Oude radarapparatuur in de ban

Het gebruik van een groot aantal verouderde radartypen in de binnenvaart wordt 31 december 2011 verboden. Het gaat om rivierradarinstallaties die voor 1990 zijn gefabriceerd en sinds 2000 niet meer worden geplaatst. Onduidelijk is welke aantallen nog in bedrijf zijn. Leveranciers proberen in elk geval te spelen op de behoefte aan radars die naar zij hopen zal ontstaan.

Radarscherm

Door Tobias Pieffers
Het verbod zou eigenlijk in 2009 ingaan, maar werd twee keer uitgesteld. Dit jaar is het dan zover. Radartypen die niet voldoen aan de ‘nieuwe’ voorschriften uit 1989 moeten er uit. Maar er is nog een uitweg voor schippers die zich geen nieuwe radar kunnen veroorloven. Zij kunnen een beroep doen op de crisis-hardheidsclausule, die uitstel geeft van voorgeschreven eisen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Echt waar, ik vind al die nieuwe radarsystemen prachtig.
    En toch ben ik heel erg blij met mijn 33 jaar oude Swiss Radar.
    Waarom? Hij geeft onder alle omstandigheden een gestoken scherp beeld (dat vonden ook de RP-mannen die mij laatst controleerden). En de elektronica van “toen” is veel robuuster dan de moderne: een paar jaar geleden sloeg de bliksem in een torenkraan naast mijn boot. Alle moderne apparatuur op mijn boot(zoals laptop, GPS, flatscreenTV, digitenne) waren kapot, maar alle oudere spullen zoals de Radar hadden geen problemen.
    Ik begrijp niet dat oude apparatuur vervangen moet worden, alleen maar omdat het oud is.
    Nieuw is zeker niet altijd beter of betrouwbaarder!!!

    Geplaatst door: Wim Sleepboot op
  • Die oude radars hebben een probleem. Ze zijn te goed. Ze zenden zo krachtig dat ze boven de norm van de straling zitten. Daarom hebben die zo een groot onder scheidingsvermogen. Kan geen nieuwe radar tegen op.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Er is nog niemand geweest die mij op technische
    gronden kon vertellen waarom deze radars niet meer
    mogen, maar als ik dit artikel lees lijkt het
    het erg veel op een advertentie voor nieuwe radars
    en wat er allemaal op zit waar een hoop mensen
    niet op zitten te wachten en ik vind het best
    allemaal wel mooi maar ook wel veel geld als
    je hem maar af en toe nodig hebt op een klein
    scheepje en ik denk dat ik goedkoper die enkele
    keer beter stil kan leggen.

    Geplaatst door: arno Boogaart op
  • Ja die oude zijn scherper is mijn ervaring ,nu heb ik overigens een radar uit 2000 dus die zal waarschijnlijk wel verbeterd zijn door de nieuwe hoop ik…..
    Maar op mn vorige schip had ik dus zo`n jma 606 die nu verboden word, dat was scherper als deze
    maar omdat ik hier nu wel een dagbeeld heb (is groot voordeel ! en waar het geloof ik opgebaseerd is dat 300 m bereik ….wat je bij hoge uitzondering misschien eens gebruikt om een sluis in te varen als je de kop niet ziet

    Geplaatst door: bram op
  • Is het echt zo dat deze oude radars een zoveel beter beeld geven dan de nieuwe? Of is dat alleen bij extreme weersomstandigheden zoals hieronder beschreven. Want dan bied radaroverlay misschien uitkomst. Natuurlijk moeten vernieuwingen niet ten koste gaan van alles maar het heeft toch ook grote voordelen.
    Wat ik me ook afvraag hoeveel tegengeluid zo een man achter dat bureau nou krijgt. Als het zoveel problemen zou opleveren moet dat toch ergens aan te merken zijn? Grotere ledenaantalen van de bonden? acties? Hogere vrachtprijzen om de lasten te kunnen dragen?
    En als het niet over geld gaat: hoeveel mensen zouden een nieuw radar weigeren als het hun gratis werd aangeboden. AIS was/is toch ook zo slecht?
    En nog even over tresco: Heel flauw en kortzichtig om dat zo te stellen. Als je je personeel opleid doe je dat toch zo goed dat ze geen tresco nodig hebben. Maar het is wel enorm handig.
    Lijkt wel een beetje op een kopschroef. ik heb moeten leren varen zonder. Maar soms is’ie wel heel handig.

    vr gr

    Geplaatst door: bertje op
  • aan bertje,

    Als je mij als leermeester had gehad had je niet zo stom lopen schrijven als je nu doet , het is net wat a3 schrijft de oude radar beelden zijn stukken beter dan nu , daar komt bij , waarom zou je een goed werkend radar wegdoen terwijl je er misschien al jaren mee vaart en dus dat radar gewend bent.
    En doe in de mist maar een keer de sateliet uitzetten zodat de tresco niet werkt , 3 x raden wat er gebeurt op de rivier.

    Geplaatst door: ag bosma op
  • beste Bertje het heeft hier niets te maken met geld voor nieuw radar maar het beeld van de oude radar wat jij niet kent is beter dan nu probeer maar met wind kracht 7 of 8 in zeeland tonen erop te krijgen dat lukt je niet op de oude radars wel dus waarom moeten ze weg omdat een grapjas achter een bureau zonder vaar ervaring dat heeft bslist dus waanzin

    Geplaatst door: A3 op
  • meneer bosma,
    wat vind ik het jammer u niet als leermeester gehad te hebben. Dan dan had ik als 21 jarige starter net zo goed kunnen varen als een ervaren \’échte\’ schipper met ik weet niet hoeveel jaar ervaring. En bent u dan toevallig ook die buurman die jongere mensen vriendelijk uitlegt waar ze beter kunnen varen?

    Nu even terug naar het onderwerp. Ik mag toch verwachten dat als je zulke apparatuur hebt in die 20 jaar toch rekening is gehouden met iets als afschrijving. Als het goed is zit dat in je kostprijs.
    Voor zulke dingen mag er heus wel een soort afvloeiregeling gelden maar als je anderzijds ziet wat sommige schepen nog op moeten brengen met zulk soort apparatuur dan liggen die verhoudingen behoorlijk scheef.
    Als je jezelf als ‘echte’ schipper serieus wil nemen moet je wel willen inversteren in een veiliger en moderner schip. (hoef je ook minder snel nieuwe bij te bouwen)

    gr

    Geplaatst door: bertje op
  • Wat mij ergert is dat men nu alvast een beetje begint te lobbyen dat die ais in het radar hoort.
    Dat betekent dus dat we over een paar jaar alle radars zonder ais module op de schroothoop kunnen gooien

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • ze kunnen beter die jonge lui die niet zonder tresco de weg weten op de rivier , hun patenten innemen , en laat de echte goede schippers maar varen met die oude radarsystemen , dat zou een stuk veiliger worden op de rivier.

    Geplaatst door: ag bosma op
  • wij hebben een oud radar wat er per 1 januari 2012 uit moet.
    wij hebben een prima radar, als de vogels laag vliegen zien we ze over het radar beeldscherm heen komen.
    we mooie tonnen op het beeld , geen “vette” vlekken en als er eens iemand naar ons radar kijkt zeggen ze, zo’n radar krijg je nooit meer , dit beeld geeft een nieuw radar je nooit.
    EN TOCH MOET HET WEG ?????
    bij mijn weten is er niemand die eerst kikt of vervangen wel noodzakelijk is ,maar wordt het gewoon weg opgedragen, een goed functionerend radar moet weg, denk dat het economisch belang van de toeleveranciers groter is het onze.
    wij vragen nu uitstel aan bij het IVW het mogen er dan hopelijk nog een tijdje mee varen, of we plaatsen de goedkoopste er bij en gebruiken de oude want als 2e radar is deze wel toegestaan mits je een nieuwer type radar aan boord hebt.

    Geplaatst door: Joop op
  • De vraag die zich bij mij dan (weer) opdringt is wat de reden van dit verbod is. Zijn er aantoonbaar ongevallen door deze radars ontstaan? En in welke aantallen?

    Geplaatst door: Peter Kluytenaar op

Reageer

Oude radarapparatuur in de ban | Schuttevaer.nl

Oude radarapparatuur in de ban

Het gebruik van een groot aantal verouderde radartypen in de binnenvaart wordt 31 december 2011 verboden. Het gaat om rivierradarinstallaties die voor 1990 zijn gefabriceerd en sinds 2000 niet meer worden geplaatst. Onduidelijk is welke aantallen nog in bedrijf zijn. Leveranciers proberen in elk geval te spelen op de behoefte aan radars die naar zij hopen zal ontstaan.

Radarscherm

Door Tobias Pieffers
Het verbod zou eigenlijk in 2009 ingaan, maar werd twee keer uitgesteld. Dit jaar is het dan zover. Radartypen die niet voldoen aan de ‘nieuwe’ voorschriften uit 1989 moeten er uit. Maar er is nog een uitweg voor schippers die zich geen nieuwe radar kunnen veroorloven. Zij kunnen een beroep doen op de crisis-hardheidsclausule, die uitstel geeft van voorgeschreven eisen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Echt waar, ik vind al die nieuwe radarsystemen prachtig.
    En toch ben ik heel erg blij met mijn 33 jaar oude Swiss Radar.
    Waarom? Hij geeft onder alle omstandigheden een gestoken scherp beeld (dat vonden ook de RP-mannen die mij laatst controleerden). En de elektronica van “toen” is veel robuuster dan de moderne: een paar jaar geleden sloeg de bliksem in een torenkraan naast mijn boot. Alle moderne apparatuur op mijn boot(zoals laptop, GPS, flatscreenTV, digitenne) waren kapot, maar alle oudere spullen zoals de Radar hadden geen problemen.
    Ik begrijp niet dat oude apparatuur vervangen moet worden, alleen maar omdat het oud is.
    Nieuw is zeker niet altijd beter of betrouwbaarder!!!

    Geplaatst door: Wim Sleepboot op
  • Die oude radars hebben een probleem. Ze zijn te goed. Ze zenden zo krachtig dat ze boven de norm van de straling zitten. Daarom hebben die zo een groot onder scheidingsvermogen. Kan geen nieuwe radar tegen op.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Er is nog niemand geweest die mij op technische
    gronden kon vertellen waarom deze radars niet meer
    mogen, maar als ik dit artikel lees lijkt het
    het erg veel op een advertentie voor nieuwe radars
    en wat er allemaal op zit waar een hoop mensen
    niet op zitten te wachten en ik vind het best
    allemaal wel mooi maar ook wel veel geld als
    je hem maar af en toe nodig hebt op een klein
    scheepje en ik denk dat ik goedkoper die enkele
    keer beter stil kan leggen.

    Geplaatst door: arno Boogaart op
  • Ja die oude zijn scherper is mijn ervaring ,nu heb ik overigens een radar uit 2000 dus die zal waarschijnlijk wel verbeterd zijn door de nieuwe hoop ik…..
    Maar op mn vorige schip had ik dus zo`n jma 606 die nu verboden word, dat was scherper als deze
    maar omdat ik hier nu wel een dagbeeld heb (is groot voordeel ! en waar het geloof ik opgebaseerd is dat 300 m bereik ….wat je bij hoge uitzondering misschien eens gebruikt om een sluis in te varen als je de kop niet ziet

    Geplaatst door: bram op
  • Is het echt zo dat deze oude radars een zoveel beter beeld geven dan de nieuwe? Of is dat alleen bij extreme weersomstandigheden zoals hieronder beschreven. Want dan bied radaroverlay misschien uitkomst. Natuurlijk moeten vernieuwingen niet ten koste gaan van alles maar het heeft toch ook grote voordelen.
    Wat ik me ook afvraag hoeveel tegengeluid zo een man achter dat bureau nou krijgt. Als het zoveel problemen zou opleveren moet dat toch ergens aan te merken zijn? Grotere ledenaantalen van de bonden? acties? Hogere vrachtprijzen om de lasten te kunnen dragen?
    En als het niet over geld gaat: hoeveel mensen zouden een nieuw radar weigeren als het hun gratis werd aangeboden. AIS was/is toch ook zo slecht?
    En nog even over tresco: Heel flauw en kortzichtig om dat zo te stellen. Als je je personeel opleid doe je dat toch zo goed dat ze geen tresco nodig hebben. Maar het is wel enorm handig.
    Lijkt wel een beetje op een kopschroef. ik heb moeten leren varen zonder. Maar soms is’ie wel heel handig.

    vr gr

    Geplaatst door: bertje op
  • aan bertje,

    Als je mij als leermeester had gehad had je niet zo stom lopen schrijven als je nu doet , het is net wat a3 schrijft de oude radar beelden zijn stukken beter dan nu , daar komt bij , waarom zou je een goed werkend radar wegdoen terwijl je er misschien al jaren mee vaart en dus dat radar gewend bent.
    En doe in de mist maar een keer de sateliet uitzetten zodat de tresco niet werkt , 3 x raden wat er gebeurt op de rivier.

    Geplaatst door: ag bosma op
  • beste Bertje het heeft hier niets te maken met geld voor nieuw radar maar het beeld van de oude radar wat jij niet kent is beter dan nu probeer maar met wind kracht 7 of 8 in zeeland tonen erop te krijgen dat lukt je niet op de oude radars wel dus waarom moeten ze weg omdat een grapjas achter een bureau zonder vaar ervaring dat heeft bslist dus waanzin

    Geplaatst door: A3 op
  • meneer bosma,
    wat vind ik het jammer u niet als leermeester gehad te hebben. Dan dan had ik als 21 jarige starter net zo goed kunnen varen als een ervaren \’échte\’ schipper met ik weet niet hoeveel jaar ervaring. En bent u dan toevallig ook die buurman die jongere mensen vriendelijk uitlegt waar ze beter kunnen varen?

    Nu even terug naar het onderwerp. Ik mag toch verwachten dat als je zulke apparatuur hebt in die 20 jaar toch rekening is gehouden met iets als afschrijving. Als het goed is zit dat in je kostprijs.
    Voor zulke dingen mag er heus wel een soort afvloeiregeling gelden maar als je anderzijds ziet wat sommige schepen nog op moeten brengen met zulk soort apparatuur dan liggen die verhoudingen behoorlijk scheef.
    Als je jezelf als ‘echte’ schipper serieus wil nemen moet je wel willen inversteren in een veiliger en moderner schip. (hoef je ook minder snel nieuwe bij te bouwen)

    gr

    Geplaatst door: bertje op
  • Wat mij ergert is dat men nu alvast een beetje begint te lobbyen dat die ais in het radar hoort.
    Dat betekent dus dat we over een paar jaar alle radars zonder ais module op de schroothoop kunnen gooien

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • ze kunnen beter die jonge lui die niet zonder tresco de weg weten op de rivier , hun patenten innemen , en laat de echte goede schippers maar varen met die oude radarsystemen , dat zou een stuk veiliger worden op de rivier.

    Geplaatst door: ag bosma op
  • wij hebben een oud radar wat er per 1 januari 2012 uit moet.
    wij hebben een prima radar, als de vogels laag vliegen zien we ze over het radar beeldscherm heen komen.
    we mooie tonnen op het beeld , geen “vette” vlekken en als er eens iemand naar ons radar kijkt zeggen ze, zo’n radar krijg je nooit meer , dit beeld geeft een nieuw radar je nooit.
    EN TOCH MOET HET WEG ?????
    bij mijn weten is er niemand die eerst kikt of vervangen wel noodzakelijk is ,maar wordt het gewoon weg opgedragen, een goed functionerend radar moet weg, denk dat het economisch belang van de toeleveranciers groter is het onze.
    wij vragen nu uitstel aan bij het IVW het mogen er dan hopelijk nog een tijdje mee varen, of we plaatsen de goedkoopste er bij en gebruiken de oude want als 2e radar is deze wel toegestaan mits je een nieuwer type radar aan boord hebt.

    Geplaatst door: Joop op
  • De vraag die zich bij mij dan (weer) opdringt is wat de reden van dit verbod is. Zijn er aantoonbaar ongevallen door deze radars ontstaan? En in welke aantallen?

    Geplaatst door: Peter Kluytenaar op

Reageer