wij van het m/s barbossa hebben compassie met de bemanning van de lindegracht het is verschrikkelijk wat er gebeurd is maar de bemanning van d lindegracht vergeet dit nooit als ze een speedboot aanzien komen gaan de haren recht over eind staan mannen wij wensen jullie sterkte en de nabestaanden ook fred en christie m/s barbossa

  • Waxwell

    Er wordt telkens weer met een belerend vingertje gewezen naar hen die ‘te vroeg conclusies trekken’ en er wordt steeds weer op gehamerd dat ‘eerst het onderzoek afgewacht met worden’.

    Deze belerende prietpraat ben ik zat. Spuugzat.

    Als lezers een ‘speedboot met zeven jonge gasten in het donker op de Maas op een hete nazomeravond’ associëren met ‘te hard varen, alcoholgebruik of -misbruik en kennisgebrek’, dan zitten deze mensen dicht bij de waarheid. Zo simpel is dat. Met een beetje mensenkennis en common sense kan elke burger (gelukkig) normaal forensisch denken.

    Of denkt u soms dat een ‘speedboot met zeven jonge gasten in het donker op de Maas op een hete nazomeravond’ daar gezellig aan de koffie zitten, uittesten hoe langzaam de boot wel niet kan en fijn een goed boek lezen? Keep dreaming!

    Als je in de context van dit ongeval de woorden ‘drank, snelheid en kennisgebrek’ noemt, dan kun je gewoon gezond en helder denken.

    Er zijn een aantal onderwerpen welke steeds genoemd worden:
    1) Hoge snelheid
    2) Alcohol
    3) Kennisgebrek
    Helaas is hiervan nog helemaal niets aangetoond. Waaro

  • Marianne van der Laan

    Ik moet OOk telkens denken aan jullie , de bemanning van de grote boot ….Net als voor de nabestaande van de speedboot geld het zelfde …het zal je maar overkomen ….Hier in Cuijk is een ieder erg geschrokken , mijn kinderen en ook ik schijnen enkele te kennen , maar dat neemt niet weg dat jullie daar op die boot terwijl jullie hard aan het werk waren ook erg geschrokken moeten zijn …Gister branden mijn kaarsjes voor de overledenen , vanavond voor jullie ….Veel sterkte met het verwerken . Lieve groet Marianne

  • Johannes

    Ik sta de hr verbercht bij.
    1 x mmegemaakt dat ik de voorhaven ( noord )van de Krammersluizen in wilde varen,er een klein bootje ( roeiboot )met twee vissers midden in de invaart aan het vissen waren.
    Ik heb de sluis opgeroepen of dat,dat normaal was.
    Ik kregg het antwoord hier kunnen we niets aan doen.
    Ik geef mij toch te denken.
    Ik denk persoonlijk dat de heren van de speedboot een inschatings fout hebben gemaakt,wegens de snelheid ( uitdriften )

  • Karin Lusink

    Sterkte voor allemaal die hierbij betrokken waren, er zijn slachtoffers te betreuren dat is voor de nabestaande en voor diegene die achter het roer stond gruwelijk. Hier moet je,je verder leven mee leven wiens schuld het ook is, niemand heeft gewild dat dit zo zou eindigen en meestal gaat het ook net goed. Nu helaas dus niet

  • A.M. Plomp

    Alle betrokken heel veel sterkte de komende tijd.

  • Ton van H.

    De teneur is dat de speedboot het allemaal fout heeft gedaan.Wachr nou toch allemaal eerst het diepgaande onderzoek af voor je ook maar een oordeel uit durft te spreken!!!!!!!!!!!!!

  • De Egel

    Mijn gedachten gaan in de eerste plaats uit naar de nabestaanden van de slachtoffers en naar de bemanning van de Lindengracht.
    Ik wens hen veel sterkte in de komende tijd. Een tijd die, naast het verdriet om het verlies bij de nabestaanden en de enorme schrik bij de bemanning van de Lindengracht, ook nog gekenmerkt zal worden door vraaggesprekken, interviews, onderzoek door politie en justitie.

    Onderzoek zal uitwijzen wat de oorzaak is van dit tragische ongeval. Speculeren kan natuurlijk altijd maar wanneer die speculaties zijn gebaseerd op niet gefundeerd aannames zijn ze niet veel waard.
    Ik zie bijvoorbeeld beroepsmensen afgeven op de recreatievaart, dat de regels niet kennen, in de dode hoek varen, etc..
    Dat is voor een deel wellicht juist; een deel van de recreanten kennen de regels niet. Aan de andere kant zou ik de beroepsschippers niet de kost willen geven die de regels in het BPR ook niet kennen…
    Zo zag ik van de week bijvoorbeeld een visserman van buiten het vaarwater de geul binnenkomen en een jacht, zeilend langs de uiterste rode kant, gewoon opzij bonjouren.

    Er wordt gezegd dat de opleiding van recreanten te kort schiet. Dat is waar. Maar ook die van de beroepsschipper schiet te kort.
    Zowel bij het Klein als het Groot Vaarbewijs wordt nauwelijks of geen aandacht besteed aan die andere grote groep die ook gebruik maakt van het vaarwater. Dus hoe zou je als recreant dan moeten leren hoe een binnenschipper kijkt, reageert, anticipeert, manoeuvreert? Geen idee. Want als niemand het je vertelt moet je door schade en schande maar wijs worden, nietwaar en steek je over in de dode hoek. Je van geen kwaad bewust.
    Aan de andere kant zie ik ook dat beroepsschippers gewoon recreanten negeren. Op het AR-kanaal varend zag ik een tanker een motorjachtje oplopen. Ik denk dat er bij dat jachtje binnen niks meer overeind heeft gestaan toen hij voorbij was.

    Dus beste schippers, oordeel niet te snel. We weten niet wat de oorzaak was. We maken allemaal fouten, ik ook. Niemand kan met de hand op het hart zeggen dat hij alle regels kent en ze ook allemaal volgt. We zijn per slot van rekening mensen.

  • Peter Urlings

    Er zijn een aantal onderwerpen welke steeds genoemd worden:
    1) Hoge snelheid
    2) Alcohol
    3) Kennisgebrek
    Helaas is hiervan nog helemaal niets aangetoond. Waarom niet het onderzoek afwachten? Vooral de beroepsschippers zou een afwachtende houding sieren. Zijn die (onder pseudoniem) leuk proberen te zijn, zijn een schande voor de beroepsgroep!
    Wat wel vaststaat is dat wij, u als beroepsschippers en wij, als watersporters, door de overheid vaak samen in een heel klein gebiedje worden samengeperst; grote vrachtschepen, jachten, speedboten (vaak met skiërs) en roeiboten gaan nu eenmaal moeilijk samen in één vaarweg. Zou niet iedereen gebaat zijn met een betere verdeling van het water?
    Met elkaar af te kraken bereiken we echt niets. Kennen we de slogan “varen doe je samen” niet meer?
    Rest me alle betrokkenen veel sterkte te wensen.

  • Cor de Vos

    Als ik het reacties lees krijg ik een wat nare smaak in mijn mond.Het zou bepaalde mensen sieren om zich wat menselijker en beschaafder uit te drukken. Een schuldvraag is er nog lang niet.
    Rest alleen, medeleven met al deze mensen die hier bij betrokken waren..

  • Jantina

    Een ongeluk is nooit te voorkomen en altijd is er iemand schuldig aan een ongeluk , maar dat wil toch niet zeggen dat de schuldige dit met opzet doet ,
    deze jongelui wilde toch nog niet dood !
    Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden van de slachtoffers , maar ook naar de kapitein en zijn bemanning van de Lindegracht , want bij hen staat dit ongeluk voor altijd op het netvlies gebrand . Veel sterkte aan u allen.

  • jan

    @Kees,
    Ik zie dat de redactie van Schuttevaer het ingezonden bericht van @Kees heeft verwijderd.Een zeer verstandig besluit omdat hij door z’n grove commentaar de indruk zou wekken dat alle binnenschippers er zo over denken.

  • Tankerman

    @Kees, weet jij eigenlijk wel wat je zegt?

  • Jan

    @Kees,
    Kees, je bent een walgelijke man om zo over verongelukte mensen te praten waarvan nog niet eens vast staat of de schipper van de speedboot gedronken heeft.Komt het in je hersenloze kop niet op dat nabestaanden van de overleden jonge (vaders)deze ingezonden stukken ook lezen en hun dierbaren door jouw smerige zuipers worden genoemd.Wie schuld heeft is nog helemaal niet bekent dus ik zou dat ordinaire gewauwel maar achterwege laten. Ik schaam me als schipper dat collega’s zulke ondoordachte en onbeschofte uitspraken doen,je hebt het wel over 4 doden die bij dit ongeluk te betreuren zijn.

  • Tankerman

    @Dirk-Jan; Wat jij hiermee probeert te zeggen vind ik erg erg grof maar geeft gelijk weer te kennen dat je totaal niet weet waar je over praat!

    De schipper van de cementtanker moet compleet machteloos hebben gestaan op het moment dat een kleine echo op zijn radarbeeld weergegeven wordt.
    Voor je überhaupt kunt inschatten of het een echte, of valse echo is en kunt onderscheiden of het een speedboot of groep vogels is helpt niets meer!

    Het enige wat dit tragische ongeval zo te zien werkelijk had kunnen voorkomen is het vaargedrag van deze speedboot, Het is tenslotte verboden snel te varen na zonsondergang.

    Maar hoe dan ook, dit gun je niemand!

  • Tankerman

    @Dirk-Jan; Wat jij hiermee probeert te zeggen vind ik erg erg grof maar geeft gelijk weer te kennen dat je totaal niet weet waar je over praat!

    De schipper van de cementtanker moet compleet machteloos hebben gestaan op het moment dat een kleine echo op zijn radarbeeld weergegeven wordt.
    Voor je überhaupt kunt inschatten of het een echte, of valse echo is en kunt onderscheiden of het een speedboot of groep vogels is helpt niets meer!

    Het enige wat dit tragische ongeval zo te zien werkelijk had kunnen voorkomen is het vaargedrag van deze speedboot, Het is tenslotte verboden snel te varen na zonsondergang.

    Maar hoe dan ook, dit gun je niemand!

  • chantie

    Volgens mij is nog helemaal niet bekend of de schipper teveel gedronken had, misschien was hij wel de BOB.

  • Jan

    Als ik de berichtjes lees, staan er weer een hoop goede stuurlui aan de wal.
    Wacht eerst gewoon het onderzoek af, voordat je met pek gaat gooien. Voorlopig zijn er alleen maar verliezers.

  • a

    volgesn mijn snap jij der niks van dirk jan net of als je een schijnwerper aan zet dat het bootje je dan wel kan onteijken net of je daar tijd voor heb gwoon een praktijk examen laten doen ben je van het meeste af

  • john

    @ schippersvrouw,
    iedereen is met mij eens,dit moest toch eens gebeuren schrijf je,nou, ik ben het niet met je eens.De politie heeft gisteren meerdere malen gezegd dat de schuldvraag van dit ongeluk nog niet vast staat.Dan is het ook hoogst ongepast om conclusies te trekken,zeker na een ongeluk waar 4 doden bij te betreuren vallen.Je heb medelijden met de schipper van de cementtanker maar rept met geen woord over de nabestaanden van de jonge overleden vaders.Als je dan toch commentaar wil geven doe het dan maar op je dronken collega binnenschipper die gisteren vier schepen geramd heeft !!

  • karel verberght

    Zondagmorgen 2okt, potje dik v d mist en midvaarwatersvoor Dintel 3 roeiboten met telkens 2 vissers. Op de radar een echo van een ton, je vaart er naast, maar je bent er niet gerust op.
    Enkele zwanen die kort bij mekaar zitten geven dezelfde echo op de radar, tot ze snel maken dat ze weg komen als je korter bij komt.
    Gemeld aan de centrale post Volkerak… daar kunnen we niets aan doen… dan maar gevraagd om de andere uitvarende schepen preventief te waarschuwen. Aan de Galateahaven een RWS boot…ongeveer hetzelfde verhaal maar met een bijkomende waarschuwing… aan de splitsing met het SRK-kanaal liggen er ook een paar.. toch mooi
    dat we daar als beroepsvaart preventief voor gewaarschuwd worden, maar wat als het fout gaat…scheepvaart gestremd… en de binnenschipper blijft er mgelijk met een trauma
    achter en zal wel ‘net’ niet alles gedaan hebben om een aanvaring te voorkomen.
    Karel Verberght radarpatent nov 1970.

  • schippersvrouw

    iedereen is het toch met mijn eens , dat dit eens moest gebeuren, er zijn veel pleziervaartuigen die maar wat doen , en zeker die dikke snelle bootjes ze varen als gekke . en gaat het fout krijgt de schipper de schuld. triest wat hier gebeurd is . iedereen denkt nu aan de overledene , maar wat nu met de bemaning van de lindegracht , hoe verwerken die zoiets? we zien zelfs op tv hoe je moet klinken op de aankoop van een boot .

  • Dirk-Jan

    Als er een speedboot op je afkomt kan je ook je schijnwerper in je mast aan doen zodat de speedboot je kan ontwijken, scheelde weer een groot drama.
    Niet alleen afgeven op de pleziervaart mensen.

  • Herbert de Vries

    Ik vind het betreuwaardig dat het zo is gelopen (gevaren)Heel Gennep in rep en roer maar over de schipper van de tanker helemaal niks.
    Kan je goed leren dan haal je zo je vaarbewijs want er hoef helemaal geen module bij voor praktijk alleen maar theorie en met theorie kan je nog geen speedboot besturen.
    Willen en de rest van de bemanning wens ik veel sterkte en natuurlijk ook voor de nabestaande

  • BieVan

    Deze ochtend hoorde ik het op de radio! ik vind het erg deze gebeurtenis! Weer een schip aan de kant dankzij de leuke “pleziervaart”. Idd een tweedaagsopleiding is veel te kort. En Wanneer kan een binnenschip nu een “Speedboot” rammen??? de speedboot kon er mss 70 keer in. Aja als ik de term Speedboot hoor, denk ik steeds aan mensen die denken dat ze kunnen varen en feestjes bouwen! Wat niet een goede combinatie kan zijn!

  • Vaarbewijs moet anders

    Het is ook volkomen onbegrijpelijk dat elke idioot na een cursus van 1 of 2 dagen na nog niet 1 meter vaar ervaring te hebben in elke willekeurige speedboot met soms meer dan 200 pk achter het stuur mag kruipen en met snelheden van soms meer dan 75 km per uur doe boel onveilig mag maken.
    Hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen voordat het in de politiek een keer doordringt dat de huidige eisen die worden gesteld voor het verkrijgen van een vaarbewijs voor de pleziervaart enorm tekort schieten.

  • Karin De jong

    Wij waren maandagavond ook aan het afvaren op de Maas. Soms is het net wild west met al die speedboten en skiërs en jetsk’s. Onbegrijpelijk dat het allemaal toegestaan is op een vrij smal vaarwater waar de binnenschepen ook varen. Wij hopen echt nooit zoiets mee te maken. Veel sterkte voor de bemanning van de Lindengracht. Alle ongevallen waar alcohol bij in het spel is op het water of op de weg heb ik geen medelijden mee. Het maakt meer kapot dan je lief is.

  • bert wennekes

    Alle nabestaanden.maar zeker ook Wim,heel veel sterkte gewenst door Bert en Thea v/h. Erasmusgracht

  • Jan van Putten

    Allereerst de mensen van de Lindengracht veel sterkte toegewenst. Juist dit weekend was ik, als ex binnenschipper, met onze Doerak op het water en heb me soms weer groen en geel geërgerd aan die …speedboten en hun vaak super arrogante en lompe bemanningen die met dikwijls een pilsje o.i.d. in de hand, het vaarplezier en de veiligheid van velen in gevaar brengen.
    Zou het niet eens tijd worden dat onze overheid in de persoon van waterpolitie of andere opsporingsambtenaren deze mensen eens keihard aan gaat pakken, door bijvoorbeeld vaarbevoegdheden en vaartuigen van overtreders in beslag te nemen en zo de veiligheid en de sfeer op het water terug te brengen.

  • roy

    stelletje onverantwoorden ?????? wel erg op zaken voor uit lopen al er een onderzoek lopende is .het is triest genoeg ! er zijn mensen overleden en laten partner en kindjes achter

  • René

    Willem, Sterkte!

  • Hans

    De Schipper van de Lindegracht is uiterst ervaren en een vakman puursang, die heeft dit nooit kunnen voorkomen, het is vreselijk voor de nabestaande van de slachtoffers maar minstens zo vreselijk voor de bemanning van de Lindegracht.

  • Toontje

    Valt me wel op, op de foto’s dat de kop van de boot niet echt beschadigd is….sterkte voor de nabestaanden.

  • Bewoner langs de maas

    Ik vind het vreselijk dat dit gebeurd is, maar er zijn meerdere mensen die de boot eerder die avond bij Gennep gezien hebben, waarbij opviel dat de boot met hoge snelheid over de maas gevaard heeft en dat er mensen aan boord waren die alcohol bij zich hadden. Voor een boot geld hetzelfde als een auto dat je altijd met het volle verstand bij het besturen moet zijn. Onderzoek zal de waarheid boven water krijgen. Wat rest is dat het verschrikkelijk is voor de nabestaanden, de politieauto voor de deur met het nieuws dat je man overleden is danwel vermist…

  • jan

    @ Offshore Teun,
    Waar jij de moed vandaan haalt om z.g.grapjes te maken over deze aanvaring waarbij waarschijnlijk 4 doden te betreuren zijn getuigd van een IQ waarvoor je je diep zou moeten schamen.
    Maar dat doe je natuurlijk niet omdat mensen zoals jij altijd overtuigd zijn van hun eigen gelijk, hoe bod en dom die ook is.

  • marieke

    Ik heb diep respect voor de schipper van de LIndengracht en zijn bemanning. Wat zullen hun geschrokken zijn.

  • Tankerman

    @Lex ; Die stremming is gewoon pech, die vermisten is van een groter belang dan economische redenen (En ja, ik zou ook stevig balen als ik er in kom)

    Wat betreft je opmerking over die blaastest denk ik dat je het stukje beter eerst nog eens kunt gaan lezen, dan even goed nadenken “wie” de schipper van de speedboot was….

    Zou het niet zo kunnen zijn dat de schipper de persoon is welke is omgekomen?
    Of misschien wel één van de vermisten?
    Op dat moment is blazen niet echt mogelijk en zal er autopsie gedaan moeten worden om te kunnen achterhalen of er drank in het spel was.

    Overigens vind ik het niet echt slim van de politie om hierover al te speculeren zonder dat hiervoor bewijs is geleverd.

  • lucas

    De overheid zou voor dit soort snelle boten een uitgebreider vaarbewijs moeten instellen. nu kun je met vaarbewijs 1, met deze boor hier varen. Als je op het ijmeer wilt varen heb je minimaal vaarbewijs 2 nodig en daar heb je wat meer ruimte om uit te wijken??? Dus waarom vaarbewijs 2 ook niet voor rivieren zou ik zeggen??

  • john

    @Lex,
    Onbegrijpelijk dat jij je druk maakt over een tijdelijke stremming van een stuk Maas als er nog drie vermisten zijn.Wat respectloos tegenover de familie van die vermisten en de hulpdiensten die ze proberen te vinden.

  • vroege slaper

    Weet je het is heel triest hoor wat daar gebeurd, maar welke grapjas haalt het nou in z’n hoofd om in het donker nog even lekker te gaan racen???
    Echt heel vreemd.

  • Lex

    Het moet idd zijn speedboot ramt vrachtschip maar dat is door de politiewoordvoerder ook wel gezegd. Wat ik dan weer raar vind is dat de uitslag van de blaastest van de schipper wel bekend gemaakt word en die van die watersporters niet…als het goed is hoef je dat toch niet te verzijgen?? Dit stond trouwens op een regionale website.
    Natuurlijk is het triest wat er gebeurd is maar de binnenvaart lijdt er ook onder (stremming, trauma voor schipper) en daar hoor je niks over.

  • Tankerman

    Als eerste natuurlijk diep diep triest wat hier gebeurd is, en met name hoe dit afgelopen is.
    Mijn medeleven gaat daarom ook uit naar de nabestaanden, en ook de schipper (en mogelijk andere betrokkenen) van de Lindengracht heel erg veel sterkte toegewenst!

    Ton; Je hebt inderdaad gelijk, het lijkt soms wel een racebaan op het water.
    Het tupperware vliegt je werkelijk om de oren!
    Sommige van die dingen komen tot door je dode hoek, racen langs je zij en komen dan ergens achter weer tevoorschijn.

    En ja, als er dan ook maar even iets van motorpech is gaat het fout en moet je soms van een andere oplettende collega horen wat er voor je kop gebeurd zodat je nog alles op alles kunt zetten om een ongeval te voorkomen.

    Dat “goed zeemanschap” dan in het voordeel van de beroepsschipper uit pakt lijkt mij logisch.
    Het “goede zeemanschap” waar veel van deze bootjes zich aan moeten houden was immers al verspeeld, zij voeren al zeer bewust in de dode hoek van een groot schip en namen daardoor een onevenredig groot risico.

    Nu vaar ik zelf ook wel eens met een tupperware bootje en weet ik natuurlijk hoe lekker een schipper in zijn stoel zit als er weer één (of heel vaak meerdere tegelijk) verdwijnt in zijn dooie hoek.
    Misschien is dat voor mij juist de reden dat ik dit niet doe, dat ik mijn leven niet in handen van een voor mij onbekende schipper wil leggen.

    Uiteraard staat dit verhaal los van wat er op de Maas is gebeurd, dat moet eerst maar eens bewezen worden natuurlijk.

  • m

    ze moeten die speedbootjes is leren varen ze zijn altijd een gevaar kijken nergens na alleen maar gek doen zo als ik die foto\’s zie is dat speedbootje tegen de lindegracht aan gevaren.
    het is erg treurig voor de familie

  • Hans

    Op spedboten zitten geen aso’s.
    Ze varen vaak zo.
    Logisch, want een speedboot word verkocht als speelgoed, en dus word er mee gespeeld, alleen door de vele pk’s, grote snelheid en soms gebrek aan ervaring gebeurt zoiets.
    Schuld of niet, het is verschrikkelijk voor de nabestaanden (wellicht kent een deel van de speedboot bemanning het watersport niet eens), en de bemanning van de Lindegracht.

  • Joep

    Skipper zou je je commentaar bij willen stellen?

    Is een tragisch verhaal. In volle vaart het haventje uitvaren zo tegen de Lindengracht. Poehee wat moet de schipper geschrokken zijn. Het overgrote deel van de speedboten denken dat ze van god los zijn. Veel al asovolk die denken dat ze alles kunnen en mogen.
    Inderdaad zoals gesteld word het was eens afwachten op de grote klapper en die is er nu geweest.

  • Ton

    Tragisch, maar niet vreemd De waterpolitie mag van mij sterk uitgebreid worden, zowel in aantal agenten als in rechten. Dit weekend met mijn 40 voet speedboat Tiel-Rdam-Heusden-Tiel gevaren. Het lijkt wel of er geen regels zijn op het water. Jan en alleman scheurt er op
    los. Nog een wonder dat het niet vaker fataal afloopt. Nu kan dit natuurlijk een geval van motorpech zijn, maar ik durf te wedden dat goed zeemanschap in het voordeel van de beroepsschipper uitpakt.

  • jaap

    als iedereen nou eens eerst verstand krijgt van varen! Hoe vaak zit er wel niet een jacht, speedboot of kut kano voor je kop??? Die mensen snappen gewoon niet dat jij niet kan uitwijken! vind het erg wat er gebeurd is maar heb er geen medelijden mee! het zat er weer eens aan te komen. sterkte voor die “grachtbootbestuurder”

    verbieden dat pleziervaart

  • D

    Aan de middelaarse kant werd niet genoeg gezocht. Veel steun aan de mensen die niet zeker zijn over het lot van hun familie/ vrienden. Zo zien we maar weer: zwemvesten, ook op grotere speedboten…

  • punani

    Er zit meer geld dan verstand op het water

  • mjh

    Ik kom zelf uit Cuijk en ben wezen kijken nadat me broertje de speedboot met een rotgang uit het haventje heeft zien komen varen en ik de sirenes allemaal hoorde… maar ik word dan ook zo boos als ik lees; vrachtschip ramt speedboot. Waarschijnlijk is het speedboot ramt vrachtschip. (Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is wat er gebeurd is)

  • Nico Pieters

    @ Rianne,

    Inderdaad,

    Want voor de schipper van de Lindegracht was het zeker niet schrikken dat er een speedboot voor zijn kop lag….

    Zonder op de zaken vooruit te willen lopen durf ik nu al te stellen dat het weer een stelletje onverantwoorden is geweest die de gevaren onderschat hebben, anders eet ik mijn schoenen op.

    Veel sterkte voor de bemanning van de Lindegracht!

  • rianne

    Hoor zojuist (op sbs6-nieuws)een politiespreker vertellen over “schrikken als er zo’n grote vrachtboot tegen je aan botst”………..
    En de reporter verteld dat “3 opvarenden zichzelf konden redden door op de vrachtboot te klimmen”.
    Jammer dat het zo gebracht wordt.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook