Is uw vaarbewijs nog wel geldig?

Een 53-jarige Nederlandse binnenvaartschipper heeft onlangs in Dordrecht van de waterpolitie een bekeuring van 800 euro gekregen omdat zijn groot vaarbewijs al drie jaar was verlopen. Dit tot grote verbazing van de schipper, want volgens de datum op zijn vaarbewijs was dit nog lang niet verlopen.

Door Lies Russel
Echter, de schipper had toen hij 50 jaar werd een medische keuring moeten ondergaan om zijn vaarbewijs te kunnen behouden. En over twee jaar moet hij weer.
Deze regeling is in 2002 ingevoerd en de overheid gaat ervan uit dat deze als bekend mag worden verondersteld. Maar het CCV, dat de vaarbewijzen verstrekt, waarschuwt niet wanneer een houder van het groot vaarbewijs (of Rijnpatent) 50 jaar wordt. De regeling was genoemde schipper totaal onbekend. Hij was, voor de controle in Dordrecht, in Rotterdam al diverse malen gecontroleerd en nooit had iemand iets over zijn groot vaarbewijs gezegd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • heb zelf ook dit gedoe meegemaakt ongeveer 1jaar geleden had ook een “vaarbewijs”dat nog geldig was tot m,n 65e-ook elk jaar politiecontrole aan boord gehad-vorig jaar kreeg ik te horen dat ik al 7jaar in overtreding was-kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel-volgende dag op keuring geweest en 3dgn later in rijswijk zo,n nieuw kaartje gehaald-allemaal leuk en aardig maar ff later een schikking thuis van 700 euro-alle kanten op wezen bellen-maar ik kon niet in verweer-moest maar gewoon die datum laten verlopen en dan zou ik vanzelf een oproep krijgen om voor te komen-wacht nog steeds.maar wat ik zo vreemd vind is dat ik ongevraagd een ong,30 jaar geleden dat vaarbewijs opgestuurd kreeg-omdat ik toen al een paar jaar als schipper rond voer-en ik wel elke keer een oproep krijg om m,n adnr te verlengen of paspoort/rijbewijs en dat ze je voor verlengen van vaarbewijs niet weten te vinden-ook vreemde willekeur ik 700 en die meneer die in dordt gepakt is 800? nou wat er verder mee gebeurt weet ik niet maar betalen van m,n leven niet dan maar een week op water en brood of zo-als ik ooit betrapt zou worden dat ik iets opzettelijk fout doe is t een heel ander verhaal maar dit vindt ik bezopenals ze je dan een waarschuwwing geven -nee 700 of t niks is -daar kan m,n gezin een maand van eten

    Geplaatst door: m.ardon op
  • pbvancampen Prima dat men regels maakt.Maar als je dan nieuwe regels maakt stel dan tenminste de mensen die het aangaat op de hoogte middels een berichtje. Zodra mijn auto gekeurd moet worden krijg ik een brief. Waarom dan niet als je gekeurd moet worden voor je vaarbewijs?
    Dat lijkt me een stuk belangrijker dan de keuring van een auto. Mijn opa kreeg ook een brief toen hij gekeurd moest worden voor zijn rijbewijs. Dus tja nieuwe regelingen en regels zijn prima. Maar zorg dan ook dat je als overheid de zorgplicht op je neemt om mensen op de hoogte te stellen.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • zie je wel…erg moeilijk is het niet

    Geplaatst door: karel op
  • Voor een ieder met een verlopen groot vaarbewijs of vergelijkbaar die niet meer beroepsmatig vaart is er de mogelijk om het om te zetten naar een geldig klein vaarbewijs of een geldig groot pleziervaartbewijs.
    Aan beide zit een verlenging vast op de leeftijd van 70, 75 etc. Dat scheelt heel veel medische keuringen, terwijl je toch voor je plezier met schepen tot 40 m kunt blijven varen.

    Mocht je toch weer beroeps willen gaan varen dan gewoon een medische keuring en je groot vaarbewijs is weer geldig.

    Geplaatst door: Janneke op
  • Het is weer zoals gebruikelijk in NL. Iedereen vindt dat er regels moeten zijn maar zo gauw als iemand op zijn vingers wordt getikt door de overheid dan zijn de regels te streng etc. Als ik mijn rijbewijs niet op tijd verleng krijg ik ook een bekeuring. Dat de schipper dit alles niet wist (verlengen na je 50) geeft het niveau al weer aan van diverse schippers. Wel kunnen varen maar nadenken schiet er wel eens bij in. Het moraal: het is altijd weer de schuld van een ander (overheid)

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • @iedereen: alweer een teken dat de binnenvaart verre van professioneel is.
    Staat namelijk gewoon voorin in het vaartijdenboek geschreven dat je vanaf je 50ste gekeurd moet worden.
    Mensen neem jullie werk eens serieus ipv dat alles en iedereen maar ieder dingetje persoonlijk moet vertellen.
    Met de huidige middelen en een beetje zelf denken kom je al heel ver.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • medische keuring
    Binnenvaart

    Rijnpatent en medische keuring

    Bij de aanvraag van een Rijnpatent moet onder andere een Geneeskundige verklaring Binnenvaart ingeleverd worden. Deze krijgt u na (goed)keuring door een van de door Inspectie Verkeer en Waterstaat aangewezen keuringsartsen als u voldoet aan de keuringseisen voor de binnenvaart.

    U hoeft niet medisch gekeurd te worden als u in het bezit bent van een geldig Groot vaarbewijs of Zeilbewijs (dit kan niet bij vernieuwen van het Rijnpatent in verband met de leeftijd).
    U hoeft ook niet medisch gekeurd te worden als u in het bezit bent van een maximaal drie maanden oude geldige Geneeskundige verklaring Zeevaart.

    Vernieuwen in verband met leeftijd
    Sinds 1998 moet vanaf het 50e jaar het Rijnpatent om de vijf jaar en vanaf het 65e jaar jaarlijks worden vernieuwd.

    Let op: ook als de vervaldatum op uw Rijnpatent later is, dan toch vervalt het document drie maanden na uw 50e verjaardag. U moet zelf de geldigheid van uw Rijnpatent in de gaten houden, want u krijgt géén bericht van het CCV dat u het document moet vernieuwen.

    Bij een vernieuwing moet onder andere opnieuw een Geneeskundige Verklaring Binnenvaart ingeleverd worden, die niet ouder mag zijn dan drie maanden.

    U mag zich ook in een van de andere Rijnoeverstaten (België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland) laten keuren. Informatie over bevoegde keuringsartsen aldaar kunt u krijgen bij de overheid van het land zelf.

    Vernieuwing of verlenging uitstellen
    Als u een tijdje niet professioneel vaart kunt u de vernieuwing van uw Rijnpatent uitstellen totdat u het weer nodig hebt. U loopt niet het risico opnieuw examen te moeten doen of uw vaartijd kwijt te raken. Zodra u medisch bent goedgekeurd kunt u uw patent laten vernieuwen voor een volgende periode tot uw 55e, 60e of 65e verjaardag.

    Omzetten in een Klein vaarbewijs
    Als u niet meer beroepsmatig vaart kunt u het Rijnpatent bij de ANWB laten omzetten in een Klein vaarbewijs. De periodieke keuringen beginnen dan pas op uw 65e jaar en zijn iedere keer maximaal drie jaar geldig.

    Informatie aanvraag Rijnpatent
    CCV afdeling Binnenvaart
    Telefoon: 070 – 372 05 80 ma t/m vr 09.00 uur – 12.00 uur

    Informatie omzetten Rijnpatent in Klein vaarbewijs
    ANWB
    E-mail: vaarbewijzen@anwb.nl
    Telefoon: 070 – 314 74 74 ma t/m vr 09.00 uur – 12.00 uur

    Verwijzingen
    Meer informatie
    Keuringseisen binnenvaart
    15-07-2011 | Pdf-document, 125 kB
    CCV Binnenvaart Rijnpatent
    Keuringen
    Adressen keuringsartsen
    Formulier medische keuring
    Groot vaarbewijs en medische keuring
    Rijnpatent en medische keuring
    Dienstboekje en medische keuring
    Klein vaarbewijs en medische keuring
    Kijken met de ogen van een kleurenblinde
    Tarieven keuringen
    Aanwijzing als keurend arts
    ShipExam
    EHBO
    Radio Medische Dienst
    Infectieziekten
    Ship Sanitation Certificates
    ShipExam

    Geplaatst door: nico van de Pol op
  • Karel,het is niet te hopen dat jij nog eens iets verkeerd doet, wat een waardeloze opmerking over het verhogen van die boete.

    Geplaatst door: Jan op
  • Waarom niet een medische keuring die voor alles geldt(vaarbewijs,rijbewijs enz.).
    Scheelt een hoor papier en is dus ook goed voor mileu.
    GJW

    Geplaatst door: GJW op
  • Als mijn rijbewijs of identiteitsbewijs verloopt krijg ik een bericht van de gemeente. Als mijn auto gekeurd moet worden krijg ik een bericht van het RDW.

    Waarom stuurt IVW dan geen bericht als je groot vaarbewijs verloopt op je 50 en je als gevolg daarvan gekeurd moet worden terwijl er op de oude papieren vaarbewijzen tot echt staat dat het vaarbewijs tot 65 geldig is.

    En ik wil al die mensen hier nog wel eens horen als ze een boete krijgen van 800,- voor iets waarvan ze niet op de hoogte zijn of van op de hoogte gesteld zijn. 800,- is voor mij een derde van mijn salaris.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Ik ben een voorstander van keuren als het nodig en nuttig is.Ik heb nu een paar keuringen gehad bij verschillende doktoren. Die keuringen stellen echt helemaal niets voor,een paar simpele vragen en een ogentest. Die vragen kun je ook zelf op een A4 invullen,nu doet die dokter dat voor je.
    En die ogentest dat is natuurlijk uit de oudheid,tegenwoordig heeft een ieder die een bril nodig heeft een bril.

    Geplaatst door: jaap op
  • Vind het niet raar dat er gekeurd moest worden en de man in kwestie had beter moeten weten.Denk dat Nautilus wel wat beters te doen heeft.Iedereen bopven de 50 weet dat een keuring geen kwaad kan.Wat wel raar is , dat er elke keer een nieuw paten/vaarbewijs moet worden aangevraagd, laat het patent/vaarbewijs gewoon geldig zijn als er een geldig keuringsbewijs bij zit

    Geplaatst door: overkill op
  • Een tachtigjarige zal een leven lang varende te zijn geweest blindelings en gezond zijn werk kunnen doen. Een achtendertigjarige of jongere kan zonder meer achter het roer bezwijken aan een hartverlamming. De keuringsarts die dit voorziet moet nog geboren worden. Draven we in het algemeen niet te ver door ? Ambtenarij, artsenij en geldklopperij. En blijf u verstoppen achter Brusselse regels.

    Geplaatst door: ed op
  • Ik vaar nu een jaartje of 20 maar moet eerlijk bekennen dat ik hier ook niet van op de hoogte was. Heb net mijn groot vaarbewijs er eens even bij gepakt en daar staat gewoon op dat deze zonder enige restricties tot 65 jaar geldig is. Dus goed dat Schuttevaer en Nautilus hier aandacht aan besteden.

    Verder moeten we het toejuichen dat Nautilus de binnenvaartsector promoot en zich hard maakt voor onze bedrijfstak. Dat was wel anders toen de FNV de binnenvaartbond was. Ik overweeg nu zelfs weer om lid te worden want dit spreekt mij wel aan.

    Ik zag een paar reacties van mensen die schreeuwen dat die meneer een gevaar vormt met een verlopen vaarbewijs. Denk toch na joh! Je raakt niet van de ene op de andere dag lichamelijk ongeschikt dus het is volkomen bullshit dat je na 50 opeens een onbekwame schipper bent als je niet gekeurd bent. Het is 100 jaar zonder al teveel problemen goed gegaan!

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Er mag best meer aandacht aan besteed worden om het bekend te maken

    Maar als je actief in de binnenvaart bezig bent dan zou je het kunnen weten. En als werkgever hoort het gewoon personeelsbeleid te zijn om voor je medewerkers te zorgen dat het geregeld wordt.
    Want dat met 50 jaar moest ik ook van een ander horen. Nu vaar ik al jaren niet meer en dus geen moeite genomen om me toen te laten keuren.
    Maar is het een kwestie van je laten keuren dat je (vaar)papieren weer geldig zijn?

    Zoals je dat met je (groot) rijbewijs kan doen met verlengen? De CD (vrachtwagen en bus) kan je namelijk opschorten als je je niet wil laten keuren, en alleen je BE op je rijbewijs verder gaat. En ga je weer op de vrachtauto dan is het opnieuw keuren en je rijbewijs verlengen (wel extra kosten)
    Dat melden van verlopen van je paspoort/ID-kaart is een service van veel gemeente en geen standaard actie of verplichting.

    Geplaatst door: Harry op
  • hallo even een reactie wil geen appels met peren vergelijken.
    maar ik ben ongeveer 2 jaar terug op de binnenvaarten hebben mij dat ook verteld.
    ik ben dan ex oud vrachtwagen chauffeur maar wil wel de droom wegnemen van de commentaren een vrachtwagen chaufeur moet altijd jong of oud om de 5 jaar gekeurd worden al is je rijbewijs geldig. tot je 70e jaar . dus wilde dat even kwijt .

    Geplaatst door: nico van de POl op
  • Hallo als we het over chauffeurs gaan hebben die moeten om de zoveel tijd een keuring doen en niet alleen een medische!!! Wij zouden ook eens wat vaker keuringen moeten doen, en dan ff geen commentaar collega’s als je gezond bent en je kent de regels je kan normaal varen dan heb je toch niets te vrezen! Enkel en alleen de veiligheid word hier mee bevorderd daar willen we toch voor gaan?

    Geplaatst door: bartje op
  • @ Rene, ga eens je licht opsteken bij de vrachtwagens. Dan kom je er wel achter dat ook hier keuringen verplicht zijn vanaf een bepaalde leeftijd

    Geplaatst door: johan d op
  • Een boete van € 800 is wel wat overdreven verder wil ik er graag wat aan toevoegen.
    Mensen die hier dingen met het gewone wegverkeer gaan vergelijken dat slaat helemaal nergens op want in de auto krijg je ook geen mediche keuring om de 5 jaar dus ga aub geen appels met peren vergelijken want die zijn niet hetzelfde probeer gewoon de regels in de binnenvaart voor iedereen duidelijk te maken.
    Net als dat je paspoort is verlopen krijg je daar een melding van waarom dan niet met je vaarbewijs.
    Kortom deze heer had moeten weten dat hij een geldige keuring had moeten hebben maar om nu meteen een 800 euro boete uit te schrijven slaat werkelijk nergens op lang leve nederland en dan vooral de burocratie van dit land.
    Gegroet

    Geplaatst door: rene op
  • Is in de B.R.D. toch nette ik zat juist in die over gang van 50 55 en ik 4.2 dag te jong ik kreeg de keus van W.S.P. Düsseldorf om het het in Düsseldorf ergens anders en het keuring bewijs was geldig en geen boette of verwarnung. Maar mijn levens partner is ook de nederlandse politie bijnaar altijd een probleem mee

    Geplaatst door: Eric Hoenderop op
  • Ik wilden nog een aanvulling doen,op het antwoord van de mobielverkeersleider, dit is ALLEEN van toepassing in nederland voor het vaarbewijs,Maar weer wel voor het Rijnpatent die Moet ook met je 50ste verlengd worden( dus collega hou het in de gaten het is zo zonder van je geld je kunt er andere mooie dingen mee doen)

    Geplaatst door: alex op
  • er zijn bij diversen schepen die de afgelopen tijd een controlen van de Biva/Sav hebben gehad ook al aangeven dat ze moeten gekeurd worden,en normaal gaat zo iets heel snel over de binnevaart schepen heen,want als je zo iets verteld in bv Limburg dan is het meestal binnen een paar dagen ook bv in Friesland bekent.Dus om eerlijk te zijn deze schipperhad het kunnen weten,via de wet of via via,dus nu wordt iedereen weer scherp.

    Geplaatst door: mobielverkeersleider op
  • deze man heeft tenminste een vaarbewijs, ook al is die verlopen door de keuring, ga liever die schippers anpakken die zonder vaarbewijs varen of de regels op het water niet kunnen, ze doen tegenwoordig ook alles, als het maar geld in het laatje brengt, met al die keurignen en aanpassingen.

    Geplaatst door: henny bos op
  • Deze schipper was zo up to date dat hij helemaal niet wist dat zijn vaarbewijs allang verlengd had moeten worden, de veranderde regels van de laatste jaren wist hij ook niet enz.
    Kom op mensen dit is terecht en geen lul verhaaltjes!!!

    Geplaatst door: bertje op
  • Ben het helemaal met Karel eens,voor het zelfde geld kan deze persoon niet goedgekeurd zijn.
    Geen WAARSCHUWING zoals @ik voorstel.Dan blijft die doorvaren.Op de weg geen rijbewijs>>ook een boete en auto laten staan en evt. door een ander laten ophalen. Als je dat nu nog niet weet,dat je na je 50e om de 5 jaar moeten moet keuren.Vraag ik mij af aofdat je wel alles volgt in de world of reglementen.

    Geplaatst door: Stella op
  • bij deze beste man?? misschien is deze beste man wel helemaal niet zo gezond en vaart hij al 3 jaar onverantwoord in het rond

    Geplaatst door: karel op
  • @ Karel jij doet zeker nooit wat fout? een waarschuwing had bij die beste man ook wel goed aangekomen en had zijn vaarvewijs velengd. die 800 euro zou ik ook aan vechten. Echt weer een definitie van schippertje leeg trekken

    Geplaatst door: Ik op
  • als schipper moet je toch op zijn minst wel weten tot wanneer je papieren geldig zijn en hoe dat zit met de algemeen bekende medische keuringen…deze keuringen zijn er immers al vele jaren..als ik rechter was zou ik de boete nog iets verhogen ivm nutteloze proceskosten

    Geplaatst door: karel op

Reageer

Is uw vaarbewijs nog wel geldig? | Schuttevaer.nl

Is uw vaarbewijs nog wel geldig?

Een 53-jarige Nederlandse binnenvaartschipper heeft onlangs in Dordrecht van de waterpolitie een bekeuring van 800 euro gekregen omdat zijn groot vaarbewijs al drie jaar was verlopen. Dit tot grote verbazing van de schipper, want volgens de datum op zijn vaarbewijs was dit nog lang niet verlopen.

Door Lies Russel
Echter, de schipper had toen hij 50 jaar werd een medische keuring moeten ondergaan om zijn vaarbewijs te kunnen behouden. En over twee jaar moet hij weer.
Deze regeling is in 2002 ingevoerd en de overheid gaat ervan uit dat deze als bekend mag worden verondersteld. Maar het CCV, dat de vaarbewijzen verstrekt, waarschuwt niet wanneer een houder van het groot vaarbewijs (of Rijnpatent) 50 jaar wordt. De regeling was genoemde schipper totaal onbekend. Hij was, voor de controle in Dordrecht, in Rotterdam al diverse malen gecontroleerd en nooit had iemand iets over zijn groot vaarbewijs gezegd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • heb zelf ook dit gedoe meegemaakt ongeveer 1jaar geleden had ook een “vaarbewijs”dat nog geldig was tot m,n 65e-ook elk jaar politiecontrole aan boord gehad-vorig jaar kreeg ik te horen dat ik al 7jaar in overtreding was-kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel-volgende dag op keuring geweest en 3dgn later in rijswijk zo,n nieuw kaartje gehaald-allemaal leuk en aardig maar ff later een schikking thuis van 700 euro-alle kanten op wezen bellen-maar ik kon niet in verweer-moest maar gewoon die datum laten verlopen en dan zou ik vanzelf een oproep krijgen om voor te komen-wacht nog steeds.maar wat ik zo vreemd vind is dat ik ongevraagd een ong,30 jaar geleden dat vaarbewijs opgestuurd kreeg-omdat ik toen al een paar jaar als schipper rond voer-en ik wel elke keer een oproep krijg om m,n adnr te verlengen of paspoort/rijbewijs en dat ze je voor verlengen van vaarbewijs niet weten te vinden-ook vreemde willekeur ik 700 en die meneer die in dordt gepakt is 800? nou wat er verder mee gebeurt weet ik niet maar betalen van m,n leven niet dan maar een week op water en brood of zo-als ik ooit betrapt zou worden dat ik iets opzettelijk fout doe is t een heel ander verhaal maar dit vindt ik bezopenals ze je dan een waarschuwwing geven -nee 700 of t niks is -daar kan m,n gezin een maand van eten

    Geplaatst door: m.ardon op
  • pbvancampen Prima dat men regels maakt.Maar als je dan nieuwe regels maakt stel dan tenminste de mensen die het aangaat op de hoogte middels een berichtje. Zodra mijn auto gekeurd moet worden krijg ik een brief. Waarom dan niet als je gekeurd moet worden voor je vaarbewijs?
    Dat lijkt me een stuk belangrijker dan de keuring van een auto. Mijn opa kreeg ook een brief toen hij gekeurd moest worden voor zijn rijbewijs. Dus tja nieuwe regelingen en regels zijn prima. Maar zorg dan ook dat je als overheid de zorgplicht op je neemt om mensen op de hoogte te stellen.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • zie je wel…erg moeilijk is het niet

    Geplaatst door: karel op
  • Voor een ieder met een verlopen groot vaarbewijs of vergelijkbaar die niet meer beroepsmatig vaart is er de mogelijk om het om te zetten naar een geldig klein vaarbewijs of een geldig groot pleziervaartbewijs.
    Aan beide zit een verlenging vast op de leeftijd van 70, 75 etc. Dat scheelt heel veel medische keuringen, terwijl je toch voor je plezier met schepen tot 40 m kunt blijven varen.

    Mocht je toch weer beroeps willen gaan varen dan gewoon een medische keuring en je groot vaarbewijs is weer geldig.

    Geplaatst door: Janneke op
  • Het is weer zoals gebruikelijk in NL. Iedereen vindt dat er regels moeten zijn maar zo gauw als iemand op zijn vingers wordt getikt door de overheid dan zijn de regels te streng etc. Als ik mijn rijbewijs niet op tijd verleng krijg ik ook een bekeuring. Dat de schipper dit alles niet wist (verlengen na je 50) geeft het niveau al weer aan van diverse schippers. Wel kunnen varen maar nadenken schiet er wel eens bij in. Het moraal: het is altijd weer de schuld van een ander (overheid)

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • @iedereen: alweer een teken dat de binnenvaart verre van professioneel is.
    Staat namelijk gewoon voorin in het vaartijdenboek geschreven dat je vanaf je 50ste gekeurd moet worden.
    Mensen neem jullie werk eens serieus ipv dat alles en iedereen maar ieder dingetje persoonlijk moet vertellen.
    Met de huidige middelen en een beetje zelf denken kom je al heel ver.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • medische keuring
    Binnenvaart

    Rijnpatent en medische keuring

    Bij de aanvraag van een Rijnpatent moet onder andere een Geneeskundige verklaring Binnenvaart ingeleverd worden. Deze krijgt u na (goed)keuring door een van de door Inspectie Verkeer en Waterstaat aangewezen keuringsartsen als u voldoet aan de keuringseisen voor de binnenvaart.

    U hoeft niet medisch gekeurd te worden als u in het bezit bent van een geldig Groot vaarbewijs of Zeilbewijs (dit kan niet bij vernieuwen van het Rijnpatent in verband met de leeftijd).
    U hoeft ook niet medisch gekeurd te worden als u in het bezit bent van een maximaal drie maanden oude geldige Geneeskundige verklaring Zeevaart.

    Vernieuwen in verband met leeftijd
    Sinds 1998 moet vanaf het 50e jaar het Rijnpatent om de vijf jaar en vanaf het 65e jaar jaarlijks worden vernieuwd.

    Let op: ook als de vervaldatum op uw Rijnpatent later is, dan toch vervalt het document drie maanden na uw 50e verjaardag. U moet zelf de geldigheid van uw Rijnpatent in de gaten houden, want u krijgt géén bericht van het CCV dat u het document moet vernieuwen.

    Bij een vernieuwing moet onder andere opnieuw een Geneeskundige Verklaring Binnenvaart ingeleverd worden, die niet ouder mag zijn dan drie maanden.

    U mag zich ook in een van de andere Rijnoeverstaten (België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland) laten keuren. Informatie over bevoegde keuringsartsen aldaar kunt u krijgen bij de overheid van het land zelf.

    Vernieuwing of verlenging uitstellen
    Als u een tijdje niet professioneel vaart kunt u de vernieuwing van uw Rijnpatent uitstellen totdat u het weer nodig hebt. U loopt niet het risico opnieuw examen te moeten doen of uw vaartijd kwijt te raken. Zodra u medisch bent goedgekeurd kunt u uw patent laten vernieuwen voor een volgende periode tot uw 55e, 60e of 65e verjaardag.

    Omzetten in een Klein vaarbewijs
    Als u niet meer beroepsmatig vaart kunt u het Rijnpatent bij de ANWB laten omzetten in een Klein vaarbewijs. De periodieke keuringen beginnen dan pas op uw 65e jaar en zijn iedere keer maximaal drie jaar geldig.

    Informatie aanvraag Rijnpatent
    CCV afdeling Binnenvaart
    Telefoon: 070 – 372 05 80 ma t/m vr 09.00 uur – 12.00 uur

    Informatie omzetten Rijnpatent in Klein vaarbewijs
    ANWB
    E-mail: vaarbewijzen@anwb.nl
    Telefoon: 070 – 314 74 74 ma t/m vr 09.00 uur – 12.00 uur

    Verwijzingen
    Meer informatie
    Keuringseisen binnenvaart
    15-07-2011 | Pdf-document, 125 kB
    CCV Binnenvaart Rijnpatent
    Keuringen
    Adressen keuringsartsen
    Formulier medische keuring
    Groot vaarbewijs en medische keuring
    Rijnpatent en medische keuring
    Dienstboekje en medische keuring
    Klein vaarbewijs en medische keuring
    Kijken met de ogen van een kleurenblinde
    Tarieven keuringen
    Aanwijzing als keurend arts
    ShipExam
    EHBO
    Radio Medische Dienst
    Infectieziekten
    Ship Sanitation Certificates
    ShipExam

    Geplaatst door: nico van de Pol op
  • Karel,het is niet te hopen dat jij nog eens iets verkeerd doet, wat een waardeloze opmerking over het verhogen van die boete.

    Geplaatst door: Jan op
  • Waarom niet een medische keuring die voor alles geldt(vaarbewijs,rijbewijs enz.).
    Scheelt een hoor papier en is dus ook goed voor mileu.
    GJW

    Geplaatst door: GJW op
  • Als mijn rijbewijs of identiteitsbewijs verloopt krijg ik een bericht van de gemeente. Als mijn auto gekeurd moet worden krijg ik een bericht van het RDW.

    Waarom stuurt IVW dan geen bericht als je groot vaarbewijs verloopt op je 50 en je als gevolg daarvan gekeurd moet worden terwijl er op de oude papieren vaarbewijzen tot echt staat dat het vaarbewijs tot 65 geldig is.

    En ik wil al die mensen hier nog wel eens horen als ze een boete krijgen van 800,- voor iets waarvan ze niet op de hoogte zijn of van op de hoogte gesteld zijn. 800,- is voor mij een derde van mijn salaris.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Ik ben een voorstander van keuren als het nodig en nuttig is.Ik heb nu een paar keuringen gehad bij verschillende doktoren. Die keuringen stellen echt helemaal niets voor,een paar simpele vragen en een ogentest. Die vragen kun je ook zelf op een A4 invullen,nu doet die dokter dat voor je.
    En die ogentest dat is natuurlijk uit de oudheid,tegenwoordig heeft een ieder die een bril nodig heeft een bril.

    Geplaatst door: jaap op
  • Vind het niet raar dat er gekeurd moest worden en de man in kwestie had beter moeten weten.Denk dat Nautilus wel wat beters te doen heeft.Iedereen bopven de 50 weet dat een keuring geen kwaad kan.Wat wel raar is , dat er elke keer een nieuw paten/vaarbewijs moet worden aangevraagd, laat het patent/vaarbewijs gewoon geldig zijn als er een geldig keuringsbewijs bij zit

    Geplaatst door: overkill op
  • Een tachtigjarige zal een leven lang varende te zijn geweest blindelings en gezond zijn werk kunnen doen. Een achtendertigjarige of jongere kan zonder meer achter het roer bezwijken aan een hartverlamming. De keuringsarts die dit voorziet moet nog geboren worden. Draven we in het algemeen niet te ver door ? Ambtenarij, artsenij en geldklopperij. En blijf u verstoppen achter Brusselse regels.

    Geplaatst door: ed op
  • Ik vaar nu een jaartje of 20 maar moet eerlijk bekennen dat ik hier ook niet van op de hoogte was. Heb net mijn groot vaarbewijs er eens even bij gepakt en daar staat gewoon op dat deze zonder enige restricties tot 65 jaar geldig is. Dus goed dat Schuttevaer en Nautilus hier aandacht aan besteden.

    Verder moeten we het toejuichen dat Nautilus de binnenvaartsector promoot en zich hard maakt voor onze bedrijfstak. Dat was wel anders toen de FNV de binnenvaartbond was. Ik overweeg nu zelfs weer om lid te worden want dit spreekt mij wel aan.

    Ik zag een paar reacties van mensen die schreeuwen dat die meneer een gevaar vormt met een verlopen vaarbewijs. Denk toch na joh! Je raakt niet van de ene op de andere dag lichamelijk ongeschikt dus het is volkomen bullshit dat je na 50 opeens een onbekwame schipper bent als je niet gekeurd bent. Het is 100 jaar zonder al teveel problemen goed gegaan!

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Er mag best meer aandacht aan besteed worden om het bekend te maken

    Maar als je actief in de binnenvaart bezig bent dan zou je het kunnen weten. En als werkgever hoort het gewoon personeelsbeleid te zijn om voor je medewerkers te zorgen dat het geregeld wordt.
    Want dat met 50 jaar moest ik ook van een ander horen. Nu vaar ik al jaren niet meer en dus geen moeite genomen om me toen te laten keuren.
    Maar is het een kwestie van je laten keuren dat je (vaar)papieren weer geldig zijn?

    Zoals je dat met je (groot) rijbewijs kan doen met verlengen? De CD (vrachtwagen en bus) kan je namelijk opschorten als je je niet wil laten keuren, en alleen je BE op je rijbewijs verder gaat. En ga je weer op de vrachtauto dan is het opnieuw keuren en je rijbewijs verlengen (wel extra kosten)
    Dat melden van verlopen van je paspoort/ID-kaart is een service van veel gemeente en geen standaard actie of verplichting.

    Geplaatst door: Harry op
  • hallo even een reactie wil geen appels met peren vergelijken.
    maar ik ben ongeveer 2 jaar terug op de binnenvaarten hebben mij dat ook verteld.
    ik ben dan ex oud vrachtwagen chauffeur maar wil wel de droom wegnemen van de commentaren een vrachtwagen chaufeur moet altijd jong of oud om de 5 jaar gekeurd worden al is je rijbewijs geldig. tot je 70e jaar . dus wilde dat even kwijt .

    Geplaatst door: nico van de POl op
  • Hallo als we het over chauffeurs gaan hebben die moeten om de zoveel tijd een keuring doen en niet alleen een medische!!! Wij zouden ook eens wat vaker keuringen moeten doen, en dan ff geen commentaar collega’s als je gezond bent en je kent de regels je kan normaal varen dan heb je toch niets te vrezen! Enkel en alleen de veiligheid word hier mee bevorderd daar willen we toch voor gaan?

    Geplaatst door: bartje op
  • @ Rene, ga eens je licht opsteken bij de vrachtwagens. Dan kom je er wel achter dat ook hier keuringen verplicht zijn vanaf een bepaalde leeftijd

    Geplaatst door: johan d op
  • Een boete van € 800 is wel wat overdreven verder wil ik er graag wat aan toevoegen.
    Mensen die hier dingen met het gewone wegverkeer gaan vergelijken dat slaat helemaal nergens op want in de auto krijg je ook geen mediche keuring om de 5 jaar dus ga aub geen appels met peren vergelijken want die zijn niet hetzelfde probeer gewoon de regels in de binnenvaart voor iedereen duidelijk te maken.
    Net als dat je paspoort is verlopen krijg je daar een melding van waarom dan niet met je vaarbewijs.
    Kortom deze heer had moeten weten dat hij een geldige keuring had moeten hebben maar om nu meteen een 800 euro boete uit te schrijven slaat werkelijk nergens op lang leve nederland en dan vooral de burocratie van dit land.
    Gegroet

    Geplaatst door: rene op
  • Is in de B.R.D. toch nette ik zat juist in die over gang van 50 55 en ik 4.2 dag te jong ik kreeg de keus van W.S.P. Düsseldorf om het het in Düsseldorf ergens anders en het keuring bewijs was geldig en geen boette of verwarnung. Maar mijn levens partner is ook de nederlandse politie bijnaar altijd een probleem mee

    Geplaatst door: Eric Hoenderop op
  • Ik wilden nog een aanvulling doen,op het antwoord van de mobielverkeersleider, dit is ALLEEN van toepassing in nederland voor het vaarbewijs,Maar weer wel voor het Rijnpatent die Moet ook met je 50ste verlengd worden( dus collega hou het in de gaten het is zo zonder van je geld je kunt er andere mooie dingen mee doen)

    Geplaatst door: alex op
  • er zijn bij diversen schepen die de afgelopen tijd een controlen van de Biva/Sav hebben gehad ook al aangeven dat ze moeten gekeurd worden,en normaal gaat zo iets heel snel over de binnevaart schepen heen,want als je zo iets verteld in bv Limburg dan is het meestal binnen een paar dagen ook bv in Friesland bekent.Dus om eerlijk te zijn deze schipperhad het kunnen weten,via de wet of via via,dus nu wordt iedereen weer scherp.

    Geplaatst door: mobielverkeersleider op
  • deze man heeft tenminste een vaarbewijs, ook al is die verlopen door de keuring, ga liever die schippers anpakken die zonder vaarbewijs varen of de regels op het water niet kunnen, ze doen tegenwoordig ook alles, als het maar geld in het laatje brengt, met al die keurignen en aanpassingen.

    Geplaatst door: henny bos op
  • Deze schipper was zo up to date dat hij helemaal niet wist dat zijn vaarbewijs allang verlengd had moeten worden, de veranderde regels van de laatste jaren wist hij ook niet enz.
    Kom op mensen dit is terecht en geen lul verhaaltjes!!!

    Geplaatst door: bertje op
  • Ben het helemaal met Karel eens,voor het zelfde geld kan deze persoon niet goedgekeurd zijn.
    Geen WAARSCHUWING zoals @ik voorstel.Dan blijft die doorvaren.Op de weg geen rijbewijs>>ook een boete en auto laten staan en evt. door een ander laten ophalen. Als je dat nu nog niet weet,dat je na je 50e om de 5 jaar moeten moet keuren.Vraag ik mij af aofdat je wel alles volgt in de world of reglementen.

    Geplaatst door: Stella op
  • bij deze beste man?? misschien is deze beste man wel helemaal niet zo gezond en vaart hij al 3 jaar onverantwoord in het rond

    Geplaatst door: karel op
  • @ Karel jij doet zeker nooit wat fout? een waarschuwing had bij die beste man ook wel goed aangekomen en had zijn vaarvewijs velengd. die 800 euro zou ik ook aan vechten. Echt weer een definitie van schippertje leeg trekken

    Geplaatst door: Ik op
  • als schipper moet je toch op zijn minst wel weten tot wanneer je papieren geldig zijn en hoe dat zit met de algemeen bekende medische keuringen…deze keuringen zijn er immers al vele jaren..als ik rechter was zou ik de boete nog iets verhogen ivm nutteloze proceskosten

    Geplaatst door: karel op

Reageer