Voorwaardelijke boete voor oliemorsing door defecte beveiliging

Een geheel voorwaardelijke boete, dankzij een goed verweer. Dat was de winst voor bunkerstation Bondewel in Terneuzen. De economische politierechter veroordeelde het bedrijf eind vorige week voor het lekken van gasolie in het water.

Het incident deed zich voorop 1 juni 2010. Bondewel voorzag een schip van brandstof. De tank van het schip dat gebunkerd werd, was voorzien van een overvulbeveiliging. Maar die bleek niet goed te werken, waardoor de tank overliep en gasolie in het water stroomde. Dat mag niet.
De directeur van Bondewel verweerde zich met het verhaal dat het, sinds de invoering van de overvulbeveiligingen, gebruikelijk is dat op schepen die worden gebunkerd, niemand aanwezig is. Het is volgens haar dan ook niet eerlijk de bunkeraar een boete te geven. ‘Wij kunnen niet eisen dat de klant aan boord is.’ Volgens Bondewel heeft het bedrijf deze klant na het incident stelselmatig geweigerd, omdat de overvulbeveiliging niet werd gerepareerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Voorwaardelijke boete voor oliemorsing door defecte beveiliging | Schuttevaer.nl

Voorwaardelijke boete voor oliemorsing door defecte beveiliging

Een geheel voorwaardelijke boete, dankzij een goed verweer. Dat was de winst voor bunkerstation Bondewel in Terneuzen. De economische politierechter veroordeelde het bedrijf eind vorige week voor het lekken van gasolie in het water.

Het incident deed zich voorop 1 juni 2010. Bondewel voorzag een schip van brandstof. De tank van het schip dat gebunkerd werd, was voorzien van een overvulbeveiliging. Maar die bleek niet goed te werken, waardoor de tank overliep en gasolie in het water stroomde. Dat mag niet.
De directeur van Bondewel verweerde zich met het verhaal dat het, sinds de invoering van de overvulbeveiligingen, gebruikelijk is dat op schepen die worden gebunkerd, niemand aanwezig is. Het is volgens haar dan ook niet eerlijk de bunkeraar een boete te geven. ‘Wij kunnen niet eisen dat de klant aan boord is.’ Volgens Bondewel heeft het bedrijf deze klant na het incident stelselmatig geweigerd, omdat de overvulbeveiliging niet werd gerepareerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer