Brandstofverbruik binnenvaart daalt bijna 7%

Tussen 2007 en 2010 zijn binnenvaartschippers gemiddeld 6,7% zuiniger gaan varen. Dit blijkt uit onderzoek dat Ecorys heeft uitgevoerd voor Agentschap NL, de uitvoerder van het programma VoortVarend Besparen.

voortvarend besparen

Doel van het programma was het brandstofverbruik met 5% terug te dringen. Deze doelstelling is dus ruimschoots gehaald. De besparing levert reders en schippers jaarlijks zo’n 27 miljoen euro op en levert een bijdrage aan de vermindering van CO2-uitstoot. Dit blijkt uit het monitoringsrapport van het programma dat maandag 30 mei is verschenen. Ecorys zette daarvoor, in samenwerking met CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer enquêtes uit onder ruim 3000 binnenvaartondernemingen en ontwikkelde voor aanvang van het programma een monitoringsysteem dat kon worden gebruikt voor het maken van een nulmeting.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Zolang brandstof relatief gezien veel goedkoper is dan een arbeidsuur kan je het shaken..

    Politiek en waarheid… statestiek en waarheid…
    Maargoed het staat goed als Melanie het zegt.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Vraag eens informatie naar optifuelnow@gmail.com
    Opti-Fuel is een toepassing op uw bestaande brandstofmotor met een minimale besparing van 5% en 20% tot 50% minder Co2 uitstoot. Deze worden al op verschillende schepen toegepast. Waaronder MSG, Veerhaven V. Ook in de vrachtwagensector!

    Geplaatst door: Max op
  • Maak de gasolie maar weer € 250,– zou u zien hoe snel het verbruik omhoog gaat.
    Dat langzame varen is pure armoede, de exploitatie kosten van een doorsnee nieuwbouwschip liggen hoger dan de opbrengst van de vracht, dus moet je zien dat je zo min mogelijk achteruit boert, dus bezuinigen en de eerste ne grootste kostenpost is de brandstof die bijna € 800,00 per 1000 liter was.
    Dus als je 2000 liter bespaart op een reis naar Basel is dit € 1600,–, als je 3000 ton mee neemt is dit 0,50 cent per ton.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Ik zeg niet dat je gevoel niet moet gebruiken, maar ik vind het toch makkelijk hoe hard je loopt voor je de sluis invaart, maar goed gevoel is ook goed.
    Je hebt er toch mee te dealen wat je ook van die jongens vind dan maar het liefst zo veilig mogelijk lijkt me.

    Geplaatst door: Daniel op
  • kobus
    jij ben bijdehand dat personeel is veel duurder dan het voordeel van zuiniger draaien en gij mij niet vertellen heo ik zuinig moet varen want dat heb ik zelf allang ondekt en dat zonder pc er zijn ook mensen die ergens anders varen dan op de Rijn en dan 2tot3 rijzen in de week doen daar kan met een paar uur voordeel nooit 24 uurs bemaning op zetten maar zo slim was jij nog niet

    Geplaatst door: a3 op
  • @ A3 die vaartijden wet mag je zelf indelen hoor.
    Als jij genoeg personeel neemt en dan 24 uur per dag ga varen met minder liter per uur.
    Moet je wel even een computer nemen om de boel uit te rekenen.
    Want dat is nou de kunst zo voordelig mogelijk.
    kijk met 50l per uur kom je mischien ook wel in de Rhur maar duurt het gewoon 40 uur 40x50l=2000l
    en met 100l per uur 20 uur is ook 2000l dus dat maakt dan niks uit.
    (Dit is maar een stom voorbeeld, is alleen om het duidelijk te maken.)
    Ja jezelf pesten heet dat.
    Gewoon verbruik computertje aan boord diepte meter snelheids meter.

    Zie je ook gelijk dat je niet zover bij kan varen als je eerst dacht.
    Schip gaat zuigen klein beetje verbruik gaat omhoog snelheid lager.
    De meeste schepen hebben echt meer water nodig als je denkt om goed te lopen.

    Die tijd dat we met 300 pk naar Basel voeren en achter elke kei konden wegduiken is echt voorbij.

    Geplaatst door: Kobus op
  • vaartijden wet afschaffen kunnen wenog meer olie sparen

    Geplaatst door: A3 op
  • AIS is gewoon heel handig en had allang verplicht moeten zijn.
    Daarbij ook nog als het niet werkt een boete,net als je navigatie verlichting het niet doet of niet goed is.
    Ook gelijk verplichten dat het blauwe bord er op aangesloten word.
    Niet met z’n allen vasthouden aan vroeger vroeger is voorbij.
    Het is gewoon makkelijk als je op je radar als je afvarig ben 3 schepen naast elkaar zie opkomen en je kan zien hoe die schepen heten ,hoe snel ze gaan ,en of ze een blauw bord bij hebben staan.

    Het is dan ook makkelijker om met elkaar dingen af te spreken.

    Als je met een scheepje of 10 richting sluis vaart kan je zien hoe snel cq langzaam je buren gaan en daar je vaart op aanpassen.

    Maar zoals alles in de binnenvaart eerst een overgangs regeling van tig jaar.

    Kap daar nou eens mee, gewoon het is nu 2011 en 2013 moet iedereen het gewoon hebben klaar.
    Kan je 2 jaar sparen .

    Geplaatst door: Kobus op
  • Wat is er mis met NL mensen?
    De meesten willen wel geld verdienen maar niet werken.
    De gene die wel willen werken en het kunnen krijgen te weinig betaald dus stoppen ermee.
    Het te weinig betalen komt door het te weinig betaald krijgen voor de vracht.
    Dus om nog wat over te houden willen de meeste (niet allemaal)filipijnen aan boord.
    Die kosten niks en met een bakje rijst zijn ze al blij.
    Voor degene die dat dus met filipijnen doen,
    vergeet uw zwemvest en val overboord onder het varen.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Goed gedaan. Als men nu eens kan regelen dat die stomme meldedag vervalt, dan kunnen we nog meer besparen. Nu vaart iemand erop om net voor 17:00 zijn meldedag te kunnen halen om vervolgens heel de lostijd te liggen wachten. In deze tijd met de huidige communicatiemiddelen is het natuurlijk eenn koud kunstje om gewoon een losafspraak te maken.

    Geplaatst door: Leo op
  • Daniel,tuurlijk makkelijk voor de oostblokkers maar die moet je al helemaal niet aan boord willen hebben wat is er mis met nl mensen?,maar die zijn te duur volgens de meeste anders kunnen ze hun 500 mercedes niet rijden en lekker de pool met een hongerloontje laten varen of nog erger een filipijn voor t loon van een vakkenvuller laten werken liefst 8 maanden op en 1 week af.

    En makkelijk met sluizen invaren is helemaal bullshit da,s je werk en een gevoel.

    Goeie rijs.

    Geplaatst door: ikke op
  • @ikke ik snap uw reactie totaal niet over ais, wat heeft u er voor belang bij dat iemands pc uitvalt en geen ais heeft ?
    Is toch makkelijk man, laat die ouderwetse gedachte toch gaan. Heb dit al 5x gelezen van u. Makkelijk met sluizen invaren. Makkelijk voor onze oostblokjongens.

    Geplaatst door: Daniel op
  • Idd computer die de vaarweg aangeeft de meeste kunnen niet zonder en ik wil wel eens zien als de AIS uitvalt wie t dan nog weet in de mist???,verder wel een positief verhaal voor de buiten wereld….

    Geplaatst door: ikke op
  • Prima prestatie! EICB, heel veel succes met een goede voortzetting van het programma!

    Geplaatst door: Jeanine Kwakernaak – HME op

Reageer

Brandstofverbruik binnenvaart daalt bijna 7% | Schuttevaer.nl

Brandstofverbruik binnenvaart daalt bijna 7%

Tussen 2007 en 2010 zijn binnenvaartschippers gemiddeld 6,7% zuiniger gaan varen. Dit blijkt uit onderzoek dat Ecorys heeft uitgevoerd voor Agentschap NL, de uitvoerder van het programma VoortVarend Besparen.

voortvarend besparen

Doel van het programma was het brandstofverbruik met 5% terug te dringen. Deze doelstelling is dus ruimschoots gehaald. De besparing levert reders en schippers jaarlijks zo’n 27 miljoen euro op en levert een bijdrage aan de vermindering van CO2-uitstoot. Dit blijkt uit het monitoringsrapport van het programma dat maandag 30 mei is verschenen. Ecorys zette daarvoor, in samenwerking met CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer enquêtes uit onder ruim 3000 binnenvaartondernemingen en ontwikkelde voor aanvang van het programma een monitoringsysteem dat kon worden gebruikt voor het maken van een nulmeting.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Zolang brandstof relatief gezien veel goedkoper is dan een arbeidsuur kan je het shaken..

    Politiek en waarheid… statestiek en waarheid…
    Maargoed het staat goed als Melanie het zegt.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Vraag eens informatie naar optifuelnow@gmail.com
    Opti-Fuel is een toepassing op uw bestaande brandstofmotor met een minimale besparing van 5% en 20% tot 50% minder Co2 uitstoot. Deze worden al op verschillende schepen toegepast. Waaronder MSG, Veerhaven V. Ook in de vrachtwagensector!

    Geplaatst door: Max op
  • Maak de gasolie maar weer € 250,– zou u zien hoe snel het verbruik omhoog gaat.
    Dat langzame varen is pure armoede, de exploitatie kosten van een doorsnee nieuwbouwschip liggen hoger dan de opbrengst van de vracht, dus moet je zien dat je zo min mogelijk achteruit boert, dus bezuinigen en de eerste ne grootste kostenpost is de brandstof die bijna € 800,00 per 1000 liter was.
    Dus als je 2000 liter bespaart op een reis naar Basel is dit € 1600,–, als je 3000 ton mee neemt is dit 0,50 cent per ton.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Ik zeg niet dat je gevoel niet moet gebruiken, maar ik vind het toch makkelijk hoe hard je loopt voor je de sluis invaart, maar goed gevoel is ook goed.
    Je hebt er toch mee te dealen wat je ook van die jongens vind dan maar het liefst zo veilig mogelijk lijkt me.

    Geplaatst door: Daniel op
  • kobus
    jij ben bijdehand dat personeel is veel duurder dan het voordeel van zuiniger draaien en gij mij niet vertellen heo ik zuinig moet varen want dat heb ik zelf allang ondekt en dat zonder pc er zijn ook mensen die ergens anders varen dan op de Rijn en dan 2tot3 rijzen in de week doen daar kan met een paar uur voordeel nooit 24 uurs bemaning op zetten maar zo slim was jij nog niet

    Geplaatst door: a3 op
  • @ A3 die vaartijden wet mag je zelf indelen hoor.
    Als jij genoeg personeel neemt en dan 24 uur per dag ga varen met minder liter per uur.
    Moet je wel even een computer nemen om de boel uit te rekenen.
    Want dat is nou de kunst zo voordelig mogelijk.
    kijk met 50l per uur kom je mischien ook wel in de Rhur maar duurt het gewoon 40 uur 40x50l=2000l
    en met 100l per uur 20 uur is ook 2000l dus dat maakt dan niks uit.
    (Dit is maar een stom voorbeeld, is alleen om het duidelijk te maken.)
    Ja jezelf pesten heet dat.
    Gewoon verbruik computertje aan boord diepte meter snelheids meter.

    Zie je ook gelijk dat je niet zover bij kan varen als je eerst dacht.
    Schip gaat zuigen klein beetje verbruik gaat omhoog snelheid lager.
    De meeste schepen hebben echt meer water nodig als je denkt om goed te lopen.

    Die tijd dat we met 300 pk naar Basel voeren en achter elke kei konden wegduiken is echt voorbij.

    Geplaatst door: Kobus op
  • vaartijden wet afschaffen kunnen wenog meer olie sparen

    Geplaatst door: A3 op
  • AIS is gewoon heel handig en had allang verplicht moeten zijn.
    Daarbij ook nog als het niet werkt een boete,net als je navigatie verlichting het niet doet of niet goed is.
    Ook gelijk verplichten dat het blauwe bord er op aangesloten word.
    Niet met z’n allen vasthouden aan vroeger vroeger is voorbij.
    Het is gewoon makkelijk als je op je radar als je afvarig ben 3 schepen naast elkaar zie opkomen en je kan zien hoe die schepen heten ,hoe snel ze gaan ,en of ze een blauw bord bij hebben staan.

    Het is dan ook makkelijker om met elkaar dingen af te spreken.

    Als je met een scheepje of 10 richting sluis vaart kan je zien hoe snel cq langzaam je buren gaan en daar je vaart op aanpassen.

    Maar zoals alles in de binnenvaart eerst een overgangs regeling van tig jaar.

    Kap daar nou eens mee, gewoon het is nu 2011 en 2013 moet iedereen het gewoon hebben klaar.
    Kan je 2 jaar sparen .

    Geplaatst door: Kobus op
  • Wat is er mis met NL mensen?
    De meesten willen wel geld verdienen maar niet werken.
    De gene die wel willen werken en het kunnen krijgen te weinig betaald dus stoppen ermee.
    Het te weinig betalen komt door het te weinig betaald krijgen voor de vracht.
    Dus om nog wat over te houden willen de meeste (niet allemaal)filipijnen aan boord.
    Die kosten niks en met een bakje rijst zijn ze al blij.
    Voor degene die dat dus met filipijnen doen,
    vergeet uw zwemvest en val overboord onder het varen.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Goed gedaan. Als men nu eens kan regelen dat die stomme meldedag vervalt, dan kunnen we nog meer besparen. Nu vaart iemand erop om net voor 17:00 zijn meldedag te kunnen halen om vervolgens heel de lostijd te liggen wachten. In deze tijd met de huidige communicatiemiddelen is het natuurlijk eenn koud kunstje om gewoon een losafspraak te maken.

    Geplaatst door: Leo op
  • Daniel,tuurlijk makkelijk voor de oostblokkers maar die moet je al helemaal niet aan boord willen hebben wat is er mis met nl mensen?,maar die zijn te duur volgens de meeste anders kunnen ze hun 500 mercedes niet rijden en lekker de pool met een hongerloontje laten varen of nog erger een filipijn voor t loon van een vakkenvuller laten werken liefst 8 maanden op en 1 week af.

    En makkelijk met sluizen invaren is helemaal bullshit da,s je werk en een gevoel.

    Goeie rijs.

    Geplaatst door: ikke op
  • @ikke ik snap uw reactie totaal niet over ais, wat heeft u er voor belang bij dat iemands pc uitvalt en geen ais heeft ?
    Is toch makkelijk man, laat die ouderwetse gedachte toch gaan. Heb dit al 5x gelezen van u. Makkelijk met sluizen invaren. Makkelijk voor onze oostblokjongens.

    Geplaatst door: Daniel op
  • Idd computer die de vaarweg aangeeft de meeste kunnen niet zonder en ik wil wel eens zien als de AIS uitvalt wie t dan nog weet in de mist???,verder wel een positief verhaal voor de buiten wereld….

    Geplaatst door: ikke op
  • Prima prestatie! EICB, heel veel succes met een goede voortzetting van het programma!

    Geplaatst door: Jeanine Kwakernaak – HME op

Reageer