Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Wrakkengrijper pakt Con Zelo in stukken

HANSWEERT [update]

Met de wrakkengrijper pakte de drijvende bok Cormorant van Multraship woensdag en donderdag de drie brokstukken van cementtanker Con Zela uit de voorhaven van de sluis bij Hansweert. Omdat bergen van het schip in haar geheel niet lukte (ze dreigde te breken), werd de Con Zelo in stukken gezaagd. De doorvaart werd donderdagmiddag weer vrijgegeven. Vanaf woensdagavond 18 uur was de scheepvaart door de sluis gestremd. Koninklijke Schuttevaer gaf schippers in overweging met een omweg via Antwerpen te varen. De drie delen van het wrak zijn afgevoerd naar Vlissingen.

1 / 14
Con Zelo

Con Zelo

Door Hans Heynen
De berging van de 22 mei bij Hansweert gezonken cementtanker Con Zelo (38,85 x 5,07 meter) moest in de nacht van 27 mei worden gestaakt, omdat het schip dreigde te breken op het moment dat het boven water kwam.
‘Normaal haal je eerst de lading uit het schip’, zei de Belgische schade-expert Denis van der Avoirt eerder in een interview met Schuttevaer. ‘Maar bij de cementtanker was dat niet mogelijk. Het schip zal nu op de bodem in drie stukken worden gezaagd en ten dele ook onder water worden doorgebrand. De drie stukken worden dan naar boven gehaald met de grijper.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (35)
  • Y. Rijkens

    Hier klopt ok geen fuck van echt welk niveau is dit geschreven

  • kobus

    Tuurlijk die mensen varen heel kort langs het kantje want met een beetje pech worden ze op het talud geslingerd.
    Ze deden het eigenlijk expres.
    Wat een onzin.
    De zeevaart word steeds groter en met een grotere diepgang.
    Als deze nog een beetje druk op hun roeren willen hebben om te varen moeten ze wel een beetje gas geven.

    Als de Westerschelde nog dieper word en schepen nog groter naar Antwerpen dan gaat dit nog veel vaker voorkomen.
    Dan heb ik het nog niet over zeeschepen die op een bepaalde tijd in Antwerpen moeten zijn om te schutten want die loodsen kijken helemaal nergens naar.

  • a6

    @containerboy,
    Wordt tijd dat jij eens bijgeschoold wordt met je domme reactie denk je dat die mensen het leuk vinden. Maar jij als BOY denkt natuurlijk aan hele andere dingen.

  • storm

    wat n domme reacties zeg.niveau kleuterschool

  • Jan

    Mannen pas! .
    Volgens mij de KNRM komt deze niet te pas in dit verhaal.
    Mijn gegevens zeggen dat ze niet gealameerd via de pieper. Er wellicht telefonisch contact geweest met de dienstdoende schipper van de “Jan van Engelenburg”.
    Dus jongens kritiek richting reddingmaatschappij is onterecht en ja hoor aardig klusje voor Bas en zijn medewerkers.

  • Nico

    Beste meneer a.
    Volgens mij bent u niet helemaal op de hoogte daar van de situatie.
    Dat de bergers van Hansweert eerder waaren is niet meer dan normaal want wie is er nu eerder mensen die zogoed als naast de sluis woonen of de mensen die van de knrm die in de omliggende dorpen woonen.
    De knrm moet binnen 10 minuten uit vaaren maar als de bergers dat binnen 5 minuten doen is het niet meer dan normaal dat zij die mensen aan boord neemen anders verdrinken ze meschien nog en dan komt er meschien wel een onzinnige reactie van meneer A waarom de bergers ze niet aan boord neemen.
    En voor de uitspraak van u dat de mensen van de post in dienst zouden zijn van de bergers zou ik mij diep schaamen!
    wij koomen ook regelmaatig door de sluis en ik weet dat dit zeer bekwaame mensen zijn die niet alles uit de boeken doen maar een hoop praktijk ervaaring hebben van zowel zee als binnevaart en gezien u reactie heeft u dat niet ik krijg een beetje het idee dat u zelf lid ben van de knrm en gefrusteerd bent dat ze u niet opgepiept hebben.
    Verder wil ik de bemanning van de Con Zelo alle sterkte toe wensen met het verwerken met deze gebeurtenis gelukkig is er niemand bij verdronken .
    mvg Nico

  • domoor

    Hallo mensen doe ff normaal wij varen hier dagelijks en hebben dagelijks met deze mensen op de post te maken gewoon toppie volk!
    Affijn zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten…

  • B

    Beste “a”.
    U zegt daar nogal wat, dat “de heren op de verkeerscentrale bij het lokale bergingsbedrijf op de loonlijst staan.”
    Met andere woorden, de verkeersleiders zijn zakkenvullers die alleen maar aan zichzelf denken…ten koste van anderen ( mensenlevens ? )
    Het lijkt alsof u, niet gehinderd door enige kennis van zaken, uw (voor)oordeel alm klaar hebt voordat de feiten “boven water”zijn.

  • Jan J

    @De Egel. Verschil tussen LAT en NAP is daar bijna 3 meter. 9 mtr zal gerelateerd aan NAP zijn.

  • jefke

    hallo ,
    wij zijn er gisteren gepasseerd met pal laag water , de deuren gingen open aan de buitenkant en er passeerde ne super met 31.5 km op den AIS in den afvaart . we lagen er bijna bovenop , we spoelde zo de sluis uit en die achter ons in de sluis zat bijna boven op ons .
    ze gaan het echt ni leren !
    en hoorde op t’scheld mensen zagen over zijne golfslag .

  • zeesleper

    Multraship en Polderman hebben het contract verkregen om het schip te bergen:http://www.tugspotters.com/dev/spots.php?itemid=37646

  • Luc

    Ik vind de discussie hier een beetje jammer. Mijn gedachten gaan uit naar de schipper en zijn zonen. Ze hebben zich gelukkig kunnen redden maar zijn wel hun schip (en werk) kwijt. Sterkte mannen!

  • roel

    @a
    wat een domme uitlating,als je d,r niks van snapt ,of de situatie niet weet,hoe een en ander is gelopen is.
    Hou dan je mond.
    Wat had de knrm moeten doen ? Een looppank op het stijger leggen of zo, jou reactie doet me vermoeden dat we te maken hebben met een gefrustreerde,
    over het paard getilde knrm,er of aanhanger. Omdat de media de knrm weer niet kan noemen.
    Je moet je schamen.

  • J

    @a, de KNRM is er in de eerste plaats voor dat de opvarenden in veiligheid gesteld worden, en om zon snel zinkend schip boven te houden hebben ze het materieel niet, en waarschijnlijk was het leed al geschied voor de KNRM zou kunnen uitrukken.

  • a

    Gek dat niemand zich op dit forum afvraagt waarom er geen hulpdiensten zijn gealarmeerd.Veel sterkte voor de eigenaar maar het wordt nu toch tijd dat er een onderzoek komt waarom de verkeersleiders van Hansweert geen knrm station allarmeren (knrm zit 500 meter verder). Het lijkt er nu wel heel erg op dat deze heren bij de lokale berger op de loonlijst staan……

  • zeesleper

    mooi klusje voor polderman

  • sanderb

    Frans? Ik zie een Belgische vlag!

  • Robert

    Een cementtanker is (als het goed is) optdicht , ook geladen.
    Normaal blijft de lading cement dus ook bij zinken droog.
    Wat het ,,uitharden,, aangaat , het maakt een verschil wat voor soort cement er geladen is , hoogovencement bijvoorbeeld word minder hard dan andere soorten.

  • john

    Ten eerste is de cement nog droog in de ketels, dus bij het bergen hele spits(39 meter schip dus) lichten, alle leidingen afhalen en drogen en vervolgens is dat te lossen. verder is er geen cement tanker die vaart zonder stabiliteits berekening, echter zit dit type schip aan zijn stabiliteit, en door los water tussen de tanks bij lekkage snel rank, zie hier resultaat. Ook bij de holcim in krimpen is voor de wal al eens een cementspits op zijn zij gevallen, door los water tussen de tanks,

    verder vriendelijke groet en behouden vaart

  • harry

    tankerboy volgens mij ben jij degene die alleen op dit stukje al 4 domme reactie heeft losgelaten!!
    Kijk eerst is naar je eigen!!

  • j.a.d

    Wist u dat er 20 jaar terug ook een cement tanker
    omsloeg in de voorhaven met het binnenvaren. Deze voer van Obourg richting Holland. Dat deze spitsen
    behoorlijk lagen te rollen bij de afvaart in de bochten tussen Doornik en Asperen is ook bekend. (Toen ook nog de bochten van Pot) Het los-systeem ligt behoorlijk hoog boven de wrangen wat uiteraard ook de lading in de tanks boven het wateroppervlak brengt. Ik denk dat deze schepen certificaten hebben verkregen zonder stabilliteits proeven berekend te hebben.

  • Jos

    De jongens van de duwboot SCORPIO bedankt
    Is effen belangrijker of hij vol of leeg was.

  • Anja

    Waar gaat dit gemiezemuis over?
    De kop zegt dat er een cementtanker gezonken is en de eerste regel dat hij geladen is met cement.
    Dit voor de slechte lezers.
    Persoonlijk vind ik het heel erg dat er een schip gezonken is.
    En ik ben blij dat de mensen aan boord er vanaf zijn gekomen.
    Bovendien wens ik die mensen sterkte met hun verlies, al is het materieel, maar ook dat is erg.

  • De Egel

    Negen meter water?
    Volgens de kaart staat er 6 meter boven LAT. Hoe meten ze die negen meter in hemelsnaam?

  • Hans

    @Johan,
    Je hoeft niet te lezen of het een tanker is, dat kun je zien op de foto’s bijvoorbeeld aan de tanks!!! (die half ronde dingen bovendeks.)

  • ik

    ps is dan niet de belgie,s vlag op dat france schip ???? maar je kunt ook niet alles weten

  • Johan

    Ik zag nu trouwens dat die geladen met cement is maar ik lees niet dat het een tanker is. Dan toch nog lastig om te bergen denk ik.

  • tankerboy

    een lege tanker kan niet zinken dat bestaat niet!

  • einstein

    @daan
    misschien bij de invaart hansweert lek gevaren?
    @ johan müller
    als die leeg is blijft die wel drijven he?

  • Johan Müller

    Wanneer cement een Beetje nat wordt wordt het niet vloeibaar.
    Dan kan het wel een tanker zijn maar moet je toch een hamer en een beiteltje mee nemen om het te lossen.
    Als de tanks goed dicht zijn kan je het er misschien uit
    Blazen of zuigen. Is t’ie wel geladen?

  • tankerboy

    @wouter overal ongeveer behalve op schuttevaer

  • Wouter

    Tankerboy
    Waar staat dat het een cemettanker is ?

  • tankerboy

    @Johan muller….uitharden??? Cementtanker vervoerd poeder en geen vloeibaar cement dus hoe zou dat moeten uitharden dan???…eerst je huiswerk doen voordat je een domme reactie plaatst onder een bergingsnaam nepperd!!

  • Johan Müller

    De cement zal nu ook wel aan het uitharden zijn!
    Leuk bergings klusje!

  • daan

    toch wel nieuwschierig naar wat er gebeurt is aangezien de 2e zoon nog sliep …
    lijkt mij dat als je weet dat je lek bent dat je alle mensen uit bed trommelt..

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook