Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Motoren Copenhagen hangen onder water

MEPPEL

Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis is een binnenvaartschip uitgerust met elektrische pod-propellers. Het is de volledig bij De Kaap in Meppel gebouwde binnenvaarttanker Copenhagen (110 x 11,45 meter, 3150 ton, 3800 kuub). Ze is in opdracht van de Verenigde Tankrederij (VT) gebouwd en werd vorige week in Meppel gedoopt.

1 / 3
Copenhagen

Copenhagen

Door Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • subaru rijder

    Allemaal heel mooi, lijkt me wel wat,Ik zou graag wat cijfers zien:
    Stopweg van een gewone 3000 ton geldaden tanker en deze met 1000 pk.
    Snelheid met een verbruik van 60 lit/uur
    met 100 liter/uur en 180/uur. Vergelijken met een gewoon schip. Want mij is altijd voor gerekend, dat van Generator naar elektromotor verlies optreed. maar dat kan natuurlijk door de huidige techniek nu anders zijn.Dus laat komen die verbruik cijfers.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook