Synchromodaal is het nieuwe toverwoord

‘Multimodaal vervoer’ is uit, ‘synchromodaal’ is het nieuwe toverwoord van logistiek Nederland. Dat bleek tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Logistieke Alliantie in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Onder leiding van BNR Nieuwsradio-presentator Maarten Bouwhuis discussieerde een panel over de toekomst van de logistiek in Nederland.

Logistieke poort

Door Tessa Heerschop
Synchromodaal transport wordt wel vergeleken met het Openbaar Vervoer, waarbij reizigers snel in de dienstregeling kunnen opzoeken hoe ze het snelst en/of goedkoopst op hun bestemming kunnen komen. Idee is dat de capaciteit van de verschillende modaliteiten veel beter kan worden benut als er een betere afstemming is. Er zouden eigenlijk geen lege vrachtwagens meer op de weg moeten rijden. Bedoeling is dat verladers voortdurend kijken naar de beschikbare capaciteit van vervoermiddelen en zo kiezen voor weg, water, lucht of spoor.
Dat klinkt mooi, maar er is een nieuw logistiek netwerk voor nodig om dat mogelijk te maken. De markt zou hiervoor één standaard moeten afspreken, zoals Portbase dat nu voor de havens van Amsterdam en Rotterdam is. Elke modaliteit krijgt een eigen standaard netwerk. Door die aan elkaar te koppelen, krijgen verladers inzicht in prijs, tijd en volumeaanbod, zo is de gedachte. Maar zo eenvoudig is dat niet, benadrukte Arjan Kuneman, manager bij ModusLink BV. ‘Het koppelen van verschillende systemen is ingewikkeld en duurt lang. We kunnen ook niet afdwingen dat mensen één systeem gebruiken.’ En een nieuw systeem ontwikkelen kost veel geld en tijd en geeft geen garantie dat het aanslaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Synchromodaal is het nieuwe toverwoord | Schuttevaer.nl

Synchromodaal is het nieuwe toverwoord

‘Multimodaal vervoer’ is uit, ‘synchromodaal’ is het nieuwe toverwoord van logistiek Nederland. Dat bleek tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Logistieke Alliantie in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Onder leiding van BNR Nieuwsradio-presentator Maarten Bouwhuis discussieerde een panel over de toekomst van de logistiek in Nederland.

Logistieke poort

Door Tessa Heerschop
Synchromodaal transport wordt wel vergeleken met het Openbaar Vervoer, waarbij reizigers snel in de dienstregeling kunnen opzoeken hoe ze het snelst en/of goedkoopst op hun bestemming kunnen komen. Idee is dat de capaciteit van de verschillende modaliteiten veel beter kan worden benut als er een betere afstemming is. Er zouden eigenlijk geen lege vrachtwagens meer op de weg moeten rijden. Bedoeling is dat verladers voortdurend kijken naar de beschikbare capaciteit van vervoermiddelen en zo kiezen voor weg, water, lucht of spoor.
Dat klinkt mooi, maar er is een nieuw logistiek netwerk voor nodig om dat mogelijk te maken. De markt zou hiervoor één standaard moeten afspreken, zoals Portbase dat nu voor de havens van Amsterdam en Rotterdam is. Elke modaliteit krijgt een eigen standaard netwerk. Door die aan elkaar te koppelen, krijgen verladers inzicht in prijs, tijd en volumeaanbod, zo is de gedachte. Maar zo eenvoudig is dat niet, benadrukte Arjan Kuneman, manager bij ModusLink BV. ‘Het koppelen van verschillende systemen is ingewikkeld en duurt lang. We kunnen ook niet afdwingen dat mensen één systeem gebruiken.’ En een nieuw systeem ontwikkelen kost veel geld en tijd en geeft geen garantie dat het aanslaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer