Filippijnse matrozen redden schipper en stuurman En Avant 5

De twee Filippijnse matrozen hebben de kapitein en de stuurman vrijdagavond meteen na het kapseizen uit de stuurhut van de En Avant 5 kunnen krijgen. ‘De Filippijnen hebben hun leven gered’, zegt directeur Bram Muller van Muller Dordrecht. ‘Als zo’n boot op zijn kant ligt, kun je bijna niet meer uit de stuurhut komen. Ze hebben ze door de deur uit de stuurhut getrokken en heel goed en snel gehandeld. Ze stonden uiteindelijk alle vier op de zijkant en konden door het personeel van de Waterbus worden gered. Ook goed werk van de mensen van de Waterbus.’ De vier opvarenden werden voor controle naar het ziekenhuis gebracht, maar waren ongedeerd.

omgeslagen boot

Een menselijke fout is volgens Muller waarschijnlijk de oorzaak van het kapseizen en zinken van de sleepboot En Avant 5 van Muller Dordrecht, vrijdag 3 juni aan het begin van de avond op de Oude Maas voor de stad Dordrecht. De boot, 21 meter lang, 7 meter breed. 13,80 meter hoog en uitgerust met een 1100 pk Cummins, fungeerde als achterboot voor een transport met twee pontons, met de En Avant 7 als voorboot. Het transport was net vertrokken uit Dordrecht richting zee voor een klus op zee in het zuiden van Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • @ Pieter W
    Beste,
    ik weet wel hoe het zit. ik was namelijk aanwezig bij het transport.
    de sleepboot had een koptouwtje staan, dat is gebroken. Toen is de 5 in zijn sleepspruit komen te hangen. en ik weet niet of je bekend met slepen bent, maar als jij met een gang van 8km/u rondgetrokken wordt, dan gebeuren er hele rare dingen. Maar denk dat iedereen dat wel kan zien

    Geplaatst door: de Niro op
  • @ de niro:
    Jij weet blijkbaar precies hoe het niet zit, waarom weet je niet precies hoe het dan wel zit?
    Want met of zonder onderzoek, dat is in welingelichte kringen al lang bekend.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Waarom zouden we op dit forum niet mogen gissen?
    Ik denk ook hij moet zichzelf op een of andere manier omver hebben getrokken.

    Geplaatst door: van de wal op
  • Hulde voor de Filipijnse matrozen, die hun collega’s niet in de steek hebben gelaten. De reactie van dhr. Muller is hetzelfde als een open deur inschoppen, dat het een menselijke fout is. Dat zijn uiteindelijk alle ongelukken, het draait om de omstandigheden waarin de mogelijkheid geschapen is, dat mensen fouten maken.

    Wim

    Geplaatst door: Wim op
  • @ dirk:
    wat jij zegt slaat totaal nergens op! de En Avant 5 heeft nooit achter die bakken gekoppeld. er is niet eens een koppeldraad aan te pas gekomen. Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar ga nu niet gissen, en zeker niet als je helemaal mis zit.

    Er loopt nog een onderzoek, daaruit zal blijken wat er precies is gebeurd.

    Geplaatst door: de niro op
  • @Arjen:
    bijgeloof!

    Geplaatst door: PieterW op
  • Zo die schipper van de Scorpio valt wel steeds met zijn neus in de boter. ‘Zucht’ waarom ben ik altijd ergens anders.

    Geplaatst door: Arjen op
  • @Dirk,

    Niet dat ik je niet geloof hoor, maar waar heb t u deze kennis vandaan?
    Klinkt als een mogelijke oorzaak.

    Groet Andre

    Geplaatst door: Andre op
  • De fout bij dit ongeluk zit bij de kaptain ,die wou van gekoppelde formatie overgaan naar slepen maar had geen koptouwtje die de kop op zijn plaats houd .
    Toen de ene koppeldraad los was schoof de kop opzij en bleef de En Avant op 1 koppeldraad hangen waarna hij op zij zij ging.

    Geplaatst door: Dirk op
  • Laten we nou niet gan speculeren, want dan krijg je van die rare verhalen. Zoals machinekamerdeur open. De machinekamerdeur zit binnen in de accomodatie.
    en wat een hoop mensen met bijgeloof zeg! iedereen is bang voor de scorpio. denk toch na, je maakt je eigen fouten.

    Geplaatst door: de niro op
  • jongens dat is een verfkast.
    de machinekamer in gang kan je niet zien ,
    die zit binnen .
    en ik kan het weten.
    ik ben blij dat ze het er goed van af zijn gekomen en de rest is dan niet zo belangerijk.

    Geplaatst door: rosser op
  • Als achterboot de machinekamerdeur openlaten zou, met de kennis van nu (!), toch wel het domste zijn dat je kunt uithalen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Ik heb op de 5 gevaren en er zit geen lampje op de machinekamerdeur.
    En ja hij was zeegaand

    Geplaatst door: de kok op
  • naar verluid, zouden de 5 ineens hebben moeten bijsturen ivm weet ik niet, en dat de machinekamerdeur nog open stond en dat ze toen water heeft geschept met als gevolg dat ie naar beneden ging.

    ik kom in het geheel niet van een sleepboot maar hoor wel dat het vaker wat komt door deuren die open staan van verblijven en machinekamers. is het niet een eis dat er een schakelsensor op de deur zit en als gevolg daarvan een lichtje of iets degelijks in de hut zichtbaar is dat deze nog niet gesloten?

    volgens mij is de 5 toch wel een flinke sleepboot die volgens mij ook voor een beetje zee bestemd is?

    Geplaatst door: ideetje op
  • Vraag me toch af wat er gebeurt is, zo zwaar lijkt het transport niet, ’t is daar recht uit dus ik kan zo niks verzinnen waarom de achterboot om gaat.
    We wachten af, net als van Megen in blijdschap dat de bemanning veilig is geluk gewenst mannen!!

    Geplaatst door: Hans op
  • nou Henk nou geloof ik je wel als je zegt “ik heb er foto’s van.”

    Geplaatst door: maarten op
  • O o, Het leven gaat door.

    Geplaatst door: Poepie op
  • De Scorpio,nou als henk O.aanboord is met zijn fototoestel vaar ik er met een grote boog omheen. Kwam hem net tegen ging spontaan het bilge alarm af.

    Geplaatst door: De Duwkoning op
  • een groot compliment voor de bemanning van de waterbus die niet aarzelde en direct de bemanning van de boot haalde !

    Geplaatst door: anton van megen op
  • Nou ik weet het wel als ik hem tegenkom dan leg ik gelijk me schip tegen de wal! gebeuren raren dingen als de scorpio er bij komt kijken.

    Geplaatst door: S. Corpio op
  • Dankbaar, dat de bemanning gered is.

    Geplaatst door: Lia op
  • Uitkijken als je die Scorpio ziet. Voor je het weet lig je met de glimmende kant onder

    Geplaatst door: kjb op
  • Het zijn niet alleen dubbelwandige tankers die kantelen.
    Zo zie je maar weer; een ongeval is meestal een optelling van meerdere factoren.

    Peter

    Geplaatst door: Peter op
  • de tijd van de camera is inmiddels wel bijgesteld !

    Geplaatst door: Rob op

Reageer

Filippijnse matrozen redden schipper en stuurman En Avant 5 | Schuttevaer.nl

Filippijnse matrozen redden schipper en stuurman En Avant 5

De twee Filippijnse matrozen hebben de kapitein en de stuurman vrijdagavond meteen na het kapseizen uit de stuurhut van de En Avant 5 kunnen krijgen. ‘De Filippijnen hebben hun leven gered’, zegt directeur Bram Muller van Muller Dordrecht. ‘Als zo’n boot op zijn kant ligt, kun je bijna niet meer uit de stuurhut komen. Ze hebben ze door de deur uit de stuurhut getrokken en heel goed en snel gehandeld. Ze stonden uiteindelijk alle vier op de zijkant en konden door het personeel van de Waterbus worden gered. Ook goed werk van de mensen van de Waterbus.’ De vier opvarenden werden voor controle naar het ziekenhuis gebracht, maar waren ongedeerd.

omgeslagen boot

Een menselijke fout is volgens Muller waarschijnlijk de oorzaak van het kapseizen en zinken van de sleepboot En Avant 5 van Muller Dordrecht, vrijdag 3 juni aan het begin van de avond op de Oude Maas voor de stad Dordrecht. De boot, 21 meter lang, 7 meter breed. 13,80 meter hoog en uitgerust met een 1100 pk Cummins, fungeerde als achterboot voor een transport met twee pontons, met de En Avant 7 als voorboot. Het transport was net vertrokken uit Dordrecht richting zee voor een klus op zee in het zuiden van Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • @ Pieter W
    Beste,
    ik weet wel hoe het zit. ik was namelijk aanwezig bij het transport.
    de sleepboot had een koptouwtje staan, dat is gebroken. Toen is de 5 in zijn sleepspruit komen te hangen. en ik weet niet of je bekend met slepen bent, maar als jij met een gang van 8km/u rondgetrokken wordt, dan gebeuren er hele rare dingen. Maar denk dat iedereen dat wel kan zien

    Geplaatst door: de Niro op
  • @ de niro:
    Jij weet blijkbaar precies hoe het niet zit, waarom weet je niet precies hoe het dan wel zit?
    Want met of zonder onderzoek, dat is in welingelichte kringen al lang bekend.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Waarom zouden we op dit forum niet mogen gissen?
    Ik denk ook hij moet zichzelf op een of andere manier omver hebben getrokken.

    Geplaatst door: van de wal op
  • Hulde voor de Filipijnse matrozen, die hun collega’s niet in de steek hebben gelaten. De reactie van dhr. Muller is hetzelfde als een open deur inschoppen, dat het een menselijke fout is. Dat zijn uiteindelijk alle ongelukken, het draait om de omstandigheden waarin de mogelijkheid geschapen is, dat mensen fouten maken.

    Wim

    Geplaatst door: Wim op
  • @ dirk:
    wat jij zegt slaat totaal nergens op! de En Avant 5 heeft nooit achter die bakken gekoppeld. er is niet eens een koppeldraad aan te pas gekomen. Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar ga nu niet gissen, en zeker niet als je helemaal mis zit.

    Er loopt nog een onderzoek, daaruit zal blijken wat er precies is gebeurd.

    Geplaatst door: de niro op
  • @Arjen:
    bijgeloof!

    Geplaatst door: PieterW op
  • Zo die schipper van de Scorpio valt wel steeds met zijn neus in de boter. ‘Zucht’ waarom ben ik altijd ergens anders.

    Geplaatst door: Arjen op
  • @Dirk,

    Niet dat ik je niet geloof hoor, maar waar heb t u deze kennis vandaan?
    Klinkt als een mogelijke oorzaak.

    Groet Andre

    Geplaatst door: Andre op
  • De fout bij dit ongeluk zit bij de kaptain ,die wou van gekoppelde formatie overgaan naar slepen maar had geen koptouwtje die de kop op zijn plaats houd .
    Toen de ene koppeldraad los was schoof de kop opzij en bleef de En Avant op 1 koppeldraad hangen waarna hij op zij zij ging.

    Geplaatst door: Dirk op
  • Laten we nou niet gan speculeren, want dan krijg je van die rare verhalen. Zoals machinekamerdeur open. De machinekamerdeur zit binnen in de accomodatie.
    en wat een hoop mensen met bijgeloof zeg! iedereen is bang voor de scorpio. denk toch na, je maakt je eigen fouten.

    Geplaatst door: de niro op
  • jongens dat is een verfkast.
    de machinekamer in gang kan je niet zien ,
    die zit binnen .
    en ik kan het weten.
    ik ben blij dat ze het er goed van af zijn gekomen en de rest is dan niet zo belangerijk.

    Geplaatst door: rosser op
  • Als achterboot de machinekamerdeur openlaten zou, met de kennis van nu (!), toch wel het domste zijn dat je kunt uithalen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Ik heb op de 5 gevaren en er zit geen lampje op de machinekamerdeur.
    En ja hij was zeegaand

    Geplaatst door: de kok op
  • naar verluid, zouden de 5 ineens hebben moeten bijsturen ivm weet ik niet, en dat de machinekamerdeur nog open stond en dat ze toen water heeft geschept met als gevolg dat ie naar beneden ging.

    ik kom in het geheel niet van een sleepboot maar hoor wel dat het vaker wat komt door deuren die open staan van verblijven en machinekamers. is het niet een eis dat er een schakelsensor op de deur zit en als gevolg daarvan een lichtje of iets degelijks in de hut zichtbaar is dat deze nog niet gesloten?

    volgens mij is de 5 toch wel een flinke sleepboot die volgens mij ook voor een beetje zee bestemd is?

    Geplaatst door: ideetje op
  • Vraag me toch af wat er gebeurt is, zo zwaar lijkt het transport niet, ’t is daar recht uit dus ik kan zo niks verzinnen waarom de achterboot om gaat.
    We wachten af, net als van Megen in blijdschap dat de bemanning veilig is geluk gewenst mannen!!

    Geplaatst door: Hans op
  • nou Henk nou geloof ik je wel als je zegt “ik heb er foto’s van.”

    Geplaatst door: maarten op
  • O o, Het leven gaat door.

    Geplaatst door: Poepie op
  • De Scorpio,nou als henk O.aanboord is met zijn fototoestel vaar ik er met een grote boog omheen. Kwam hem net tegen ging spontaan het bilge alarm af.

    Geplaatst door: De Duwkoning op
  • een groot compliment voor de bemanning van de waterbus die niet aarzelde en direct de bemanning van de boot haalde !

    Geplaatst door: anton van megen op
  • Nou ik weet het wel als ik hem tegenkom dan leg ik gelijk me schip tegen de wal! gebeuren raren dingen als de scorpio er bij komt kijken.

    Geplaatst door: S. Corpio op
  • Dankbaar, dat de bemanning gered is.

    Geplaatst door: Lia op
  • Uitkijken als je die Scorpio ziet. Voor je het weet lig je met de glimmende kant onder

    Geplaatst door: kjb op
  • Het zijn niet alleen dubbelwandige tankers die kantelen.
    Zo zie je maar weer; een ongeval is meestal een optelling van meerdere factoren.

    Peter

    Geplaatst door: Peter op
  • de tijd van de camera is inmiddels wel bijgesteld !

    Geplaatst door: Rob op

Reageer