Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Binnenvaart smeekt om eenheid

DEVENTER

De binnenvaart smeekt om eenheid en lijkt die te gaan krijgen. Frank Galle’s opiniestuk ‘Steun het Transitie Comité’ voor ‘één sector, één huis, één lidmaatschap, één visie, één stem, één vuist’ krijgt op Schuttevaer.nl één en al bijval. Van veel varende ondernemers, maar ook van bestuurders van organisaties en dienstverleners aan de sector. De toon van de ruim 90 reacties en steunbetuigingen binnen een week is opvallend positief. Al even opvallend is dat vrijwel iedereen met naam en toenaam ondertekent.

1 / 1
Blue Road

Blue Road

Door Dirk van der Meulen
Galle’s plan wordt ‘helder en herkenbaar’, ‘zeer aansprekend’ genoemd en slaat volgens meerdere schrijvers ‘de spijker op zijn kop’. Galle zelf wil met zijn ‘intekenlijst’ duidelijk maken dat ‘een verdeelde vertegenwoordiging een verdeelde binnenvaart niet zal helpen en dat wij bereid zijn lid te worden van één allesomvattende organisatie, één structuur met één voorzitter’. Hij is verrast en erg blij met de vele positieve reacties. ‘De verdeeldheid is kleiner dan vaak wordt gedacht, als we maar zien waar ons gezamenlijk probleem ligt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (15)
  • mvg BG

    Na boven en onderstaande reacties te hebben gelezen(voor zover die blijven staan)heb ik het gevoel dat diegene die het meest enthousiast zijn de mensen zijn die aan de binnenvaart verdienen!Ik vraag mij dan ook ernstig af of dit gaat lukken,want eenheid in de binnenvaart is denk ik een utopie.(zou wel mooi zijn)maar toen het voor 1.5 jaar geleden echt slecht ging kreeg men ook niet genoeg van de grond nu gaat de markt aantrekken en worden sommigen weer net boven water gehouden die zien weer licht en hoeven niks.Zo is het altijd al geweest en als het nog beter wordt gaan de excessen gewoon weer verder.eenheid hoe mooi zou het zijn,maar er is eerst grote verdeeldheid(ik denk bewust)gezaaid en diegene die dat zo graag wilde(lijkt me niet zo moeilijk zelf in te vullen wie) die profiteren nu!Ik sta er nog niet afwijzend tegenover of ben ervoor daarvoor moet er eerst meer duidelijkheid naar buiten komen.U mag mij wantrouwend noemen maar dat hebben we geleerd uit het verleden en ook daar zal men in moeten investeren om bij heel veel mensen het vertrouwen terug te krijgen,dit kun je zomaar niet even weg wuiven.Vertrouwen is denk het grootste obstakel.

  • C de Waardt

    Beste je buurvrouw, waarom de Eubo er buiten laten, toen ging het ook over samenwerken, die kans hebben we laten liggen.
    In die club hadden we ook met 1 mond kunnen praten bij overheid en verladers.
    Helaas heb ik dit al eerder geschreven, maar is het verwijderd.
    Nieuwe poppetjes, nieuwe woorden, oud verhaal.
    Na de deceptie van vorig jaar stort ik mij niet meer in een nieuw onzeker avontuur.

  • Leon

    Eenheid in de binnenvaart? Dit gaat nooit lukken, dus we gaan weer een luchtkasteel tegemoet. Iedereen doet nu toezeggingen maar als er over geld gepraat moet worden, want daar komt het altijd op neer, dan is niemand meer thuis. Men kan geen eenheid brengen met honderden eigen ondernemers want die hebben allemaal hun eigen mening en belangen. De banken moeten er gewoon flink wat failliet laten gaan en in een werkrederij of cooperatie opnemen zodat daaruit een eenheid wordt gevormd die een financiele slagkracht heeft om verladend en vervoerend europa te dwingen naar respectabele prijsen voor de vracht.
    Tot die tijd er is blijven we in de binnenvaart aanmodderen. We wachten wel weer af wat ze nu weer als brilliant plan te beerde brengen. Bijvoorbaat al gedoemd tot mislukken.
    Succes

  • lex

    Goed plan op papier, nu alle schippers nog zover te krijgen en het in praktijk brengen!

  • harry

    Ik vind het ook jammer en storend dat de negatieve berichten (zonder schelden ed) verwijderd worden. Weet niet hoe het werkt op deze site, maar het zou ook kunnen dat de berichten door medelezers negatief worden beoordeeld (door op het duimpje te klikken) en dat bij een bepaald aantal negatieve reacties het bericht automatisch verwijderd wordt tot het door dirk bekeken wordt. Daarna wordt het hopelijk weer teruggeplaatst als het opbouwende kritiek is.

    Dit neemt echter niet weg dat ook wij blij zijn met het initiatief van frank en het merk ‘de blue road’!! Wij zijn ook nog maar net gestart en hebben (gelukkig) geen nieuwbouw, maar hebben ons wel, mede! door deze media aandacht, aangemeld als lid bij KB. Niet als laatste redmiddel natuurlijk (anders ben je echt een domme starter) maar wel om op deze manier met 1 stem en merk meer goederen over water vervoert te krijgen en vele andere voordelen die ook in het puntenlijstje van frank voorkomen.

    Met vriendelijke groet,

  • anton van megen

    @buurvrouw

    Misschien is het u ontgaan maar Dhr Galle reageert op mijn opninie “de luchtbel en de binnenvaart” . Hij refereert er ook aan in zijn tien punten.

    Er is niets zuur aan de EUBO alleen opereren wij niet meer in de media, onder andere vanwege al die anonieme reacties onder de artikelen.

    Morgen spreek ik met een tweede kamerlid van D 66 die de binnenvaart accijns wil laten betalen. Of willen jullie twee zo veel gaan betalen voor de gasolie ? Wat ik maar wil zeggen is dat wij bezig zijn met belangenbehartiging en niet de pers te zoeken.

  • David Twigt

    De binnenvaart smeekt om eenheid….hoe dramatisch kun je je kop maken? Iedereen is positief…. iedereen? Waarover dan? Wat zijn de plannen? Of is het de bedoeling dat we een blanco cheque uitschrijven? De schippers die ik in het gangboord hoor zijn helemaal niet zo positief, eerder verontwaardigd dat dezelfden die ons eerst vertelden dat wij een oplegregeling wilden nu vertellen dat wij dit allemaal willen. Maar de cursus lobbyen heeft al vruchten afgeworpen zie ik. Jan en alleman die aan de sector verdient spreekt zich hier positief over uit. Maar ondertussen hebben we in Frankrijk al gezien dat een overkoepelende bond niet werkt (CNBA). Als het allemaal zo simpel is waarom hebben de kantoorbonden dan nog niets laten zien? Ik hoor almaar dat ze zo fijn samenwerken met de CBRB dus wat is dan het verschil met dit transitiecomité? Waarom stuurt de overheid hier zo op aan? Is het de bedoeling om kritische schippers hiermee de mond te snoeren? Eenheid in matheid heb ik al horen zeggen. Als je als overheid nog maar met een partij hoeft te overleggen is dat erg makkelijk. Als die ene partij alle diverse (schippers en reders!)belangen moet verdedigen is dat ondoenlijk. Een bond is een sociaal economische organisatie en hoort voor de specifieke (inkomens)belangen van die groep op te komen. Dat samenvoegen is hetzelfde als groepen uitsluiten. En vinden al die schippers en bonden het van geen belang hun identiteit te verliezen in ruil voor….ja wat? Ik hoor over een sterk merk. Gaat de Schuttevaer zijn sterke merk zomaar inleveren? Waarom? Wat voegt dit samengaan toe boven samenwerken? Zouden we niet eerst eens echt gaan samenwerken? Of gaat het alweer om geld….nog meer geld richting Vasteland? Wanneer gaan we nu eens echt iets doen aan deze crisis?

  • p

    Aan “ik ben blij”, de schippers vervoeren van a naar b lijkt me en daarbij is van belang welk schip is het beste inzetbaar in welk vaargebied, waar wil je zelf heen varen, mijn punt is dat veel jonge en/of nieuwe schepen varen in gebieden waar ze qua diepgang over het algemeen niet horen(soms laten ze wel tussen de 50 tot 70 cm achter) uitzonderingen bij lichte lading daargelaten.
    Deze hele jonge schepen hebben heel veel luxe aan boord zoals bv. marmeren vensterbanken in de stuurhut, dit heeft niks meer met varen te maken maar met hoe komt mijn schip beter over dan dat van de buren. Het is de mentaliteit van tegenwoordig: mooi, mooier, mooist. Deze luxe moet wel gefinancierd worden en ze gaan onder de prijs van de buurman door om maar aan de reis te zijn zo maken deze heel veel kapot. Want ja je kunt als 3000 tonner een mooie vracht hebben per ton maar als je maar 1000 of 1500 ton laad is die leuk vracht zo verdampt en als je deze schippers er op aan spreekt dat ze zo de markt voor de kleinere schepen verzieken dan staan ze je met ogen aan te kijken van : ik doe niks verkeert, mijn ton prijs is toch goed. en deze mensen die zo de markt verzieken willen nu eenheid over de hele linie nieuw/jonge/iets oudere/ oude schepen. als dan straks het lek weer boven is dan worden de kleinere bedankt en de grote zeggen: we bouwen er weer eentje bij.
    Zelfs binnen de eubo was er gemor over het verschil tussen oudere en jongere schepen.
    Het tekent de marktsituatie dat toen de eubo startte de kleinere schepen eerder weg waren dan de grotere want daar waren er genoeg van op de vrije markt, daar zit dus wel degelijk het pijnpunt. Daarom zeg ik: eerst lekker bouwen en neerkijken op degene die dat niet doen en nu gered willen worden door de kleinere schepen ?? En als de tijd weer ok is dus gewoon weer eentje er bij bouwen en zo is het kringetje weer rond

  • Je buurvrouw

    Frank, een geweldig initiatief!
    Je verdiend alle steun.

    @van Wynaerden, laten we de Eubo hier even buiten aub?
    Dat geeft zo’n zure smaak bij dit prachtige idee van Frank!
    Het heeft hier ook niets!mee te maken.

  • Andre den Herder

    Kort en Bondig een duidelijk verhaal!
    Wij zijn ook lid van 3 verschillende organisaties, met alle 3 het zelfde doel.
    Alleen werken ze alle 3 op hun eigen houtje.
    Hoe mooi moet het zijn, als al die organisaties samen aan één tafel gaan zitten.
    Krijgen we misschien eindelijk eens wat autoafzetsteigers langs de Rijn!!
    En dan laat ik de droom van mooie overnachtingshaven nog even rusten….
    Dit voornemen is het ondersteunen waard!

  • VAN WYNAERDE

    Ik vind het prachtig dat Frank zoiets wil doen.Wat ik erg vind ,is dat er weer zoveel mensen volgen en lof schrijven en enkel maar hopen dat iemand anders hun probleem weer zal oplossen.Het word weer zoiets zoals de Eubo iedereen enthousiast en dan op een keer niemand meer thuis. Ik wil wel zeggen dat de Eubo het ei van Colombus was en dat eidereen die kans links heeft laten liggen.

  • ikbenblij

    @P. wat heeft u reactie te maken met het proberen om eenheid te krijgen in de binnenvaart. het is inmiddels toch wel duidelijk dat er samengewerkt moet worden voor een betere sector. wat u nu schrijft klinkt meer als afgunst

  • Rienk Abrahamse

    Blijkbaar ben ik een van de weinigen die erg sceptisch is. Het lijkt een prima plan, en een noodzakelijk plan. Maar een uitvoering is er nog niet.
    Ik heb het nog niet mee gemaakt, dat er voldoende eensgezindheid was te behalen. De belangen van de ondernemers in de binnenvaart zijn divers en niet altijd verenigbaar in een beleid.
    We gaan het zien.

  • J. Brands

    Frank heeft een verhelderend stuk geschreven! Er is geen woord Spaans bij. Hij zet kort, bondig en duidelijk uiteen met welke problematiek wij te kampen hebben in de binnenvaart, en draagt ook nog eens de oplossing aan. Iedereen is het er over eens dat wij als binnenvaart veel te versnipperd zijn om het verschil te maken tussen een gezonde sector, die wij in potentie binnen handbereik hebben, en een doodzieke sector, die we helaas zijn. Het feit dat we niet ( goed) georganiseerd zijn, heeft tot gevolg dat al hetgeen dat wij nu doen, en waar een klein groepje mensen, met té weinig middelen en mankracht keihard aan werkt niet meer is als symptoombestrijding, redden wat er te redden valt op het laatste moment, om niet nog meer, helaas steeds vaker, onzinnige, dubbele, en tegenstrijdige wet- en regelgeving te pareren of om te buigen om eventuele schade voor de binnenvaart zo veel mogelijk zien te beperken.

    Na alle positieve reacties van de afgelopen week, heb ik goede hoop dat wij nu gaan doorpakken en onze energie gaan stoppen in het verwezenlijken van het goed organiseren van onze mooie sector, zodat we van daaruit een pro actievere rol kunnen spelen in het verwezenlijken onze doelstellingen voor onze binnenvaart. Aan know how binnen onze gelederen ligt het volgens mij niet. Het bundelen van deze kennis, en het op een goede manier uitdragen ervan, daar ligt onze primaire uitdaging!
    Nogmaals bedankt Frank, dat jij hier het initiatief hierin wilt nemen. Laten we zo snel mogelijk beginnen!

    Jeanine Brands
    Vice voorzitter OPTO
    Bestuurslid Oranje Verzekeringen

  • F.schapers

    De problematiek die Frank Galle heeft aan gegeven is de spijker op z’n kop.
    Wij geven daarom ook onze support aan een verbeterde toekomst voor de binnenvaart

    F.schapers
    mcs Duancis

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook