Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Transport-ministers willen ruim baan voor binnenvaart in Europa

BRUSSEL

De Europese ministers van Transport willen dat Naiades, het actieprogramma voor de bevordering van de binnenvaart in Europa, dat in 2006 begon en tot 2013 loopt, een vervolg krijgt. Ze zetten in op voldoende financiering voor het wegwerken van knelpunten (bottlenecks), verbetering en uitbreiding van de vaarwegen. De transportministers zijn voorstanders van de inzet van binnenvaart over kortere afstanden.

Door Jan Schils
Dat is de kern van de zogeheten raadsconclusies, die de transportministers van de 27 lidstaten op voorstel van EU-voorzitter Hongarije, vorige week in Luxemburg aanvaardden. Maar het bijbehorende budget is nog niet geregeld. Daarvoor is het wachten op de Europese Commissie, die 29 juni met voorstellen komt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • Rinus de Korte

    Al vele jaren worden worden voorstellen en beloftes door politici gedaan. Enkel in de praktijk, lees daden, heeft de Rijn en Binnenvaart tot nu toe in Europees verband niet veel gezien. Denk op dit moment aan Duitsland.
    Maar als positief mens houden we de moed er in, immers uitgaande van voortschrijdend inzicht zullen de politici zich toch ook wel eens een keer het volgende gaan afvragen, wat hebben we nu in de praktijk eigenlijk daadwerkelijk tot stand gebracht? In ieder geval hebben er in Brussel heel veel mensen een baan aan over gehouden. Is toch ook nog iets positief, of toch niet ?

    Even nadenken, vooral politici.
    Maar ook wij ondernemers in de Rijn en Binnenvaart!

  • jacob

    18 mei 2011 berichtte de Schuttevaer:

    Duitsland volhardt in degradatie vaarwegennet:
    De protesten tegen de plannen van de Duitse regering om te bezuinigen op vaarwegen hebben tot nu toe geen enkel effect gehad.
    Verkeersminister Ramsauer blijft erbij dat in de toekomst vaarwegen waarover jaarlijks minder dan 500.000 ton wordt vervoerd niet meer worden gerenoveerd of zelfs niet meer worden onderhouden. Goed onderhoud is voortaan voorbehouden aan de Duitse hoofdvaarwegen.

    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/havens-en-vaarwegen/nid15714-duitsland-volhardt-in-degradatie-vaarwegennet.html

    ministers met een “visie”…..(op geld….:(

    ??????

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook