Onafgebouwde binnenvaartcasco’s blijven nog jaren in hoek liggen

Onverkochte casco’s die nog her en der voor de kant liggen in Nederland, blijven daar nog tenminste vier jaar liggen, zo voorspellen scheepswerven en -makelaars. De casco’s zijn te duur ingekocht om nu tegen een spotprijs te verkopen, dus wachten verkopers op betere tijden. Daarnaast zouden veel Chinese casco’s van slechte kwaliteit zijn.

Door Tessa Heerschop
Het is onduidelijk hoeveel onafgebouwde casco’s er liggen in Nederland. De schattingen lopen uiteen van 40 tot 130. De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt er geen telling van bij. De casco’s worden pas geregistreerd als certificaten worden aangevraagd. Ze komen dus pas in beeld als ze grotendeels zijn afgebouwd. De Haven Rotterdam registreert alleen het aantal pontons dat binnenkomt, maar per ponton verschilt het aantal casco’s van 5 tot meer dan 10. Een woordvoerder schat dat er tot nu toe in 2011 twee à drie transporten zijn geweest, in 2010 iets meer. De douane ten slotte controleert alleen papieren en ladingen, maar registreert de casco’s evenmin.
Bekend is in elk geval dat er onafgebouwde casco’s liggen bij Hendrik Ido Ambacht, Werkendam, Wieringerwerf en Geertruidenberg. Vele noemen ook de vier tankercasco’s bij Rensen-Driessen in Zwijndrecht, maar die zijn intussen verkocht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Onafgebouwde binnenvaartcasco’s blijven nog jaren in hoek liggen | Schuttevaer.nl

Onafgebouwde binnenvaartcasco’s blijven nog jaren in hoek liggen

Onverkochte casco’s die nog her en der voor de kant liggen in Nederland, blijven daar nog tenminste vier jaar liggen, zo voorspellen scheepswerven en -makelaars. De casco’s zijn te duur ingekocht om nu tegen een spotprijs te verkopen, dus wachten verkopers op betere tijden. Daarnaast zouden veel Chinese casco’s van slechte kwaliteit zijn.

Door Tessa Heerschop
Het is onduidelijk hoeveel onafgebouwde casco’s er liggen in Nederland. De schattingen lopen uiteen van 40 tot 130. De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt er geen telling van bij. De casco’s worden pas geregistreerd als certificaten worden aangevraagd. Ze komen dus pas in beeld als ze grotendeels zijn afgebouwd. De Haven Rotterdam registreert alleen het aantal pontons dat binnenkomt, maar per ponton verschilt het aantal casco’s van 5 tot meer dan 10. Een woordvoerder schat dat er tot nu toe in 2011 twee à drie transporten zijn geweest, in 2010 iets meer. De douane ten slotte controleert alleen papieren en ladingen, maar registreert de casco’s evenmin.
Bekend is in elk geval dat er onafgebouwde casco’s liggen bij Hendrik Ido Ambacht, Werkendam, Wieringerwerf en Geertruidenberg. Vele noemen ook de vier tankercasco’s bij Rensen-Driessen in Zwijndrecht, maar die zijn intussen verkocht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer