Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Inferno in Lingen na explosie tanker

LINGEN [update]

De binnenvaarttanker Alpsray, die werd beladen met benzine, is maandagavond tegen 22:50 uur ontploft in de haven van de BP-raffinaderij Emsland in Lingen. De vijf bemanningsleden konden zich tijdig in veiligheid brengen, één van hen liep lichte verwondingen op.

1 / 1
Tanker Alpsray

Tanker Alpsray

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (20)
  • Henk

    Als er op de stoomleiding een Sticker Staat Met 350 Graden
    Moet je er juridisch vanuit gaan Dat. Het die temperatur
    Ook is.
    180 Graden is geen probleem?
    Hoe warm is een Barbecue? Of een sigaret?
    Of een handy. Of een normale zaklamp?

  • Jan-Willem Vissers

    stoom van 350 graden? volgens mij houd dat bij een 180 graden wel op. allemaal sensatie die maar naar dit onderstaande bericht.

  • ina

    De Liberty heeft geen brand gehad in de machinekamer voor maar medewerkink verleend aan een brandweeroefening van de bedrijfsbrandweer Gelsenkirchen dus de rook die de brandweer zelf opgewekt heeft was allemaal nep.Het was volgens de brandweercomandant een geslaagde oefening ik hoop dat wij ons steentje bijgedragen hebben.
    Erwin en Ina.MTS LIBERTY

  • henk

    http://www.vaart.nl/actueel/artikel/1000009560/tanker_tegen_spoorbrug_duisburg_baerl

    toen is het niet gelukt, nu betaald de verzkering meer dan de handelswaarde van nog geen ton 😉

    misschien volgen er nog meer oude bootjes.
    is rendabel voor enkelwandige schepen, en goede reclame voor dubbelwandige moderne schepen, met goed personeel

  • Robert

    Natuurlijk is dit een ernstig voorval! Er wordt wel een vuilnisbak open getrokken aangaande zaken, die niet relevant zijn t.a.v. het onstaan van dit ongeval. Men was niet bezig met aan- of afkoppelen, dus dat verhaal over drainslangetjes etc. was totaal niet aan de orde. Het is zo makkelijk om meteen een oordeel te vellen….. zou het niet beter en zeker gepast zijn te wachten tot de oorzaak bekend is??

  • Ton

    Collega’s!
    Gelukkig zijn er geen doden te betreuren. Ik hoop echter van harte en ik denk velen met mij, dat de oorzaak van dit ongeluk wordt gevonden. Echter vrees ik, dat de waarheid nooit boven tafel komt, indien BP nalatig is geweest. Ouderen onder ons herinneren zich nog de Avanti bij de EC in Dormagen (lees BP). Destijds was ik afvarig en moest in Keulen opdraaien. Om 08.00 zag ik op de Duitse RTL een video, gefilmd vanaf de Salzverladestelle, waarop duidelijk te zien was, dat het vuur over de arm naar beneden liep. Om 09.00 was deze video al niet meer in het nieuws! Tegen de macht en invloed van multinationals kan niemand op. Zij kunnen publicaties voorkomen, onderzoeken manipuleren en resultaten in een doofpot laten verdwijnen. Ik hoop, dat dit hier niet gebeurt.

    Ton

  • henk

    Jan ze hebben niet mij nodig maar de binnenvaart.
    er is een overcapaciteit aan tankers.
    dus als de helft afvalt, cq niet meespeelt hebben ze nog genoeg vervoerszekerheid.
    En als je ze echt kwaad maakt, hebben ze zelf helemaal geen tankers nodig.
    je praat hier over een olie Maatschapij.
    ze kunnen alles per pijpleiding of vrachtwagen en de laatste tijd steeds meer per spoor laten doen.
    ook al kost dat een miljard meer.

    dat zijn centen in vergelijking tot hun EGO’S

  • henk

    natuurlijk klopt dat verhaal over die slang wesley.
    maar als je het weigert heb je geen werk meer.
    vaak moet ik daar producten laden, en vraag je vooraf een annalyse certificaat.
    ivm met coating resistentie, vullingsgraad,
    toegestane pompsnelheid.
    ook vraag ik wel eens om het SG van de dampen van de vloeistof.
    gewoon normale dingen die je behoort te weten als je met ADNR producten serieus wilt omgaan.

    Ze hebben er gewoon geen verstand van,
    weet ik veel zij een chef, ik werk hier 30 jaar het spul brand, meer verstand is er helaas niet.
    vast steiger personeel, word ontslagen bij BP en opnieuw ingehuurd door een moderne koppelbaas.
    alles moet maar goedkoper, en slechter,
    maar het aandeel BP is toch wel van 200 Pond weer naar de 430 gestegen.
    pure politieke noodzaak, veel pensioen geld van de britten zitten in BP. en dat moet veilig gesteld worden.

    perfect veilig werken heeft op veel terminals gewoon geen zin.
    als je verbeter punten geeft vinden ze je lastig.
    en als je lastig bent, zien ze je liever niet meer.

    zomaar een idee,
    voer bij BP Amsterdam eens een onverwachte alcohol en drugstest uit op het personeel van de maatschapij, ipv bij de schippers.
    de uitslag zou dan openbaar gemaakt mogen worden in de krant…

    dat zou pas lachen zijn.

    maar datzelfde geld ook voor de bestuurders van ons land.

  • jan

    de liberty heeft ook in de brand gestaan voormachinekamer alweer een paar maanden terug in gelsekirchen daar hebben we helemaal niks van terug gevonden brandweer en politie was aanwezig ook bij bp je hoeft niet aan iets mee te werken als je dat niet wilt en gevaarlijk is laat het er maar op aan komen moet je kijken wat er ineens wel mogenlijk is je moet je niet laten intimideren ze hebben jou nodig jij hun niet

  • wesley

    Als dat verhaal van die slang daadwerkelijk waar is, dan is dat echt slordig van BP. Vind het eigenlijk niets voor hun, ze vragen ontzettend veel van de schepen die ze voor de wal krijgen, maar het ziet er er bij hun zelf netjes uit. Ik ben zelf nog nooit in lingen geweest maar wel op andere terminals van BP. Maar als alle schippers dat allemaal maar oke vinden losse slangen in de tank hangen, kan ik ook niet begrijpen. Ik gun dit verder niemand, en wens de bemanning veel sterkte.

  • marco

    Ik hoop dat we de oorzaak van deze explosie te horen krijgen dat het openbaar gemaakt wordt en niet verzwegen zoals altijd…En dat ze met dat anderen ongeval ook naar buiten komen.
    en dan kunnen we wel weer roepen het ligt hier en daar aan wees blij dat er dit keer geen doden zijn gevallen.

  • pietje chemietje

    weet je wat wel opvalt,dat er de laatste tijd zoveel camaliteiten zijn in de binnenvaart en het mooiste is alles wordt verzwegen door heren bevrachters en verladers draagt zekers toe aan de veiligheid van het vervoer over water.
    maar ja ook het slechte personeelgedoe en het vele verloop op onze supper moderne dubbelwandige tankers spreekt boekdelen.
    jammer dat zo een hele bedrijfstak naar de klote gaat

  • Peter

    @ Mij,

    Over het milieu gesproken, wat zou er beter zijn voor het milieu, 1 varende tanker of 250 vrachtwagens?

    Eerst nadenken voor je wat zegt.

    Overigens is 900.ooo liter benzine achter een oliescherm zo opgeruimd, en die paar liters die overblijven vervliegen binnen een paar uren.

    Ach ja, de milieufreaks zien achter elke boom een spook……….

  • Atlas

    Gelukkig zijn er bij deze Boem Patat weer geen doden, en dat is het Belangrijkste Punt!
    Een minpunt voor alle varenden onder ons, is hoe we weer in het Duitse nieuws komen, kort na het vorige debacle!

  • Remco

    Dat was nog eens even explosief nieuws !!!!

  • Peter Gradussen

    @Wesley,

    Nee, je hebt het mis. De Alpspray vaart niet voor Tankpartner maar voor Jaegers.

    Peter Gradussen.

  • michael van de wiel

    @hans
    ik geef je volkomen gelijk op de weg en andere vervoerstakken gebeuren meer en vreselijkere ongelukken ..
    zal niet lang duren of er zal wel weer een bak stront over de tankvaart uitgestort worden ..
    sterkte voor de eigenaar van het schip en hopen dat iedereen er goed af komt

  • Wesly Vermeulen

    als ik het goed zie is het de alspray een ouder enkelwandig schip van tankpartner

  • Hans

    @Ikke,
    Op de weg weer 20 aanrijdingen, het is wel erg maar het aantal ongelukken met schepen valt relatief mee!
    Probeer de binnenvaart eens niet zo negatief in het nieuws te brengen.
    Uw reactie draagt nergens toe bij.
    Er zijn gelukkig (niet eens) gewonden gevallen!!

  • ikke

    volgens mij zijn het minimaal 2 die branden.?op de foto tezien.gelukkig niemand gewond.weer een ongeluk met een schip.gaat niet goed mensen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook