Binnenvaart vertegenwoordigd in twee topsectoren kabinet Rutte

Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) probeert namens de binnenvaart geld voor onderzoek en ontwikkeling te krijgen in twee van de negen topsectoren, waarvoor het kabinet Rutte 1,5 miljard euro beschikbaar stelt. Minister Verhagen van Economische Zaken heeft brancheorganisaties gevraagd op papier te zetten wat het bedrijfsleven wil laten onderzoeken.

Door Marja de Vet
Het CBRB heeft zijn wensen voor de sector logistiek intussen ingediend. De brancheorganisatie zet voornamelijk in op containervaart. Wens is dat de afhandelingscondities in de zeehavens worden verbeterd en het achterlandvervoer van containers efficiënter wordt ingericht. Onderzoek en uitbouw van kennis moet de functionaliteit van de containerbinnenvaart de komende vijf jaar verhogen.
De bedoeling is dat niet aan de hand van Haagse beleidsdossiers geld voor innovatie in sterke sectoren beschikbaar wordt gesteld, maar aan de hand van de wensen van het bedrijfsleven zelf. De binnenvaart zit op verzoek van de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR) en het CBRB in de sectoren Water en Logistiek. Voor de sector Water is 300 miljoen euro beschikbaar en voor Logistiek 200 miljoen. Elke sector krijgt een topteam met een voorzitter uit het bedrijfsleven. Voor de sector Logistiek is dat Leo van Wijk, voormalig topman van de KLM.  Voor water wordt dat baggeraar Koos van Oord.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaart vertegenwoordigd in twee topsectoren kabinet Rutte | Schuttevaer.nl

Binnenvaart vertegenwoordigd in twee topsectoren kabinet Rutte

Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) probeert namens de binnenvaart geld voor onderzoek en ontwikkeling te krijgen in twee van de negen topsectoren, waarvoor het kabinet Rutte 1,5 miljard euro beschikbaar stelt. Minister Verhagen van Economische Zaken heeft brancheorganisaties gevraagd op papier te zetten wat het bedrijfsleven wil laten onderzoeken.

Door Marja de Vet
Het CBRB heeft zijn wensen voor de sector logistiek intussen ingediend. De brancheorganisatie zet voornamelijk in op containervaart. Wens is dat de afhandelingscondities in de zeehavens worden verbeterd en het achterlandvervoer van containers efficiënter wordt ingericht. Onderzoek en uitbouw van kennis moet de functionaliteit van de containerbinnenvaart de komende vijf jaar verhogen.
De bedoeling is dat niet aan de hand van Haagse beleidsdossiers geld voor innovatie in sterke sectoren beschikbaar wordt gesteld, maar aan de hand van de wensen van het bedrijfsleven zelf. De binnenvaart zit op verzoek van de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR) en het CBRB in de sectoren Water en Logistiek. Voor de sector Water is 300 miljoen euro beschikbaar en voor Logistiek 200 miljoen. Elke sector krijgt een topteam met een voorzitter uit het bedrijfsleven. Voor de sector Logistiek is dat Leo van Wijk, voormalig topman van de KLM.  Voor water wordt dat baggeraar Koos van Oord.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer