Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

OPINIE Frank Galle: De erfenis (vervolg)

WERKENDAM

Een tweetal weken geleden schreef ik over onze erfenis: de winstuitkering van Nationale Nederlanden (NN) over de periode 1996-2004. Ik deed toen het voorstel het getwist te staken en het overblijvende geld te gebruiken voor de verwezenlijking van onze ambitie om één sterke vertegenwoordiging voor de gehele sector te realiseren. Maar daaraan werd geen gehoor gegeven. De rechtszaak is 19 mei. Ik heb mij daarop eens verder in de hele zaak verdiept.

1 / 1
Frank Galle

Frank Galle

Hoe zit de vork in de steel? In 1996 wordt de Ziektewet geprivatiseerd. Werkgevers moeten sindsdien bij ziekte van hun werknemer het loon een vol jaar doorbetalen. Voor MKB-ondernemer is dat een groot risico.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (6)
  • Jan Veldman

    Beste Hens

    Inderdaad heb ik 18 jaar als bestuurslid CBOB en 8 jaar als manager KB partijen gediend. Tegelijk was ik ook 5 jaar bestuurslid BN en ben door partijen aangewezen om het secretariaat van het Branche overleg en de vereffening van BN, waaronder de uitkering NN valt te regelen. Tot nu toe heeft geen van de partijen aanleiding gezien mijn persoon en positie ter discussie te stellen. Voor al die functies gold dat je soms ver uiteengaande standpunten moet verenigen.

    Samen met Ton Roos heb ik zo ook gewerkt aan de NN uitkering. Fiscale en juridisch adviezen gevraagd en naar een voorstel toegewerkt. Helaas is Ton uitgevallen en kreeg ik toen met een nieuw CBRB standpunt alleen te maken.

    Het voorstel van Frank heeft een paar nadelen. Ik noem er twee:
    – Er zal dan vennootschapsbelasting betaald moeten worden. kosten ca 250.000.
    – Er ligt nog een beslag op vanwege een vordering op een der partijen. Die moet dan eerst afgewikkeld worden. Kost net zoiets.

    Hens, je ziet mijn motieven hebben niks te maken met partijdigheid. Het is gewoon zakelijke deskundigheid. Jouw verdachtmakingen in deze richting zijn een excuus waard.

    Wat jij haantjes gedrag noemt, schaar ik ook onder ondeskundig besluiten. Eerst na het aanspannen van de rechtszaak mocht ik komen uitleggen hoe het contract en de context van BN er uit zag. Verschillende aspecten waren onbekend. Jammer, jammer, jammer.

    Ik ben geen jurist maar ik heb een jaar geleden op deze site en daarna tegen betrokkenen persoonlijk geroepen. Partijen kom met elkaar overeen dat je de uitspraak van de rechter respecteert en niet in hoger beroep gaat. Tot heden geen reactie. Ook Frank heb ik al eens gezegd dat dat het meest gunstige was. Overigens wel zonder alle achtergronden uit de doeken te doen, dus ik neem hem niet kwalijk, dat hij dat niet zomaar van me aanneemt. Overigens heeft Frank frisse ideeen, waar niets aan fout is. Het geld moet alleen aan andere route gaan om meer voor de binnenvaart te kunnen betekenen.

    Overigens is het Frank die kiest voor de vorm van een open brief. In deze nog niet zo slecht, maar dan kun je niet van mij verlangen dat ik mijn standpunt en argumenten over de telefoon bespreek.

    Overigens ben ik graag bereid om de mogelijkheden van frisse ideeen van wie dan ook mee te helpen uitwerken tot verbetering van de binnenvaart.

    Met groet

  • H. van Buren

    Beste Jan,

    Het is jammer dat je insinueert dat Frank Galle alleen maar losse flodders lanceert. Het verbaasde mij, dat als Frank Galle het allemaal fout heeft, je niet uitlegt hoe het dan wel zit. Ik ken het dossier niet goed genoeg om een oordeel te vellen over wie er gelijk heeft. Het is mij wel duidelijk dat jij partij bent in deze zaak en dan is het vrij onverstandig jezelf ook als deskundige uit te roepen. Een deskundige in een zaak in n.l. een neutraal persoon. De organisaties, waar jij ook bij hoort/bij hoorde, hebben jaren de tijd gehad om een fatsoenlijke manier te vinden om dit dossier te sluiten. Waarschijnlijk is dit door hebzucht, haantjes gedrag en een diepe aversie tegen elkaar niet gelukt. Met jouw reactie laat je zien hoe diep de hakken in het zand staan. Frank Galle en de ondertekenaars (± 33% van de betalers) proberen een oplossing aan te dragen om dit dossier te sluiten en een modder gevecht voor de rechtbank te voorkomen. Er is n.l. maar één grote verleizer, de binnenvaart. Kraak het niet af, denk mee of reageer niet. Als ESO voorzitter zou je blij moeten zijn dat iemand het initiatief genomen heeft en probeert om alle organisaties op één lijn te brengen. Of het Frank Galle lukt is punt twee. Frank Galle laat zich gelukkig niet leiden door emoties, denkt niet in verzuiling en heeft zakelijke argumenten.
    Eén ding weet ik wel, dat het in de negentigerjaren met Binnenvaart Nederland niet gelukt is. Hoe dat kwam weet je waarschijnlijk zelf het beste, toen was je toch partij? Misschien kan je Frank Galle nu als deskundige adviseren in zijn missie.

    Hens van Buren m.t.s. Hanna

  • Jan Veldman

    Beste Bert

    Sinds 1995 heb ik een fors deel van mijn tijd gegeven aan samenwerken in de binnenvaart. Eerst in Binnenvart Nederland. en daarna als secretaris van het Branche-overleg (CBRB, KB en R en IJ) tot 2009. Frank heb ik verschillende keren over dit onderwerp aangesproken. Hij weet dat er belemmeringen zijn, maar werpt toch onmogelijk uit te voeren ideeen in de openbaarheid. Dat brengt niet verder. Graag wil ik hem en zijn ideeen ondersteunen met mijn kennis van bepaalde zaken. De informatie die ik in handen heb daarbij gebruikend. Je moet echter wel de gelegenheid krijgen.

    met groet

  • Bert Vreewijk

    Beste heer Veldman,

    Dhr Galle is om z’n minst nog bezig om iets te doen voor de binnenvaart sector. U heeft de informatie in handen en doet er niets mee want er moet naar gevraagd worden.
    Als u zo.n warm hart voor de binnenvaart zou hebben zou u ook contact op kunnen nemen met dhr Galle. Dit in plaats van hem hier openlijk onderuit te halen of in iedergeval een poging daar toe te doen.
    Heer Galle ga vooral door met uw goede bedoelingen en hopnlijk kan de gehele sector daarvan mee profiteren.
    Dus klein of groot, oud en nieuw, wel of niet aangsloten bij een organisatie, tankers,vrachtschepen, containerschepen en al het andere wat drijft.
    Blijf allemaal meedenken en wellicht gebeurt er dan eindelijk wat positiefs in onze beroepssector.
    Ik vindt dat wij met een betrekkelijk kleine beroepssector een enorme vervoerscapaciteit hebben waar we trots op mogen zijn.

    mvg Bert Vreewijk

  • Jan Veldman

    Beste Frank

    Erg jammer dat je weer een losse flodder richt zonder je echt in de zaak te verdiepen en bij mij als beheerder van de gelden en deskundige in de rechtszaak ook maar één telefoontje er over te plegen. Ik heb hier naast me een dossier vam ca 20 cm liggen. Daarin staan een fors aantal zaken die maken dat dit geld niet zo gebruikt kan worden. Bovendien hebben de betrokken bonden (CBRB, KB en R en IJ) niet alleen de rechten, maar ook de plichten van BN overgenomen. Daar waren ook kosten mee gemoeid die voorgeschoten zijn uit eigen vermogen. Veel feiten vind je in mijn vorige reacties.

    Je doel is me sympathiek en dat weet je. Informeer je echter, voordat je mensen op het verkeerde been zet.

    Met groet

    Jan Veldman

  • Jan Steenstra

    Het lijkt ons een goed voorstel.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook