Jachtschippers te water na aanvaring AR-kanaal

De duwboot Liberté met tankduwbak Maaike heeft zaterdagmiddag op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen het plezierjacht Alwi 2 aangevaren. Daarbij belandden de twee opvarenden van het plezierjacht in het water. De tankduwbak van van rederij Bamalite was geladen met 1000 ton benzine, er was geen lekkage.

Het ongeluk gebeurde omstreeks 13.30 uur nabij de Opburenbrug te Maarssen. Het plezierjacht voer vanaf het Verbindingskanaal het Amsterdam-Rijnkanaal op en nam gas terug, daarbij viel de motor uit en dreef ze terug naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Het duwstel minderde vaart, maar kon niet uitwijken, omdat er een tegenligger aan kwam. Met 5 à 10 km per uur raakte de rechtervoorkant van de duwbak de bakboordzijde van de Alwi 2. De twee opvarenden uit Klaaswaal, 63 en 59 jaar oud, sloegen vanaf het achterdek overboord en zijn door vrienden uit het water gehaald en aan boord van de duwboot gebracht. Zij zijn niet gewond geraakt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Beste Familie Tuk,

    Fijn om te horen dat het met u en uw vrienden allemaal (gelukkig!) goed gaat. Hierbij wil ik aan u mijn excuses aanbieding omdat ik in de veronderstelling was dat het jacht géén motorproblemen had. Deze mening heb ik gebaseerd op wat ik voorafgaand heb gezien. Dat de motor is uitgevallen bij het gas terugnemen heb ik niet gezien, toen waren jullie al voorbij ons gevaren. De reden dat wij u ook niet hebben horen roepen is dat wij onze marifoons op kanaal 61 (sector Maarsen) en kanaal 66 (post Wijk). Overal waar sectorkanalen ingesteld zijn, geldt kanaal 10 niet als informatiekanaal. Wij hebben u wel horen melden dat u naar de sluis ging.
    Het is een geluk geweest dat de duwboot een marifoon op kanaal 10 heeft gehad. Hopelijk zal deze (aan)ervaring u er niet van weerhouden de watersport uit te oefenen!
    Voor de toekomst wens ik U een behouden vaart.

    Met vriendelijke groeten,

    Chantal van Damme, MTS Chamisa-D

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Hier een schrijven van de eigenaar en schipper van de ALWI II (20 JAAR VAARERVARING).

    Ja, wij voeren op het Amsterdam Rijnkanaal (ca. 10m uit de stuurboord oever) omdat mijn boot iets te groot is om door Utrecht te varen.
    De boot is 2 jaar in de vaart, heeft ca. 335 draaiuren probleemloos gelopen, alles is nieuw en goed onderhouden maar toch sloeg de motor op een zeer vervelend moment en plaats af.
    Het verbaast mij dat er zoveel mensen hier een stukje schrijven terwijl zij er zelf niet bij waren en dan ook nog een mening hebben die nergens op slaat.
    Zoals een zeker Ali uit Utrecht schrijft; de beste stuurlui staan aan de wal is hier wel van toepassing is mijn mening.

    De gebeurtenis in het kort,
    Wij voeren met twee jachtjes via Vianen over het ARK naar de Vecht, de Alwi voorop daarachter onze vrienden met de Robijn, de Robijn heeft ons afgemeld dat we het ARK zouden gaan verlaten, de Alwi heeft de Robijn geïnformeerd om even in te houden (op K 77) omdat wij werden ingehaald door de duwcombinatie MAAIKE om daarna bij Maarssen de Vecht op te gaan.
    Wij werken met twee marifonen, hebben hier een certificaat voor en ik heb ook een vaarbewijs.
    Bij het terugnemen van het gashendel viel de motor gelijk stil, ik gelijk herstarten, dat lukte niet en gaf dat aan mijn vrouw door, daarna ca. 3 a 4x MayDay MET MOTORSTORING uitgezonden op K 10 (is door de schipper van de duwbak, politie en 3 mensen bevestigt) en terwijl met de andere hand blijven starten maar het lukte niet om de motor op gang te krijgen in die korte tijd die ons nog restte.
    Ondertussen dreven wij diagonaal naar het midden van het kanaal en kwam de duweenheid zeer snel op ons af, deze bleek later ca. 15 km/uur te varen en dat mag daar ook.
    Mijn vrouw heeft achterop het dek wild staan zwaaien en roepen en een man op het voordek van de duwbak heeft dat ook op het laatste moment gezien en zwaaide direct naar de kapitein.
    Wij zijn samen naar het zwemplateau gegaan en heb mijn vrouw het water ingetrokken, toen wij boven water kwamen was de klap en zagen dat de Alwi voor de duwbak schuin vooruit werd geduwd.
    Ik denk dat de schipper van de Maaike goed heeft gereageerd en zo snel als mogelijk was is gestopt en achteruit heeft geslagen anders was de Alwi wel geheel onder de bak geschoven en gezonken.

    Dus samenvattend, Stomme pech voor ons en de schipper van de duwbak, we waren op het verkeerde moment op de verkeerde plaats en we hadden veel te weinig tijd.

    Nog enkele feiten op een rij,
    Wij zijn zelf gesprongen en opgepikt door onze vrienden.
    De sloep is niet gezonken maar door ons zelf geborgen en naar de Vecht gesleept.
    Wij voeren op het ARK en wilde ter hoogte van Maarssen de Vecht op, hebben dit ook gemeld.
    Net voor het ongeval kwam er een wit jachtje uit de Vecht het ARK op varen, dit ging allemaal net mis, wij hebben ook niets meer van dit jachtje gehoord.
    Motor is uitgevallen en we weten de oorzaak (nog) niet.
    Onze vriendin heeft een kleine dag in het ZH gelegen met div. klachten door het zien van het ongeval de angst en de spanning.
    Later heb ik de motor weer opgang gekregen en zijn na enkele dagen rust rustig vertrokken naar de Valk.
    We hebben veel water en materiele schade en zijn zelf nog steeds van slag door dit gebeuren, maar we zijn er gelukkig nog.

    Een woord van dank,

    Ik wil de schipper van de duwbak ook sterkte wensen en een behouden vaart voor de toekomst.
    Alle mensen van alle officiële instanties bedanken voor de geboden hulp en inzet.
    Ook een woord van dank voor de mensen net binnen de sluis met de aluminium sloep voor de deur (helaas de naam is mij ontschoten door de consternatie) en de heer Gijs van boei 26, allemaal bedankt voor jullie inzet en medeleven, het ga jullie goed.

    Groetjes van de Fam. Tuk

    Geplaatst door: De schipper van de ALWI II op
  • De opmerking van Chantal, dat de meeste pleziervaarders nooit aan het roer van een binnenvaartschip hebben gestaan, snijdt wel hout. Als dat wel zo zou zijn, zouden pleziervaarders zich direkt bewust zijn van de veilige zone die ze in acht moeten nemen rond grote schepen. Daar kan geen vaarcursus aan tippen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • mijn excuses… geroepEN heeft…

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Mayday geroepen? Op welk kanaal? De eerste die over het kanaal geroep heeft was een -stroomtanker (Er zijn zoveel stroompjes 🙂 ) Het laatste wat het jacht gemeld heeft was dat hij richting de sluis ging. Maar och…minor detail. Laten we het in het midden houden en het gezellig houden.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Maar……

    De motor van het jachtje viel uit, wat de oorzaak ook is, de mensen hebben goed gehandeld, mayday, zwaaien etc.
    Schipper van Liberte heeft ook goed gehandeld, opgelet, op tijd gestopt, alleen de gang heb je er met 135 meter niet 1,2,3 uit. Post geroepen, hulp verleend, alle instanties erbij en weer verder. Het grootste gedeelte wat hier onder staat is dus is dus weer een hoop geschreeuw en gezeur.
    Gelukkig zijn we allemaal mensen, en niet allemaal perfect.

    Punt uit, einde discussie

    Geplaatst door: G.Verstand op
  • Huip, ik ben het helemaal met je eens. Het komt allemaal neer op het zelfde. Meer kennis, meer inzicht en meer communicatie. Is er niet iemand met een vriendje in de politiek 😉 ?

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Beste Chantal,

    Wat ik vaak tegen kom is dat de jachtschippers geen vaarbewijs en/of marifoon hebben.
    Daardoor zijn ze vaak een gevaar op de waterwegen en maar niet te spreken over sluizen en bruggen.
    Ga maar eens eendaagje op de maas bij een sluis zitten, lol in overvloed.
    Ook wij binnenschippers maken wel eens een fout maar doormiddel van communicatie loopt dat vaak goed en zonder schade af.
    Het is eigenlijk ook een beetje krom dat dit niet nodig is, als je op een brommer wilt rijden moet je ook een certificaat halen.
    En op de rijn ben je verplicht ook sportbewijs.
    Kort om mijn punt is gewoon dat iedereen die gebruik wilt maken van de vaarwegen een vaarbewijs te verplichten en gebruikt te maken van een marifoon.
    Dan wordt het een stuk beter naar mijn inzien.

    Geplaatst door: Huip op
  • @Joep Kom kom, zo ga je niet met een onwetende medemens om. Hoeveel jacht-schippers weten hoe het is om aan het roer te zitten van een binnenvaartschip. Net zoals de meeste automobilisten onder ons, niet weten hoe het is om een vrachtwagen te besturen en er ook vanuit gaan dat er allemaal asocialen aan het stuur ervan zitten? De cursussen voor de jachten zijn een lachertje in vergelijking met de cursussen voor de binnenvaart. Wij vloeken en tieren allemaal wel eens en toeteren dat het een lieve lust is, als er eens een jacht verkeerd zit. Mijn dochter van bijna 7 kreeg ruzie op school omdat zij een bootje op een foto aanmerkte als “kutjachtje” ivp zeilboot, want zo noemt papa een zeilboot/jacht. Mensen als “Schaap” reageren nu eenmaal op onderstaande wijze omdat zij niet beter weten. En zolang er vanuit een instantie niet ingegrepen wordt zal dit probleem er ook altijd blijven.
    Overweeg 3 opties :
    1. Neem een bak koffie en wees blij als het weer eens goed afgelopen is.
    2. Toeter, vloek, tier en voel je beroerd én neem een bak koffie
    3. Toeter, vloek, tier, zet de dekwas-slang erop en neem dán een bak koffie.
    Hoe dan ook, we kunnen het met zijn allen niet verbeteren en er een ellenlange discussie met verwijten van maken. Ik neem nu een bak koffie en ga morgen weer gezellig op het ARK zitten bekijken hoe “professioneel” de motorjachtvaarders zich gedragen op het water, mét een pot koffie in de aanslag…

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Hallo Schaap.

    Je durft nog al wat te zeggen dat ELKE motorbootvaarder weet wat hij moet doen op AR kanaal. Pfff echt niet man kom op.

    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • Ben zelf een plezierjachtvaarder en geloof me maar; als het anders kon zou het ARK echt wel vermeden worden. Maar als er werkzaamheden zijn of als je niet door Utrecht kan moet je soms wel. Elke jachtenschipper weet wat hem te wachten staat op het ARK en zal daar dan ook naar handelen.

    Geplaatst door: Schaap op
  • @Antonius en alle anderen

    Wij voeren al een 500 meter verderop en hebben de jachtjes beide tegemoet zien varen. De schipper van het binnenvaartschip voer netjes zijn koers en heeft keurig gehandeld. Wij hebben de aanvaring zelf niet zien gebeuren, maar wel gezien dat het desbetreffende jachtje GEEN motorproblemen had. Het had allemaal veel slechter af kunnen lopen voor het jachtje. En wat ik ook zeker nog even wil zeggen is dat ik het geweldig vond hoe iedereen elkaar van de (binnenvaart-)schepen bijstond. De zwarte rookpluimen vlogen overal de lucht in, maar verdere ongelukken zijn gelukkig uitgebleven!

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • @Antonius en alle anderen

    Wij voeren al een 500 meter verderop en hebben de jachtjes beide tegemoet zien varen. De schipper van het binnenvaartschip voer netjes zijn koers en heeft keurig gehandeld. Wij hebben de aanvaring zelf niet zien gebeuren, maar wel gezien dat het desbetreffende jachtje GEEN motorproblemen had. Het had allemaal veel slechter af kunnen lopen voor het jachtje. En wat ik ook zeker nog even wil zeggen is dat ik het geweldig vond hoe iedereen elkaar van de (binnenvaart-)schepen bijstond. De zwarte rookpluimen vlogen overal de lucht in, maar verdere ongelukken zijn gelukkig uitgebleven!

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Er zijn ook genoeg ervaren jachtschippers die de zaken in orde hebben ,de marifoon gebruiken en vaak genoeg geen reactie krijgen op hun oproep!Ook niet van de sector maarsen soms na 2-3 keer roepen lukt het, als ik van de Vecht af kom roep ik altijd op.Juist voor de veiligheid dus niet met modder gooien en zorgen voor elkaars veiligheid Genoeg ouderen van de binnenvaart varen ook met een plezierbootje.

    Geplaatst door: J.van .G n.gein op
  • Eens met Antonius, ik begrijp sowieso niet wat PLEZIERvaart op het ARK te zoeken heeft. Dat is hetzelfde al voor de lol over de A4 rijden lijkt me.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Zoals sector maarsen zo mooi kan waarschuwen:
    Het “jacht” seizoen is weer geopend

    Geplaatst door: Anne op
  • waar zijn de marifoons voor bedoeld en het vaarbewijs????

    Geplaatst door: J.Otto op
  • Onbestuurbaar, was dat niet zwaaien met (rode) vlaggen (dat ik het ook even niet precies weet)

    Geplaatst door: herman op
  • Ik vraag mij af of marifoonverkeer dit ongeluk had kunnen voorkomen. De binnenschipper reageerde prima. Misschien had hij nog eerder kunnen reageren als hij wetenschap had gehad van de motorpech van het jacht.

    Geplaatst door: willem op
  • @Frans sorry, ik had even over je post heen gelezen.

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • Het jacht was niet gezonken hoor, maar de bijboot.
    Zie hier de foto’s : http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/380086

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • vanuit de heli zijn er overzichtfoto’s gemaakt.
    Is dat om evt remsporen vast te leggen??

    Ben in ieder geval blij dat de mensen ongedeerd uit het water zijn gehaalt!

    Geplaatst door: Hans op
  • Plezierjacht is blijven drijven, bijbootje is gezonken. Zie persbericht KLPD. http://www.politie.nl/klpd/nieuws/voor_de_pers/110730aanvaring.asp

    Geplaatst door: Frans Zuiderhoek op
  • Uit zeer betrouwbare bron kan ik vertellen dat het jacht niet terug voer op het ark maar zelf een bocht maakte naar bakboord om zo makkelijker het vecht sluisje in te kunnen varen. Alleen had de schipper van het jacht verzuimd om even achterom te kijken en zodoende kunnen zien dat er een binnenvaart tanker aan bakboord zat. Jachten kunnen beter niet op het ark varen maar op de vecht.

    Geplaatst door: Antonius op

Reageer

Jachtschippers te water na aanvaring AR-kanaal | Schuttevaer.nl

Jachtschippers te water na aanvaring AR-kanaal

De duwboot Liberté met tankduwbak Maaike heeft zaterdagmiddag op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen het plezierjacht Alwi 2 aangevaren. Daarbij belandden de twee opvarenden van het plezierjacht in het water. De tankduwbak van van rederij Bamalite was geladen met 1000 ton benzine, er was geen lekkage.

Het ongeluk gebeurde omstreeks 13.30 uur nabij de Opburenbrug te Maarssen. Het plezierjacht voer vanaf het Verbindingskanaal het Amsterdam-Rijnkanaal op en nam gas terug, daarbij viel de motor uit en dreef ze terug naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Het duwstel minderde vaart, maar kon niet uitwijken, omdat er een tegenligger aan kwam. Met 5 à 10 km per uur raakte de rechtervoorkant van de duwbak de bakboordzijde van de Alwi 2. De twee opvarenden uit Klaaswaal, 63 en 59 jaar oud, sloegen vanaf het achterdek overboord en zijn door vrienden uit het water gehaald en aan boord van de duwboot gebracht. Zij zijn niet gewond geraakt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Beste Familie Tuk,

    Fijn om te horen dat het met u en uw vrienden allemaal (gelukkig!) goed gaat. Hierbij wil ik aan u mijn excuses aanbieding omdat ik in de veronderstelling was dat het jacht géén motorproblemen had. Deze mening heb ik gebaseerd op wat ik voorafgaand heb gezien. Dat de motor is uitgevallen bij het gas terugnemen heb ik niet gezien, toen waren jullie al voorbij ons gevaren. De reden dat wij u ook niet hebben horen roepen is dat wij onze marifoons op kanaal 61 (sector Maarsen) en kanaal 66 (post Wijk). Overal waar sectorkanalen ingesteld zijn, geldt kanaal 10 niet als informatiekanaal. Wij hebben u wel horen melden dat u naar de sluis ging.
    Het is een geluk geweest dat de duwboot een marifoon op kanaal 10 heeft gehad. Hopelijk zal deze (aan)ervaring u er niet van weerhouden de watersport uit te oefenen!
    Voor de toekomst wens ik U een behouden vaart.

    Met vriendelijke groeten,

    Chantal van Damme, MTS Chamisa-D

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Hier een schrijven van de eigenaar en schipper van de ALWI II (20 JAAR VAARERVARING).

    Ja, wij voeren op het Amsterdam Rijnkanaal (ca. 10m uit de stuurboord oever) omdat mijn boot iets te groot is om door Utrecht te varen.
    De boot is 2 jaar in de vaart, heeft ca. 335 draaiuren probleemloos gelopen, alles is nieuw en goed onderhouden maar toch sloeg de motor op een zeer vervelend moment en plaats af.
    Het verbaast mij dat er zoveel mensen hier een stukje schrijven terwijl zij er zelf niet bij waren en dan ook nog een mening hebben die nergens op slaat.
    Zoals een zeker Ali uit Utrecht schrijft; de beste stuurlui staan aan de wal is hier wel van toepassing is mijn mening.

    De gebeurtenis in het kort,
    Wij voeren met twee jachtjes via Vianen over het ARK naar de Vecht, de Alwi voorop daarachter onze vrienden met de Robijn, de Robijn heeft ons afgemeld dat we het ARK zouden gaan verlaten, de Alwi heeft de Robijn geïnformeerd om even in te houden (op K 77) omdat wij werden ingehaald door de duwcombinatie MAAIKE om daarna bij Maarssen de Vecht op te gaan.
    Wij werken met twee marifonen, hebben hier een certificaat voor en ik heb ook een vaarbewijs.
    Bij het terugnemen van het gashendel viel de motor gelijk stil, ik gelijk herstarten, dat lukte niet en gaf dat aan mijn vrouw door, daarna ca. 3 a 4x MayDay MET MOTORSTORING uitgezonden op K 10 (is door de schipper van de duwbak, politie en 3 mensen bevestigt) en terwijl met de andere hand blijven starten maar het lukte niet om de motor op gang te krijgen in die korte tijd die ons nog restte.
    Ondertussen dreven wij diagonaal naar het midden van het kanaal en kwam de duweenheid zeer snel op ons af, deze bleek later ca. 15 km/uur te varen en dat mag daar ook.
    Mijn vrouw heeft achterop het dek wild staan zwaaien en roepen en een man op het voordek van de duwbak heeft dat ook op het laatste moment gezien en zwaaide direct naar de kapitein.
    Wij zijn samen naar het zwemplateau gegaan en heb mijn vrouw het water ingetrokken, toen wij boven water kwamen was de klap en zagen dat de Alwi voor de duwbak schuin vooruit werd geduwd.
    Ik denk dat de schipper van de Maaike goed heeft gereageerd en zo snel als mogelijk was is gestopt en achteruit heeft geslagen anders was de Alwi wel geheel onder de bak geschoven en gezonken.

    Dus samenvattend, Stomme pech voor ons en de schipper van de duwbak, we waren op het verkeerde moment op de verkeerde plaats en we hadden veel te weinig tijd.

    Nog enkele feiten op een rij,
    Wij zijn zelf gesprongen en opgepikt door onze vrienden.
    De sloep is niet gezonken maar door ons zelf geborgen en naar de Vecht gesleept.
    Wij voeren op het ARK en wilde ter hoogte van Maarssen de Vecht op, hebben dit ook gemeld.
    Net voor het ongeval kwam er een wit jachtje uit de Vecht het ARK op varen, dit ging allemaal net mis, wij hebben ook niets meer van dit jachtje gehoord.
    Motor is uitgevallen en we weten de oorzaak (nog) niet.
    Onze vriendin heeft een kleine dag in het ZH gelegen met div. klachten door het zien van het ongeval de angst en de spanning.
    Later heb ik de motor weer opgang gekregen en zijn na enkele dagen rust rustig vertrokken naar de Valk.
    We hebben veel water en materiele schade en zijn zelf nog steeds van slag door dit gebeuren, maar we zijn er gelukkig nog.

    Een woord van dank,

    Ik wil de schipper van de duwbak ook sterkte wensen en een behouden vaart voor de toekomst.
    Alle mensen van alle officiële instanties bedanken voor de geboden hulp en inzet.
    Ook een woord van dank voor de mensen net binnen de sluis met de aluminium sloep voor de deur (helaas de naam is mij ontschoten door de consternatie) en de heer Gijs van boei 26, allemaal bedankt voor jullie inzet en medeleven, het ga jullie goed.

    Groetjes van de Fam. Tuk

    Geplaatst door: De schipper van de ALWI II op
  • De opmerking van Chantal, dat de meeste pleziervaarders nooit aan het roer van een binnenvaartschip hebben gestaan, snijdt wel hout. Als dat wel zo zou zijn, zouden pleziervaarders zich direkt bewust zijn van de veilige zone die ze in acht moeten nemen rond grote schepen. Daar kan geen vaarcursus aan tippen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • mijn excuses… geroepEN heeft…

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Mayday geroepen? Op welk kanaal? De eerste die over het kanaal geroep heeft was een -stroomtanker (Er zijn zoveel stroompjes 🙂 ) Het laatste wat het jacht gemeld heeft was dat hij richting de sluis ging. Maar och…minor detail. Laten we het in het midden houden en het gezellig houden.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Maar……

    De motor van het jachtje viel uit, wat de oorzaak ook is, de mensen hebben goed gehandeld, mayday, zwaaien etc.
    Schipper van Liberte heeft ook goed gehandeld, opgelet, op tijd gestopt, alleen de gang heb je er met 135 meter niet 1,2,3 uit. Post geroepen, hulp verleend, alle instanties erbij en weer verder. Het grootste gedeelte wat hier onder staat is dus is dus weer een hoop geschreeuw en gezeur.
    Gelukkig zijn we allemaal mensen, en niet allemaal perfect.

    Punt uit, einde discussie

    Geplaatst door: G.Verstand op
  • Huip, ik ben het helemaal met je eens. Het komt allemaal neer op het zelfde. Meer kennis, meer inzicht en meer communicatie. Is er niet iemand met een vriendje in de politiek 😉 ?

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Beste Chantal,

    Wat ik vaak tegen kom is dat de jachtschippers geen vaarbewijs en/of marifoon hebben.
    Daardoor zijn ze vaak een gevaar op de waterwegen en maar niet te spreken over sluizen en bruggen.
    Ga maar eens eendaagje op de maas bij een sluis zitten, lol in overvloed.
    Ook wij binnenschippers maken wel eens een fout maar doormiddel van communicatie loopt dat vaak goed en zonder schade af.
    Het is eigenlijk ook een beetje krom dat dit niet nodig is, als je op een brommer wilt rijden moet je ook een certificaat halen.
    En op de rijn ben je verplicht ook sportbewijs.
    Kort om mijn punt is gewoon dat iedereen die gebruik wilt maken van de vaarwegen een vaarbewijs te verplichten en gebruikt te maken van een marifoon.
    Dan wordt het een stuk beter naar mijn inzien.

    Geplaatst door: Huip op
  • @Joep Kom kom, zo ga je niet met een onwetende medemens om. Hoeveel jacht-schippers weten hoe het is om aan het roer te zitten van een binnenvaartschip. Net zoals de meeste automobilisten onder ons, niet weten hoe het is om een vrachtwagen te besturen en er ook vanuit gaan dat er allemaal asocialen aan het stuur ervan zitten? De cursussen voor de jachten zijn een lachertje in vergelijking met de cursussen voor de binnenvaart. Wij vloeken en tieren allemaal wel eens en toeteren dat het een lieve lust is, als er eens een jacht verkeerd zit. Mijn dochter van bijna 7 kreeg ruzie op school omdat zij een bootje op een foto aanmerkte als “kutjachtje” ivp zeilboot, want zo noemt papa een zeilboot/jacht. Mensen als “Schaap” reageren nu eenmaal op onderstaande wijze omdat zij niet beter weten. En zolang er vanuit een instantie niet ingegrepen wordt zal dit probleem er ook altijd blijven.
    Overweeg 3 opties :
    1. Neem een bak koffie en wees blij als het weer eens goed afgelopen is.
    2. Toeter, vloek, tier en voel je beroerd én neem een bak koffie
    3. Toeter, vloek, tier, zet de dekwas-slang erop en neem dán een bak koffie.
    Hoe dan ook, we kunnen het met zijn allen niet verbeteren en er een ellenlange discussie met verwijten van maken. Ik neem nu een bak koffie en ga morgen weer gezellig op het ARK zitten bekijken hoe “professioneel” de motorjachtvaarders zich gedragen op het water, mét een pot koffie in de aanslag…

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Hallo Schaap.

    Je durft nog al wat te zeggen dat ELKE motorbootvaarder weet wat hij moet doen op AR kanaal. Pfff echt niet man kom op.

    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • Ben zelf een plezierjachtvaarder en geloof me maar; als het anders kon zou het ARK echt wel vermeden worden. Maar als er werkzaamheden zijn of als je niet door Utrecht kan moet je soms wel. Elke jachtenschipper weet wat hem te wachten staat op het ARK en zal daar dan ook naar handelen.

    Geplaatst door: Schaap op
  • @Antonius en alle anderen

    Wij voeren al een 500 meter verderop en hebben de jachtjes beide tegemoet zien varen. De schipper van het binnenvaartschip voer netjes zijn koers en heeft keurig gehandeld. Wij hebben de aanvaring zelf niet zien gebeuren, maar wel gezien dat het desbetreffende jachtje GEEN motorproblemen had. Het had allemaal veel slechter af kunnen lopen voor het jachtje. En wat ik ook zeker nog even wil zeggen is dat ik het geweldig vond hoe iedereen elkaar van de (binnenvaart-)schepen bijstond. De zwarte rookpluimen vlogen overal de lucht in, maar verdere ongelukken zijn gelukkig uitgebleven!

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • @Antonius en alle anderen

    Wij voeren al een 500 meter verderop en hebben de jachtjes beide tegemoet zien varen. De schipper van het binnenvaartschip voer netjes zijn koers en heeft keurig gehandeld. Wij hebben de aanvaring zelf niet zien gebeuren, maar wel gezien dat het desbetreffende jachtje GEEN motorproblemen had. Het had allemaal veel slechter af kunnen lopen voor het jachtje. En wat ik ook zeker nog even wil zeggen is dat ik het geweldig vond hoe iedereen elkaar van de (binnenvaart-)schepen bijstond. De zwarte rookpluimen vlogen overal de lucht in, maar verdere ongelukken zijn gelukkig uitgebleven!

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Er zijn ook genoeg ervaren jachtschippers die de zaken in orde hebben ,de marifoon gebruiken en vaak genoeg geen reactie krijgen op hun oproep!Ook niet van de sector maarsen soms na 2-3 keer roepen lukt het, als ik van de Vecht af kom roep ik altijd op.Juist voor de veiligheid dus niet met modder gooien en zorgen voor elkaars veiligheid Genoeg ouderen van de binnenvaart varen ook met een plezierbootje.

    Geplaatst door: J.van .G n.gein op
  • Eens met Antonius, ik begrijp sowieso niet wat PLEZIERvaart op het ARK te zoeken heeft. Dat is hetzelfde al voor de lol over de A4 rijden lijkt me.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Zoals sector maarsen zo mooi kan waarschuwen:
    Het “jacht” seizoen is weer geopend

    Geplaatst door: Anne op
  • waar zijn de marifoons voor bedoeld en het vaarbewijs????

    Geplaatst door: J.Otto op
  • Onbestuurbaar, was dat niet zwaaien met (rode) vlaggen (dat ik het ook even niet precies weet)

    Geplaatst door: herman op
  • Ik vraag mij af of marifoonverkeer dit ongeluk had kunnen voorkomen. De binnenschipper reageerde prima. Misschien had hij nog eerder kunnen reageren als hij wetenschap had gehad van de motorpech van het jacht.

    Geplaatst door: willem op
  • @Frans sorry, ik had even over je post heen gelezen.

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • Het jacht was niet gezonken hoor, maar de bijboot.
    Zie hier de foto’s : http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/380086

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • vanuit de heli zijn er overzichtfoto’s gemaakt.
    Is dat om evt remsporen vast te leggen??

    Ben in ieder geval blij dat de mensen ongedeerd uit het water zijn gehaalt!

    Geplaatst door: Hans op
  • Plezierjacht is blijven drijven, bijbootje is gezonken. Zie persbericht KLPD. http://www.politie.nl/klpd/nieuws/voor_de_pers/110730aanvaring.asp

    Geplaatst door: Frans Zuiderhoek op
  • Uit zeer betrouwbare bron kan ik vertellen dat het jacht niet terug voer op het ark maar zelf een bocht maakte naar bakboord om zo makkelijker het vecht sluisje in te kunnen varen. Alleen had de schipper van het jacht verzuimd om even achterom te kijken en zodoende kunnen zien dat er een binnenvaart tanker aan bakboord zat. Jachten kunnen beter niet op het ark varen maar op de vecht.

    Geplaatst door: Antonius op

Reageer