Wrakkengrijper pakt Con Zelo in stukken

Met de wrakkengrijper pakte de drijvende bok Cormorant van Multraship woensdag en donderdag de drie brokstukken van cementtanker Con Zela uit de voorhaven van de sluis bij Hansweert. Omdat bergen van het schip in haar geheel niet lukte (ze dreigde te breken), werd de Con Zelo in stukken gezaagd. De doorvaart werd donderdagmiddag weer vrijgegeven. Vanaf woensdagavond 18 uur was de scheepvaart door de sluis gestremd. Koninklijke Schuttevaer gaf schippers in overweging met een omweg via Antwerpen te varen. De drie delen van het wrak zijn afgevoerd naar Vlissingen.

Con Zelo

Door Hans Heynen
De berging van de 22 mei bij Hansweert gezonken cementtanker Con Zelo (38,85 x 5,07 meter) moest in de nacht van 27 mei worden gestaakt, omdat het schip dreigde te breken op het moment dat het boven water kwam.
‘Normaal haal je eerst de lading uit het schip’, zei de Belgische schade-expert Denis van der Avoirt eerder in een interview met Schuttevaer. ‘Maar bij de cementtanker was dat niet mogelijk. Het schip zal nu op de bodem in drie stukken worden gezaagd en ten dele ook onder water worden doorgebrand. De drie stukken worden dan naar boven gehaald met de grijper.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (35)

  • Hier klopt ok geen fuck van echt welk niveau is dit geschreven

    Geplaatst door: Y. Rijkens op
  • Tuurlijk die mensen varen heel kort langs het kantje want met een beetje pech worden ze op het talud geslingerd.
    Ze deden het eigenlijk expres.
    Wat een onzin.
    De zeevaart word steeds groter en met een grotere diepgang.
    Als deze nog een beetje druk op hun roeren willen hebben om te varen moeten ze wel een beetje gas geven.

    Als de Westerschelde nog dieper word en schepen nog groter naar Antwerpen dan gaat dit nog veel vaker voorkomen.
    Dan heb ik het nog niet over zeeschepen die op een bepaalde tijd in Antwerpen moeten zijn om te schutten want die loodsen kijken helemaal nergens naar.

    Geplaatst door: kobus op
  • @containerboy,
    Wordt tijd dat jij eens bijgeschoold wordt met je domme reactie denk je dat die mensen het leuk vinden. Maar jij als BOY denkt natuurlijk aan hele andere dingen.

    Geplaatst door: a6 op
  • wat n domme reacties zeg.niveau kleuterschool

    Geplaatst door: storm op
  • Mannen pas! .
    Volgens mij de KNRM komt deze niet te pas in dit verhaal.
    Mijn gegevens zeggen dat ze niet gealameerd via de pieper. Er wellicht telefonisch contact geweest met de dienstdoende schipper van de “Jan van Engelenburg”.
    Dus jongens kritiek richting reddingmaatschappij is onterecht en ja hoor aardig klusje voor Bas en zijn medewerkers.

    Geplaatst door: Jan op
  • Beste meneer a.
    Volgens mij bent u niet helemaal op de hoogte daar van de situatie.
    Dat de bergers van Hansweert eerder waaren is niet meer dan normaal want wie is er nu eerder mensen die zogoed als naast de sluis woonen of de mensen die van de knrm die in de omliggende dorpen woonen.
    De knrm moet binnen 10 minuten uit vaaren maar als de bergers dat binnen 5 minuten doen is het niet meer dan normaal dat zij die mensen aan boord neemen anders verdrinken ze meschien nog en dan komt er meschien wel een onzinnige reactie van meneer A waarom de bergers ze niet aan boord neemen.
    En voor de uitspraak van u dat de mensen van de post in dienst zouden zijn van de bergers zou ik mij diep schaamen!
    wij koomen ook regelmaatig door de sluis en ik weet dat dit zeer bekwaame mensen zijn die niet alles uit de boeken doen maar een hoop praktijk ervaaring hebben van zowel zee als binnevaart en gezien u reactie heeft u dat niet ik krijg een beetje het idee dat u zelf lid ben van de knrm en gefrusteerd bent dat ze u niet opgepiept hebben.
    Verder wil ik de bemanning van de Con Zelo alle sterkte toe wensen met het verwerken met deze gebeurtenis gelukkig is er niemand bij verdronken .
    mvg Nico

    Geplaatst door: Nico op
  • Hallo mensen doe ff normaal wij varen hier dagelijks en hebben dagelijks met deze mensen op de post te maken gewoon toppie volk!
    Affijn zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten…

    Geplaatst door: domoor op
  • Beste “a”.
    U zegt daar nogal wat, dat “de heren op de verkeerscentrale bij het lokale bergingsbedrijf op de loonlijst staan.”
    Met andere woorden, de verkeersleiders zijn zakkenvullers die alleen maar aan zichzelf denken…ten koste van anderen ( mensenlevens ? )
    Het lijkt alsof u, niet gehinderd door enige kennis van zaken, uw (voor)oordeel alm klaar hebt voordat de feiten “boven water”zijn.

    Geplaatst door: B op
  • @De Egel. Verschil tussen LAT en NAP is daar bijna 3 meter. 9 mtr zal gerelateerd aan NAP zijn.

    Geplaatst door: Jan J op
  • hallo ,
    wij zijn er gisteren gepasseerd met pal laag water , de deuren gingen open aan de buitenkant en er passeerde ne super met 31.5 km op den AIS in den afvaart . we lagen er bijna bovenop , we spoelde zo de sluis uit en die achter ons in de sluis zat bijna boven op ons .
    ze gaan het echt ni leren !
    en hoorde op t’scheld mensen zagen over zijne golfslag .

    Geplaatst door: jefke op
  • Multraship en Polderman hebben het contract verkregen om het schip te bergen:http://www.tugspotters.com/dev/spots.php?itemid=37646

    Geplaatst door: zeesleper op
  • Ik vind de discussie hier een beetje jammer. Mijn gedachten gaan uit naar de schipper en zijn zonen. Ze hebben zich gelukkig kunnen redden maar zijn wel hun schip (en werk) kwijt. Sterkte mannen!

    Geplaatst door: Luc op
  • @a
    wat een domme uitlating,als je d,r niks van snapt ,of de situatie niet weet,hoe een en ander is gelopen is.
    Hou dan je mond.
    Wat had de knrm moeten doen ? Een looppank op het stijger leggen of zo, jou reactie doet me vermoeden dat we te maken hebben met een gefrustreerde,
    over het paard getilde knrm,er of aanhanger. Omdat de media de knrm weer niet kan noemen.
    Je moet je schamen.

    Geplaatst door: roel op
  • @a, de KNRM is er in de eerste plaats voor dat de opvarenden in veiligheid gesteld worden, en om zon snel zinkend schip boven te houden hebben ze het materieel niet, en waarschijnlijk was het leed al geschied voor de KNRM zou kunnen uitrukken.

    Geplaatst door: J op
  • Gek dat niemand zich op dit forum afvraagt waarom er geen hulpdiensten zijn gealarmeerd.Veel sterkte voor de eigenaar maar het wordt nu toch tijd dat er een onderzoek komt waarom de verkeersleiders van Hansweert geen knrm station allarmeren (knrm zit 500 meter verder). Het lijkt er nu wel heel erg op dat deze heren bij de lokale berger op de loonlijst staan……

    Geplaatst door: a op
  • mooi klusje voor polderman

    Geplaatst door: zeesleper op
  • Frans? Ik zie een Belgische vlag!

    Geplaatst door: sanderb op
  • Een cementtanker is (als het goed is) optdicht , ook geladen.
    Normaal blijft de lading cement dus ook bij zinken droog.
    Wat het ,,uitharden,, aangaat , het maakt een verschil wat voor soort cement er geladen is , hoogovencement bijvoorbeeld word minder hard dan andere soorten.

    Geplaatst door: Robert op
  • Ten eerste is de cement nog droog in de ketels, dus bij het bergen hele spits(39 meter schip dus) lichten, alle leidingen afhalen en drogen en vervolgens is dat te lossen. verder is er geen cement tanker die vaart zonder stabiliteits berekening, echter zit dit type schip aan zijn stabiliteit, en door los water tussen de tanks bij lekkage snel rank, zie hier resultaat. Ook bij de holcim in krimpen is voor de wal al eens een cementspits op zijn zij gevallen, door los water tussen de tanks,

    verder vriendelijke groet en behouden vaart

    Geplaatst door: john op
  • tankerboy volgens mij ben jij degene die alleen op dit stukje al 4 domme reactie heeft losgelaten!!
    Kijk eerst is naar je eigen!!

    Geplaatst door: harry op
  • Wist u dat er 20 jaar terug ook een cement tanker
    omsloeg in de voorhaven met het binnenvaren. Deze voer van Obourg richting Holland. Dat deze spitsen
    behoorlijk lagen te rollen bij de afvaart in de bochten tussen Doornik en Asperen is ook bekend. (Toen ook nog de bochten van Pot) Het los-systeem ligt behoorlijk hoog boven de wrangen wat uiteraard ook de lading in de tanks boven het wateroppervlak brengt. Ik denk dat deze schepen certificaten hebben verkregen zonder stabilliteits proeven berekend te hebben.

    Geplaatst door: j.a.d op
  • De jongens van de duwboot SCORPIO bedankt
    Is effen belangrijker of hij vol of leeg was.

    Geplaatst door: Jos op
  • Waar gaat dit gemiezemuis over?
    De kop zegt dat er een cementtanker gezonken is en de eerste regel dat hij geladen is met cement.
    Dit voor de slechte lezers.
    Persoonlijk vind ik het heel erg dat er een schip gezonken is.
    En ik ben blij dat de mensen aan boord er vanaf zijn gekomen.
    Bovendien wens ik die mensen sterkte met hun verlies, al is het materieel, maar ook dat is erg.

    Geplaatst door: Anja op
  • Negen meter water?
    Volgens de kaart staat er 6 meter boven LAT. Hoe meten ze die negen meter in hemelsnaam?

    Geplaatst door: De Egel op
  • @Johan,
    Je hoeft niet te lezen of het een tanker is, dat kun je zien op de foto’s bijvoorbeeld aan de tanks!!! (die half ronde dingen bovendeks.)

    Geplaatst door: Hans op
  • ps is dan niet de belgie,s vlag op dat france schip ???? maar je kunt ook niet alles weten

    Geplaatst door: ik op
  • Ik zag nu trouwens dat die geladen met cement is maar ik lees niet dat het een tanker is. Dan toch nog lastig om te bergen denk ik.

    Geplaatst door: Johan op
  • een lege tanker kan niet zinken dat bestaat niet!

    Geplaatst door: tankerboy op
  • @daan
    misschien bij de invaart hansweert lek gevaren?
    @ johan müller
    als die leeg is blijft die wel drijven he?

    Geplaatst door: einstein op
  • Wanneer cement een Beetje nat wordt wordt het niet vloeibaar.
    Dan kan het wel een tanker zijn maar moet je toch een hamer en een beiteltje mee nemen om het te lossen.
    Als de tanks goed dicht zijn kan je het er misschien uit
    Blazen of zuigen. Is t’ie wel geladen?

    Geplaatst door: Johan Müller op
  • @wouter overal ongeveer behalve op schuttevaer

    Geplaatst door: tankerboy op
  • Tankerboy
    Waar staat dat het een cemettanker is ?

    Geplaatst door: Wouter op
  • @Johan muller….uitharden??? Cementtanker vervoerd poeder en geen vloeibaar cement dus hoe zou dat moeten uitharden dan???…eerst je huiswerk doen voordat je een domme reactie plaatst onder een bergingsnaam nepperd!!

    Geplaatst door: tankerboy op
  • De cement zal nu ook wel aan het uitharden zijn!
    Leuk bergings klusje!

    Geplaatst door: Johan Müller op
  • toch wel nieuwschierig naar wat er gebeurt is aangezien de 2e zoon nog sliep …
    lijkt mij dat als je weet dat je lek bent dat je alle mensen uit bed trommelt..

    Geplaatst door: daan op

Reageer

Wrakkengrijper pakt Con Zelo in stukken | Schuttevaer.nl

Wrakkengrijper pakt Con Zelo in stukken

Met de wrakkengrijper pakte de drijvende bok Cormorant van Multraship woensdag en donderdag de drie brokstukken van cementtanker Con Zela uit de voorhaven van de sluis bij Hansweert. Omdat bergen van het schip in haar geheel niet lukte (ze dreigde te breken), werd de Con Zelo in stukken gezaagd. De doorvaart werd donderdagmiddag weer vrijgegeven. Vanaf woensdagavond 18 uur was de scheepvaart door de sluis gestremd. Koninklijke Schuttevaer gaf schippers in overweging met een omweg via Antwerpen te varen. De drie delen van het wrak zijn afgevoerd naar Vlissingen.

Con Zelo

Door Hans Heynen
De berging van de 22 mei bij Hansweert gezonken cementtanker Con Zelo (38,85 x 5,07 meter) moest in de nacht van 27 mei worden gestaakt, omdat het schip dreigde te breken op het moment dat het boven water kwam.
‘Normaal haal je eerst de lading uit het schip’, zei de Belgische schade-expert Denis van der Avoirt eerder in een interview met Schuttevaer. ‘Maar bij de cementtanker was dat niet mogelijk. Het schip zal nu op de bodem in drie stukken worden gezaagd en ten dele ook onder water worden doorgebrand. De drie stukken worden dan naar boven gehaald met de grijper.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (35)

  • Hier klopt ok geen fuck van echt welk niveau is dit geschreven

    Geplaatst door: Y. Rijkens op
  • Tuurlijk die mensen varen heel kort langs het kantje want met een beetje pech worden ze op het talud geslingerd.
    Ze deden het eigenlijk expres.
    Wat een onzin.
    De zeevaart word steeds groter en met een grotere diepgang.
    Als deze nog een beetje druk op hun roeren willen hebben om te varen moeten ze wel een beetje gas geven.

    Als de Westerschelde nog dieper word en schepen nog groter naar Antwerpen dan gaat dit nog veel vaker voorkomen.
    Dan heb ik het nog niet over zeeschepen die op een bepaalde tijd in Antwerpen moeten zijn om te schutten want die loodsen kijken helemaal nergens naar.

    Geplaatst door: kobus op
  • @containerboy,
    Wordt tijd dat jij eens bijgeschoold wordt met je domme reactie denk je dat die mensen het leuk vinden. Maar jij als BOY denkt natuurlijk aan hele andere dingen.

    Geplaatst door: a6 op
  • wat n domme reacties zeg.niveau kleuterschool

    Geplaatst door: storm op
  • Mannen pas! .
    Volgens mij de KNRM komt deze niet te pas in dit verhaal.
    Mijn gegevens zeggen dat ze niet gealameerd via de pieper. Er wellicht telefonisch contact geweest met de dienstdoende schipper van de “Jan van Engelenburg”.
    Dus jongens kritiek richting reddingmaatschappij is onterecht en ja hoor aardig klusje voor Bas en zijn medewerkers.

    Geplaatst door: Jan op
  • Beste meneer a.
    Volgens mij bent u niet helemaal op de hoogte daar van de situatie.
    Dat de bergers van Hansweert eerder waaren is niet meer dan normaal want wie is er nu eerder mensen die zogoed als naast de sluis woonen of de mensen die van de knrm die in de omliggende dorpen woonen.
    De knrm moet binnen 10 minuten uit vaaren maar als de bergers dat binnen 5 minuten doen is het niet meer dan normaal dat zij die mensen aan boord neemen anders verdrinken ze meschien nog en dan komt er meschien wel een onzinnige reactie van meneer A waarom de bergers ze niet aan boord neemen.
    En voor de uitspraak van u dat de mensen van de post in dienst zouden zijn van de bergers zou ik mij diep schaamen!
    wij koomen ook regelmaatig door de sluis en ik weet dat dit zeer bekwaame mensen zijn die niet alles uit de boeken doen maar een hoop praktijk ervaaring hebben van zowel zee als binnevaart en gezien u reactie heeft u dat niet ik krijg een beetje het idee dat u zelf lid ben van de knrm en gefrusteerd bent dat ze u niet opgepiept hebben.
    Verder wil ik de bemanning van de Con Zelo alle sterkte toe wensen met het verwerken met deze gebeurtenis gelukkig is er niemand bij verdronken .
    mvg Nico

    Geplaatst door: Nico op
  • Hallo mensen doe ff normaal wij varen hier dagelijks en hebben dagelijks met deze mensen op de post te maken gewoon toppie volk!
    Affijn zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten…

    Geplaatst door: domoor op
  • Beste “a”.
    U zegt daar nogal wat, dat “de heren op de verkeerscentrale bij het lokale bergingsbedrijf op de loonlijst staan.”
    Met andere woorden, de verkeersleiders zijn zakkenvullers die alleen maar aan zichzelf denken…ten koste van anderen ( mensenlevens ? )
    Het lijkt alsof u, niet gehinderd door enige kennis van zaken, uw (voor)oordeel alm klaar hebt voordat de feiten “boven water”zijn.

    Geplaatst door: B op
  • @De Egel. Verschil tussen LAT en NAP is daar bijna 3 meter. 9 mtr zal gerelateerd aan NAP zijn.

    Geplaatst door: Jan J op
  • hallo ,
    wij zijn er gisteren gepasseerd met pal laag water , de deuren gingen open aan de buitenkant en er passeerde ne super met 31.5 km op den AIS in den afvaart . we lagen er bijna bovenop , we spoelde zo de sluis uit en die achter ons in de sluis zat bijna boven op ons .
    ze gaan het echt ni leren !
    en hoorde op t’scheld mensen zagen over zijne golfslag .

    Geplaatst door: jefke op
  • Multraship en Polderman hebben het contract verkregen om het schip te bergen:http://www.tugspotters.com/dev/spots.php?itemid=37646

    Geplaatst door: zeesleper op
  • Ik vind de discussie hier een beetje jammer. Mijn gedachten gaan uit naar de schipper en zijn zonen. Ze hebben zich gelukkig kunnen redden maar zijn wel hun schip (en werk) kwijt. Sterkte mannen!

    Geplaatst door: Luc op
  • @a
    wat een domme uitlating,als je d,r niks van snapt ,of de situatie niet weet,hoe een en ander is gelopen is.
    Hou dan je mond.
    Wat had de knrm moeten doen ? Een looppank op het stijger leggen of zo, jou reactie doet me vermoeden dat we te maken hebben met een gefrustreerde,
    over het paard getilde knrm,er of aanhanger. Omdat de media de knrm weer niet kan noemen.
    Je moet je schamen.

    Geplaatst door: roel op
  • @a, de KNRM is er in de eerste plaats voor dat de opvarenden in veiligheid gesteld worden, en om zon snel zinkend schip boven te houden hebben ze het materieel niet, en waarschijnlijk was het leed al geschied voor de KNRM zou kunnen uitrukken.

    Geplaatst door: J op
  • Gek dat niemand zich op dit forum afvraagt waarom er geen hulpdiensten zijn gealarmeerd.Veel sterkte voor de eigenaar maar het wordt nu toch tijd dat er een onderzoek komt waarom de verkeersleiders van Hansweert geen knrm station allarmeren (knrm zit 500 meter verder). Het lijkt er nu wel heel erg op dat deze heren bij de lokale berger op de loonlijst staan……

    Geplaatst door: a op
  • mooi klusje voor polderman

    Geplaatst door: zeesleper op
  • Frans? Ik zie een Belgische vlag!

    Geplaatst door: sanderb op
  • Een cementtanker is (als het goed is) optdicht , ook geladen.
    Normaal blijft de lading cement dus ook bij zinken droog.
    Wat het ,,uitharden,, aangaat , het maakt een verschil wat voor soort cement er geladen is , hoogovencement bijvoorbeeld word minder hard dan andere soorten.

    Geplaatst door: Robert op
  • Ten eerste is de cement nog droog in de ketels, dus bij het bergen hele spits(39 meter schip dus) lichten, alle leidingen afhalen en drogen en vervolgens is dat te lossen. verder is er geen cement tanker die vaart zonder stabiliteits berekening, echter zit dit type schip aan zijn stabiliteit, en door los water tussen de tanks bij lekkage snel rank, zie hier resultaat. Ook bij de holcim in krimpen is voor de wal al eens een cementspits op zijn zij gevallen, door los water tussen de tanks,

    verder vriendelijke groet en behouden vaart

    Geplaatst door: john op
  • tankerboy volgens mij ben jij degene die alleen op dit stukje al 4 domme reactie heeft losgelaten!!
    Kijk eerst is naar je eigen!!

    Geplaatst door: harry op
  • Wist u dat er 20 jaar terug ook een cement tanker
    omsloeg in de voorhaven met het binnenvaren. Deze voer van Obourg richting Holland. Dat deze spitsen
    behoorlijk lagen te rollen bij de afvaart in de bochten tussen Doornik en Asperen is ook bekend. (Toen ook nog de bochten van Pot) Het los-systeem ligt behoorlijk hoog boven de wrangen wat uiteraard ook de lading in de tanks boven het wateroppervlak brengt. Ik denk dat deze schepen certificaten hebben verkregen zonder stabilliteits proeven berekend te hebben.

    Geplaatst door: j.a.d op
  • De jongens van de duwboot SCORPIO bedankt
    Is effen belangrijker of hij vol of leeg was.

    Geplaatst door: Jos op
  • Waar gaat dit gemiezemuis over?
    De kop zegt dat er een cementtanker gezonken is en de eerste regel dat hij geladen is met cement.
    Dit voor de slechte lezers.
    Persoonlijk vind ik het heel erg dat er een schip gezonken is.
    En ik ben blij dat de mensen aan boord er vanaf zijn gekomen.
    Bovendien wens ik die mensen sterkte met hun verlies, al is het materieel, maar ook dat is erg.

    Geplaatst door: Anja op
  • Negen meter water?
    Volgens de kaart staat er 6 meter boven LAT. Hoe meten ze die negen meter in hemelsnaam?

    Geplaatst door: De Egel op
  • @Johan,
    Je hoeft niet te lezen of het een tanker is, dat kun je zien op de foto’s bijvoorbeeld aan de tanks!!! (die half ronde dingen bovendeks.)

    Geplaatst door: Hans op
  • ps is dan niet de belgie,s vlag op dat france schip ???? maar je kunt ook niet alles weten

    Geplaatst door: ik op
  • Ik zag nu trouwens dat die geladen met cement is maar ik lees niet dat het een tanker is. Dan toch nog lastig om te bergen denk ik.

    Geplaatst door: Johan op
  • een lege tanker kan niet zinken dat bestaat niet!

    Geplaatst door: tankerboy op
  • @daan
    misschien bij de invaart hansweert lek gevaren?
    @ johan müller
    als die leeg is blijft die wel drijven he?

    Geplaatst door: einstein op
  • Wanneer cement een Beetje nat wordt wordt het niet vloeibaar.
    Dan kan het wel een tanker zijn maar moet je toch een hamer en een beiteltje mee nemen om het te lossen.
    Als de tanks goed dicht zijn kan je het er misschien uit
    Blazen of zuigen. Is t’ie wel geladen?

    Geplaatst door: Johan Müller op
  • @wouter overal ongeveer behalve op schuttevaer

    Geplaatst door: tankerboy op
  • Tankerboy
    Waar staat dat het een cemettanker is ?

    Geplaatst door: Wouter op
  • @Johan muller….uitharden??? Cementtanker vervoerd poeder en geen vloeibaar cement dus hoe zou dat moeten uitharden dan???…eerst je huiswerk doen voordat je een domme reactie plaatst onder een bergingsnaam nepperd!!

    Geplaatst door: tankerboy op
  • De cement zal nu ook wel aan het uitharden zijn!
    Leuk bergings klusje!

    Geplaatst door: Johan Müller op
  • toch wel nieuwschierig naar wat er gebeurt is aangezien de 2e zoon nog sliep …
    lijkt mij dat als je weet dat je lek bent dat je alle mensen uit bed trommelt..

    Geplaatst door: daan op

Reageer