Zeeverkeerscentrale blijft op Brandaris

Er komt geen nieuwe verkeerscentrale voor de begeleiding van het scheepvaartverkeer op de Waddenzee. Er kunnen geen camerasystemen worden geleverd die volledig aan de gestelde eisen voldoen.

De vuurtorens op Terschelling en Schiermonnikoog blijven daarom volledig bemenst. Dat heeft staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) besloten. ‘Met het oog op de veiligheid op zee en op de Waddeneilanden, accepteer ik geen onnodige risico’s. De veiligheid van het scheepvaartverkeer, van mens en natuur staan voor mij voorop. Daarom blijven de verkeersleiders 24 uur per dag op de Brandaris op Terschelling en op de vuurtoren van Schiermonnikoog’, zegt Atsma in een toelichting. Rijkswaterstaat begon in 2009 met de voorbereidingen voor een zeeverkeerscentrale. Atsma liet eind 2010 tijdens een bezoek aan Terschelling al weten het menselijk oog op de vuurtoren overdag te willen behouden. ‘Een beginnende duinbrand, verboden kampvuren en surfers in de problemen worden eerder waargenomen door het menselijk oog dan een camera, zo leert de praktijk’, aldus de staatssecretaris. Uit proeven met camera’s bleek dat de gewenste kwaliteit lang niet werd gehaald.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeeverkeerscentrale blijft op Brandaris | Schuttevaer.nl

Zeeverkeerscentrale blijft op Brandaris

Er komt geen nieuwe verkeerscentrale voor de begeleiding van het scheepvaartverkeer op de Waddenzee. Er kunnen geen camerasystemen worden geleverd die volledig aan de gestelde eisen voldoen.

De vuurtorens op Terschelling en Schiermonnikoog blijven daarom volledig bemenst. Dat heeft staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) besloten. ‘Met het oog op de veiligheid op zee en op de Waddeneilanden, accepteer ik geen onnodige risico’s. De veiligheid van het scheepvaartverkeer, van mens en natuur staan voor mij voorop. Daarom blijven de verkeersleiders 24 uur per dag op de Brandaris op Terschelling en op de vuurtoren van Schiermonnikoog’, zegt Atsma in een toelichting. Rijkswaterstaat begon in 2009 met de voorbereidingen voor een zeeverkeerscentrale. Atsma liet eind 2010 tijdens een bezoek aan Terschelling al weten het menselijk oog op de vuurtoren overdag te willen behouden. ‘Een beginnende duinbrand, verboden kampvuren en surfers in de problemen worden eerder waargenomen door het menselijk oog dan een camera, zo leert de praktijk’, aldus de staatssecretaris. Uit proeven met camera’s bleek dat de gewenste kwaliteit lang niet werd gehaald.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer